Φανταστείτε μία κάρτα που την αγοράζετε έναντι χαμηλού αντιτίμου, ας πούμε 0,50 ή 1 ευρώ. Τη «φορτώνετε» με ένα ποσό και με αυτήν χρεώνεστε μόνον για τις τρεις στάσεις που χρησιμοποιήσατε λεωφορείο. Στη συνέχεια πληρώνετε το πάρκιγκ του αυτοκινήτου σας. Ξεκινάτε και στη διαδρομή πληρώνετε τα διόδια με την ίδια κάρτα.
.Της Χριστίνας Ταχιάου
Επιστημονική φαντασία; «Καθόλου», τονίζει στη «Θ» ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου, πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ). Το ΣΑΣΘ καλεί έως τις 30 Νοεμβρίου εταιρείες που έχουν ασχοληθεί με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όπως λέγεται για συντομία αυτή η κάρτα, να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για συνεργασία, προκειμένου να διατίθεται μελλοντικά στο κοινό. «Υπάρχουν δεκάδες ανάλογες τεχνολογίες και εφαρμογές. Γι’ αυτό ζητάμε από εταιρείες και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό να μας υποβάλουν φάκελο με τις προτάσεις που πιστεύουν ότι θα ταίριαζαν στη Θεσσαλονίκη και να μας δείξουν τεχνολογίες τους που έχουν ήδη εφαρμόσει αλλού. Ο σκοπός μας είναι να ετοιμάσουμε ένα ικανοποιητικό τεχνικό δελτίο και να το καταθέσουμε για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ».
Ο κ. Παπαϊωάννου δεν ριψοκινδυνεύει την παραμικρή εκτίμηση για το κόστος, καθώς «δεν μπορεί να βγάλει εύκολα άκρη κάποιος και είναι πολύ εύκολο να την πατήσει. Για παράδειγμα μπορεί να τοποθετηθούν μηχανήματα και στις τρεις πόρτες των 620 λεωφορείων ή μόνον σε ένα σημείο. Μπορεί τα μηχανήματα να είναι ακριβότερα ή φτηνότερα. Μπορεί κάποιος να μας καταθέσει μία πρόταση φτηνή στην εγκατάσταση αλλά ακριβή στη συντήρηση. Γι’ αυτό ζητάμε πολλές προτάσεις κι ευτυχώς υπάρχουν και εξαιρετικές ελληνικές εταιρείες που έχουν ασχοληθεί με ανάλογες εφαρμογές. Κάνουμε μία κίνηση η οποία θα έχει αποτελέσματα μακροπρόθεσμα, δεν κάνουμε μία κίνηση για του χρόνου ή για δύο χρόνια».
Σε πρώτη φάση η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου μπορεί να γίνει μόνο στον ΟΑΣΘ. «Εάν λέγαμε ότι αρχίζουμε από τώρα τη λειτουργία του, μιλάμε μόνο για τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Κι εκείνοι είναι υπέρμαχοι του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όμως το βλέπουν μόνο ως μέσο για τα δικά τους οχήματα. Εμείς θέλουμε να το διευρύνουμε. Σε δεύτερη φάση θα μπορούμε να συνεργαστούμε με εταιρείες εκμετάλλευσης πάρκιγκ, καθώς και διοδίων. Ωστόσο στη χώρα μας δεν υπάρχει ανάλογη εμπειρία και αυτό το μοντέλο λειτουργίας είναι αρκετά πολύπλοκο. Πρέπει όμως να ορίσουμε προδιαγραφές, ώστε να υπάρχουν χρήσεις στο μέλλον. Μην ξεχνάτε ότι σε λίγα χρόνια στη Θεσσαλονίκη θα έχουμε μετρό και θαλάσσια συγκοινωνία. Εάν αισιοδοξήσουμε λίγο, θα μιλήσουμε και για τραμ. Το 2015 περιμένουμε να λειτουργεί η πρώτη γραμμή του μετρό και η θαλάσσια συγκοινωνία. Εμείς σε κάθε περίπτωση χρειαζόμαστε γύρω στον ενάμιση χρόνο, για να ολοκληρώσουμε την ιστορία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Άρα θα είμαστε έτοιμοι περίπου δύο χρόνια πριν από το μετρό, ένα λογικό χρονικό διάστημα, για να διορθωθούν τυχόν ατέλειες».
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ τονίζει ότι «δεν το σχεδιάζουμε για αύριο αλλά για μία δωδεκαετία-δεκαπενταετία, γι’ αυτό και πρέπει να δώσουμε βαρύτητα σε αυτήν την πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος».
Το «εμπόδιο» που έχει να αντιμετωπίσει το ΣΑΣΘ στην κατάθεση της πρότασης στο ΕΣΠΑ είναι το ότι «δεν είμαστε σωστά οργανωμένοι, δεν έχουμε μόνιμο προσωπικό και διαχειριστική επάρκεια κι άρα δεν μπορούμε να καταθέσουμε πρόταση από μόνοι μας. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε ήδη κάνει μία προγραμματική σύμβαση με την Κοινωνία της Πληροφορίας, η οποία λειτουργεί γι’ αυτούς τους σκοπούς».
Πώς λειτουργεί
- Ουσιαστικά πρόκειται για ένα εισιτήριο για όλα τα μέσα, η χρήση του οποίου θα μπορούσε να επεκταθεί και στα πάρκιγκ και στους σταθμούς διοδίων.
- Το ηλεκτρονικό εισιτήριο (που είναι μία μικρή κάρτα) θα χρησιμοποιείται σε όλα τα μέσα. Μόλις η κάρτα θα «διαβάζεται» από το μηχάνημα, θα γίνεται η αφαίρεση του ποσού στη διαδρομή του επιβάτη.
- Υπάρχει δυνατότητα μικρότερης χρέωσης για μικρές διαδρομές ή δημιουργίας ζωνών, όπως συμβαίνει σε πολλές πόλεις του κόσμου.
- Υπάρχει τρόπος επαλήθευσης της ταυτότητας του χρήστη, ώστε σε περίπτωση απώλειας να μη χρεώνεται αδίκως ο ιδιοκτήτης της.
- Υπάρχει μέθοδος ασφαλείας, ώστε να μη δημιουργούνται «κλώνοι» που θα χρεώνουν άδικα τον ιδιοκτήτη.
- Το Ελσίνκι ήταν η πρώτη πόλη όπου εφαρμόστηκε το ηλεκτρονικό εισιτήριο και ξοδεύτηκαν απίθανα ποσά. Όσο περνούν τα χρόνια όμως, το κόστος μειώνεται.
- Η κάρτα θα έχει ένα τσιπάκι, όπου θα διατηρούνται στατιστικά δεδομένα, τα οποία ο χρήστης θα μπορεί μέσα από μία εφαρμογή να κατεβάσει στον υπολογιστή του, ώστε να γνωρίζει ο ίδιος ακριβώς τις διαδρομές του.
- Στη Λισαβόνα οι κάρτες είναι χαρτονένιες και κοστίζουν μόλις 0,50 ευρώ. Στη συνέχεια οι χρήστες μπορούν να τις γεμίζουν συνέχεια.
- Στην Τουρκία, σε Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη, λειτουργούν πολύ προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
ΟΑΣΘ Ετοιμάζει δική του μελέτη
Μπορεί το ΣΑΣΘ να ζητά πρόσκληση ενδιαφέροντος για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και να ποντάρει στη συνεργασία του ΟΑΣΘ, ωστόσο ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης δεν φαίνεται διατεθειμένος να συνεργαστεί. Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης μας ενημερώνει ότι «ο Οργανισμός εδώ και καιρό έχει αναθέσει σε επιστημονική επιτροπή τη μελέτη του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Περιμένουμε το πόρισμά της. Το ΣΑΣΘ δεν έχει δουλειά να ανακατεύεται σε αυτό. Εμείς είμαστε που θα το εφαρμόσουμε στο κάτω, κάτω». Αθάνατη Ελλάδα….