Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2011

Παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών. Αστικές συγκοινωνίες με συνταγή ΟΣΕ

Προβλέπεται διαγραφή χρεών 3,8 δισ. ευρώ και 1.500 μετατάξεις

Με μια φιλοσοφία που ασχολείται περισσότερο με τη διαχείριση των οικονομικών και λιγότερο με θέματα λειτουργίας, το υπουργείο Υποδομών παρουσίασε το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, το οποίο τίθεται σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου να πάρει το δρόμο για τη Βουλή. Το σχέδιο νόμου έχει πολλά κοινά σημεία με αυτό του ΟΣΕ. Προβλέπει διαγραφές χρεών, υποχρεωτικές μετατάξεις, εκ βάθρων αλλαγές στους κανονισμούς εργασίας και στις συμβάσεις και, τέλος, συγχωνεύσεις φορέων.
Σύμφωνα και με όσα είπε ο υπουργός Υποδομών, Δημ. Ρέππας, διαγράφονται συσσωρευμένα χρέη συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ, ενώ ξεκινούν τάχιστα οι διαδικασίες για τη συγχώνευση των ΕΘΕΛ-ΗΛΠΑΠ και των Μετρό-Τραμ-ΗΣΑΠ. Στόχος είναι ο περιορισμός του λειτουργικού ελλείμματος -το οποίο διαμορφώθηκε το 2010 σε 390 εκατ. ευρώ- σε 150 εκατ. φέτος.
Όσον αφορά στις μετατάξεις, θα γίνουν με βάση όσα προβλέπονταν και για τον ΟΣΕ. Ειδικότερα, προβλέπεται η μετάταξη 1.500 εργαζομένων προς άλλους φορείς του Δημοσίου. Σημειώνεται πως 820 μετατάξεις αφορούν σε προσωπικό που σήμερα απασχολείται στην κίνηση των οχημάτων. Ο αριθμός αντιστοιχεί στο 54% των συνολικών μετατάξεων και φτάνει ως το 70% στην περίπτωση της ΕΘΕΛ, όπου οι ειδικότητες κίνησης έχουν 450 από τους συνολικά 640 προς μετάταξη υπαλλήλους.
Ωστόσο, ο Δημ. Ρέππας εκτίμησε πως δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα στη λειτουργία των μέσων, λέγοντας πως μέρος αυτού του προσωπικού είναι σήμερα αποσπασμένο σε άλλες υπηρεσίες.
Εκτός από τα "αγκάθια" των εργασιακών σχέσεων και του πώς αυτές επηρεάζουν τη λειτουργία των νέων φορέων, ερωτήματα προκαλεί και η διαδικασία συγχώνευσης που παρουσίασε ο υπουργός.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία λειτουργίας του Μετρό "προικοδοτείται" με το τροχαίο υλικό και τον λοιπό απαραίτητο εξοπλισμό από τη νυν μητρική της εταιρεία, "Αττικό Μετρό". Η διαδικασία αυτή, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα χρόνο από την ψήφιση του νόμου, γεγονός που ενδεχομένως να προκαλέσει προβλήματα στην υπό δημιουργία εταιρεία που θα διαχειρίζεται τα μέσα σταθερής τροχιάς, αφού είναι πολύ πιθανό για ένα απροσδιόριστο διάστημα να μισθώνει τροχαίο υλικό ή άλλο εξοπλισμό από την "Αττικό Μετρό".



Προσοχή στο χειρισμό των λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας, λόγω υδραργύρου

Προσοχή στο χειρισμό των λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας, λόγω υδραργύρου
Χρήσιμες οδηγίες στους καταναλωτές για τη χρήση λαμπτήρων έδωσε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (ΓΓΚ), προκειμένου να προστατευθεί η υγεία και η ασφάλεια τους και να περιοριστούν οι πιθανότητες ο υδράργυρος να εισέλθει στο οικοσύστημα, αφού με την κατάργηση των λαμπτήρων πυράκτωσης όλο και περισσότεροι λαμπτήρες, που περιέχουν μικρές ποσότητες υδραργύρου, (λαμπτήρες οικονομίας ή εξοικονόμησης ενέργειας) χρησιμοποιούνται από τους καταναλωτές.
Η ΓΓΚ σε σχετική ανακοίνωση παρέχει τις ακόλουθες πληροφορίες:
Χρήση, συλλογή και εναπόθεση λαμπτήρων
Είναι πολύ σημαντικό να μεταχειριζόμαστε τους λαμπτήρες πολύ προσεκτικά, καθώς τυχόν σπάσιμό τους απελευθερώνει στο περιβάλλον υδράργυρο.
Για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος, οι λαμπτήρες αυτοί δεν πρέπει να απορρίπτονται, μαζί με τα άλλα οικιακά απόβλητα, αλλά πρέπει να εναποτίθενται σε ειδικά σημεία συλλογής λαμπτήρων, επειδή χρειάζονται ειδική διαδικασία ανακύκλωσης.
Κατά το βίδωμα ή το ξεβίδωμα των λαμπτήρων, πρέπει να τους κρατάμε από την πλαστική βάση τους και όχι από το γυάλινο κάλυμμα. Τοποθετούμε τον καμένο λαμπτήρα στο κουτί του καινούριου με ασφάλεια και τέλος στον κάδο συλλογής λαμπτήρων.
Οι λαμπτήρες, που ανακυκλώνονται, έχουν στη συσκευασία τους το σήμα του διαγραμμένου κάδου.
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, στη χώρα μας έχουν εγκριθεί από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δύο εθνικής εμβέλειας συλλογικά συστήματα («Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ - www.electrocycle.gr» και «Φωτοκύκλωση ΑΕ, www.fotokiklosi.gr»), με σκοπό τη συλλογή, επεξεργασία και ανακύκλωση των λαμπτήρων σε κατάλληλα αδειοδοτημένες μονάδες. Στις ιστοσελίδες των συστημάτων αυτών μπορεί ο καταναλωτής να βρει πληροφορίες για τα σημεία συλλογής λαμπτήρων σε όλη την Ελλάδα.

Οδηγίες σε περίπτωση που σπάσει κάποιος λαμπτήρας
Είναι σημαντικό να ακολουθηθεί η παρακάτω διαδικασία:
Οδηγίες για τον εξαερισμό του χώρου.

Απομάκρυνση από το χώρο άλλων ατόμων, κυρίως παιδιών, ηλικιωμένων, ζώων κλπ, προσέχοντας να μην πατήσουν στην περιοχή που έσπασε ο λαμπτήρας.
Άνοιγμα των παραθύρων, για να αεριστεί καλά ο χώρος, για 15 λεπτά ή παραπάνω.
Κλείσιμο της κεντρικής θέρμανσης, αν λειτουργεί με κυκλοφορία αέρα (air condition).
Οδηγίες για τον καθαρισμό του χώρου Κατά τη συλλογή των θραυσμάτων, απαραίτητα είναι γάντια πλαστικά κατά προτίμηση.Μάζεμα από τις σκληρές επιφάνειες προσεκτικά με χοντρό χαρτί ή χαρτόνι των θραυσμάτων και τα κλείσιμο σε αεροστεγή πλαστική συσκευασία.Χρησιμοποίηση αυτοκόλλητης ταινίας και όχι άλλου μέσου για τη συλλογή των μικροθραυσμάτων ή και της σκόνης.
Σκούπισμα της περιοχής με υγρό απορροφητικό χαρτί ή με υγρά χαρτομάντιλα μιας χρήσεως.Καλό θα ήταν να μην χρησιμοποιηθεί ηλεκτρική σκούπα, γιατί οι ατμοί του υδραργύρου, που περιέχουν οι λαμπτήρες, θα απλωθούν σε ολόκληρο το χώρο. Αν όμως είναι απαραίτητη η χρήση της ηλεκτρικής σκούπας, (π.χ. για την περίπτωση καθαρισμού χαλιών), θα πρέπει να εκκενωθεί ο χώρος και να αεριστεί, για 15 λεπτά και περισσότερο.Αν τα θραύσματα του λαμπτήρα έρθουν σε επαφή με χαλιά, τότε πρέπει να συλλεχθούν προσεκτικά, φορώντας γάντια και να ακολουθηθούν οι υπόλοιπες διαδικασίες καθαρισμού, που περιγράφονται παραπάνω.Αν τα θραύσματα του λαμπτήρα έρθουν απευθείας σε επαφή με ρούχα, τα οποία έρχονται σε άμεση επαφή με το σώμα (λευκά είδη), αυτά δεν θα πρέπει να ξαναχρησιμοποιηθούν.

Οδηγίες εναπόθεσης

Εναποθέτηση της αεροστεγούς πλαστικής συσκευασίας, που περιέχουν τα θραύσματα λαμπτήρα, στα ειδικά σημεία συλλογής λαμπτήρων.Απομάκρυνση αμέσως των υλικών καθαρισμού (χαρτόνι, γάντια, σακούλα της ηλεκτρικής σκούπας κλπ) από το χώρο και εναποθέτηση σε κάδους απορριμμάτων.
Πλύσιμο καλά των χεριών μας.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ανακύκλωση, οι καταναλωτές μπορεί να απευθύνονται στις προαναφερόμενες ιστοσελίδες των εγκεκριμένων συλλογικών συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης.





ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΕΡΓΟΔΟΤΗ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

 Το Β΄ Μονομελές Δικαστήριο Θεσσαλονίκης καταδίκασε σε 12 μήνες φυλάκιση τον εργοδότη –εργολάβο καθαριότητας Σαμουηλίδη Κωνσταντίνο, επειδή κατά την διαδικασία της εκ νέου ανανέωσης της εργολαβικής σύμβασης με τον Ο.Λ.Θ., δεν προχώρησε στην ανανέωση των συμβάσεων εργασίας με πέντε εργαζόμενους, συνδικαλιστικά στελέχη του σωματείου καθαριότητας στον ΟΛΘ.Ο Σαμουηλίδης Κων/νος είναι γνωστός στη κοινωνία της Θεσσαλονίκης, για τον τρόπο που έπαιρνε τις εργολαβίες σε δημόσιους φορείς ( ΑΠΘ,ΟΛΘ,ΟΣΕ κ.α.). Ανάμεσα στους συνδικαλιστές των οποίων δεν ανανεώθηκε η σύμβαση εργασίας ήταν ο Πρόεδρος και ο Γ. Γραμματέας του σωματείου, συνάδελφοι Δ. Νικολαΐδης και Χ. Λαγαρίας. Η εκδίκαση της υπόθεσης έγινε μετά από μηνυτήρια αναφορά που υπέβαλε το Εργατικό Κέντρο στην Επιθεώρηση Εργασίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 1264/1982. Με αφορμή το γεγονός, η Γραμματεία της Α. Π. Θεσσαλονίκης, που παραβρέθηκε στη δικαστική διαδικασία και εκπρόσωπός της κατέθεσε στη δίκη, καλεί για μια ακόμη φορά ,όλα τα σωματεία και τους εργαζόμενους να αντισταθούν σε παρόμοιες και άλλες μεθοδεύσεις των εργοδοτών, υπερασπιζόμενοι το δικαίωμα στη δουλειά, τις ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, την κατάργηση του δουλικού καθεστώτος των εργολαβιών και την τήρηση των όποιων ψηγμάτων της εργατικής νομοθεσίας παραμένουν ακόμα. Δηλώνουμε ότι θα παλέψουμε με όλες της δυνάμεις μας για να πατάξουμε αυτή την λαίλαπα των νόμων της Κυβέρνησης που ξεπουλάει ή της εργολαβίες στο Δημόσιο και στις ΔΕΚΟ. Κατάργηση των αντεργατικών νόμων που δίνουν τη δυνατότητα σε εργοδότες να θησαυρίζουν σε βάρος των εργαζόμενων αλλά και του Ελληνικού λαού.
Γραμματεία Αυτόνομης Παρέμβασης Ρεθύμνου.



Ντόμινο λουκέτων στα κολυμβητήρια της Ελλάδας. Φόβοι και για συνέχεια.

Πρωτόγνωρες καταστάσεις βιώνει ο ελληνικός αθλητισμός τους τελευταίους μήνες και δεν θα ήταν υπερβολή αν έλεγε κανείς ότι δεν έχει ούτε νερό να ..βουλιάξει.
Περισσότερες από δέκα πισίνες σε όλη την Ελλάδα παραμένουν κλειστές εδώ και αρκετές μέρες λόγω της αδυναμίας των διοικήσεων τους να αγοράσουν το απαραίτητο πετρέλαιο για να λειτουργήσουν οι δεξαμενές. Αποτέλεσμα, χιλιάδες κολυμβητές , υδατοσφαιριστές, καταδύτες αλλά και απλοί πολίτες να μην μπορούν να ασκηθούν ενώ παράλληλα εκατοντάδες προπονητές και γυμναστές ζουν με την απειλή της απόλυσης αφού δεν έχουν πλέον αντικείμενο. Στο Λεκανοπέδιο της Αττικής κλειστά παραμένουν τα κολυμβητήρια του Αγίου Κοσμά, του Αλίμου, του Χαιδαρίου και των Άνω Λιοσίων ενώ αρκετά μεγάλη είναι το πρόβλημα και στην περιφέρεια αφού εκτός λειτουργίας βρίσκονται ήδη τα κολυμβητήρια των Χανίων, του Πύργου , της Κομοτηνής , της Ξάνθης, του Βόλου , των Γρεβενών , της Άρτας ενώ από την πρωτοχρονιά και μετά λουκέτο θα βάλει και αυτό της Καβάλας. Τα περισσότερα από τα παραπάνω κολυμβητήρια ανήκουν στους Δήμους των περιοχών που βρίσκονται ενώ αρκετά είναι και αυτά που ανήκουν στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το μέλλον για τα περισσότερα από αυτά αλλά και για κάποια ακόμη που παραμένουν ακόμη σε λειτουργία διαγράφεται δυσοίωνο αφού και οι δυο φορείς (κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση) βρίσκονται στη δίνη της οικονομικής κρίσης με αποτέλεσμα να κλείνουν καθημερινά τις στρόφιγγες της χρηματοδότησης. Το επόμενο διάστημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τους συγκεκριμένους αθλητικούς οργανισμούς που πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι με την μεγαλύτερη κρίση από την ίδρυση τους.
Contra.gr

Στην Ολομέλεια της Ευρωβουλής το διατροφικό σκάνδαλο με τις διοξίνες

 Αίτημα του Νίκου Χουντή

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντής με παρέμβασή του στη σημερινή συνεδρίαση της Πολιτικής Ομάδας Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά-Βόρεια Πράσινη Αριστερά, ζήτησε από τη Διάσκεψη των Προέδρων του ΕΚ να εγγράψει στην ημερήσια διάταξη της προσεχούς Ολομέλειας στο Στρασβούργο, το θέμα του σκανδάλου με τις διοξίνες στη Γερμανία. Συγκεκριμένα ζήτησε δήλωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με συζήτηση σχετικά με το επίμαχο θέμα.Ο Νίκος Χουντής κατέθεσε επίσης, από κοινού με ευρωβουλευτές άλλων εθνικοτήτων, επείγουσα ερώτηση προς την Κομισιόν από την οποία ζητεί να τον πληροφορήσει για:
- την ακριβή προέλευση και την ποσότητα των μολυσμένων ζωοτροφών,
- το εάν θεωρεί ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο για την παραγωγή και τον έλεγχο των ζωοτροφών είναι επαρκές και εφαρμόζεται ορθά,
- το εάν προτίθεται να αναθεωρήσει τα όρια συγκέντρωσης των διοξινών, και
- το ποιά μέτρα έχει λάβει για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων.
Παράλληλα υπέβαλε και μία ερώτηση ειδικά για την Ελλάδα μιας και στο παρελθόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εντοπίσει μερικούς τομείς (έγκριση και εγγραφή ορισμένων εγκαταστάσεων και ενδιαμέσων του τομέα της διατροφής των ζώων) στους οποίους η εφαρμογή κρίνεται ανεπαρκής ή ακατάλληλη στην Ελλάδα.
Ζητεί συγκεκριμένα από την Επιτροπή να τον πληροφορήσει:
- πόσα εργαστήρια ελέγχου των ζωοτροφών λειτουργούν στην Ελλάδα και εάν είναι σε θέση να προβαίνουν σε ελέγχους για την ανίχνευση διοξινών, βαρέων μετάλλων και απαγορευμένων αντιβιοτικών κατά τρόπο που να εξασφαλίζουν την ασφάλεια των ζωοτροφών, και
- εάν οι αρμόδιες ελληνικές αρχές έχουν δημοσιεύσει και της έχουν κοινοποιήσει τους καταλόγους των εγκαταστάσεων και ενδιαμέσων του τομέα διατροφής των ζώων στην Ελλάδα, και
- εάν εφαρμόζεται ορθά η οδηγία 95/53/ΕΚ για τον καθορισμό των αρχών οργάνωσης των επίσημων ελέγχων στον τομέα της διατροφής των ζώων.
Το Γραφείο Τύπου









• Νίκος Χουντής : «Η Ευρωπαϊκή Ένωση να πάψει να λειτουργεί ως “Γραφείο Παραπόνων”- Η ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει από την Ε.Ε. τη ρητή αποδοκιμασία της Τουρκίας για τις παραβιάσεις στο Αιγαίο.»

Ερώτηση του Νίκου Χουντή στην Ε.Ε. για τις τουρκικές παραβιάσεις στο Αιγαίο και την ομιλία του πρωθυπουργού στο Ερζερούμ.

Ερώτηση προς το Συμβούλιο και την Κομισιόν κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής σχετικά με τις τουρκικές παραβιάσεις στο Αιγαίο και την σχετική αναφορά του πρωθυπουργού στο Ερζερούμ.Ξεκινώντας την ερώτηση του ο έλληνας ευρωβουλευτής, τονίζει ότι στην έκθεση προόδου της Τουρκίας για το 2009-2010 δεν υπάρχει καμία επίσημη τοποθέτηση της Ε.Ε. για τα γεγονότα και αρκείται μόνο στην απλή καταγραφή των ελληνικών «παραπόνων» ως εξής : «Ένας σημαντικός αριθμός επίσημων καταγγελιών έγιναν από την Ελλάδα σχετικά με τις συνεχιζόμενες παραβιάσεις του εναέριου χώρου της από την Τουρκία, συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων πάνω από ελληνικά νησιά. Η Ελλάδα υπέβαλε επίσης καταγγελίες για παραβιάσεις των χωρικών της υδάτων». Συνεχίζοντας στην ερώτησή του ο Νίκος Χουντής αναφέρεται στην ομιλία του πρωθυπουργού στις 07.01.2011 στο Ερζερούμ παραθέτοντας σχετικό απόσπασμα, και αφού τονίζει ότι «το περιεχόμενο αυτών των δηλώσεων σχολιάστηκε ιδιαίτερα από τα τουρκικά ΜΜΕ» και ότι «οι συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου δεν αμφισβητούνται πλέον από κανέναν αφού και τα Νατοϊκά ραντάρ τις καταγράφουν πλήρως» καλεί αφενός την κυβέρνηση να πιέσει το Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταδικάσουν ρητά τις τουρκικές παραβιάσεις και αφετέρου τους κοινοτικούς θεσμούς να λάβουν τα αναγκαία μέτρα απέναντι στη Τουρκία προκειμένου να σταματήσουν άμεσα οι προκλητικές αυτές ενέργειες που θέτουν σε κίνδυνο την ειρήνη στην περιοχή.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής :
«Υπερπτήσεις τουρκικών πολεμικών αεροσκαφών πάνω από ελληνικά νησιά»
Στην έκθεση προόδου της Τουρκίας για το 2009-2010 δεν υπάρχει καμία επίσημη τοποθέτηση για τις συνεχείς παραβιάσεις των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων του εναέριου και θαλάσσιου χώρου της Ελλάδας απλώς μνημονεύονται τα ελληνικά «παράπονα» ως εξής : « Ένας σημαντικός αριθμός επίσημων καταγγελιών έγιναν από την Ελλάδα σχετικά με τις συνεχιζόμενες παραβιάσεις του εναέριου χώρου της από την Τουρκία, συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων πάνω από ελληνικά νησιά. Η Ελλάδα υπέβαλε επίσης καταγγελίες για παραβιάσεις των χωρικών της υδάτων».
Στις 07.01.2011 ο έλληνας πρωθυπουργός μιλώντας, μετά από επίσημη πρόσκληση της τουρκικής κυβέρνησης, σε σύνοδο τούρκων πρέσβεων στο Ερζερούμ έκανε δημόσια αναφορά στις συνεχείς παραβιάσεις της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας πάνω ακόμα και από ελληνικά νησιά του Αιγαίου. Το περιεχόμενο αυτό των δηλώσεων σχολιάστηκε εκτεταμένα ιδιαίτερα από το Τουρκικό τύπο.
Συγκεκριμένα ο έλληνας πρωθυπουργός δήλωσε μεταξύ άλλων: «Ποιο είναι το νόημα αυτής της παραβίασης της ελληνικής κυριαρχίας ;…..». «Αυτές οι ενέργειες δεν θα αλλάξουν το καθεστώς στο Αιγαίο. Να είστε βέβαιοι γι΄αυτό. Μπορεί να έχουν γίνει πια ρουτίνα για την Τουρκία. Μη νομίζετε όμως ότι έχουν γίνει ρουτίνα για την Ελλάδα. Κάθε τέτοια ενέργεια είναι μια υπενθύμιση στους Ελληνες ότι η Τουρκία δεν έχει αποφασίσει να δημιουργήσει διαφορετικές σχέσεις με την Ελλάδα».
Με δεδομένο ότι οι συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου δεν αμφισβητούνται πλέον από κανέναν αφού και τα Νατοϊκά ραντάρ τις καταγράφουν πλήρως ερωτάται η Επιτροπή :
1. Έχει ζητήσει η ελληνική κυβέρνηση από την Επιτροπή την ρητή καταδίκη της Τουρκίας για τις συνεχείς παραβιάσεις; Εάν ναι, πότε;
2. Πως έχει σχολιάσει η Επιτροπή τις συνεχείς παραβιάσεις και τι μέτρα λαμβάνει απέναντι στη Τουρκία προκειμένου να σταματήσουν άμεσα οι προκλητικές αυτές ενέργειες που θέτουν σε κίνδυνο την ειρήνη στην περιοχή;
Το Γραφείο Τύπου











Ευρωβουλή. Ερώτηση κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο Ευρωβουλευτής Κώστας Πουπάκης με αφορμή τον κίνδυνο διακοπής των μεγάλων οδικών έργων από τις κατασκευαστικές εταιρείες.

Ερώτηση κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο Ευρωβουλευτής Κώστας Πουπάκης με αφορμή τον κίνδυνο διακοπής των μεγάλων οδικών έργων από τις κατασκευαστικές εταιρείες σε σχέση με:
(α) την προστασία των πολιτών από την προσχηματική επίκληση οικονομικών προβλημάτων από τις συγκεκριμένες εταιρείες προκειμένου να υποχωρήσουν από την υποχρέωσή τους να παραδώσουν ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό έργο
(β) την προάσπιση του δικαιώματος του καταναλωτή να απολαμβάνει τις υπηρεσίες για τις οποίες έχει ήδη προπληρώσει με τη μορφή υψηλών διοδίων για έργα που είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί ή δεν έχουν καν ξεκινήσει.

Πιο συγκεκριμένα το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Η συντριπτική πλειοψηφία των μεγάλων οδικών έργων στην Ελλάδα γίνεται από κατασκευαστικές εταιρείες που έχουν συμβάσεις παραχώρησης. Για τη χρηματοδότηση αυτών των έργων, σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο, οι διερχόμενοι οδηγοί προκαταβάλλουν στις εταιρείες υψηλά διόδια σε διάφορα τμήματα της διαδρομής ακόμα και για έργα που είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί ή δεν έχουν καν ξεκινήσει. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τις δικαιολογημένες συστηματικές διαμαρτυρίες των πολιτών και την άρνηση της καταβολής του αντιτίμου (που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει το 20% των διελεύσεων).Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου, οι τράπεζες, επικαλούμενες την αυξανόμενη άρνηση των διαμαρτυρόμενων οδηγών να καταβάλουν τα διόδια και άρα την αργή πορεία των έργων, διακόπτουν τη ροή της χρηματοδότησης στις κατασκευαστικές εταιρείες, με υπαρκτό ενδεχόμενο να διακοπούν ή να μην ξεκινήσουν καν τα έργα.

Βάσει των παραπάνω ερωτάται η Επιτροπή:

1. Με ποιο τρόπο ο πολίτης θα μάθει την τύχη των χρημάτων που έχουν μέχρι τώρα καταβληθεί με τη μορφή διοδίων στις κατασκευαστικές και πώς μπορεί να προστατευθεί από την προσχηματική επίκληση οικονομικών προβλημάτων από τις κατασκευαστικές εταιρείες προκειμένου να υποχωρήσουν από την υποχρέωσή τους να παραδώσουν ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό έργο;
2. Σε περίπτωση διακοπής ή αναβολής των έργων, με ποιο τρόπο προστατεύεται το δικαίωμα του πολίτη να απολαύσει τις υπηρεσίες για τις οποίες έχει ήδη προπληρώσει;
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα παραπάνω, καθώς και σχετικές με το ζήτημα των διοδίων ερωτήσεις και ανακοινώσεις μπορείτε να βρείτε στο www.kpoupakis.gr



Ζήτω το τζάμπα!

ΤΟΥ ΜΑΚΗ ΒΟΪΤΣΙΔΗ
Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Και όσο το δυνατόν ψύχραιμα. Μας ενδιαφέρει να συντηρούνται οι εθνικοί αυτοκινητόδρομοι ή να τους αφήσουμε στην τύχη τους κι όποιον πάρει ο χάρος; Μάλλον θα συμφωνήσουμε ότι πρέπει να συντηρούνται. Ωραία! Εφόσον πρέπει να συντηρούνται, πρέπει να συμφωνήσουμε και ποιος θα πληρώνει το κόστος. Για παράδειγμα, μόνο για την Εγνατία χρειάζονται εβδομήντα εκατομμύρια το χρόνο. Να τους συντηρήσει η Ευρωπαϊκή Ενωση αποκλείεται. Εκείνη τους συγχρηματοδότησε. Να τους συντηρήσουν ομάδες εθελοντών δε φαίνεται πολύ ρεαλιστικό. Συνεπώς, ή θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι ή θα πληρώσουν οι χρήστες.
Να πληρώσουν οι φορολογούμενοι σημαίνει ότι ο συνταξιούχος της Λέσβου θα επιβαρύνεται για κάτι που ίσως δε δει ποτέ στη ζωή του. Εξίσου σημαίνει ότι δε θα πληρώσει δραχμή ο ιδιοκτήτης φορτηγού που τον χρησιμοποιεί και τον φθείρει καθημερινά, αλλά, κατά τα ελληνικά ειωθότα, δηλώνει εισοδήματα στα όρια του αφορολόγητου. Στην ίδια συνομοταξία ανήκει και η παραλλαγή πρότασης για την «ελβετική βινιέτα», να πληρώνουν όλοι οι οδηγοί ένα ποσό μαζί με τα τέλη κυκλοφορίας και να μην υπάρχουν διόδια. Μόνο που η Ελβετία είναι μικρή χώρα με πυκνό δίκτυο καλών δρόμων, άρα όλοι λίγο ώς πολύ επωφελούνται, ενώ στην Ελλάδα ο επαρχιακός δρόμος Μυτιλήνης - Αγιάσου και ο αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης - Κοζάνης είναι η μέρα με τη νύχτα. Καθόλου παράδοξο που τέτοιες προτάσεις συγκινούν σε μία χώρα όπου οκτώ στους δέκα ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και εισοδηματίες παριστάνουν ότι ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, αλλά, αντί να ταλαιπωρούμαστε με τέτοιες συζητήσεις, είναι προτιμότερο να βγούμε και να πούμε το υπονοούμενο. Οτι και για τους αυτοκινητόδρομους θα πληρώνουν τα συνηθισμένα κορόιδα, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι. Πάντως, η εικόνα ενός οδηγού που σταματά με το τζιπ των τριών χιλιάδων κυβικών στα διόδια και σηκώνει «αγωνιστικά» την μπάρα είναι εξαιρετικά αμφισβητούμενης αισθητικής.
Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για τη σημασία των ΣΔΙΤ, για τις παραχωρήσεις σε ιδιώτες, για υπέρογκες χρεώσεις ή για τα διόδια σε δρόμους που «θα» γίνουν αυτοκινητόδρομοι. Αλλά όσο το «κίνημα των διοδίων» δεν κάνει διακρίσεις και διεκδικεί το δικαίωμα να μην πληρώνει ποτέ κανένας, ούτε καν στην «Εγνατία», που είναι ο ορισμός του κρατικού, υποδειγματικού αυτοκινητόδρομου, έχουμε κάθε δικαίωμα να το θεωρούμε απλώς ένα πρόσχημα για το τζαμπατζιλίκι.



Χωρίς λόγια

Πρωτοσέλιδα εφημερίδων της Θεσσαλονίκης

 

Φρένο στην επέκταση της Θεσσαλονίκης

Νέο μοντέλο προωθεί η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη.
Σε ποιες περιοχές βρίσκονται τα τελευταία 41.400 στέμματα που πήραν έγκριση για να ενταχθούν σε σχέδιο πόλης.
Της Φανής Σοβιτσλή

Φρένο σε νέες επεκτάσεις σχεδίου πόλης, που προωθούν πολλοί δήμοι ανά τη χώρα, σχεδιάζει να βάλει το υπουργείο Περιβάλλοντος με πρωτοβουλία της υπουργού Τίνας Μπιρμπίλη, που σκοπεύει να προωθήσει το ευρωπαϊκό μοντέλο της επιστροφής στην πόλη. Αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον δεν θα δίνονται εγκρίσεις πολεοδομικών σχεδίων και μελετών για νέες επεκτάσεις στις κατά τόπους περιοχές, ακόμη και αν καταγράφεται αυξημένη ζήτηση από τους πολίτες.
Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ), που καλείται να εξετάσει τη δυνατότητα επέκτασης στις περιοχές Πεύκων και Κουφαλίων, σκοπεύει να είναι πολύ φειδωλός στην έγκριση των πολεοδομικών σχεδίων.
Αυτή τη στιγμή στον νομό Θεσσαλονίκης προωθούνται περίπου 80.000 στρέμματα επεκτάσεων σχεδίου πόλης, ωστόσο δεν αποκλείεται να γίνει αναθεώρηση για τον περιορισμό των στρεμμάτων. Ωστόσο, αν αυτά εγκριθούν εντέλει, ο νομός Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με ιθύνοντες του ΟΡΘ, θα βάλει τέρμα στις επεκτάσεις για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Παράγοντες του αρμοδίου υπουργείου, μετά και την άτυπη εισήγηση της υπουργού κ. Μπιρμπίλη, εκτιμούν ότι είναι καιρός να σταματήσει η επέκταση των πόλεων περιφερειακά, η οποία στοιχίζει, και να προωθηθεί η επιστροφή στην πόλη για την τόνωση των κατά τόπους κέντρων που κινδυνεύουν με ερήμωση.
Με λίγα λόγια, το υπουργείο επιθυμεί να προωθήσει το ευρωπαϊκό μοντέλο της συμπαγούς πόλης, μιας πόλης που μέσα από σημαντικές παρεμβάσεις και αναπλάσεις θα αποκτήσει τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση των πολιτών στο κέντρο. Έτσι και αλλιώς οι επεκτάσεις είναι από τα πλέον δαπανηρά έργα για τους δήμους και στόχος της κυβέρνησης είναι να εξοικονομηθούν σημαντικοί πόροι που απαιτούνται για τις πολεοδομικές μελέτες και για τα έργα υποδομής στις νέες περιοχές, που θα αποτελούν συνέχεια των σημερινών πόλεων.

Να αναστηθεί το κέντρο

Επιστροφή στο κέντρο, αν τελικώς το υπουργείο σταματήσει τις εγκρίσεις νέων επεκτάσεων σχεδίου πόλης, σημαίνει ανασχεδιασμό των αστικών περιοχών μέσα από αναπλάσεις, διπλασιασμό της αναλογίας πρασίνου ανά κάτοικο, άνοιγμα των κοινόχρηστων χώρων και εκτεταμένες πεζοδρομήσεις, ακόμη και χρήση βιοκλιματισμού σε πολλά κτίρια.
Τοπογράφοι μηχανικοί του μελετητικού γραφείου Γαία ΑΕ επιβεβαιώνουν ότι έχει ανοίξει η συζήτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος με πρωτοβουλία της κ. Μπιρμπίλη για τον τερματισμό των νέων επεκτάσεων σε πολλές περιοχές που σχεδιάζουν δήμοι, σε μια προσπάθεια να αναστηθεί το κέντρο της πόλης. Όπως λένε, τα τελευταία χρόνια με τις επεκτάσεις δόθηκε μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη των προαστίων δορυφόρων, όπως στο Φίλυρο, στο Ωραιόκαστρο, στη Θέρμη κ.α., όπου καταγράφηκε σημαντική αύξηση ντόπιου πληθυσμού αλλά και του πληθυσμού που ήλθε από μετεγκατάσταση. Το γεγονός αυτό, όμως, φαίνεται ότι αποδυνάμωσε σημαντικά το κέντρο της Θεσσαλονίκης, ακόμη περισσότερο όμως της Αθήνας, το οποίο ερημώνεται και γκετοποιείται, και πιθανόν να αποτέλεσε αφορμή για τον ανασχεδιασμό των αστικών πόλεων, ώστε σταδιακά να πραγματοποιηθεί η επιστροφή στο κέντρο.

Δύσκολο εγχείρημα ο ανασχεδιασμός

Μιλώντας για την πρόθεση της κυβέρνησης να τερματίσει τις εγκρίσεις για νέες επεκτάσεις, ο επικεφαλής της μελέτης του νέου ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης Κώστας Τσαβδάρογλου ξεκαθάρισε ότι καλός είναι ο επανασχεδιασμός των αστικών περιοχών, αλλά πρώτα να προχωρήσει ο θεσμοθετημένος πολεοδομικός σχεδιασμός. “Η υπουργός καλώς σκέφτεται τρόπους να αναστηθούν τα αστικά κέντρα, ορμώμενη από το ευρωπαϊκό μοντέλο, αλλά οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν άλλα δεδομένα από τις δικές μας και πρωτίστως έχουν τις υποδομές”, ανέφερε ο κ. Τασβδάρογλου. Διευκρίνισε ότι σε πρώτη φάση θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο υφιστάμενος θεσμοθετημένος πολεοδομικός σχεδιασμός και μετά να μιλήσουμε για ανασχεδιασμό του κέντρου, που δεν είναι εύκολο εγχείρημα. “Στην πόλη της Θεσσαλονίκης πράγματι υπάρχουν περιθώρια για παρεμβάσεις, αλλά δεν υπάρχουν άλλες υποδομές που θα την καταστήσουν ελκυστικότερη από τα προάστια”, υπογράμμισε ο ίδιος. Πρόσθεσε ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις προωθείται ο ανασχεδιασμός των αστικών κέντρων, αλλά εκεί υπάρχουν σαφή κίνητρα για να επιλέξει ο πολίτης το κέντρο, όπως συγκοινωνία, δρόμοι πεζοδρομήσεις, πράσινο κ.ά.

Προς ένταξη 41.400 στρέμματα

Η οικονομική κρίση δεν επηρεάζει τις επεκτάσεις που σχεδιάζουν οκτώ δήμοι κυρίως της ανατολικής πλευράς της πόλης
Παρά τα σχέδια του υπουργείου Περιβάλλοντος για την επιστροφή των κατοίκων στα κέντρα των πόλεων, πολλοί δήμοι της Θεσσαλονίκης σκοπεύουν να πατήσουν γκάζι στην ανάπτυξη των περιοχών τους, παρά τις συνθήκες οικονομικής κρίσης. Προωθούνται επεκτάσεις σχεδίου πόλης σε 41.400 στρέμματα κυρίως στην ανατολική πλευρά της πόλης, καθώς και σε μέρος του βορειοδυτικού τμήματος. Πρόκειται για οκτώ δήμους που σχεδιάζουν να μεγαλώσουν τις περιοχές τους, αφού η οικιστική και πληθυσμιακή τους ανάπτυξη είναι το μεγάλο τους στοίχημα.
Πρόκειται για τους δήμους Μηχανιώνας, Θερμαϊκού, Επανομής, Θέρμης, Μίκρας και Βασιλικών, καθώς και τους δήμους της βορειοδυτικής πλευράς Χορτιάτη και Ωραιοκάστρου. Και ενώ οι περισσότεροι δήμοι βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο λόγω των γενναίων περικοπών σε θεσμοθετημένους πόρους στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης, οι επεκτάσεις σχεδίου πόλης προχωρούν κανονικά, όπου τουλάχιστον υπάρχουν εγκεκριμένα γενικά πολεοδομικά σχέδια. Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της εταιρείας μελετών Γαία ΑΕ, αρχιτέκτονα-μηχανικό, Κορνηλία Καλκοπούλου, οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις σχεδίων πόλης είναι έτσι και αλλιώς χρονοβόρες, μπορεί να διαρκέσουν και πάνω από μία δεκαετία, οπότε δεν καθορίζει η κρίση την εξέλιξή τους.
Ενδεχομένως, όπως είπε, να υπάρξουν καθυστερήσεις στην εκπόνηση των μελετών και στις εγκρίσεις από τα αρμόδια υπουργεία, αλλά αυτό συνέβαινε και παλαιότερα.
Σε ό,τι αφορά πάντως τους οκτώ δήμους ανατολικά και δυτικά της Θεσσαλονίκης, οι επεκτάσεις τους προχωρούν και αναμένεται να ολοκληρωθούν τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς έχουν εγκριθεί τα γενικά πολεοδομικά τους σχέδια (ΓΠΣ). Αυτό σημαίνει ότι τα επόμενα χρόνια στις περιοχές επέκτασης των κατά τόπους δήμων θα προικοδοτηθούν νέα οικόπεδα-φιλέτα.
Η “Μ”, με τη βοήθεια του μελετητικού γραφείου Γαία ΑΕ, επιχειρεί να καταγράψει σε ποια φάση βρίσκονται σήμερα οι περιοχές των οκτώ δήμων που σχεδιάζουν την ένταξη νέων περιοχών στο σχέδιο πόλης.

Στη Μηχανιώνα

Νέα οικοπεδικά φιλέτα, για τα οποία υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, θα προκύψουν από την επέκταση του σχεδίου πόλης στη Μηχανιώνα (δήμος Θερμαϊκού). Πρόκειται για 2.200 στρέμματα σε Αγγελοχώρι, Κερασιά και Μηχανιώνα, η πολεοδομική μελέτη των οποίων βρίσκεται ήδη στο υπουργείο (Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων). Η ένταξή τους προβλέπεται και στις τρεις περιοχές: στη Μηχανιώνα (1000 στρέμματα), στο Αγγελοχώρι (600 στρέμματα) και στην Κερασιά (600 στρέμματα). Σε αυτές τις περιοχές εκτιμάται ότι την επόμενη πενταετία θα εγκατασταθούν περισσότεροι από 10.00 νέοι κάτοικοι, ενώ σημειώνεται ενδιαφέρον για οικόπεδα και διαμερίσματα.

Στον Θερμαϊκό

Στην τελική ευθεία, μετά από μεγάλες καθυστερήσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες, εισέρχεται η ένταξη 7.500 στρεμμάτων στο σχέδιο πόλης στον ραγδαία αναπτυσσόμενο δήμο Θερμαϊκού. Η κτηματογράφηση ολοκληρώθηκε, ενώ έχει αρχίσει και η προείσπραξη του 10% από την εισφορά σε γη, γεγονός που σημαίνει ότι η μελέτη απέκτησε αυτοχρηματοδότηση. Η επέκταση καλύπτει όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, Περαία, Αγία Τριάδα και Νέους Επιβάτες. Έχει εγκριθεί και το πρώτο στάδιο της πολεοδομικής μελέτης, ενώ αναμένεται η έγκριση της υδραυλικής μελέτης ρεμάτων.

Στην Επανομή

Έκταση-φιλέτο 6.300 στρεμμάτων, που εκτείνεται περιμετρικά του κεντρικού οικισμού της Επανομής και του Μεσημερίου, εντάσσεται στο γενικό πολεοδομικό σχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε και έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ. Η πρόταση του πρώην δήμου (νυν δήμος Θερμαϊκού) για την επέκταση σχεδίου πόλης αφορά έκταση 4.000 στρεμμάτων στην Επανομή και άλλων 2.300 στρεμμάτων στην περιοχή Μεσημερίου. Το ΓΠΣ εγκρίθηκε από την Εκτελεστική Επιτροπή του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘ).

Στη Θέρμη

Τρία χρόνια μετά την ένταξη των περιοχών περιμετρικά του οικισμού της Θέρμης στο σχέδιο πόλης, ο οικείος δήμος προχωρά σταδιακά και στην επέκταση των οικισμών Ρυσίου, Ταγαράδων και Ραιδεστού, με στόχο να εντάξει συνολικά 4.000 στρέμματα. Στο Ρύσιο η επέκταση 400 στρεμμάτων προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, ενώ η πολεοδομική μελέτη βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσής της.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του δήμου, τα δημοτικά διαμερίσματα της Ραιδεστού και των Ταγαράδων θα λάβουν τη μερίδα του λέοντος από τη νέα επέκταση, καθώς θα ενταχθούν συνολικά 3.500 στρέμματα.

Στη Μίκρα

Νέες ζώνες δόμησης, σε έκταση 9.500 στρεμμάτων, από τα 16.000 που είχαν προγραμματιστεί αρχικά, αναμένεται να παραδοθούν την προσεχή τριετία στη Μίκρα. Σε μελλοντικά φιλέτα, όπως ο Τρίλοφος, η Καρδία και το Σχολάρι (Άνω και Κάτω), καταγράφεται ρεκόρ ανοικοδόμησης, η οποία δυστυχώς είναι άναρχη, καθώς πρόκειται για περιοχές εκτός σχεδίου πόλης. Το γεγονός αυτό θα προκαλέσει πονοκέφαλο στον νέο δήμο Θέρμης, καθώς το κόστος των απαιτούμενων έργων υποδομής είναι πολύ υψηλό.
Σήμερα η διαδικασία βρίσκεται στη φάση της μελέτης πολεοδόμησης για 9.200 στρέμματα, από τα 16.000 που επρόκειτο να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης, καθώς έχει ήδη δημοσιευτεί στο ΦΕΚ το γενικό πολεοδομικό σχέδιο. Ανοικοδόμηση σημειώνεται κυρίως στον Τρίλοφο και την Καρδία, η οποία μάλιστα είναι η περιοχή με τον μεγαλύτερο αριθμό έκδοσης οικοδομικών αδειών στον νομό Θεσσαλονίκης, ενώ οικοδομική δραστηριότητα καταγράφεται επίσης στο Πλαγιάρι, στο Κάτω και το Άνω Σχολάρι.

Στα Βασιλικά

Προνομιακή για επενδύσεις σε ακίνητα, οικόπεδα και διαμερίσματα αναμένεται να καταστεί τα επόμενα δύο χρόνια η επέκταση 4.000 στρεμμάτων στα Βασιλικά (νυν δήμος Θέρμης). Η ένταξή της στο σχέδιο πόλης εισέρχεται στην τελική ευθεία, καθώς ολοκληρώθηκε το γενικό πολεοδομικό σχέδιο και αναμένεται να εγκριθεί από το Οργανισμό Ρυθμιστικού.
Οι επεκτάσεις σχεδιάζονται στην Αγία Παρασκευή, στη Σουρωτή, στον Άγιο Αντώνιο και στο Μονοπήγαδο, που αποτελούν τη νότια πλευρά του καποδιστριακού δήμου, και στο Λιβάδι, στην Περιστερά, στη Λακκιά και στα Βασιλικά.

Ωραιόκαστρο-Χορτιάτης

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες επέκτασης του σχεδίου πόλης στον δήμο Ωραιοκάστρου, το οποίο εκτείνεται σε περίπου 4.500 στρέμματα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέκταση στην περιοχή, καθώς η μέχρι τώρα εντός σχεδίου έκταση φτάνει μόλις τα 2.953 στρέμματα. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στην περιοχή του Φιλύρου, όπου σχεδιάζεται η ένταξη 3.400 στρεμμάτων.

•Πόσα στρέμματα και πού
•2.200 σε Αγγελοχώρι, Κερασιά και Μηχανιώνα
•7.500 σε Περαία, Αγία Τριάδα και Νέους Επιβάτες
•6.300 σε Επανομή και Μεσημέρι
•4.000 σε Ρύσιο, Ταγαράδες και Ραιδεστό
•9.500 στη Μίκρα (από τα 16.000 που είχαν προγραμματιστεί αρχικά)
•4.000 σε Αγία Παρασκευή, Σουρωτή, Άγιο Αντώνιο, Μονοπήγαδο, Λιβάδι, Περιστερά, Λακκιά και Βασιλικά
•7.900 σε Ωραιόκαστρο και Φίλυρο

.

Θα βρουν πετρέλαιο αφού χρεοκοπήσουμε;

Την ώρα που η κυβέρνηση δια του υπουργού Εξωτερικών Δ. Δρούτσα διαψεύδει τη διάχυτη εντύπωση, ότι Αθήνα και Άγκυρα βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο διαπραγμάτευσης για συνεκμετάλλευση του πετρελαίου του Αιγαίου, προκαλεί πολλά ερωτηματικά η προσπάθεια του αρμόδιου υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να υποβαθμίσει τις προσδοκίες για τον ορυκτό πλούτο του Αιγαίου, αλλά και οι απελπιστικά βραδείς ρυθμοί προόδου στην κατεύθυνση της παραχώρησης αδειών για πετρελαϊκές έρευνες.
Την ώρα που ακόμη και η καγκελάριος Μέρκελ επισκέπτεται την Κύπρο, αμέσως μόλις ανακοινώθηκαν οι ανακαλύψεις μεγάλων κοιτασμάτων αερίου σε θαλάσσια περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, επιβεβαιώνοντας ότι η ευρύτερη περιοχή μας βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος για τον ορυκτό της πλούτο, ο αρμόδιος υφυπουργός, κ. Γιάννης Μανιάτης, χαρακτηρίζει μύθο την ύπαρξη σημαντικών κοιτασμάτων πετρελαίου στο Αιγαίο , αφήνοντας να εννοηθεί, ότι η κυβέρνηση δεν βιάζεται καθόλου να προχωρήσουν οι έρευνες, παρότι η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με το φάσμα της χρεοκοπίας.Σε χθεσινή συζήτηση ερώτησης της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΛΑΟΣ στη Βουλή, για τον ορυκτό πλούτο της χώρας, υπό το φως της κρίσης χρέους, ο κ. Μανιάτης έφθασε στο σημείο ακόμη και να..συρρικνώσει το κοίτασμα του Πρίνου, στην προσπάθειά του να υποστηρίξει τους ισχυρισμούς του:
n «Δεν χρειάζεται η πατρίδα μας νέους μύθους», τόνισε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Ενέργειας. «Δεν θα γίνουμε Ελ Ντοράντο, ή Σαουδική Αραβία, αλλά δεν είμαστε και ψωροκώσταινα από πλευράς ορυκτού πλούτου. Διαθέτουμε σημαντικό ορυκτό πλούτο σε ποσότητα και ποιότητα, ίσως στην κορυφή των προικισμένων από τη φύση χωρών στην Ευρώπη».
n Μιλώντας για τις εκτιμήσεις περί κοιτασμάτων στο Αιγαίο, ο κ. Μανιάτης εμφανίσθηκε υπερβολικά συγκρατημένος, σε βαθμό που δημιούργησε πολλά ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα των δηλώσεών του. Εξηγώντας τη βραδυπορία στην οριοθέτηση Ανεξάρτητης Οικονομικής Ζώνης της Ελλάδας, όπως έχει ήδη κάνει η κατά το ήμισυ κατεχόμενη Κύπρος, ο κ. Μανιάτης υπενθύμισε την πάγια θέση, ότι η Ελλάδα επιφυλάσσεται (ως πότε, άραγε;) για τον καθορισμό της Α.Ο.Ζ. όποτε το κρίνει σκόπιμο, χωρίς να απεμπολεί κυριαρχικά δικαιώματα.
n Ακολούθως, ο υφυπουργός τόνισε ότι «εκτιμήσεις αποθεμάτων βασισμένες μόνον σε διαστάσεις και αναλύσεις πάνω σε μια πολλά υποσχόμενη γεωλογική δομή, μπορεί να πέφτουν τελείως έξω. Χρειάζονται μακροχρόνιες και δαπανηρές έρευνες, που δεν έχουν γίνει, ούτε στο Λιβυκό, ούτε στο Αιγαίο».
n Παραδέχθηκε, πάντως, πως βάσει των υφιστάμενων επίσημων στοιχείων, η περιοχή του Ιονίου παρουσιάζει σε ορισμένα σημεία «σημαντικό ενδιαφέρον», όπως επίσης και η περιοχή του λιβυκού πελάγους και της ευρύτερης περιοχής μεταξύ Κρήτης, Κύπρου και Αιγύπτου. «Οι ομοιότητες ωστόσο, στα γενικότερα χαρακτηριστικά, με κανέναν τρόπο δεν δίνουν βεβαιότητες εκτίμησης ποσοτήτων υδρογονανθράκων, αν δεν γίνουν οι σωστές έρευνες».
Ακολούθως, στην κοπιαστική προσπάθειά του να υποβαθμίσει τις προσδοκίες για τα κοιτάσματα, ο κ. Μανιάτης υπέπεσε σε..φάουλ. Δήλωσε για το κοίτασμα του Πρίνου, που εξακολουθεί να παράγει πετρέλαιο 35 χρόνια μετά την ανακάλυψή του, ότι «έβγαλε 20 εκ. βαρέλια», ενώ είναι παγκοίνως γνωστό, ότι ήδη από το κοίτασμα αυτό η παραγωγή έχει ξεπεράσει τα 100 εκατ. βαρέλια και είναι πιθανό να φθάσει τα 200, μέχρι να εξαντληθεί -άραγε στο ΥΠΕΚΑ δεν έχουν διαθέσιμα τα πραγματικά στοιχεία;
Μιλώντας για τα πιθανά κοιτάσματα στο Αιγαίο, ο κ. Μανιάτης παρέλειψε, όπως συνήθως συμβαίνει σε σχετικές δηλώσεις υπουργών, κάθε αναφορά στο πιθανό κοίτασμα ανατολικά της Θάσου (στη θέση «Μπάμπουρας»), που κατʼ επανάληψη έχει φέρει Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα πολέμου. Πιθανόν ο κ. Μανιάτης να μην έχει ενημερωθεί από τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου για τις δηλώσεις που έχει κάνει στο παρελθόν ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας North Aegean Petroleum Company (ΝΑPC), για το κοίτασμα του Μπάμπουρα -η NAPC, που εκμεταλλεύθηκε το κοίτασμα του Πρίνου ως τα τέλη της δεκαετίας του ʼ90 είχε και τα δικαιώματα για έρευνες ανατολικά της Θάσου και μάλλον γνωρίζει το θέμα σε βάθος.
Για την καλύτερη ενημέρωση του υφυπουργού, το S10 υπενθυμίζει στον κ. Μανιάτη, ότι ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας, Ίαν Ασλεϋ, είχε δηλώσει στο παρελθόν, ότι βάσει σεισμικών ερευνών δύο διαστάσεων, η κοινοπραξία εκτιμούσε πως τα αποθέματα του συγκεκριμένου κοιτάσματος είναι από 500 εκατ. βαρέλια, μέχρι 1 δισεκατομμύριο. «Πρέπει να κάνουμε μερικές γεωτρήσεις για να προσδιορίσουμε με ακρίβεια τον αριθμό», είχε τονίσει ο κ. ʽΑσλεϋ. Σύμφωνα με ανεπίσημες εκτιμήσεις της NAPC, τα κοιτάσματα ανατολικά της Θάσου θα μπορούσαν να αποδίδουν πάνω από 200.000 βαρέλια ημερησίως.
Πέραν της χθεσινής, μάλλον κακότεχνης, προσπάθειας του κ. Μανιάτη να υποβαθμίσει τα πιθανά κοιτάσματα του Αιγαίου, που εκδηλώθηκε παράλληλα με την κατηγορηματική διάψευση Δρούτσα στα σενάρια περί διαπραγματεύσεων για συνεκμετάλλευση με την Άγκυρα, αίσθηση προκαλεί η απίστευτη βραδυπορία της κυβέρνησης στη δημιουργία του οργανισμού που θα παραχωρεί τις άδειες για πετρελαϊκές έρευνες.
Ενώ η κυβέρνηση Καραμανλή «έσερνε τα πόδια της» για χρόνια, προκειμένου να δημιουργήσει τη διάδοχη κατάσταση των ΕΛΠΕ, που μετά την ιδιωτικοποίησή τους δεν έχουν δικαίωμα να παραχωρούν άδειες για έρευνες, το σχετικό νομοσχέδιο ήταν ήδη έτοιμο στα συρτάρια του υπουργείου Ανάπτυξης, όταν ανέλαβε καθήκοντα η σημερινή κυβέρνηση. Παρά ταύτα, χρειάσθηκε αναμονή άνω των 12 μηνών για να προωθηθεί μια ελαφρώς διαφοροποιημένη εκδοχή του νομοσχεδίου για συζήτηση στη Βουλή. Τώρα, στο ΥΠΕΚΑ λένε ότι θα χρειασθούν άλλοι 18 μήνες, μέχρι να γίνουν οι πρώτες παραχωρήσεις αδειών (πιθανότατα για τη Δυτική Ελλάδα), αφού θα πρέπει πρώτα να δημιουργηθεί μια νέα ΔΕΚΟ, να στελεχωθεί, να γίνουν ορισμένες θεσμικές αλλαγές ακόμη, κ.ο.κ.
Αυτή η βραδυπορία προκαλεί εύλογα ερωτηματικά για τις σκοπιμότητες που μπορεί να εξυπηρετεί, καθώς στον απλό πολίτη είναι μάλλον αδιανόητο να βλέπει τέτοιες καθυστερήσεις στην αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου, σε μια χώρα που καθημερινά «φλερτάρει» με τη χρεοκοπία..
πηγη sofokleous10.gr






Βουλή. Ομιλία της βουλευτού ΣΥΡΙΖΑ κ. Ευαγγελίας Αμμανατίδου – Πασχαλίδου με θέμα μ τον ορυκτό και γεωθερμικό πλούτο της χώρας.

"Κύριοι συνάδελφοι, τα θέματα της ενέργειας για μία χώρα, είναι μείζονος σημασίας. Και όταν αυτή η χώρα κατέχει μία ιδιαίτερη γεωπολιτική θέση, όπως είναι η Ελλάδα, τότε μπορούμε να συζητούμε «ίσως» και για απαξιωτικές πολιτικές στον ενεργειακό τομέα, που αποσκοπούν σε πολύ συγκεκριμένες μεθοδεύσεις. Μία χώρα που μπορεί να έχει δικό της ορυκτό και γεωθερμικό πλούτο -και να συμπληρώσω και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας- και δεν τα εκμεταλλεύεται, ώστε να καλύψει τουλάχιστον ένα μέρος της ενέργειας που χρειάζεται, αν όχι να είναι αυτάρκης, τότε οι πολιτικές σκοπιμότητες υπερισχύουν. Και η πολιτική αφέλεια ή ανικανότητα δεν μπορούν να καλύψουν, αυτά που προανέφερα. Έτσι φθάσαμε σήμερα να γίνονται ακόμα και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, καθημερινά διάφορες συζητήσεις. Αλλά το πιο σημαντικό είναι συζητήσεις που γίνονται για τη συνεκμετάλλευση στο Καστελόριζο και η μη οριοθέτηση της Ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Όλα τα προηγούμενα που δεν έχουν διευθετηθεί βάσει του Δικαίου της Θάλασσας είναι αποτελέσματα πολιτικών επιλογών των εναλλασσόμενων κυβερνήσεων και του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Αν οι πολιτικές των κυβερνήσεων ήταν στην κατεύθυνση διασφάλισης των εθνικών μας συμφερόντων, χωρίς αυτό να ελλοχεύει άλλους κινδύνους, θα είχαν εδώ και χρόνια δρομολογηθεί λύσεις για μείζονα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής που είναι άμεσα συνδεδεμένα –εκτός των άλλων- με ζητήματα οικονομικής πολιτικής και σε συνθήκες γενικευμένης κρίσης, η λύση τους είναι καίριας σημασίας και για τη χώρα και για τους πολίτες. Ποιες είναι οι προοπτικές για ανακάλυψη υδρογονανθράκων στο μέλλον για τη χώρα μας; Οι έρευνες μέχρι σήμερα οδήγησαν σε επιτυχίες, οι οποίες δεν ήταν βέβαια εντυπωσιακές, αλλά ήταν θετικές παρά τις αδυναμίες της ερευνητικής προσπάθειας στο παρελθόν και παρά το ότι πετρελαιοπιθανές περιοχές της χώρας έχουν παραμείνει ανεξερεύνητες, κατά τα όσα αναφέρουν οι ειδικοί επιστήμονες. Από τα επιστημονικά ευρήματα των ερευνών της περιόδου 1939-2005 υπάρχουν αποδείξεις, όπως εκτιμούν οι ειδικοί, για την ύπαρξη συγκεντρώσεων υδρογονανθράκων σε διαφορετικές περιοχές της χώρας από γεωτρήσεις και από επιφανειακές εμφανίσεις υδρογονανθράκων που υποδηλώνουν ότι υπάρχει ή υπήρχε πετρέλαιο στο βάθος. Όμως, αυτό θέλει μια άλλη διαχείριση. Θέλει ένα εθνικό σχέδιο και όχι βεβιασμένες κινήσεις που οδηγούν σε εκχωρήσεις δημόσιου πλούτου που πιθανά σε μεγαλύτερη έκταση υπάρχει από αυτά που γνωρίζουμε και αυτά θα εκχωρούνται σε ξένους επενδυτές. Η επερώτηση του ΛΑΟΣ αναφέρεται μεν στην ύπαρξη ορυκτού και γεωθερμικού πλούτου που θα μπορούσε να συμβάλει στην ενεργειακή επάρκεια ενδεχομένως, αλλά η προσέγγιση που γίνεται είναι με όρους αγοράς, αφού αναφέρεται στο κομμάτι των επενδύσεων –που αναφέρθηκα πιο πριν- χωρίς καμία μα καμία αναφορά στο δημόσιο χαρακτήρα που θα πρέπει να έχει η όποια εκμετάλλευση, εξόρυξη, διαχείριση, διάθεση και φυσικά απουσιάζει πλήρως το κομμάτι της προστασίας του περιβάλλοντος, ακόμη και περιοχές NATURA και ο κοινωνικός έλεγχος.Ενώ θα μπορούσε εδώ και χρόνια η πολιτική των κυβερνήσεων να είχε επενδύσει στα σημαντικά, κατά τις έρευνες του ΙΓΜΕ, γεωθερμικά πεδία, τα οποία θα μείωναν την εξάρτηση από το βρώμικο λιγνίτη στην παραγωγή ενέργειας, θα μπορούσαν να συμβάλουν στον αγροτικό τομέα, θερμοκήπια, ξηραντήρια, ψυγεία και άλλα, την αφαλάτωση του νερού στα νησιά που έχουν πρόβλημα πόσιμου νερού, αλλά έχουν γεωθερμικά πεδία, όπως και στην ψύξη και θέρμανση των κτιρίων, δεν έδωσε η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική τη βαρύτητα που έπρεπε και δεν επένδυσε σε έναν φυσικό πλούτο που μπορούμε να τον εντάξουμε, με ορθή πάντα διαχείριση, στην πράσινη ανάπτυξη. Τα γεωθερμικά πεδία στη χώρα μας θα έπρεπε να διέπονται από ένα καθεστώς διαχείρισης ενός ενιαίου φορέα που η επιστημονική κοινότητα, το ΙΓΜΕ, το δημόσιο, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μπορούν να τα αξιοποιούν προς όφελος της κοινωνίας. Φυσικά, ο τρόπος που θα χρησιμοποιηθεί η γεωθερμική ενέργεια πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο των τοπικών αναγκών, ώστε να λειτουργεί θετικά παράγοντας πιο καθαρή ενέργεια, εξυπηρετώντας τους πολίτες και τις δραστηριότητές τους και επιπλέον εξοικονομώντας και χρήματα. Επίσης, μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να εφαρμόζεται η επανεισαγωγή αέριας φάσης των (ρευστών) , η οποία βέβαια ελαχιστοποιεί στο έπακρο και την έκλυση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Γι’ αυτό λέμε ότι μπορούμε να εντάξουμε τα γεωθερμικά πεδία στην πράσινη ανάπτυξη. Το ΥΠΕΚΑ έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα του μια προκήρυξη. Τι λέει αυτή η προκήρυξη; «Διεθνής διαγωνισμός για εκμίσθωση δικαιωμάτων έρευνας, γεωθερμίας, με ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό σε τέσσερις μη ερευνημένες περιοχές». Ποιες θα είναι οι ασφαλιστικές δικλείδες, κύριε Υπουργέ, ώστε να μπορεί το δημόσιο να έχει τον έλεγχο και να παρεμβαίνει διασφαλίζοντας την ορθή διαχείριση και να ωφελείται από την εκμετάλλευση της πλουτοπαραγωγικής περιοχής; Θα πρέπει να μας απαντήσετε, διότι το Δελτίο Τύπου στις 23 Νοέμβρη του 2010 από την ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ δεν αναφέρει τίποτα για την περαιτέρω διαχείριση των γεωθερμικών πεδίων και τη διασφάλιση του δημόσιου οφέλους. Το ΙΓΜΕ και τα πανεπιστήμια δεν θα έχουν κανένα ρόλο και με διαδικασίες fast track θα περάσει δημόσιος πλούτος στα χέρια επενδυτών. Μπορείτε να το κάνετε, χωρίς τη συγκατάθεση τουλάχιστον της Εθνικής Αντιπροσωπείας; Είναι άλλη μια πράξη «αποφασίζετε και πράττετε» βάσει των όρων του μνημονίου; Όσα αφορούν την εκμετάλλευση της εταιρείας χρυσού στην Βόρεια Χαλκιδική τα οφέλη βάσει μελετών θα είναι υπέρ του επενδυτή. Η Βόρεια Χαλκιδική με την τεράστια επένδυση και τις εξορύξεις θα καταστραφεί. Το ΥΠΕΚΑ προσπαθεί, ενώ έχει ενάντιά του την επιστημονική κοινότητα και τους πολίτες, να πει ότι αυτή η ολοκληρωτική καταστροφή για το περιβάλλον και για την υγεία των κατοίκων της περιοχής και των δραστηριοτήτων θα διασφαλιστεί, διότι θα τηρηθούν οι όροι της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Πάντως κάθε εβδομάδα εκεί είναι το ΥΠΕΚΑ!Όλοι γνωρίζουμε πως στόχος της εκάστοτε εταιρείας που επενδύει είναι η υψηλότερη κερδοφορία. Η μέχρι τώρα διαχείριση της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός Α.Ε.» μας έπεισε ότι δεν έχει τηρήσει τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας ούτε για την περιοχή ούτε όμως και για τους ίδιους τους εργαζόμενους. Αυτό που χρησιμοποιεί τώρα ως επιχείρημα είναι ότι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, οι οποίες όλοι γνωρίζουμε πώς θα διέπονται εκτός των άλλων από τις επιχειρησιακές συμβάσεις και θα καταπατούν τα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ θα βρίσκονται στις στοές των ορυχείων, χωρίς υγιεινή, χωρίς ασφάλεια, με μισθούς πείνας και με μια ανεπανόρθωτη καταστροφή στη Βόρεια Χαλκιδική. Η Ελλάδα δεν είναι Ελ Ντοράντο. Υπάρχει, βέβαια, από ό,τι φαίνεται ο ανεκμετάλλευτος ορυκτός πλούτος, ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί με περαιτέρω έρευνα πανεπιστημίων και αρμόδιων φορέων στη βάση ενός εθνικού μεσομακροπρόθεσμου σχεδιασμού και προγραμματισμού. Σε κάθε περίπτωση αυτή η εκμετάλλευση θα πρέπει να γίνεται στη βάση των πραγματικών αναγκών προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, του εθνικού συμφέροντος και στο πλαίσιο που επιβάλει η οικολογική ισορροπία και η προστασία του περιβάλλοντος. Η όποια, άνευ όρων, εκχώρηση σε μεγάλους επενδυτές στο όνομα της ανάπτυξης υποθηκεύει για άλλη μια φορά το μέλλον της χώρας και τους πολίτες της. Κύριοι της Κυβέρνησης, δεν έχετε κανένα δικαίωμα να το κάνετε"





Βουλή. Ερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς: - Οικονομικών-Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Όχι άλλη αύξηση του ΦΠΑ στα γεωργικά προϊόντα

Ένας βασικός οικονομικός τομέας, ο αγροτικός, πλήττεται και πάλι και οι συνέπειες στην ανάπτυξή του θα είναι μεγάλες. Από την 1η Ιανουαρίου άρχισε να εφαρμόζεται η νέα αύξηση του ΦΠΑ, η τρίτη κατά σειρά μέσα σε διάστημα 8 μηνών, εκτινάσσοντας προς τα πάνω τις τιμές των προϊόντων και επιβαρύνοντας τους καταναλωτές. Τρίτη αύξηση του ΦΠΑ είχαμε όμως και στα αγροτικά εφόδια, που μαζί με τις αυξήσεις στις τιμές τους, δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στους αγρότες.
Αντί να στηριχθεί ο αγροτικός τομέας, μέσα σε 8 μήνες έχουν επιβαρυνθεί τα αγροτικά εφόδια με τρεις αυξήσεις ΦΠΑ. Τον Μάρτιο του 2010 ο ΦΠΑ από 9% πήγε στο 10%, το Ιούλιο του 2010 αυξήθηκε σε 11% και τώρα σε 13%. Με αυτό τον τρόπο αυξάνεται συνεχώς το κόστος καλλιέργειας στερώντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον έλληνα παραγωγό σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους. Η αύξηση του ΦΠΑ προκαλεί περεταίρω αύξηση των λιανικών τιμών που πληρώνει ο καταναλωτής σε βασικά προϊόντα διατροφής επιβαρύνοντας τόσο τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή όσο και το ήδη προβληματικό ελληνικό νοικοκυριό.Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί η απώλεια των εσόδων του κράτους θα είναι μικρή,αφού ο συνολικός κύκλος εργασιών των αγροτικών εφοδίων στη χώρα δεν υπερβαίνει τα 700 εκ. ευρώ (γεωργικά φάρμακα, λιπάσματα, λοιπές εισροές) και άρα το ελληνικό δημόσιο χάνει δυνητικά έσοδα μόνο 32 εκ. ευρώ αν μειώσει το ΦΠΑ στο 6,5%. Η απώλεια αυτή αντισταθμίζεται από τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων που φέρνουν έσοδα. Τις τελευταίες 30 μέρες υπήρξε αύξηση και στις τιμές πώλησης των λιπασμάτων που κυμαίνεται από 15% ως 20%.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

Προτίθενται να μην προχωρήσουν στην νέα αύξηση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια προκειμένου να συγκρατηθεί το κόστος παραγωγής στα αγροτικά προϊόντα και να μην πληγούν οι καταναλωτές πληρώνοντας υψηλότερες τιμές;
Η ερωτώσα βουλευτής
Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου