Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2009
Ανεκμετάλλευτος ο «Λευκός» Θησαυρός της επαρχίας Λαγκαδά
Μεταξύ των σημαντικών γεωθερμικών πεδίων που υπάρχουν στην Βόρεια Ελλάδα, συγκαταλέγονται και αυτά της επαρχίας Λαγκαδά. Ειδικότερα, τα γεωθερμικά πεδία του Λαγκαδά, της Νυμφόπετρα και της Νέας Απολλωνίας χαρακτηρίζονται υψηλής θερμικής δυναμικότητας, που σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιηθούν, αντικαθιστώντας τις παραδοσιακές πήγες ενέργειας όπως αυτή του πετρελαίου. Δυστυχώς η εκμετάλλευση αυτού του σημαντικού ενεργειακού πλούτου είναι ακόμα σε πολύ χαμηλά ποσοστά στην χώρα μας σε αντίθεση με άλλες χώρες που η εκμετάλλευση τους είναι θεαματικές. Στην Γαλλία για παράδειγμα θερμαίνονται ολόκληρες πόλεις με γεωθερμική ενέργεια. Σε δημοσίευμα μας το 1988 με τίτλο Υπόγεια ζεστά νερά στην Μυγδονία γράφαμε μεταξύ των άλλων: «Υπόγειες φλέβες νερού, υψηλής θερμοκρασίας εντοπίσθηκαν κατά την διάρκεια γεωθερμικών ερευνών, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) στην λεκάνη των λιμνών Λαγκαδά και Βόλβης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΓΜΕ η γεώτρηση που έγινε στην Νυμφοπετρα σε βάθος 130 μέτρων η θερμοκρασία του νερού φτάνει τους 43 βαθμούς Κέλσιου, ενώ το λεγόμενο «μητρικό» στρώμα των επιφανειακών νερών φτάνει τους 104 βαθμούς Κελσίου νερού. Θερμοκρασία που είναι ικανή να θερμάνει την πόλη της Θεσσαλονίκης όπως γίνεται και στην Γαλλία». Έκτοτε καμία ουσιαστική αξιοποίηση του πλούτου αυτού δεν υπήρξε πλην ορισμένων μικρών μονάδων θερμοκηπίων. Εφαρμογή γεωθερμικής ενέργειας : Θέρμανση θερμοκηπίων και ανοικτών καλλιεργειών - Ξήρανση αγροτικών προϊόντων - Ιχθυοκαλλιέργειες - Θέρμανση κτιρίων, κολυμβητηρίων, αθλητικών εγκαταστάσεων - Τουρισμός: Χρήση του ζεστού ιαματικού νερού σε ξενοδοχειακές μονάδες για λουτροθεραπείες.
Η επαρχία Λαγκαδά χρειάζεται
νέο σύγχρονο οδικό δίκτυο
Την αναγκαιότητα ενός σύγχρονου, αναπτυξιακού πλέγματος οδικών έργων στην επαρχία Λαγκαδά επιζητούν εδώ και δεκαετίες φορείς και κάτοικοι της περιοχής. Έργα που θα βγάλουν αφενός μεν την περιοχή από την απομόνωση αφετέρου δε θα δώσουν μια νέα αναπτυξιακής ώθηση αλλάζοντας άρδην την εικόνα της επαρχίας Λαγκαδά. Η μέχρι τώρα προσπάθειες των τοπικών φορέων για δημιουργία σύγχρονων οδικών υποδομών δεν είχαν την απαιτούμενη ανταπόκριση, έτσι η επαρχία Λαγκαδά όπως και άλλες επαρχιακές ελληνικές περιοχές έμειναν στην στασιμότητα. Το υπάρχον οδικό δίκτυο είναι πλέον φανερό δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες που έχουν διαμορφωθεί. Κεντρικός σημαντικός οδικός άξονας που διέρχεται την επαρχία είναι η Εγνατία οδός που συμβάλει σημαντικά στις μεταφορές. Όμως δεν αρκεί ένας άξονας για να λύση τα προβλήματα ενός τόπου, χρειάζεται ένα πλέγμα βοηθητικών οδών ώστε η πρόσβαση σε αυτόν τον άξονα να είναι άμεση και με ασφάλεια. Μεταξύ των έργων που προτείνονται είναι ο κάθετος άξονας Σερρών – Νιγρίτας – Σοχού- Ασκού κόμβο Νυμφόπετρας. Η σύνδεση του κόμβου Νυμφοπετρας και Προφήτη με την Βόρεια Χαλκιδική στο ύψος των χωριών Περιστερώνα και Στίβος. Η σύνδεση του κόμβου Προφήτη με τον δήμο Βερτίσκου και Όσας δια μέσου των χωριών Μικροκώμη –Αρετή – Λοφίσκου. Επίσης νέο οδικό άξονα Θεσσαλονίκης – Ζακλιβερίου με τον κόμβο Προφήτη. Η επίτευξη αυτών τω έργων θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την πολυπόθητη αποκέντρωση της Θεσσαλονίκης και την ζωντάνια της υπαίθρου αφού ένα σημαντικός αριθμός συμπολιτών μας θα «μεταναστεύσει» στην ύπαιθρο μέσα σε ένα περιβάλλον περισσότερο ανθρώπινο και υγιεινό, με την προϋπόθεση βέβαια την ανάπτυξη δικτύου μεταφορικών μέσων.
νέο σύγχρονο οδικό δίκτυο
Την αναγκαιότητα ενός σύγχρονου, αναπτυξιακού πλέγματος οδικών έργων στην επαρχία Λαγκαδά επιζητούν εδώ και δεκαετίες φορείς και κάτοικοι της περιοχής. Έργα που θα βγάλουν αφενός μεν την περιοχή από την απομόνωση αφετέρου δε θα δώσουν μια νέα αναπτυξιακής ώθηση αλλάζοντας άρδην την εικόνα της επαρχίας Λαγκαδά. Η μέχρι τώρα προσπάθειες των τοπικών φορέων για δημιουργία σύγχρονων οδικών υποδομών δεν είχαν την απαιτούμενη ανταπόκριση, έτσι η επαρχία Λαγκαδά όπως και άλλες επαρχιακές ελληνικές περιοχές έμειναν στην στασιμότητα. Το υπάρχον οδικό δίκτυο είναι πλέον φανερό δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες που έχουν διαμορφωθεί. Κεντρικός σημαντικός οδικός άξονας που διέρχεται την επαρχία είναι η Εγνατία οδός που συμβάλει σημαντικά στις μεταφορές. Όμως δεν αρκεί ένας άξονας για να λύση τα προβλήματα ενός τόπου, χρειάζεται ένα πλέγμα βοηθητικών οδών ώστε η πρόσβαση σε αυτόν τον άξονα να είναι άμεση και με ασφάλεια. Μεταξύ των έργων που προτείνονται είναι ο κάθετος άξονας Σερρών – Νιγρίτας – Σοχού- Ασκού κόμβο Νυμφόπετρας. Η σύνδεση του κόμβου Νυμφοπετρας και Προφήτη με την Βόρεια Χαλκιδική στο ύψος των χωριών Περιστερώνα και Στίβος. Η σύνδεση του κόμβου Προφήτη με τον δήμο Βερτίσκου και Όσας δια μέσου των χωριών Μικροκώμη –Αρετή – Λοφίσκου. Επίσης νέο οδικό άξονα Θεσσαλονίκης – Ζακλιβερίου με τον κόμβο Προφήτη. Η επίτευξη αυτών τω έργων θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την πολυπόθητη αποκέντρωση της Θεσσαλονίκης και την ζωντάνια της υπαίθρου αφού ένα σημαντικός αριθμός συμπολιτών μας θα «μεταναστεύσει» στην ύπαιθρο μέσα σε ένα περιβάλλον περισσότερο ανθρώπινο και υγιεινό, με την προϋπόθεση βέβαια την ανάπτυξη δικτύου μεταφορικών μέσων.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)