Ρημάζουν έργα του ΟΣΕ κόστους 240 εκατ. ευρώ.
Παραδόθηκαν τον Ιανουάριο του 2004 προσδίδοντας τότε υψηλά στάνταρ ασφαλείας. Σήμερα εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους.
Στην τύχη τους έχουν εγκαταλειφθεί οι δύο μεγαλύτερες σήραγγες στην Ελλάδα, οι οποίες αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα που εγκυμονούν κινδύνους για την ασφαλή διέλευση των τρένων. Η σήραγγα του Πλαταμώνα (φωτ.), που περνάει κάτω από το κάστρο, μήκους 4.275 μ., είναι βυθισμένη στο σκοτάδι, καθώς παροχή ηλεκτρικού ρεύματος δεν υπάρχει εδώ και τρεις μήνες, με συνέπεια όλα τα ηλεκτρικά συστήματα να είναι εκτός λειτουργίας. Στο σκοτάδι βρίσκεται τις περισσότερες ώρες της ημέρας και η σήραγγα των Τεμπών, μήκους 5,5 χλμ. Επίσης, εκτός λειτουργίας είναι το τελευταίο διάστημα οι ανεμιστήρες εξαερισμού, ενώ ο σοβαρότατος κίνδυνος ασφάλειας έγκειται στο γεγονός ότι οι πόρτες στις σήραγγες διαφυγής είναι κατεστραμμένες εδώ και τέσσερα χρόνια.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Φωτ.: Σίσσυ Βασιλειάδου
Στην τύχη τους έχει εγκαταλείψει ο ΟΣΕ τις δύο μεγαλύτερες σήραγγες στην Ελλάδα, του Πλαταμώνα και των Τεμπών, μήκους περίπου 10 χλμ., οι οποίες αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα που εγκυμονούν κινδύνους για την ασφαλή διέλευση των τρένων.
Την ίδια ώρα, ο σταθμός Κατερίνης λειτουργεί μόνο με μία σιδηροδρομική γραμμή, ενώ μια μεταλλική αποβάθρα σκουριάζει και τρεις ολοκαίνουργιες γραμμές παραμένουν ανενεργές πάνω από ένα χρόνο τώρα. Η “ΜτΚ” σε αυτοψία της, με τη βοήθεια τεχνικών του σιδηρόδρομου, κατέγραψε τα προβλήματα σημαντικών σιδηροδρομικών υποδομών της Βόρειας Ελλάδας.
Έργα που κόστισαν περισσότερα από 240 εκατ. ευρώ ρημάζουν χρόνο με τον χρόνο, ενώ θα αρκούσαν μικρές παρεμβάσεις για τη συντήρησή τους και την αποκατάσταση των ζημιών. Ο λόγος για τις δύο σήραγγες που παραδόθηκαν τον Ιανουάριο του 2004, αναβαθμίζοντας το δίκτυο και προσδίδοντας εκείνη την περίοδο υψηλά στάνταρ ασφαλείας, ενώ σήμερα, μόλις έξι χρόνια μετά, εγκυμονούν κινδύνους. Και οι σιδηροδρομικοί παλεύουν καθημερινά με τις τεχνικές αντιξοότητες, για να διασφαλίσουν την ομαλή κυκλοφορία των τρένων.
Τρένα στα τυφλά
Η σήραγγα του Πλαταμώνα, που περνάει κάτω από το κάστρο, μήκους 4.275 μ., είναι βυθισμένη στο σκοτάδι. Παροχή ηλεκτρικού ρεύματος δεν υπάρχει εδώ και τρεις μήνες, με συνέπεια όλα τα ηλεκτρικά συστήματα να είναι εκτός λειτουργίας. Φωτισμός δεν υπάρχει, το σύστημα εποπτικού ελέγχου, οι εσωτερικές μονάδες επικοινωνίας, το σύστημα εξαερισμού (αποτελούμενο από 20 ανεμιστήρες), οι ανιχνευτές πυρκαγιάς και τα συστήματα αυτοματισμού δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Οι δύο υποσταθμοί της ΔΕΗ δεν τροφοδοτούνται. Οι αμαξοστοιχίες διέρχονται στα τυφλά μέσα από τη σήραγγα, και ο φόβος των μηχανοδηγών είναι μη τυχόν συμβεί κάποια βλάβη.
Αιτία για το σκότος της σήραγγας είναι οι... κεραυνοί που έπεσαν μαζικά στην περιοχή τον περασμένο Οκτώβριο και κατέστρεψαν το κεντρικό αλεξικέραυνο της ΔΕΗ, καθώς και όλα τα αλεξικέραυνα που έχει εγκαταστήσει ο ΟΣΕ. Οι ζημιές στα αλεξικέραυνα του ΟΣΕ δεν αποκαταστάθηκαν και μόλις η ΔΕΗ επιχειρεί να δώσει ρεύμα αμέσως καίγονται οι ασφάλειες. Οι τεχνικοί του ΟΣΕ άρχισαν τις διαδικασίες για την ανάθεση της αποκατάστασης σε εργολάβο, αλλά η υπόθεση έχει παγώσει. Έτσι, η σήραγγα, κόστους άνω των 90 εκατ. ευρώ, μένει τυφλή.
Μπλοκαρισμένα συστήματα στα Τέμπη
Στο σκοτάδι βρίσκεται τις περισσότερες ώρες της ημέρας και η σήραγγα των Τεμπών, μήκους 5,5 χλμ. συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών έργων και των σηράγγων διαφυγής (κύρια σήραγγα 4.032 μ.). Ο ηλεκτρικός φωτισμός τις τελευταίες ημέρες μπλοκάρει και δεν υπάρχει ορατότητα σε απόσταση λίγων μέτρων. Τα φώτα τη σήραγγας ανάβουν όταν πλησιάζουν τα εισερχόμενα τρένα που πατούν έναν διακόπτη πάνω στις γραμμές. Οι διακόπτες όμως μπλοκάρουν και τα φώτα δεν ανάβουν.
Εκτός λειτουργίας είναι το τελευταίο διάστημα και το σύστημα απαγωγής του καπνού σε περιπτώσεις πυρκαγιάς, δηλαδή οι ανεμιστήρες εξαερισμού, περίπου είκοσι τον αριθμό. Όπως εξηγούν τεχνικοί του ΟΣΕ, το σύστημα είναι αυτόματο. Μόλις ο αισθητήρας αντιληφθεί μεταβολή του ατμοσφαιρικού αέρα ή καπνό, ακόμη και από τις εξατμίσεις των ντιζελαμαξών, οι ανεμιστήρες τίθενται σε λειτουργία. Ο αυτοματισμός όμως έχει χαλάσει και παρά τις εισηγήσεις και τα αιτήματα των τεχνικών για επισκευή δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την αποκατάστασή του.
Ο σοβαρότατος κίνδυνος ασφάλειας έγκειται στο γεγονός ότι οι πόρτες στις σήραγγες διαφυγής είναι καταστραμμένες εδώ και τέσσερα χρόνια. Η σήραγγα των Τεμπών διαθέτει εξόδους διαφυγής σε απόσταση χιλίων μέτρων η μία από την άλλη. Οι πύλες των εξόδων έχουν κατασκευαστεί να ανοίγουν μόνο μέσα από τη σήραγγα και όχι από έξω, ώστε κάποιος να μην μπορεί να εισέλθει στο τούνελ και να μπει σε κίνδυνο η σωματική του ακεραιότητα ή προβεί σε δολιοφθορά. Οι πόρτες αυτές ξεχαρβαλώθηκαν τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας από το ωστικό κύμα των τρένων που εισέρχονται στη σήραγγα, το οποίο είναι ισχυρό, και παραμένουν ανοιχτές. Παρά τις εισηγήσεις και τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι τεχνικοί, η ζημιά δεν έχει αποκατασταθεί.
Εκτός αυτών, προβλήματα υπάρχουν στο κύκλωμα παρακολούθησης της σήραγγας, καθώς από τις εννέα κάμερες λειτουργούν μόνο τέσσερις, ενώ ζημιές έχουν υποστεί και οι πυροσβεστικές φωλιές.
Σκουριασμένη αποβάθρα
Στον σιδηροδρομικό σταθμό Κατερίνης, το έργο της ανακαίνισης, κόστους άνω των 18 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2009, αλλά ακόμη δεν έχει παραδοθεί. Κατασκευάστηκε νέα υποδομή, νέα συνδεσμολογία γραμμών, αναβαθμίστηκαν οι αποβάθρες. Ωστόσο, η κυκλοφορία γίνεται μόνο από μία γραμμή και οι επιβάτες των τρένων περιμένουν τις αμαξοστοιχίες σε μια πρόχειρη μεταλλική αποβάθρα, που σκουριάζει μέρα με τη μέρα. Οι τρεις καινούργιες γραμμές παραμένουν ανενεργές και από πάνω τους στήθηκαν πρόχειρες μεταλλικές γέφυρες, για να περνούν οι επιβάτες και να οδηγούνται στην τέταρτη γραμμή.
Τεχνικοί του ΟΣΕ διαπίστωσαν κακοτεχνίες ακόμη και στις εργασίες ανακαίνισης του σιδηροδρομικού σταθμού. Συγκεκριμένα, η πρώτη αποβάθρα είναι χαμηλή σε ύψος και δεν διευκολύνει στην άνοδο των επιβατών στα τρένα. Φωτοσημάνσεις δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί, ούτε κανάλια διαφυγής υδάτων.
H ΕΔΙΣΥ (θυγατρική του ΟΣΕ) αποδίδει την καθυστέρηση στην παράδοση των γραμμών στο γεγονός ότι έπρεπε ο εργολάβος να κάνει κάποιες τροποποιήσεις στις τεχνικές προδιαγραφές και να εκπαιδεύσει το προσωπικό του ΟΣΕ στα νέα συστήματα κυκλοφορίας. Υπολογίζει ότι σύντομα οι γραμμές θα δοθούν σε χρήση.