ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Αδικημένοι θα είναι περίπου 22.000 κάτοικοι των οικισμών νοτίως των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης, συγκριτικά με τους υπόλοιπους κατοίκους της επαρχίας Λαγκαδά, καθώς θα ωφεληθούν μεν από την αστική συγκοινωνία που θα τους εξυπηρετεί από την 1η Ιανουαρίου 2011, όμως θα πληρώνουν περισσότερα χρήματα για τις μετακινήσεις τους σε σχέση με τους κατοίκους των βόρειων οικισμών. Οι διαφορές, μάλιστα, αναλόγως της περιοχής είναι υπερδιπλάσιες! Η συγκοινωνία για την επαρχία Λαγκαδά είναι ένας τύπος αστικής, καθώς συνδυάζει μετακινήσεις με ΚΤΕΛ και ΟΑΣΘ για ένα σύνολο περίπου 40.000 δυνάμει επιβατών. Η συμπληρωματική σύμβαση για την επέκταση της αστικής συγκοινωνίας κατατέθηκε πλέον στη Βουλή και αποτελεί την ικανοποίηση ενός πάγιου αιτήματος των κατοίκων της επαρχίας Λαγκαδά για καλύτερη και τακτικότερη επικοινωνία εντός της περιοχής, αλλά και με τη Θεσσαλονίκη.
Τιμές
Ωστόσο, μέσα από το νομοσχέδιο προκύπτει μια διόλου αμελητέα διαφορά ανάμεσα στους κατοίκους βορείως των λιμνών και εκείνους νοτίως. Οσοι κατοικούν στους δήμους Βερτίσκου, Σοχού, Αρέθουσας και Εγνατίας θα πληρώνουν για τις μετακινήσεις τους μόλις 0,6 ευρώ. Αντιθέτως, οι κάτοικοι των δήμων Καλλινδοίων, Απολλωνίας, Μαδύτου, Ρεντίνας και Αγίου Γεωργίου θα πληρώνουν το μισό αντίτιμο από αυτό που πληρώνουν σήμερα στο ΚΤΕΛ. Ομως θα είναι «χαμένοι» διότι ακόμη και η μείωση 50% στο εισιτήριο το βγάζει σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις ακριβότερο από τα 60 λεπτά. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι το εισιτήριο του Ζαγκλιβερίου που σήμερα κοστίζει 3,4 ευρώ και από 1 Ιανουαρίου 2011 θα κοστίζει 1,7 ευρώ. Οι κάτοικοι του Σταυρού από 6 ευρώ που πληρώνουν σήμερα θα πληρώνουν 3, όπως και οι κάτοικοι της Ασπροβάλτας. Οι διαφορές είναι τεράστιες, παρότι η μείωση συγκριτικά με τις σημερινές τιμές είναι γενναία.
Σύμφωνα όμως με την έπαρχο Λαγκαδά, Πόπη Καλαϊτζή, «μπορεί να υπάρχει διαφορά στο κόστος, αλλά υπάρχει και διαφορά στην ταχύτητα. Οι νότιοι δήμοι δεν ήθελαν και το είχαν ζητήσει να διέρχονται μέσω Λαγκαδά, διότι οι χρονικές καθυστερήσεις είναι μεγάλες. Με τα απευθείας δρομολόγια μπορεί να πληρώνουν περισσότερο, αλλά κερδίζουν σημαντικά σε χρόνο. Ηταν αίτημά τους, διότι δεν ταιριάζουν συγκοινωνιακά με το Λαγκαδά».
Σταθμός
Οπως περιέγραψε στον «Α» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, οι περίπου 17.000 επιβάτες της βόρειας πλευράς των λιμνών θα πληρώνουν 60 λεπτά για να μεταβούν μέχρι το σταθμό μετεπιβίβασης του Λαγκαδά (πρώην στρατόπεδο Μπερέτα) και ακολούθως θα επιβιβάζονται στο αστικό του ΟΑΣΘ για να μεταβούν μέχρι το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας με το ίδιο εισιτήριο. Τα δρομολόγιά μας θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 50% σε πρώτη φάση, ενώ αναλόγως της επιτυχίας των γραμμών θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο. Ηδη έχουμε προγραμματίσει τη δρομολόγηση 18 καινούργιων λεωφορείων και την ενίσχυση της γραμμής κορμού Λαγκαδάς - Πανεπιστήμιο Μακεδονίας». Ο δήμος Λαγκαδά ήδη παραχώρησε την απαιτούμενη έκταση στο πρώην στρατόπεδο για να κατασκευαστεί ο σταθμός μετεπιβίβασης, στον οποίο θα καταλήγουν τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ που εξυπηρετούν τους οικισμούς και τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ τα οποία θα συνδέουν το διοικητικό κέντρο της επαρχίας με τη Θεσσαλονίκη. Ο πολυχρηστικός σταθμός είναι αμφίβολο αν θα έχει κατασκευαστεί ώς την αρχή του νέου έτους, καθώς ο ΟΑΣΘ θα διενεργήσει διαγωνισμό (συνήθως χρονοβόρος). Ωστόσο, ο κ. Στεφανίδης διαβεβαιώνει ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση η επέκταση της αστικής συγκοινωνίας θα λειτουργήσει από την πρώτη μέρα του επόμενου έτους. Στο χώρο του πρώην στρατοπέδου μάλιστα, εκτός του σταθμού μετεπιβίβασης, ο δήμος έχει προγραμματίσει τη δημιουργία καταστημάτων, σινεμά και άλλων εξυπηρετήσεων για τους δεκάδες χιλιάδες επιβάτες που θα διέρχονται, αλλά και κεντρικό σταθμό της Πυροσβεστικής. Αναφορικά με τη διαφορά ανάμεσα σε... βόρειους και νότιους, είναι πιθανό να γίνουν κάποιες αλλαγές, ώστε μην είναι τόσο μεγάλη η «ψαλίδα» της οικονομικής επιβάρυνσης. Το ΚΤΕΛ, άλλωστε, δέχτηκε τη μείωση του εισιτηρίου στο μισό, δεδομένου ότι θα λαμβάνει από τον ΟΑΣΘ 950.000 ευρώ ετησίως γι' αυτόΝ το λόγο. Επίσης, τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ κάνουν τέρμα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, διασχίζοντας όλο το κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ εκείνα του ΚΤΕΛ, που μεταφέρουν τους κατοίκους της νότιας πλευράς πηγαίνουν μέχρι το Βαρδάρι, οπότε απαιτούνται συνήθως και επιπλέον εισιτήρια για να μεταβεί κάποιος στην περιοχή επιλογής του εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Μια πιο συμφέρουσα, πλην όμως χρονοβόρα, λύση για τους κατοίκους των νοτίων οικισμών είναι να μεταβούν με το ΚΤΕΛ από τον οικισμό τους στο σταθμό μετεπιβίβασης στο Λαγκαδά με 0,6 ευρώ και να χρησιμοποιήσουν τη μετεπιβίβαση πληρώνοντας άλλα 0,6 ευρώ μέχρι τη Θεσσαλονίκη με τον ΟΑΣΘ.
«Αγγελιοφορος»