1 Φεβρουαρίου η αύξηση στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ
Δεν χάνουν από τα κέρδη τους οι μέτοχοι
• Οι νέες τιμές στα εισιτήρια
• Από τον άλλο μήνα το βασικό εισιτήριο μίας μετακίνησης αυξάνεται σε 0,80 ευρώ από 0,60 ευρώ που είναι σήμερα (συν 33,3%)
• Το εισιτήριο για δύο μετακινήσεις προς την ίδια κατεύθυνση (μετεπιβίβαση) θα κοστίζει 0,90 ευρώ με διάρκεια μιάμισης ώρας. Αν υπολογιστεί ότι με το σημερινό απλό εισιτήριο των 60 λεπτών ο επιβάτης μπορεί να μετεπιβιβαστεί σε δεύτερο λεωφορείο, γίνεται αντιληπτό ότι ουσιαστικά η αύξηση του εισιτηρίου είναι 50%.
• Το εισιτήριο 24 ωρών αυξάνεται στα 4 ευρώ από 3 ευρώ
• Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών ανεβαίνει στα 30 ευρώ (από 24 ευρώ), η τριμηνιαία στα 86 ευρώ (από 65 ευρώ), η ετήσια κάρτα στα 320 ευρώ (από 230 ευρώ)
• Όλοι οι δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου διατηρούν το δικαίωμά τους
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Βαρύ θα είναι το κόστος των μετακινήσεων με αστικά λεωφορεία για τους Θεσσαλονικείς από τον επόμενο μήνα, καθώς μπαίνει σε εφαρμογή η νέα τιμολογιακή πολιτική του ΟΑΣΘ, που προβλέπει αυξήσεις μέχρι 50% στις τιμές των εισιτηρίων.Η ανακοίνωση των αυξήσεων έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις ομάδων πολιτών που θεωρούν απαράδεκτο το γεγονός της αναπροσαρμογής των τιμών, τη στιγμή που ο ΟΑΣΘ θα λάβει από το κράτος περίπου 105 εκατ. ευρώ ως επιδότηση εισιτήριων, προκειμένου να διατηρήσουν οι μέτοχοι το ποσοστό των κερδών τους.Οι αυξημένες τιμές επρόκειτο να ισχύσουν από την Πρωτοχρονιά, αλλά ο οργανισμός δεν έχει παραλάβει ακόμη τα νέα εισιτήρια και η εφαρμογή της σχετικής υπουργικής απόφασης μετατέθηκε για τη 1 Φεβρουαρίου.Έτσι, από τον άλλο μήνα το βασικό εισιτήριο μίας μετακίνησης αυξάνεται σε 0,80 ευρώ από 0,60 ευρώ που είναι σήμερα (συν 33,3%), ενώ το εισιτήριο για δύο μετακινήσεις προς την ίδια κατεύθυνση (μετεπιβίβαση) θα κοστίζει 0,90 ευρώ με διάρκεια μιάμισης ώρας. Αν υπολογιστεί ότι με το σημερινό απλό εισιτήριο των 60 λεπτών ο επιβάτης μπορεί να μετεπιβιβαστεί σε δεύτερο λεωφορείο, γίνεται αντιληπτό ότι ουσιαστικά η αύξηση του εισιτηρίου είναι 50%. Το εισιτήριο 24 ωρών αυξάνεται στα 4 ευρώ από 3 ευρώ. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών ανεβαίνει στα 30 ευρώ (από 24 ευρώ), η τριμηνιαία στα 86 ευρώ (από 65 ευρώ), η ετήσια κάρτα στα 320 ευρώ (από 230 ευρώ). Όλοι οι δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου διατηρούν το δικαίωμά τους.
Μείωση της επιχορήγησης
Η αύξηση των κομίστρων ήρθε ως συνέπεια της μείωσης της κρατικής επιδότησης εισιτηρίου στα 105 εκατ. ευρώ, από 126 εκατ. ευρώ που είχαν προγραμματιστεί. Μέρος της διαφοράς θα καλυφθεί από τον ΟΑΣΘ με μείωση των δαπανών, αλλά το μεγαλύτερο μέρος θα συμπληρωθεί από την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.Παρά τη μείωση της επιχορήγησης, τα κέρδη των 1.600 μετόχων υπολογίζεται να διατηρηθούν στα 16 εκατ. ευρώ. Ομάδες πολιτών αντιδρούν σε αυτήν την πολιτική, υποστηρίζοντας ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης θα μπορούσαν οι μέτοχοι να μειώσουν το κέρδος τους, προκειμένου να διατηρηθούν σταθερές οι τιμές των εισιτηρίων.
Το τελευταίο διάστημα, εξάλλου, έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός του επιβατικού κοινού του ΟΑΣΘ, κατά συνέπεια έχουν αυξηθεί και τα έσοδά του.Οι Θεσσαλονικείς, λόγω της οικονομικής κρίσης και της ανόδου των τιμών των καυσίμων, έχουν στραφεί σε μεγάλο βαθμό στις αστικές συγκοινωνίας. Το πρώτο οκτάμηνο του 2010 η επιβατική κίνηση στα αστικά λεωφορεία αυξήθηκε πάνω από 35%. Ωστόσο, ο οργανισμός εμφανίζει συμβατικά έσοδα περίπου 64 εκατ. ευρώ, από περίπου 51 εκατ. ευρώ το 2009, δηλαδή αυξημένα μόνο κατά 25%.Ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών υποστηρίζει ότι τα κόμιστρα εξακολουθούν να παραμένουν σε σημαντικό ποσοστό χαμηλότερα από τα κόμιστρα των Αθηνών και όλων των άλλων πόλεων της χώρας, ενώ “η νέα πολιτική κομίστρου γίνεται δικαιότερη έναντι της προϊσχύουσας, αφού το κόστος μετακίνησης κατανέμεται αναλογικότερα, με βάση την απόσταση μετακίνησης και τις χρήσεις”.
“Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω”
Χρήστες των αστικών συγκοινωνιών ζητούν να μην υλοποιηθεί η απόφαση για την αύξηση των κομίστρων, ενώ έντονη είναι το τελευταίο διάστημα η συζήτηση για την αναγκαιότητα διακοπής της κρατικής επιχορήγησης προς τον ΟΑΣΘ και απελευθέρωσης των συγκοινωνιών, ώστε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.Ωστόσο, ο ΟΑΣΘ έχει σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο, κυρωμένη από τη βουλή, η οποία ισχύει μέχρι το 2017, επομένως μέχρι τότε θα εξακολουθεί να επιδοτείται, εκτός αν υπάρξει νέο νομοθέτημα, με το οποίο θα ακυρώνεται η υπάρχουσα σύμβαση χωρίς κόστος για το δημόσιο. Η απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών δεν αναμένεται πριν από το 2019, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.Οι επιτροπές “Ακρίβεια στοπ” ξεκίνησαν σειρά εκδηλώσεων διαμαρτυρίας στη νέα τιμολογιακή πολιτική του ΟΑΣΘ. Την περασμένη Πέμπτη μέλη της ομάδας μετακινήθηκαν δωρεάν με αστικά λεωφορεία υψώνοντας πανό με συνθήματα εντός των λεωφορείων. Αύριο Τετάρτη διοργανώνουν συγκέντρωση στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης στις 6.30 μ.μ. “Το πρώτο βήμα θα είναι ο συντονισμός των φορέων και των συλλογικοτήτων της πόλης, το δεύτερο η ευρεία ενημέρωση των πολιτών και η κορύφωση θα είναι η μεγάλη συγκέντρωση έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ, ενώ από τις προτάσεις μας δεν θα λείπει και το στοιχείο του ‘δεν πληρώνω’”, ανέφερε ο κ. Κώστας Κωστόπουλος, εκπρόσωπος των επιτροπών, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ενδεχομένως θα ακολουθηθούν πρακτικές ακτιβισμού, όπως και στην περίπτωση των διοδίων.
Επέκταση στον Λαγκαδά
Πράξη έγινε από την Πρωτοχρονιά η επέκταση των αστικών συγκοινωνιών σε ολόκληρη την επαρχία Λαγκαδά και ξεκίνησαν τα νέα δρομολόγια σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ. “Διαπιστώθηκαν κάποια μικροπροβλήματα στις στάσεις, αλλά θα επιλυθούν τις επόμενες ημέρες”, δήλωσε στη “Μ” ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ κ. Χρήστος Στεφανίδης.Ο Λαγκαδάς συνδέεται πλέον με το κέντρο της Θεσσαλονίκης (πανεπιστήμια) με μια γραμμή εξπρές, στην οποία κινούνται 12 λεωφορεία. Στο δημοτικό στάδιο Λαγκαδά δημιουργήθηκε προσωρινά σταθμός μετεπιβίβασης, απ’ όπου αναχωρούν οι τοπικές γραμμές προς τα βόρεια των λιμνών (Σοχός, Ασκός, Αρέθουσα, Προφήτης) με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία. Οι περιοχές προς τα νότια των λιμών εξυπηρετούνται με υπεραστικά λεωφορεία, με απευθείας δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη. Για όλες τις γραμμές του ΟΑΣΘ ισχύουν τα ίδια εισιτήρια, ενώ για τις περιοχές που εξυπηρετούνται με το ΚΤΕΛ τα εισιτήρια είναι μειωμένα κατά 50%.
• Ρύθμιση από το υπουργείο. Νομοθετική ρύθμιση που θα τροποποιεί τη σύμβαση του κράτους με τον ΟΑΣΘ σκοπεύει να προωθήσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σκοπός του υπουργείου είναι αφενός να μειωθεί η κρατική επιδότηση χωρίς κόστος αποζημίωσης, αφετέρου να διατηρηθεί φθηνό το εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών. Με τα σημερινά δεδομένα, καθώς η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ έχει κυρωθεί από τη βουλή και ισχύει μέχρι το 2017, είναι νομικά δύσκολο για την πολιτεία να μην τηρήσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στον οργανισμό, δηλαδή να μειώσει ή να περικόψει το αντισταθμιστικό όφελος. Σε περίπτωση που γίνει μια τέτοια κίνηση, η διοίκηση του ΟΑΣΘ θα μπορεί να την προσβάλει στα δικαστήρια και να διεκδικήσει αποζημίωση. Το υπουργείο, ωστόσο, θεωρεί ότι η τιμή του εισιτηρίου στη Θεσσαλονίκη διατηρείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με άλλες πόλεις της Ελλάδος και της Αθήνας και μετά την επέκταση στην επαρχεία Λαγκαδά εξυπηρετεί μεγαλύτερο αριθμό επιβατών με χαμηλό κόμιστρο.
Οι νέες γραμμές
Οι νέες γραμμές που λειτουργούν είναι: Νο 83: Λαγκαδάς - Θεσσαλονίκη (εξπρές). Απευθείας σύνδεση του Λαγκαδά με τη Θεσσαλονίκη (πανεπιστήμιο). Νο 83Μ: Λαγκαδάς - Θεσσαλονίκη (εξυπηρέτηση Λουτρών). Ορισμένα δρομολόγια της γραμμής Νο 83 εξυπηρετούν τα Λουτρά Λαγκαδά. Νο 83Ν: Σταυρούπολη - Λαγκαδάς (οικισμός Παπακυριαζή) - Υφιστάμενη γραμμή - εξυπηρέτηση Άνω Λαγυνών.
Τοπικές γραμμές από τον σταθμό μετεπιβίβασης Λαγκαδά. Νο 91Α: Λαγκαδάς - Ανάληψη. Νο 91Β Λαγκαδάς - Ανάληψη. Νο 91Ε: Λαγκαδάς - Άσσηρος - Κριθιά. Νο 91Η: Λαγκαδάς - Ηράκλειο - Περιβολάκι - Λαγυνά - Καβαλάρι - Λαγκαδάς. Νο 91Κ: Λαγκαδάς - Καβαλάρι - Λαγυνά - Περιβολάκι - Ηράκλειο - Λαγκαδάς. Νο 91Χ: Λαγκαδάς - Χρυσαυγή.
Με υπεραστικά λεωφορεία εξυπηρετούνται οι γραμμές: 1. Λαγκαδάς - Βερτίσκος, Λαγκαδάς - Σοχός, ενώ επιπλέον θα εκτελούνται και δρομολόγια δια των εναλλακτικών διαδρομών Λαγκαδάς - Σοχός - Αρέθουσα και Λαγκαδάς - Σοχός - Ασκός - Αρέθουσα. 2. Λαγκαδάς - Προφήτης - Ασκός - Σοχός, ενώ επιπλέον θα εκτελούνται δρομολόγια δια των εναλλακτικών διαδρομών Λαγκαδάς - Προφήτης - Ασκός - Σοχός - Αρέθουσα και Λαγκαδάς - Προφήτης - Ασκός - Αρέθουσα. 3. Λαγκαδάς - Κολχικό - Δρακόντιο - Ανάληψη - Ευαγγελισμός - Σχολάρι - Προφήτης - Σχολάρι - Νυμφόπετρα - Ρεντίνα - Σταυρός - Ασπροβάλτα.
Απευθείας υπεραστικές γραμμές του ΚΤΕΛ προς τη Θεσσαλονίκη: 1. Θεσσαλονίκη - Ζαγκλιβέρι, η οποία θα εξυπηρετείται απευθείας γραμμή και διά των εναλλακτικών διαδρομών Θεσσαλονίκη - Σαρακίνα - Αγ. Χαράλαμπος - Ζαγκλιβέρι - Αδάμ - Καλαμωτό και Θεσσαλονίκη - Σαρακίνα - Αγ. Χαράλαμπος - Ζαγκλιβέρι - Πετροκέρασα. 2. Θεσσαλονίκη - Ασπροβάλτα, η οποία θα εξυπηρετείται δια των εξής διαδρομών: - Μέσω της Εγνατίας Οδού με τη γραμμή Θεσσαλονίκη - Ρεντίνα - Σταυρός - Ασπροβάλτα (γραμμή εξπρές) - Μέσω της παλαιάς Ε.Ο. Νο 2 με τη γραμμή Θεσσαλονίκη - Νικομηδινό - Στίβος - Περιστερώνας - Λουτρά Βόλβης - Απολλωνία - Ν. Μάδυτος - Ρεντίνα - Σταυρός - Ασπροβάλτα. - Μέσω της παλαιάς Ε.Ο. με τη γραμμή Θεσσαλονίκη - Νικομηδινό - Στίβος - Περιστερώνας - Λουτρά Βόλβης - Νέα Απολλωνία - Ν. Μάδυτος - Ρεντίνα - Σταυρός - Ασπροβάλτα. 3. Θεσσαλονίκη - Νικομηδινό - Στίβος - Περιστερώνας - Λουτρά Βόλβης - Νέα Απολλωνία - Απολλωνία - Μελισσουργός - Κοκκαλού - Ν. Μάδυτος - Μόδι.
• Αυξήσεις στα κόμιστρα των ταξί. Με αυξήσεις στα κόμιστρα των ταξί έκανε ποδαρικό το νέο έτος. Λόγω της αναπροσαρμογής του ΦΠΑ από το 11% στο 13% η πτώση της σημαίας αυξήθηκε στο 1,19 ευρώ από 1,16 ευρώ, η χιλιομετρική αποζημίωση έφθασε στο 0,68 ευρώ για τη μονή ταρίφα και στο 1,19 ευρώ για τη διπλή, ενώ η ελάχιστη διαδρομή κοστίζει 3,16 ευρώ. Επίσης, η χρονοχρέωση ανά ώρα κοστίζει 10,85 ευρώ από 9,60, ενώ για τα ραδιοταξί οι τιμές διαμορφώθηκαν ως εξής: Η απλή κλήση κοστίζει πλέον 1,92 ευρώ, ενώ η ελάχιστη κλήση των 3 ευρώ με ραντεβού ανήλθε σε 3,39 και η μέγιστη των 5 ευρώ έφθασε στα 5,67 ευρώ.