Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

Οι Έλληνες καταναλωτές παγιδευμένοι στο θέμα των καυσίμων από μια κυβέρνηση που αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα αισχροκέρδειας

Ο Ευρωβουλευτής Κώστας Πουπάκης καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει σε συγκεκριμένες δράσεις με στόχο την ενεργοποίηση της ελληνικής κυβέρνησης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κερδοσκοπίας εις βάρος του έλληνα καταναλωτή .
Η παρέμβαση αποτελεί συνέχεια της συστηματικής προσπάθειας ανάδειξης στα ευρωπαϊκά όργανα των στρεβλώσεων στην ελληνική αγορά καυσίμων λόγω του ελλείμματος ελέγχου από πλευράς των αρμοδίων θεσμικών οργάνων και των αλλεπάλληλων αυξήσεων του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
Με αφορμή τις πρόσφατες καταγγελίες φορέων του κλάδου, αλλά και πολιτών που έπεσαν θύματα αισχροκέρδειας από ελλειμματικές παραδόσεις με τη χρήση παράνομων μηχανισμών στις αντλίες των καυσίμων, ο Κώστας Πουπάκης κατέθεσε νέα γραπτή ερώτηση ζητώντας την επίσημη θέση της Επιτροπής στα ακόλουθα:
• Πώς προστατεύονται τελικά οι έλληνες καταναλωτές ως ευρωπαίοι πολίτες από τη συνεχιζόμενη αισχροκέρδεια όταν στην πράξη οι αρμόδιες εθνικές αρχές κρίνονται ακατάλληλες και αναποτελεσματικές και οι ελεγκτικοί μηχανισμού ανεπαρκείς;
• Με δεδομένο ότι υπάρχουν στοιχεία και πληροφορίες για συστηματική αισχροκέρδεια, σκοπεύει να προχωρήσει η Επιτροπή σε συγκεκριμένες δράσεις με στόχο την αντιμετώπιση των παραβάσεων εις βάρος του καταναλωτή και της αγοράς καυσίμων και εάν ναι ποιες είναι αυτές;
• Δεδομένου ότι οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν ψηφιακά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας για τις ελλειμματικές παραδόσεις υπάρχουν διαθέσιμες πρακτικές για τον εντοπισμό και έλεγχό τους;
Τα παραπάνω εντάσσονται στο πλαίσιο προηγούμενης απάντησης σε ερώτηση του ίδιου ευρωβουλευτή, σύμφωνα με την οποία «η Επιτροπή δεν προβλέπει σχέδιο δράσης για τον έλεγχο των καυσίμων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προς το παρόν. Τα στοιχεία που θα αιτιολογούσαν μια τέτοια πρωτοβουλία είναι, μέχρι σήμερα, ανεπαρκή…Εάν λάβει πληροφορίες σχετικά με συγκεκριμένες πρακτικές κατά του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά πετρελαίου, πράγμα το οποίο δεν έχει συμβεί μέχρι σήμερα, και εάν η αρμόδια για τον ανταγωνισμό εθνική αρχή θεωρηθεί ότι δεν είναι η πλέον κατάλληλη για να εξετάσει τις εικαζόμενες παραβάσεις, η Επιτροπή είναι έτοιμη να εξετάσει το ενδεχόμενο να προβεί σε έρευνα γι’ αυτές τις πρακτικές».
«Όταν η κυβέρνηση σήμερα απαντά με περισσότερους φόρους και ευχολόγια αντί περισσότερων ελέγχων στις επίσημες καταγγελίες πολιτών και φορέων για εκτεταμένη αισχροκέρδεια στο χώρο των καυσίμων που πλήττει τα ήδη οικονομικά εξασθενημένα νοικοκυριά, ο έλληνας καταναλωτής δεν μπορεί να ελπίζει ότι θα προστατευθούν τα δικαιώματά του στη χώρα του. Γι' αυτό ζητάμε από την Κομισιόν να υπερασπιστεί τους πολίτες της και να πιέσει την ελληνική κυβέρνηση να αλλάξει αντίληψη και επιτέλους να δράσει», δήλωσε σχετικά ο Έλληνας Ευρωβουλευτής.

*Συνημμένα θα βρείτε τις σχετικές ερωτήσεις του ευρωβουλευτή και τις απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.kpoupakis.gr





ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

• «Α λα κάρτ» εφαρμόζονται οι κανόνες της Eurostat για τα δημόσια ελλείμματα.
• Κανόνας που ισχύει από το 2000, θυμήθηκαν να τον εφαρμόσουν το 2010!!!
• Απάντηση Κομισιόν στο Νίκο Χουντή.
«Α λα κάρτ» εφαρμόζει η Κομισιόν τους κανόνες της Eurostat για τα δημόσια ελλείμματα. Τους κανόνες για την ένταξη των ελλειμματικών ΔΕΚΟ στα ελλείμματα και χρέη της Γενικής Κυβέρνησης, που ισχύουν από το 2000, θυμήθηκαν να τους εφαρμόσουν στην Ελλάδα το 2010. Αυτό προκύπτει από απάντηση της Κομισιόν, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή, ο οποίος ζητούσε να πληροφορηθεί γιατί μόνο από φέτος αποφάσισε η ελληνική κυβέρνηση, μαζί με την τρόικα, να εντάξουν τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ, και ιδίως των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ, στον προϋπολογισμό της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα την εκ νέου εκτίναξη του δημοσίου ελλείμματος και χρέους, αλλά και την αύξηση των εισιτηρίων.Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής στην ερώτησή του έθετε το θέμα της καταγραφής των μεταφορικών ΔΕΚΟ στον προϋπολογισμό της Γενικής Κυβέρνησης και του κανόνα του 50% του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA95 που εφαρμόζεται και ισχύει από το 2000), που ορίζει «ότι μια επιχείρηση εντάσσεται στην Γενική Κυβέρνηση, εφόσον τα έσοδά της από πωλήσεις του αγαθού ή της υπηρεσίας που προσφέρει, δεν καλύπτει τουλάχιστον το 50% των λειτουργικών της δαπανών» και ρωτούσε να πληροφορηθεί «από πότε εφαρμόζεται αυτός ο κανόνας στην Ελλάδα» και αν «έχει εγγράψει στον προϋπολογισμό της Γενικής Κυβέρνησης τις Συγκοινωνιακές Δημόσιες Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας και συγκεκριμένα τον Όμιλο ΟΣΕ, τον ΗΣΑΠ, την ΕΘΕΛ, τους ΗΛΠΑΠ, και εάν είχαν γίνει στο παρελθόν, έστω συστάσεις, προς τις ελληνικές αρχές γι΄ αυτό το θέμα».Στην απάντησή της η Κομισιόν, αναγωρίζει ότι ουδέποτε έκανε ειδική σύσταση στο παρελθόν στην Ελλάδα για την εφαρμογή του κανόνα του 50% και ότι μόλις πρόσφατα και μετά από υπόδειξη της Κομισιόν ενέταξε τον ΟΣΕ ΗΣΑΠ ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ στην Γενική Κυβέρνηση, αυξάνοντας έτσι το δημόσιο έλλειμμα και χρέοςΗ Κομισιόν απαντάει συγκεκριμένα: «Η Επιτροπή (Eurostat) ζητά οι αρμόδιες στατιστικές αρχές όλων των κρατών μελών να εξετάζουν συστηματικά τους λογαριασμούς των μονάδων που ελέγχονται από τη γενική κυβέρνηση και δεν περιλαμβάνονται στον τομέα της γενικής κυβέρνησης και να αποφασίσουν για την ταξινόμηση αυτών των μονάδων σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εν λόγω ερευνών. Στη διάρκεια των πρόσφατων μεθοδολογικών επισκέψεων της Επιτροπής (Eurostat) στην Ελλάδα, έγινε σαφές ότι τέτοιες έρευνες δεν είχαν πραγματοποιηθεί για κάποιο διάστημα, κατά το οποίο οι οικονομικές εξελίξεις σε πολλές δημόσιες επιχειρήσεις έχουν καταστήσει αναγκαία την επανακατάταξή τους στη γενική κυβέρνηση. Επομένως, ο όμιλος ΟΣΕ, ο ΗΣΑΠ, η ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ έχουν επαναταξινομηθεί από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) στον τομέα της γενικής κυβέρνησης».Η Κομισιόν προκειμένου να πείσει ότι ο κανόνας δεν εφαρμόζεται μόνο και ειδικά στην Ελλάδα, παραθέτει ενδεικτικό κατάλογο επανακατατάξεων δημοσίων επιχειρήσεων από διάφορα κράτη μέλη και αναφέρει συγκεκριμένα : «Στο ευρωπαϊκό σύστημα λογαριασμών 1995 (ΕΣΑ 95) παράγραφος 3.27 (και πίνακας 3.1) ορίζονται τα κριτήρια για τη διάκριση των θεσμικών μονάδων μεταξύ εμπορεύσιμων και μη εμπορεύσιμων μονάδων. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να εφαρμόζουν αυτά τα κριτήρια περιοδικά προκειμένου να αποφασίσουν για την κατάταξη των δημόσιων επιχειρήσεων και, γενικά, των μονάδων που ελέγχονται από τη γενική κυβέρνηση. Αν οι μονάδες αυτές πληρούν τα κριτήρια για μη εμπορεύσιμες μονάδες, ένα από τα οποία είναι ο κανόνας του 50%, κατατάσσονται στον υποτομέα της γενικής κυβέρνησης. Πολλά κράτη μέλη το έχουν πράξει στο παρελθόν. Ένας ενδεικτικός κατάλογος της επανακατάταξης που έγινε στα κράτη μέλη περιλαμβάνει: Γαλλία (2001), Βέλγιο (2008 και 2010), Εσθονία (2008), Ουγγαρία (2008), Ιρλανδία (2007), Ιταλία (2008), Ρουμανία (2008 και 2010), Ισπανία (2009), Πολωνία (2009), Γερμανία (2010), και το Ηνωμένο Βασίλειο (2010)».Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στον ανωτέρω κατάλογο προκύπτει ότι όλες αυτές οι περιπτώσεις αφορούν μόνο τα έτη 2008, 2009 και 2010, και ότι πολλές από αυτές τις επανακατατάξεις μειώνουν τα ελλείμματα αντί να τα αυξάνουν, λίγες αφορούν ΔΕΚΟ και ελάχιστες μεταφορικές ΔΕΚΟ.

Ο Νίκος Χουντής έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Είναι φανερό πια ότι εκτός από τα «μαγειρεμένα» στατιστικά στοιχεία της Ελλάδας που σύμφωνα με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΠΑΣΟΚ, βύθισαν τη χώρα στην αναξιοπιστία, την κρίση και τη χρεοκοπία, υπάρχουν και οι «αλχημίες των Βρυξελών» που αυξάνουν κατά το δοκούν τα ελλείμματα των κρατών μελών, ανατροφοδοτούν την κερδοσκοπική μανία των χρηματαγορών και επιβάλουν σκληρά μέτρα λιτότητας και κοινωνικής δυστυχίας».
Το Γραφείο Τύπου











Ξέπλυναν" χαρτονομίσματα προερχόμενα από ληστεία

Δύο νεαροί Βούλγαροι συνελήφθησαν και κρατούνται στην Ασφάλεια Θεσσαλονίκης, με την κατηγορία ότι επιχείρησαν να «ξεπλύνουν» χαρτονομίσματα προερχόμενα από ληστεία. Όπως ανακοίνωσε η Αστυνομία στην κατοχή των δύο 26χρονων βρέθηκαν 2.170 ευρώ σε χαρτονομίσματα, εμποτισμένα με χρωστική ουσία, που χρησιμοποιείται για να αλλοιωθούν τα χαρακτηριστικά τους, σε περίπτωση ληστείας. Η μέθοδος χρωματισμού χρησιμοποιείται σε πολλές χώρες του εξωτερικού από εταιρίες χρηματαποστολών και τράπεζες σε περίπτωση ληστειών και διαρρήξεων χρηματοκιβωτίων ώστε να μην γίνονται αποδεκτά στις απευθείας συναλλαγές τα χαρτονομίσματα.
Όμως, όπως προέκυψε από την προανάκριση οι δύο αλλοδαποί κατηγορούνται ότι προμηθεύτηκαν τα εμποτισμένα χαρτονομίσματα από συνεργούς τους στο εξωτερικό. Φέρονται ότι τα μετέφεραν στην Ελλάδα για να τα τοποθετήσουν σε μηχανήματα αυτόματης πώλησης και τα «ξεπλύνουν» παίρνοντας ρέστα «καθαρά» χαρτονομίσματα.

"Αγγελιοφόρος"

Ευθύνη του Υπουργείου ο τραγικός θάνατος του εργάτη Ασίζ Εμάντ, λόγω μη συμμόρφωσης με διεθνείς συμβάσεις εργασίας και ευρωπαϊκές οδηγίες.

Σχετική ερώτηση του Κ. Πουπάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή

«Οι Οδηγίες για τις δημόσιες συμβάσεις επιτρέπουν στις συμβαλλόμενες αρχές να προβλέπουν ειδικούς όρους σχετικά με την εκτέλεση της σύμβασης, οι οποίοι ενδέχεται να αφορούν πτυχές κοινωνικού χαρακτήρα, εφόσον οι όροι αυτοί είναι συμβατοί με το δίκαιο της ΕΕ και εφαρμόζονται σύμφωνα με αυτό. Η ανάθεση της σύμβασης πρέπει επομένως να γίνεται με σεβασμό των θεμελιωδών ελευθεριών τις οποίες εγγυάται η Συνθήκη», δήλωσε ο Επίτροπος Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Κοινωνικής Ένταξης κ. L. Andor σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή Κ. Πουπάκη σχετικά με την αντιμετώπιση της παραβίασης των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στις εργολαβικές αναθέσεις του Δημοσίου Τομέα.Με αφορμή και τον άδικο χαμό του αιγύπτιου Ασίζ Εμάντ, ενώ διατελούσε εργασίες καθαριότητας εκτός νομίμου ωραρίου, ανασφάλιστος και υπό ελλιπείς συνθήκες υγείας και ασφάλειας σε κτίριο του Υπουργείου Εργασίας και μάλιστα στο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων, κονδύλια της οποίας διατίθενται για την καταπολέμηση της μαύρης εργασίας και την ενίσχυση της πλήρους και ποιοτικής απασχόλησης, είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι οι εργολαβικές αναθέσεις του Δημοσίου Τομέα, στην πράξη λειτουργούν ιδιαίτερα σε βάρος εργαζομένων χαμηλής ειδίκευσης ή ανειδίκευτων. Αποτελούν μηχανισμούς παράκαμψης των νομίμων αποδοχών και όρων εργασίας, παράβασης των κανόνων υγείας και ασφάλειας και έξαρσης των διακρίσεων, σε προφανή αντίθεση με τις απορρέουσες από τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας υποχρεώσεις των κρατών μελών, σχετικά με την προστασία του δικαιώματος στην εργασία με αξιοπρεπείς όρους, του δικαιώματος σε δίκαιη αμοιβή, τη συνδικαλιστική ελευθερία, την αποτελεσματική πρόσβαση στην κοινωνική ασφάλιση και τον έλεγχο της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας. Σε αυτή την κατεύθυνση ο Ευρωβουλευτής Κ. Πουπάκης κατέθεσε, ήδη, γραπτή ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλώντας την να τοποθετηθεί ξεκάθαρα αναφορικά με:
• Την πρόθεσή της να προβεί σε συστάσεις προς τα κράτη μέλη προκειμένου να κυρώσουν τη Διεθνή Σύμβαση Εργασίας (ΔΣΕ) Νο 94 για τις ρήτρες εργασίας στις συμβάσεις με το Δημόσιο, δεδομένης της επείγουσας και απαραίτητης ανάγκης να διασφαλισθεί ένα ελάχιστο πλαίσιο προστασίας των εργαζομένων σε εργολαβικές αναθέσεις τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Το Υπουργείο Εργασίας που με τα τελευταία νομοθετήματά του καταστρατηγεί θεμελιώδη και κεκτημένα δικαιώματα του κόσμου της εργασίας με το πρόσχημα της ανταγωνιστικότητας, μετατρέπεται τώρα και σε χώρο φυσικής εξόντωσης των εργαζομένων. Είναι απαράδεκτο στον αρμόδιο δημόσιο φορέα-εγγυητή της εργασιακής νομιμότητας για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και τη διασφάλιση της αξιοπρεπούς και ασφαλούς δουλειάς, να παρέχονται υπηρεσίες εκτός νομίμου ωραρίου σε απάνθρωπες συνθήκες και μάλιστα από ανασφάλιστους εργαζόμενους. Όταν αδυνατείς να εξασφαλίσεις την τήρηση των εργατικών κανόνων στα του οίκου σου, πώς θα μπορέσεις να επιτύχεις την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας σε μια πλήρως απορυθμισμένη αγορά εργασίας; Όταν ευαγγελίζεσαι τη διαφάνεια παντού, πως είναι δυνατόν να αποκρύπτεις εσκεμμένα τις πραγματικές διαστάσεις ενός τραγικού γεγονότος; Οι δημόσιες συμβάσεις με τις εταιρείες εργολάβων φαίνεται ότι υπογράφηκαν “με τη μορφή του κατεπείγοντος”, όπως και οι νόμοι για τις εργασιακές σχέσεις που νομιμοποιούν τις πιο ακραίες μορφές εργασιακής επισφάλειας (36 μήνες για εργολαβίες και ενοικίαση) με στόχο τη δημιουργία ενός αναλώσιμου και φτηνού εργατικού δυναμικού “μιας χρήσης”, με τραγικές συνέπειες για τον κόσμο της εργασίας», δήλωσε σχετικά ο Έλληνας Ευρωβουλευτής.





Αρχές του 2011 η απόφαση της Κομισιόν για τη συγχώνευση Olympic Air και Aegean Airlines

Απάντηση Επιτρόπου Almunia στους ευρωβουλευτές ΝΔ Κ. Πουπάκη και Γ. Κουμουτσάκο

Η Ε. Επιτροπή «δεσμεύεται ότι το αποτέλεσμα της έρευνας που διεξάγει για τη σχεδιαζόμενη συγχώνευση Olympic Air και Aegean Airlines - και αναμένεται να ανακοινωθεί τον Ιανουάριο 2011 - δεν θα είναι εις βάρος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων», ενώ «εάν εντοπιστούν προβλήματα στον ανταγωνισμό, τότε η Επιτροπή θα εξασφαλίσει ότι τα μέρη θα τα αντιμετωπίσουν με την ανάληψη των κατάλληλων δεσμεύσεων». Αυτά αναφέρει μεταξύ άλλων ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιος Επίτροπος για την Πολιτική Ανταγωνισµού, κ. Joaquin Almunia, απαντώντας σε ερώτηση που είχαν καταθέσει οι ευρωβουλευτές της Νέας Δημοκρατίας κκ. Κώστας Πουπάκης και Γιώργος Κουμουτσάκος με αφορμή τους έντονους προβληματισμούς που έχουν εκφραστεί για το ενδεχόμενο να διαμορφωθούν μονοπωλιακές συνθήκες στις αερομεταφορές στην Ελλάδα. Στο ίδιο επιφυλακτικό κλίμα με προηγούμενες δηλώσεις του, ο Επίτροπος Almunia επιβεβαιώνει ότι «η δυσκολία της υπόθεσης συγχώνευσης Olympic Air και Aegean Airlines έγκειται στο γεγονός ότι οι δύο εταιρείες κατέχουν σχεδόν το σύνολο της εγχώριας αγοράς αερομεταφορών επιβατών στην Ελλάδα». Μάλιστα, στο πλαίσιο της ερευνητικής διαδικασίας που είναι σε εξέλιξη, «εντάσσεται τόσο η αγορά υποχρεωτικής παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε διαδρομές στην Ελλάδα, όσο και η αγορά παροχής υπηρεσιών εδάφους σε ορισμένους ελληνικούς αερολιμένες». Η πρόθεση της Επιτροπής να παρέμβει στο θέμα τον Ιανουάριο του 2011, με την ολοκλήρωση της σχετικής έρευνας, είναι ενδεικτική της σημασίας που επιδεικνύει η Κομισιόν για την αποφυγή των επιπτώσεων από την λειτουργία μιας μονοπωλιακής αγοράς, αλλά και για τη διασφάλιση ότι «η σταθεροποίηση του κλάδου (αερομεταφορών) δεν θα πραγματοποιηθεί εις βάρος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων». «Ο χρόνος έχει αρχίσει να μετράει αντίστροφα για την ανακοίνωση της απόφασης της Επιτροπής, όπως προκύπτει από την απάντηση του κ. Αlmunia. Η επόμενη περίοδος είναι σημαντική για το κρίσιμο αυτό ζήτημα που αναμένεται να έχει τον ανάλογο αντίκτυπο στην ελληνική αγορά αερομεταφορών, στους καταναλωτές και το επιβατικό κοινό ειδικότερα των ακριτικών περιοχών. Συγκρατούμε με ιδιαίτερη προσοχή τη δέσμευση της Επιτροπής ότι θα αντιμετωπιστούν τα όποια προβλήματα σχετίζονται με τον ανταγωνισμό. Πρόκειται για ξεκάθαρη θέση που θα πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη από τα αμέσως εμπλεκόμενα και ενδιαφερόμενα μέρη αλλά και την κυβέρνηση», σχολίασαν οι δύο ευρωβουλευτές.