ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΧΑΡΑ ΛΕΜΟΝΗ
Νόμος του κράτους αναμένεται να γίνει στα τέλη Σεπτεμβρίου η σύμβαση που υπογράφηκε ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τον Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), μέσα από την οποία επιδιώκεται να βελτιωθεί η συγκοινωνία του νομού, αφού σε συνεργασία του οργανισμού με το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης επεκτείνονται οι αστικές συγκοινωνίες στους κατοίκους των εννέα δήμων του επαρχείου Λαγκαδά και το συγκοινωνιακό έργο θα αυξηθεί κατά 50% σε σχέση με το έργο που εκτελεί σήμερα το ΚΤΕΛ. Η σύμβαση περιέχεται μέσα στο σχέδιο νόμου που παρουσίασε χτες ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, με στόχο να εγκριθεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα και να εισαχθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια τη μεθεπόμενη. Αναλυτικότερα, με το άρθρο 16 του νομοσχεδίου κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η σύμβαση που υπογράφηκε στις 8 Απριλίου 2010 μεταξύ των εκπροσώπων του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΑΣΘ, με αντικείμενο την τροποποίηση και συμπλήρωση της οικονομικής συμφωνίας για την ανάθεση, εκτέλεση και εκμετάλλευση της αστικής συγκοινωνίας στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η προς κύρωση σύμβαση προσυπογράφηκε από τους εκπροσώπους του Συνεταιρισμού Εργαζομένων Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης (ΣΕΑΣΘ) και της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ.
Η νέα σύμβαση κρίνεται απαραίτητη, καθώς στοχεύει:
- στη βελτίωση της παρεχόμενης εξυπηρέτησης στους κατοίκους των εννέα δήμων του επαρχείου Λαγκαδά, που μετά την επέκταση της αστικής περιοχής του ΟΑΣΘ που έγινε σε 15 δήμους του νομού Θεσσαλονίκης (το Σεπτέμβριο του 2003), η εξυπηρέτησή τους είχε επιδεινωθεί.
- Στη βελτίωση της παρεχόμενης εξυπηρέτησης, με την προσθήκη νέου αριθμού λεωφορείων, που κρίνονται αναγκαία έως την έναρξη λειτουργίας του μετρό.
- Στη μείωση του κόστους μετακίνησης των κατοίκων των εννέα δήμων του επαρχείου με τη συνδυασμένη χρήση των συγκοινωνιών για το σύνολο του νομού Θεσσαλονίκης μέσω του σταθμού μετεπιβίβασης, που θα ιδρυθεί στο Λαγκαδά.
Γραμμές - δρομολόγια
Ο νέος σταθμός μετεπιβίβασης θα κατασκευαστεί σε χώρο του ΚΤΕΟ, στην οδό προς Κολχικό και Ανάληψη ενώ, ιδρύεται από τον ΟΑΣΘ νέα λεωφορειακή γραμμή – κορμός με αφετηρία το σταθμό μετεπιβίβασης και τέρμα στο ευρύτερο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Επίσης, ιδρύονται οι τοπικές λεωφορειακές γραμμές:
- Σταθμός μετεπιβίβασης Σταυρούπολης – Ανω Λαγυνά – Λαγυνά – Λαγκαδάς.
- Λαγκαδάς – Ηράκλειο – Περιβολάκι – Κάτω Λαγυνά – Λαγυνά – Καβαλάρι – Λαγκαδάς.
- Λαγκαδάς – Καβαλάρι – Λαγυνά – Κάτω Λαγυνά – Περιβολάκι – Ηράκλειο – Λαγκαδάς.
- Χρυσαυγή – Παπακυριαζή –Λαγκαδάς –Κολχικό – Ανάληψη – Δρακόντιο.
- Λαγκαδάς – Ασσηρος – Κριθιά.
Το ΣΑΣΘ, κατόπιν εισήγησης του ΟΑΣΘ, θα καθορίσει τις διαδρομές και τα δρομολόγια, τις αφετηρίες, τα τέρματα και τις στάσεις, τα προγράμματα και τον ακριβή αριθμό δρομολογίων κατά τη χειμερινή και θερινή περίοδο, όπως καθημερινές, Σάββατα, Κυριακές και αργίες.
Η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει την εξυπηρέτηση των δήμων που βρίσκονται εκτός της αστικής περιοχής του ΟΑΣΘ, (δήμοι Ρεντίνας, Αγ. Γεωργίου, Απολλωνίας, Αρέθουσας, Βερτίσκου, Εγνατίας, Καλλινδοίων, Μαδύτου και Σοχού).
Επίσης, αναλαμβάνει την ίδρυση και λειτουργία των εξής τοπικών – τροφοδοτικών λεωφορειακών γραμμών:
1η γραμμή: Λαγκαδάς – Βερτίσκος.
2η γραμμή: Λαγκαδάς – Σοχός, ενώ επιπλέον θα εκτελούνται δρομολόγια διά των εναλλακτικών διαδρομών Λαγκαδάς – Σοχός – Αρέθουσα και Λαγκαδάς – Σοχός – Ασκός – Αρέθουσα.
3η γραμμή: Λαγκαδάς – Προφήτης – Ασκός – Σοχός, ενώ επιπλέον θα εκτελούνται δρομολόγια διά των εναλλακτικών διαδρομών Λαγκαδάς – Προφήτης – Ασκός – Σοχός – Αρέθουσα και Λαγκαδάς – Προφήτης – Ασκός – Αρέθουσα.
4η γραμμή: Λαγκαδάς – Κολχικό – Δρακόντιο – Ανάληψη – Ευαγγελισμός – Σχολάρι – Προφήτης – Σχολάρι – Νυμφόπετρα – Ρεντίνα – Σταυρός – Ασπροβάλτα.
Ο ακριβής σχεδιασμός των λεωφορειακών γραμμών και οι εναλλακτικές διαδρομές θα γίνει από το ΣΑΣΘ ύστερα από πρόταση του ΟΑΣΘ και γνώμη της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Τα δρομολόγια θα είναι προσαυξημένα τουλάχιστον κατά 50% έναντι των έως σήμερα εκτελουμένων από την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.
ΚΤΕΛ
Επίσης, το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει την ίδρυση και λειτουργία των εξής υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών:
1η γραμμή: Θεσσαλονίκη – Ζαγκλιβέρι, που θα εξυπηρετείται απευθείας και διά των εναλλακτικών διαδρομών Θεσσαλονίκη – Σαρακίνα – Αγ. Χαράλαμπος – Ζαγκλιβέρι – Αδάμ – Καλαμωτό και Θεσσαλονίκη – Σαρακίνα – Αγ. Χαράλαμπος – Ζαγκλιβέρι – Πετροκέρασα.
2η γραμμή: Θεσσαλονίκη – Ασπροβάλτα, που θα εξυπηρετείται διά των εξής διαδρομών:
α) μέσω της Εγνατίας οδού με τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Ρεντίνα – Σταυρός – Ασπροβάλτα (γραμμή εξπρές).
β) μέσω της πααλαιάς ΕΟ Νο2 με τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Νικομηδινό – Στίβος – Περιστερώνας – Λουτρά Βόλβης – Απολλωνία – Ν. Μάδυτος – Ρεντίνα – Σταυρός Ασπροβάλτα.
γ) μέσω της παλαιάς ΕΟ Νο2 με τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Νικομηδινό – Στίβος – Περιστερώνας – Λουτρά Βόλβης –Νέα Απολλωνία – Ν. Μάδυτος – Ρεντίνα – Σταυρός – Ασπροβάλτα.
3η γραμμή: Θεσσαλονίκη – Νικομηδινό – Στίβος – Περιστερώνας – Λουτρά Βόλβης – Νέα Απολλωνία – Απολλωνία – Μελισσουργός – Κοκκαλού – Ν. Μάδυτος – Μόδι.
Ο ακριβής σχεδιασμός θα γίνει από τον ΣΑΣΘ, έπειτα από πρόταση του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και γνώμη του ΟΑΣΘ. Τα δρομολόγια θα είναι προσαυξημένα τουλάχιστον κατά 25% έναντι αυτών που εκτελούν σήμερα τα ΚΤΕΛ.
Κόμιστρα
Η πολιτική κομίστρων για τις αστικές συγκοινωνίες που θα εκτελούνται από τον ΟΑΣΘ θα καθορίζεται με υπουργική απόφαση και ίδια θα είναι και τα κόμιστρα των ενδονομαρχιακών υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών που θα εκτελούνται από την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και είναι τοπικές – τροφοδοτικές στο Σταθμό Μετεπιβίβασης Λαγκαδά ή σε οποιοδήποτε άλλο σταθμό μετεπιβίβασης του ΟΑΣΘ.
Τα κόμιστρα των ενδονομαρχιακών υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών που εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ και είναι απευθείας από και προς τη Θεσσαλονίκη είναι κατ’ ελάχιστον μειωμένα κατά 50% των καθοριζομένων και αποτελούν έσοδα του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.
Με προγραμματική σύμβαση που θα υπογραφεί μεταξύ ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, μεταξύ άλλων το ΚΤΕΛ αναλαμβάνει την υποχρέωση να προμηθευτεί σύστημα τηλεματικής και ακυρωτικά μηχανήματα συμβατά με του ΟΑΣΘ, όπως και να προμηθεύσει το προσωπικό της με προτυπωμένα εισιτήρια του ΟΑΣΘ για να τα πωλούν στους επιβάτες των απομακρυσμένων περιοχών. Ο ΟΑΣΘ δύναται να πραγματοποιεί ελέγχους με προσωπικό του για τη διασφάλιση των εσόδων και την αξιόπιστη εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.
Ο ΟΑΣΘ, ως μοναδικός συγκοινωνιακός φορέας της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό, μπορεί να αυξήσει τα λεωφορεία ή να επεκτείνει την περιοχή ευθύνης του, ή να παράσχει τις υπηρεσίες του συμπληρωματικά με άλλο φορέα. Με την προς κύρωση σύμβαση, μεταξύ άλλων, προκύπτουν 9 νέες ακέραιες μετοχές που επιμερίζονται κατά 3 στον ΟΑΣΘ, 3 στο Συνεταιρισμό Εργαζομένων και 3 στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Επίσης, 27 άτομα του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης θα μεταφερθούν στον ΟΑΣΘ (20 οδηγοί, 2 προσωπικό κίνησης, 2 διοικητικό προσωπικό και 3 τεχνικό – εργατικό προσωπικό) σε θέσεις που θα καλυφθούν ύστερα από αιτήσεις, κατά προτεραιότητα. Σε περίπτωση που οι αιτήσεις είναι περισσότερες, προηγούνται οι πολύτεκνοι και οι έχοντες περισσότερα παιδιά και ακολουθούν οι έγγαμοι χωρίς τέκνα και οι άγαμοι.