Στροφή στα μέσα μαζικής μεταφοράς και σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης έκαναν τον τελευταίο χρόνο οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, εξαιτίας της οικονομικής χρήσης και της σημαντικής αύξησης της τιμής των καυσίμων.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Οι πολίτες άφησαν σε μεγάλο βαθμό το αυτοκίνητο και μετακινούνται περισσότερο με την αστική και υπεραστική συγκοινωνία, παρά το γεγονός ότι θεωρούν ακριβό το εισιτήριο. Μεγάλος αριθμός άρχισε να κινείται πεζή ή με ποδήλατο, χωρίς να έχει κόστος. Το συμπέρασμα προκύπτει από έρευνες που έκαναν ομάδες φοιτητών του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, στο πλαίσιο του μαθήματος «Δημόσιες Συγκοινωνίες» του τομέα Μεταφορών, Συγκοινωνιακής Υποδομής.
Αύξηση του επιβατικού κοινού του ΟΑΣΘ κατά 7% παρατηρήθηκε από την αρχή του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού, παρόλο που τα δρομολόγια παρέμειναν τα ίδια. Την ίδια ώρα, υπολογίζεται ότι αυξήθηκε σημαντικά και ο αριθμός των λαθρεπιβατών τα τελευταία δύο χρόνια. Όπως προκύπτει από ελέγχους του ΟΑΣΘ, μόνο στο 7% των δρομολογίων προκύπτουν ετησίως 25.000 με 30.000 περιστατικά ατόμων που δεν έχουν ή δεν ακυρώνουν εισιτήρια, κάτι που σημαίνει ότι ο αριθμός των λαθρεπιβατών είναι πολλαπλάσιος. Επίσης, ενώ παλαιότερα το 70% των λαθρεπιβατών πλήρωναν επιτόπου το πρόστιμο, σήμερα στο ίδιο ποσοστό οι επιβάτες ζητούν πίστωση.
Οι έρευνες έδειξαν ότι σημαντικό μερίδιο κατόχων Ι.Χ. έχουν μειώσεις τις μετακινήσεις τους κατά 80% και στράφηκαν στη χρήση των ΚΤΕΛ. Η πλειονότητα των ερωτηθέντων στις έρευνες (πάνω από 50%) θεωρούν ακριβό το εισιτήριο των ΚΤΕΛ, αλλά δηλώνουν ότι προτιμούν τα υπεραστικά λεωφορεία καθώς η μετακίνηση είναι οικονομικά συμφέρουσα σε σχέση με το Ι.Χ.
Οι φοιτητές διπλασίασαν τη χρήση του αστικού λεωφορείου, αύξησαν τη χρήση ποδηλάτου, σε ποσοστό 17% και μείωσαν στο ελάχιστο τη χρήση ταξί. Ωστόσο, για τις υπεραστικές τους μετακινήσεις οι φοιτητές προτιμούν να ταξιδεύουν με αυτοκίνητο αλλά σε παρέες, ώστε να μοιράζονται το κόστος.
Αυξημένη ζήτηση, σύμφωνα με τις έρευνες, παρατηρείται και για χρήση δημόσιας νυχτερινής συγκοινωνίας, ιδιαίτερα την Παρασκευή και το Σάββατο, κυρίως από νέους 18-25 ετών που διασκεδάζουν έως αργά στο κέντρο της πόλης. Ωστόσο, στην πόλη της Θεσσαλονίκης η λειτουργία των γραμμών του ΟΑΣΘ λήγει μετά τα μεσάνυχτα και μόνο η γραμμή 78Ν προς αεροδρόμιο λειτουργεί όλη τη νύχτα. Αντίθετα, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις λειτουργούν νυχτερινές αστικές συγκοινωνίες για την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των τουριστών.
Αυξημένη ζήτηση, σύμφωνα με τις έρευνες, παρατηρείται και για χρήση δημόσιας νυχτερινής συγκοινωνίας, ιδιαίτερα την Παρασκευή και το Σάββατο, κυρίως από νέους 18-25 ετών που διασκεδάζουν έως αργά στο κέντρο της πόλης. Ωστόσο, στην πόλη της Θεσσαλονίκης η λειτουργία των γραμμών του ΟΑΣΘ λήγει μετά τα μεσάνυχτα και μόνο η γραμμή 78Ν προς αεροδρόμιο λειτουργεί όλη τη νύχτα. Αντίθετα, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις λειτουργούν νυχτερινές αστικές συγκοινωνίες για την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των τουριστών.