Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2011

Την ανάγκη δημιουργίας ενός φορέα που θα έχει τον κεντρικό συντονισμό λειτουργίας των τεσσάρων λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας),
που τα αποκαλούν πλέον και "λιμάνια της Εγνατίας οδού", υπογράμμισαν οι συμμετέχοντες στη στρογγυλή τράπεζα, η οποία αποτέλεσε την κατακλείδα του 15ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ταυτόχρονα με το διεθνές 1st Southeast European Congress on Supply Chain Management.
Ειδικότερα τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας έχουν μια σημαντικά αυξημένη, αλλά δυστυχώς ανεκπλήρωτη, δυναμική που πρέπει και μπορεί άμεσα να καλυφθεί, τόνισε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Logistics Βόρειας Ελλάδας, Ελευθέριος Ιακώβου, καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας.

Όπως διευκρίνισε, η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την περιοχή Μπουργκάς, αξιοποιείται ελάχιστα συγκριτικά με τη δυνατότητα που καταγράφεται, ενώ το λιμάνι Ηγουμενίτσας μπορεί να παίξει ακόμα πιο σημαντικό ρόλο στην εξαγωγή φορτίων που γίνεται από την Τουρκία προς χώρες της ΕΕ και κυρίως στη Γαλλία.

Παράλληλα, ο κ. Ιακώβου επεσήμανε ότι κοινή συνισταμένη των απόψεων των συμμετεχόντων στη στρογγυλή τράπεζα απετέλεσε η θέση ότι απαιτείται άμεσα η ανάληψη δράσης από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, έτσι ώστε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να γίνει κέντρο Logistics, αλλά και μια ισχυρή βάση για τα κρουαζιερόπλοια.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξήγησε ο κ. Ιακώβου, όλοι τάχθηκαν υπέρ της παραχώρησης μέρος των δραστηριοτήτων του λιμανιού, κυρίως της διαχείρισης των εμπορευματοκιβωτίων, σε ισχυρούς ιδιώτες, οι οποίοι, βάσει και του παγκόσμιου δικτύου τους, θα μπορέσουν να βάλουν και πάλι τον ΟΛΘ στο "παιχνίδι", ώστε να μην υστερεί έτσι σε τίποτα έναντι των ανταγωνιστών του, όπως το Δυρράχιο Αλβανίας, το Αμπαρλί Τουρκίας, το Μπουργκάς Βουλγαρίας και η Κωστάντζα Ρουμανίας. "Οι περισσότερες εργασίες σε αυτά τα λιμάνια γίνονται στον μισό χρόνο από αυτόν που απαιτείται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης", υπογράμμισε.

Πάντως, για να ολοκληρωθεί μια τέτοια παραχώρηση, ο κ. Ιακώβου αναγνώρισε ότι απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των πολιτών της πόλης, οι οποίοι, όπως υποστήριξε, θα πρέπει να ενημερωθούν σωστά, έτσι ώστε να καταστεί απόλυτα σαφές ότι η έλευση ξένων σημαίνει εξασφάλιση των διαφανών διαδικασιών, αλλά και της ανάπτυξης του λιμανιού και της πόλης γενικότερα.

Παράλληλα, η συζήτηση ανέδειξε και μια άλλη πρόταση που αφορά τη δημιουργία cluster Logistic στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή Πανεπιστημίων, του Ινστιτούτου Μεταφορών, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, των ναυτιλιακών εταιρειών και φυσικά του Οργανισμού Λιμένος της πόλης.

Κοινή συνισταμένη των απόψεων που διατυπώθηκαν αποτέλεσε ότι από την πλευρά της η κυβέρνηση θα πρέπει να αποσαφηνίσει πλήρως και να καλύψει τα κενά που διαπιστώνονται στο ρόλο του διαχειριστή της εφοδιαστικής αλυσίδας, καταρτίζοντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που θα καθορίζει με σαφήνεια τα επαγγέλματα και τις διαδικασίες που σχετίζονται με τα logistics.

Το νομοθετικό πλαίσιο θα πρέπει να διευκολύνει και όχι να δένει τα χέρια των third party logistics εταιρειών, όπως σημείωσε ο κ. Ιακώβου, προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι με την παροχή ευελιξίας στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων logistics για μεταφορά, αποθήκευση, τυποποίηση και πακετοποίηση, επιτυγχάνονται σημαντικός περιορισμός του χρόνου πραγματοποίησης αυτών των δραστηριοτήτων και μεγιστοποίηση της εξυπηρέτησης των πελατών.

Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τον κ. Ιακώβου, οι συμμετέχοντες στη στρογγυλή τράπεζα συζήτησαν και δυνητικές παρεμβάσεις για βελτίωση του ισχύοντος νόμου για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων.

Στη στρογγυλή τράπεζα συμμετείχαν ο α ΄ αντιπρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, ο διευθυντής ανάπτυξης του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Κωνσταντίνος Γκρίνιας, ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και μέλος της Μόνιμης Επιτροπής Logistics του υπουργείου Μεταφορών, Σεραφείμ Κάπρος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Δημήτρης Λακασάς, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς και μέλος της Μόνιμης Επιτροπής Logistics του υπουργείου Μεταφορών Ιωάννης Σιαμάς και ο αντιπρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος, Δημήτριος Συμεωνίδης.
"Αγελιοφόρος"