Κυριακή 1 Απριλίου 2012

Πιάτσα ταξί… η Θεσσαλονίκη

Σε απέραντη πιάτσα ταξί έχουν μετατραπεί οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να διογκώνεται το κυκλοφοριακό πρόβλημα, με έντονο μποτιλιάρισμα και σε ορισμένες περιπτώσεις ολιγόλεπτη ακινησία των αυτοκινήτων.
 Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makhtes.gr


Ο δήμος Θεσσαλονίκης αρχίζει από αύριο εκστρατεία αποκατάστασης της τάξης με βεβαίωση προστίμων και αφαίρεση πινακίδων από τα επαγγελματικά οχήματα.
Λόγω της μειωμένης ζήτησης μετακίνησης με ταξί και της παράλληλης αύξησης της τιμής των καυσίμων οι οδηγοί ταξί περιμένουν στις πιάτσες με σβηστή μηχανή, μην αναζητώντας πελάτες περιφερόμενοι στους δρόμους, όπως έκαναν, πριν να εκδηλωθεί η κρίση. Ο τζίρος των αυτοκινητιστών υπολογίζεται ότι μειώθηκε κατά 70% τα τελευταία δύο χρόνια. Πριν από επτά χρόνια μετακινούνταν με ταξί από 200.000 έως 250.000 πολίτες την ημέρα και ένα ταξί έκανε μέχρι 50 διαδρομές το 24ωρο. Σήμερα υπάρχει περίπτωση οδηγός ταξί να περιμένει μέχρι και έξι ώρες στην πιάτσα, για να πάρει πελάτη. «Αιτία είναι η οικονομική κρίση. Τα καύσιμα είναι ακριβά. Μερικές φορές παίρνουμε κλήση από την αστυνομία και γίνεται ασύμφορη η βάρδια. Περιμένουμε ενάμιση μήνα να θεσμοθετηθούν οι νέες πιάτσες, οι οποίες θα περιορίσουν την ανάγκη εύρεσης θέσης στάθμευσης, αλλά δεν θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. Χρειαζόμαστε χώρους», αναφέρει στη «ΜτΚ» ο Κώστας Γιαννακάκης, πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης «Ο Ερμής».
Οι 84 πιάτσες του πολεοδομικού συγκροτήματος με τις 367 θέσεις δεν επαρκούν πλέον για τα 1.925 ταξί της Θεσσαλονίκης. Οι πιάτσες του κέντρου επεκτείνονται και σε παρακείμενους κάθετους δρόμους μπλοκάροντας ολόκληρα τετράγωνα. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Μητροπόλεως, όπου ο δήμος προ διμήνου ενέκρινε την αύξηση των θέσεων στάθμευσης των ταξί από δεκαπέντε σε δεκαοκτώ. Ωστόσο η επέκταση αυτή φαίνεται ότι δεν καλύπτει τις ανάγκες των αυτοκινητιστών. Έτσι η πιάτσα ξεκινά από την οδό Τσιμισκή, συνεχίζει στα αριστερά στο τμήμα της Αγίας Σοφίας και φτάνει στη Μητροπόλεως μέχρι το ύψος της Κούσκουρα. Οι ταξιτζήδες δεν διστάζουν ακόμη και να διπλοπαρκάρουν επί της Αγίας Σοφίας, με αποτέλεσμα να μένει ελεύθερη μόνον μία λωρίδα κυκλοφορίας από τις δύο που θα έπρεπε να είναι διαθέσιμες στους οδηγούς (δεδομένου ότι η στάθμευση επιτρέπεται ελεγχόμενα και στις δύο πλευρές της οδού). Έτσι τα Ι.Χ. μπλοκάρουν και δεν διεξάγεται ομαλά η διέλευση είτε προς τον παραλιακό δρόμο είτε προς τη Μητροπόλεως.
Η προηγούμενη πιάτσα επί της Μητροπόλεως, στο ύψος της πλατείας Αριστοτέλους, που έχει θέσεις μόνον για πέντε οχήματα και μάλιστα σε εσοχή, φτάνει μέχρι την Ίωνος Δραγούμη. Λόγω της ανάγκης επιπλέον θέσεων ο δήμος δημιούργησε μία νέα πιάτσα για δέκα οχήματα, από την Ίωνος Δραγούμη μέχρι τη Βενιζέλου, στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών. Ωστόσο η αυθαίρετη πιάτσα καλύπτει και το τμήμα από τη Βενιζέλου μέχρι την Αριστοτέλους, περνώντας και το ύψος της Κομνηνών.
Στην κεντρική οδική αρτηρία της Τσιμισκή η πιάτσα στο ύψος της Αριστοτέλους φτάνει μέχρι το Εμπορικό Κέντρο «Πλατεία». Όταν δε η δεξιά λωρίδα της Τσιμισκή καταλαμβάνεται από παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, τότε οι αυτοκινητιστές διπλοπαρκάρουν, στενεύοντας το πλάτος του δρόμου. Στο ύψος της Αριστοτέλους, εκατέρωθεν της Εγνατίας οδού, λειτουργούν πιάτσες ταξί που εκτείνονται σε μήκος άνω των 100 μέτρων. Ειδικά από τη βόρεια πλευρά η πιάτσα ξεκινά από το ύψος του αγάλματος του Βενιζέλου και φτάνει στα «Λουτρά Παράδεισος». Αυθαίρετες επεκτάσεις γίνονται και στις πιάτσες όπου αναζητούν συχνότερα ταξί οι πολίτες, όπως στην Παπαναστασίου, μπροστά από το «Θεαγένειο», και στην Αγγελάκη, μπροστά από τα πολυιατρεία του ΙΚΑ.

Παράνομες πιάτσες προς άγρα πελατών
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται το φαινόμενο να δημιουργούνται αυθαίρετες πιάτσες σε σημεία στα οποία όχι μόνο δεν έχουν οριστεί με απόφαση θέσεις στάθμευσης, αλλά απαγορεύεται γενικά η στάθμευση οχημάτων. Οι αυτοκινητιστές προς άγρα πελατών σταθμεύουν έξω από πολυσύχναστους χώρους, ελπίζοντας να εξασφαλίσουν μία «κούρσα». Μία τέτοια περίπτωση είναι πέριξ του τετραγώνου Ίωνος Δραγούμη - Φράγκων - Λέοντος Σοφού - Εγνατίας, στα όρια του οποίου λειτουργούν καφέ, μπαρ και εστιατόρια, που προσελκύουν καθημερινά κυρίως φοιτητές και νέους. Η διασκέδαση στην περιοχή διαρκεί μέχρι τις πρωινές ώρες κι έτσι είναι πιθανό όσοι δεν διαθέτουν μεταφορικό μέσο να αναζητήσουν ταξί για τη μετακίνησή τους. Οι αυτοκινητιστές περιμένουν τους πιθανούς πελάτες σταθμεύοντας τα οχήματα επί της Εγνατίας με μέτωπο προς τα ανατολικά, όπου απαγορεύεται η στάθμευση, και αρκετές φορές διπλοπαρκάρουν στην κάθοδο της Ίωνος Δραγούμη. Σε πιάτσες ταξί μετατρέπονται τμήματα της 28ης Οκτωβρίου, όπου λειτουργούν καταστήματα νυχτερινής διασκέδασης, όπως και πέριξ των Λαδάδικων.

Μέτρα και πρόστιμα από το δήμο
Το ζήτημα απασχόλησε τη δημοτική αρχή από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της. Τον περασμένο Αύγουστο σε συνάντηση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη με εκπροσώπους των αυτοκινητιστών αναζητήθηκαν λύσεις και κατατέθηκαν προτάσεις και από το δήμαρχο, πέραν της δέσμευσης για δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης. Το θέμα ανατέθηκε στη διεύθυνση Κυκλοφορίας, που επανεξέτασε τους χώρους στάθμευσης ταξί και πρότεινε την επέκταση υφιστάμενων και τη χωροθέτηση νέων ιδιαίτερα σε σημεία όπου έχουν αναπτυχθεί δραστηριότητες και έχουν σχέση με την εξυπηρέτηση των πολιτών, όπως τα νοσοκομεία και τα πολυιατρεία. Με εισήγηση της διεύθυνσης στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο η επέκταση τριών υφιστάμενων χώρων με επιπλέον δεκατρείς θέσεις και η χωροθέτηση εννέα νέων με 54 θέσεις.
Επειδή οι νέες πιάτσες δεν λύνουν το πρόβλημα και η παρανομία εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί, η δημοτική αρχή λαμβάνει μέτρα. «Έχουμε κάνει σειρά παραχωρήσεων, για να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα του κλάδου, αντιλαμβανόμενοι ότι διέρχεται κρίση. Εκτός από τους νέους χώρους συναινέσαμε και για την είσοδό τους στις λεωφορειολωρίδες που θα κάνουμε. Η παρανομία όμως έχει ξεπεράσει κάθε όριο και πλέον λαμβάνουμε μέτρα αυστηρής αστυνόμευσης. Η δημοτική αστυνομία θα βεβαιώνει παραβάσεις και θα αφαιρούνται πινακίδες. Πρέπει να εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και όχι να παραβιάζεται», δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Ανδρέας Κουράκης, αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων. Ο ίδιος αναφέρει ότι έχουν προταθεί και από την αντιδημαρχία και από το δήμαρχο λύσεις για την εξάλειψη του φαινομένου. «Ο δήμαρχος πρότεινε να κυκλοφορούν μέρα παρά μέρα τα ταξί, μονά - ζυγά. Έτσι δεν θα έχουν τα καθημερινά έξοδα για τη μετακίνηση στις πιάτσες και θα εξασφαλίζουν τα έσοδα που τους αναλογούν. Επόμενη πρόταση είναι να δημιουργηθούν δύο μεγάλοι χώροι στάθμευσης στις παρυφές, στο Μέγαρο Μουσικής και στο λιμάνι. Τα ταξί διαθέτουν ραδιοτηλέφωνα, και όταν αδειάζουν θέσεις στις πιάτσες, μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους τα ραδιοταξί και να έρχονται στο κέντρο οχήματα προς αντικατάσταση αυτών που αναχωρούν», σημειώνει ο κ. Κουράκης.
Ωστόσο η πρόταση για στάθμευση εκτός κέντρου φαίνεται να μην προκρίνεται από τους ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι ανέφεραν στη «ΜτΚ» ότι «θέλουν να είναι κοντά στους πελάτες».

Διπλοπαρκαρίσματα κλείνουν την κυκλοφορία
Ουρά δημιουργείται και στην πιάτσα της Καμάρας, από τη νότια πλευρά της Εγνατίας με μέτωπο προς τα ανατολικά Ενώ οι θέσεις είναι για πέντε οχήματα, τα ταξί απλώνονται πριν από το ύψος της Παλαιών Πατρών Γερμανού και μέχρι το στενό της Παλαιολόγου. Η έκταση αυτή ωστόσο φαίνεται πως δεν είναι αρκετή και οι ταξιτζήδες διπλοπαρκάρουν επί της Ιασωνίδου, με αποτέλεσμα να κλείνει εντελώς το ρεύμα καθόδου της Ιασωνίδου προς την Εγνατία, που διαθέτει μόνον δύο λωρίδες κυκλοφορίας, εκ των οποίων η μία διατίθεται για κάθετη στάθμευση αυτοκινήτων και η άλλη καταλαμβάνεται από τους αυτοκινητιστές. Επιπλέον πολλοί πολίτες διπλοπαρκάρουν τα οχήματά τους κι έτσι κλείνει και ένα μικρό μέρος της λωρίδας κυκλοφορίας ανόδου της Ιασωνίδου.