Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2011

Έφτασε στη Φλέμιγκ ο μετροπόντικας

Στον αρχικό σχεδιασμό που προβλέπει μηχανοστάσιο του μετρό Θεσσαλονίκης στην Πυλαία “επέστρεψε” η Αττικό Μετρό Α.Ε., εγκαταλείποντας την ιδέα για την κατασκευή ενός και μοναδικού μηχανοστασίου στην Καλαμαριά.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η πορεία του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης και ο μελλοντικός σχεδιασμός παρουσιάστηκαν αναλυτικά χθες σε εκπροσώπους των κομμάτων, βουλευτές της Θεσσαλονίκης και τεχνικούς φορείς από τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη, τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Χρήστο Τσίτουρα και τον διευθυντή έργων Θεσσαλονίκης Γιώργο Κωνσταντινίδη. Η συνάντηση εργασίας έγινε εντός του εργοταξίου του σταθμού “Ευκλείδη”, όπου έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού. “Το μετρό μάς ενώνει όλους. Η διαδικασία ενημέρωσης για την πορεία του έργου θα είναι συνεχής και στη διακομματική επιτροπή, αλλά και όποιος το επιθυμεί, μπορεί ανά πάσα στιγμή να ζητήσει στοιχεία. Η αρχή μας είναι η διαφάνεια”, υπογράμμισε ο κ. Μαγκριώτης, διαβεβαιώνοντας ότι το 2015 θα έχει ολοκληρωθεί η βασική γραμμή του μετρό και την ίδια περίοδο θα παραδοθεί η επέκταση της Καλαμαριάς, η κατασκευή για την οποία θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2012. Η αρχαιολογική έρευνα θα έχει τελειώσει το 2013.
Η επέκταση της γραμμής στην Καλαμαριά προέβλεπε ακόμη ένα μηχανοστάσιο, στην περιοχή της Μίκρας και η Αττικό Μετρό εξέταζε το ενδεχόμενο για να μην κατασκευαστούν δύο μηχανοστάσια, στην Πυλαία και τη Μίκρα, σε απόσταση μόλις 500 μέτρων και να γίνει μόνο το μηχανοστάσιο της Καλαμαριάς. Εξαιτίας όμως εμπλοκών στο ΣτΕ σχετικά με τους περιβαλλοντικούς όρους, η επιβλέπουσα εταιρεία εγκαταλείπει την ιδέα. Έτσι, σύμφωνα με την ενημέρωση του κ. Τσίτουρα, το μοναδικό μηχανοστάσιο του μετρό θα γίνει στην Πυλαία και θα απαλλοτριωθεί επιπλέον έκταση 90 στρμ., ώστε να διαμορφωθεί σε χώρο 140 στρμ. Έτσι, θα εξοικονομηθούν και τα 130 εκατ. ευρώ που θα κόστιζε το μηχανοστάσιο. Ο σταθμός της Νέας Ελβετίας, που χωροθετήθηκε σε χωράφια, χωρίς οδική πρόσβαση, μετακινείται κοντά στο πάρκο, ενώ ο σταθμός Βούλγαρη θα καταργηθεί, καθώς σε κοντινή απόσταση 200 μέτρων θα δημιουργηθεί ο σταθμός “Νομαρχίας”.

Η πορεία του έργου

Σήμερα, 65 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο (7 Απριλίου 2006), έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού σε ποσοστό 38%, οι αρχαιολογικές εργασίες σε ποσοστό 54%, οι σήραγγες στο 63%, ενώ απορροφήθηκαν 236,7 εκατ. ευρώ (25,1%) από το σύνολο του 1,125 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού του έργου. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει φθάσει στον σταθμό “Φλέμιγκ” και ο δεύτερος βρίσκεται για συντήρηση στον σταθμό “Ευκλείδη”, απ’ όπου θα συνεχίσει το υπόγειο ταξίδι του την επόμενη εβδομάδα.
Στα εργοτάξια εργάζονται 1.050 άτομα, εκ των οποίων 603 στις αρχαιολογικές ανασκαφές. Μαζί με τους εργαζόμενους στους προμηθευτές και τις μελέτες, ο αριθμός των εργαζομένων φθάνει στα 1.500 άτομα. Στη Διεύθυνση Μετρό Θεσσαλονίκης εργάζονται 68 άτομα.
Σε εξέλιξη βρίσκεται σήμερα η αρχαιολογική έρευνα στους σταθμούς “Δημοκρατίας” και στη διακλάδωση προς Σταυρούπολη, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας και Σιντριβανίου. Κύριες εργασίες γίνονται στον επίσταθμο του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Ν.Σ.Σ.), στο σταθμό “Ν.Σ.Σ.”, στον σταθμό “Πανεπιστημίου”, στον σταθμό “Ευκλείδη”, στο σταθμό “Φλέμιγκ” και στον σταθμό “Αναλήψεως”. Για την κατασκευή του σταθμού στο Παπάφειο αναμένεται η παράδοση της έκτασης από το ίδρυμα, στον σταθμό “Πατρικίου” εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις, όπως και για τους σταθμούς “Βούλγαρη” (που πιθανόν να καταργηθεί) και “Νέας Ελβετίας”. Εντός των επόμενων ημερών θα έχει ολοκληρωθεί η κατάληψη του χώρου στο μεγαλύτερο τμήμα του αμαξοστασίου Πυλαίας, ενώ εκκρεμεί η απαλλοτρίωση ενός μικρού τμήματος. Οι απαλλοτριώσεις της επέκτασης θα καθοριστούν το επόμενο διάστημα.

Οι καθυστερήσεις του έργου

“Το 2009 ήμασταν ήδη 2,5 χρόνια πίσω από τα χρονοδιαγράμματα, που προέβλεπαν ολοκλήρωση του έργου τον Οκτώβριο του 2012. Εμείς επισπεύσαμε τις εργασίες σε τέτοιο βαθμό, που κερδίσαμε έναν χρόνο από τις καθυστερήσεις”, υπογράμμισε ο κ. Μαγκριώτης.
Οι λόγοι των καθυστερήσεων ήταν: 1. Η εκτεταμένη αρχαιολογική έρευνα. Είχαν προϋπολογιστεί μόλις 15 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν ήδη δαπανηθεί 43 εκατ. ευρώ και οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι η συνολική δαπάνη θα υπερβεί τα 70 εκατ. ευρώ. 2. Προσαρμογή της μεθόδου για την κατασκευή των σταθμών. 3. Εμπλοκή στην παράδοση του χώρου για το σταθμό “Παπάφη”. 4. Εκκρεμότητες απαλλοτριώσεων. 5. Μετατοπίσεις θέσεων σταθμών. Ο σταθμός “Βούλγαρη” είχε χωροθετηθεί πάνω σε σεισμικό ρήγμα και ο σταθμός “Νέας Ελβετίας” πάνω σε ρέμα. 6. Εκκρεμότητες στον σταθμό “Ανάληψης”. 7. Καθυστερήσεις παραδόσεων στο δυτικό τμήμα.

Επεκτάσεις

Το καλοκαίρι του 2012 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την επέκταση της γραμμής στην Καλαμαριά, μήκους 4,8 χλμ. με 5 σταθμούς, προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ, με διασφαλισμένους πόρους. Εντός του 2013 θα δημοπρατηθεί η επέκταση προς Σταυρούπολη - νοσοκομεία “Παπαγεωργίου” και “424”, προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ. Σε φάση μελέτης είναι η επέκταση Ευόσμου, μήκους 4,4 χλμ. με 4 σταθμούς και προϋπολογισμό 440 εκατ. ευρώ, η επέκταση προς το αεροδρόμιο, μήκους 5,5 χλμ. με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ και η γραμμή Πανεπιστήμιο - Τούμπα - Χαριλάου, μήκους 4,8 χλμ., προϋπολογισμού 380 εκατ. ευρώ. “Το 2020 θα είναι σε λειτουργία 33 χλμ. γραμμής μετρό με 33 σταθμούς”, σύμφωνα με τον κ. Μαγκριώτη.

Η κριτική των βουλευτών

“Το ενδιαφέρον της ΝΔ για το μετρό είναι δεδομένο. Αν και η σημερινή πρόσκληση για ενημέρωση από την κυβέρνηση είχε έντονο χρώμα επικοινωνίας, βουλευτές της ΝΔ ήταν παρόντες και η παρουσία των βουλευτών της αντιπολίτευσης ήταν μαζικότερη από αυτή της συμπολίτευσης”, δήλωσε ο τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος της ΝΔ, βουλευτής Σταύρος Καλαφάτης, ο οποίος ήταν παρών στην ενημέρωση. Ο ίδιος έκανε λόγο για παλινωδίες της κυβέρνησης “που αποτυπώνονται με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο, με την απόσυρση της ιδέας της επαναχάραξης της βασικής γραμμής”, αναξιοκρατία “που εκφράζεται από τη μη εκπλήρωση προεκλογικής δέσμευσης της κυβέρνησης για μεταφορά της διοίκησης της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη και “καθυστερήσεις που πιθανότερα θα είναι μεγαλύτερες και από τις προβλεπόμενες, αφού η κυβέρνηση δίνει ως τελική ημερομηνία το 2015, παρότι λίγους μήνες νωρίτερα μιλούσε για το 2013 και 2014”.
Στο ζήτημα της μεταφοράς της διοίκησης στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Μαγκριώτης εξήγησε ότι με τη δημιουργία εταιρείας με δ.σ. στην πόλη θα κινδύνευε η χρηματοδότηση του έργου κι ότι λειτουργεί στην πόλη διευθυντήριο, το οποίο και προχωρά ταχύτατα το έργο. Ωστόσο, δεσμεύτηκε να εξετάσει την εγκατάσταση διοίκησης στη Θεσσαλονίκη, έπειτα από έναν χρόνο, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Σαφή απάντηση για το χρονοδιάγραμμα της βασικής γραμμής ζήτησε ο βουλευτής ΝΔ κ. Σάββας Αναστασιάδης, το γεγονός ότι το έργο κατασκευάζεται με τη μέθοδο μελετοκατασκευής καυτηρίασε ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Άγγελος Κολοκοτρώνης, ενώ ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Θ. Ρομπόπουλος επισήμανε ότι επιταχύνθηκαν οι εργασίες. Παρόντες ήταν επίσης η εκπρόσωπος του ΣΥΝ Μπέτη Μπέρκα, της Δημοκρατικής Αριστεράς Ασημίνα Ξηροτύρη, του Άρματος Πολιτών Γιώργος Χατζηαθανασίου, των Οικολόγων Πράσινων η κ. Παπαϊωάννου. Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Αναστάσιος Κονακλίδης επισήμανε ότι οι μηχανικοί της Βόρειας Ελλάδας έχουν τεχνογνωσία για να αναλάβουν επιτελικό ρόλο στο έργο, εφόσον τους δοθεί.

.