Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Η μαχη των εννοιών


Του ΘΕΜΗ ΤΖΗΜΑ
Δικηγόρου, μέλους του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ

Ο λόγος δεν αποτελεί μόνο εκ­φραστικό μέσο. Διαμορφώνει ε­πίσης τη σκέψη καθενός ατομι­κά και συλλογικά. Η διαστροφή των εννοιών συνιστά πυλώνα κάθε μορ­φής ολοκληρωτισμού και απόπειρα μαζι­κού αποπροσανατολισμού. Θα αναρωτη­θεί κανείς αν και κατά πόσον έχουμε την πολυτέλεια σήμερα να ασχολούμαστε με τέτοιου είδους θέματα. Κι όμως: Ακριβώς σε αυτή τη συγκυρία η μάχη των εννοιών αποτελεί πρώτιστο καθήκον προκειμένου να αντιμετωπίσουμε και να αποδομήσουμε την καθεστωτική προπαγάνδα που με τόση ένταση ασκείται.
Εν προκειμένω, η ντόπια ελίτ και η κυ­βέρνηση επιχειρούν να καταπνίξουν την αμφισβήτηση της πολιτικής τους, εμφανί­ζοντας την τελευταία ως αυτονόητο μονό­δρομο, σωτήριο για τη χώρα.
«Δεν υπήρχε άλλος δρόμος» υποστήρι­ζαν για το πρώτο μνημόνιο. Στο ίδιο πλαί­σιο θα κινηθεί η ρητορεία και για το δεύτε­ρο. Φυσικά αποκρύπτουν ότι κανένας δρό­μος δεν υπάρχει από μόνος του. Τους δρό­μους τους φτιάχνουμε οι άνθρωποι, είτε μέ­σω πολιτικών εκπροσώπων, είτε αμεσοδη-μοκρατικά, ως λαοί. Η έλλειψη άλλου δρό­μου, πέραν αυτού των μνημονίων, οφείλε­ται σε επιλογές που έκαναν μια σειρά πα­ραγόντων. Η κυβέρνηση, προηγούμενες κυβερνήσεις της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, η ευ­ρωπαϊκή και η υπερατλαντική ελίτ. Η δική τους αδυναμία ή απροθυμία να ανοίξουν άλλο δρόμο ταυτίζεται με μια σχεδόν μεταφυσική αδυναμία να υπάρξει άλλος δρό­μος, λες και οι συνταγές της τρόικας έχουν γραφτεί στην πέτρα.
Οι ιδιωτικοποιήσεις βαφτίζονται «μεταρ­ρυθμίσεις». Μεταρρύθμιση σημαίνει διόρ­θωση ή βελτίωση. Ο εν λόγω όρος χρησι­μοποιείται από την τρέχουσα κυβερνητική ρητορική προκειμένου να υπονοηθεί μια προοδευτική πολιτική. Αλλά οι ιδιωτικο­ποιήσεις των 50 δισ. συνιστούν απλά γενι­κό ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας εν μέ­σω υποτιμητικής κερδοσκοπίας, με ελάχι­στο δημοσιονομικό όφελος μέσομακρο­πρόθεσμα. Συνεπάγονται εξαφάνιση της παρουσίας του Δημοσίου σε κρίσιμους κλά­δους της εθνικής οικονομίας και δραματικό περιορισμό του αναπτυξιακού του ρόλου. Αρα ποιων τη ζωή ή την οικονομική κατά­σταση βελτιώνουν; Ολων, σίγουρα όχι. Των ελλήνων ολιγαρχών που θέλουν να ενι­σχύσουν τον παρασιτισμό τους εις βάρος της εθνικής οικονομίας και των ξένων πα­τρώνων τους, σίγουρα ναι. Του υπολοίπου λαού, όχι. Αρα οι ιδιωτικοποιήσεις των 50 δια για τους πολλούς δε συνιστούν μεταρ­ρύθμιση αλλά αντι-μεταρρύθμιση.
Η δραματική συρρίκνωση των κοινωνι­κών δικαιωμάτων και η υποτίμηση της μι­σθωτής εργασίας ονομάζονται «ευελιξία», ενώ συνιστούν μέθοδο αύξησης της αντα­γωνιστικότητας όχι στη βάση βελτίωσης της παραγωγικότητας, που αποτελεί κατά βάση ευθύνη του εργοδότη, αλλά στη βάση της φτωχοποίησης των εργαζομένων. Μια διαδικασία «ανατολικοευρωπαιοποίησης». Αρα στην πραγματικότητα η πλειονότητα υποτάσσεται στις απαιτήσεις της ολιγαρχίας, ώστε η τελευταια να μπορεί να αποφεύγει την από μεριάς της ευελιξία.
Η ασκούμενη πολιτική συνολικά βαφτίζεται «επανάσταση του αυτονόητου». Αυτονόητο είναι το προφανές, το ολοφάνερο εκείνο που ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί χωρίς καμία προσπάθεια. Η επανάσταση, από την άλλη, αφορά το γκρέμισμα της παλιάς τάξης πραγμάτων και όλων των έως τότε προφανών αληθειών. Εξ ορισμού η επανάσταση αντιφάσκει και αντιπαρατίθεται με κάθε αυτονόητο. Η «επανάσταση του αυτονόητου» φιλοδοξεί ν εμφανίσει την ασκούμενη πολιτική ως υπεράνω αμφισβήτησης και ως ριζοσπαστικά νέα. Αντίθετα, αμφισβητείται από τη πλειονότητα του λαού και συνιστά πιστό αντίγραφο γηρασμένων και αποτυχημένων πολιτικών. Η αντιδραστικότητα βαφτίζεται επαναστατικότητα και η διαφωνία της πλειονότητας του λαού υποτιμάται από το ισοπεδωτικό «αυτονόητο».
Τέλος, η κυβέρνηση μιλά για σωτηρία της χώρας, δηλαδή για διάσωση του λαού. Πώς διασωζόμαστε από την αγέλη των ευρωπαίων μονεταριστών και των ταλιμπάν του παγκόσμιου νεοφιλελευθερισμού, που μας ωθούν βαθύτερα στην κρίση όταν υλο ποιούμε απαρέγκλιτα την πολιτική τους; Πώς διασώζεται ο λαός ενόσω φτωχοποιείται, τρομοκρατείται, καταπιέζεται και εγκλωβίζεται σε έναν οικονομικό και κοινωνικό γύψο αόριστης διάρκειας; Η μάχη των εννοιών είναι η σημαντικότερη μάχη διανοητικής, κοινωνικής και πολιτικής απελευθέρωσης του λαού. Είναι η μάχη για την αλήθεια και θα δοθεί στις πλατείες, στους χώρους δουλειάς, στα κόμματα, στα ΜΜΕ. Είναι μια μάχη που πρέπει να κερδηθεί.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ,