Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Την προώθηση και την προβολή παραδοσιακών και καινοτόμων προϊόντων που παράγονται στη γη της Κεντρικής Μακεδονίας αναλαμβάνει η περιφέρεια, συστήνοντας την πρώτη «Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη», στην οποία θα συμμετάσχουν όσοι φορείς δραστηριοποιούνται στον τομέα της αγροτικής οικονομίας.

Της Φανής Σοβιτσλή
fanisovi@gmail.com

Στόχος είναι τα προϊόντα αυτά, που είναι ενταγμένα στο «Καλάθι αγροτικών προϊόντων» της ΠΚΜ, να διακινηθούν εκτός από τις αγορές του εσωτερικού και σε αυτές του εξωτερικού, τροφοδοτώντας όλους τους χώρους εστίασης, ακόμη και ξενοδοχεία.
Η σύμπραξη με όλους τους φορείς της Κεντρικής Μακεδονίας αποσκοπεί και στην κατοχύρωση ονομασίας προέλευσης, ενός brand name, διαμορφώνοντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την προώθηση των προϊόντων στην εγχώρια και τη διεθνή αγορά. Να σημειωθεί ότι η Κεντρική Μακεδονία είναι η δεύτερη σε εξαγωγική δραστηριότητα περιφέρεια και η πρώτη σε εξαγωγή τροφίμων και αγροτικών προϊόντων.
Στη διάρκεια χθεσινής σύσκεψης των φορέων για την παρουσίαση της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη» της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας απηύθυνε προσκλητήριο σε στελέχη της αγροτικής οικονομίας, ακόμη και κυβερνητικά, να συστρατευτούν σε αυτήν την προσπάθεια.
Στη «Σύμπραξη» καλούνται να συμμετάσχουν δήμοι, αγροτικές οργανώσεις, επιμελητήρια, εκπαιδευτικά ιδρύματα, συνεταιρισμοί, παραγωγοί, συνδικαλιστικές οργανώσεις και φορείς της βιομηχανίας, του εμπορίου, του τουρισμού και της εστίασης. «Αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας την επόμενη πενταετία θα είναι ο αγροτικός τομέας. Γι’ αυτό απευθύνω πρόσκληση σε ανθρώπους με βαθιά γνώση και εμπειρία, ικανά στελέχη που υπηρέτησαν τον τόπο μας από σημαντικές θέσεις ευθύνης στο χώρο της αγροτικής ανάπτυξης να συμμετάσχουν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αυτής της συλλογικής προσπάθειας για την ώθηση του πρωτογενούς τομέα και της αγροτικής οικονομίας», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.

ΠΡΩΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΑΓΩΓΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Αναφερόμενος στο στόχο της «Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης», ο περιφερειάρχης τόνισε ότι είναι η ανάδειξη, η προβολή και η προώθηση των προϊόντων που παράγονται στην περιφέρεια και τα οποία είναι ενταγμένα στο «Καλάθι αγροτικών προϊόντων» μέσα από την παροχή υπηρεσιών τεκμηρίωσης, ανάδειξης και υποστήριξης.
«Ας μην ξεχνάμε ότι το ποσοστό της αγροτικής οικονομίας στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας είναι σταθερά στο επίπεδο άνω του 20%. Μάλιστα ο πρωτογενής μας τομέας συμμετέχει κατά 20,8% στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία του πρωτογενούς τομέα σε επίπεδο χώρας, ενώ ταυτόχρονα είμαστε η δεύτερη περιφέρεια της Ελλάδας σε εξαγωγική δραστηριότητα και η πρώτη σε εξαγωγές τροφίμων και αγροτικών προϊόντων», επισήμανε ο κ. Τζιτζικώστας και πρόσθεσε ότι βούληση της διοίκησης είναι να υποστηρίξει τόσο σε πολιτικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο το σύνολο των επιχειρήσεων που θα συμμετάσχουν στην «Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη» με όλα τα διαθέσιμα μέσα.
Σημείωσε ακόμη ότι προσδοκία της ΠΚΜ είναι να πετύχει την ευρύτερη συμμετοχή των κοινωνικών και παραγωγικών φορέων, να αναπτύξει συντονισμένες δράσεις συνεργασίας με τις επιχειρήσεις, ώστε να αυξηθεί η κατανάλωση των τοπικών προϊόντων και να δοθεί ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στη διείσδυσή τους σε νέες αγορές.
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς και αρμόδιος στον τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομίας Χρήστος Γκουντενούδης τόνισε τον καταλυτικό ρόλο της «Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης» στη διασύνδεση όλων των παραγωγικών τομέων της αγροτικής οικονομίας, καθώς, όπως είπε, θα αποτελέσει το εργαλείο υποστήριξης για την υλοποίηση του προγράμματος «Καλάθι αγροτικών προϊόντων».

ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Σε ό,τι αφορά τα τοπικά προϊόντα που εντάσσονται στο «Καλάθι» της Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Α. Τζιτζικώστα είναι από τα πιο πλούσια στη χώρα, αυτά χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: προϊόντα με εξαγωγικό προσανατολισμό, προϊόντα με ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ), που αναδεικνύουν την ταυτότητα περιοχών της περιφέρειας, προϊόντα που καλύπτουν τη διατροφική επάρκεια της εγχώριας αγοράς και νέα και καινοτόμα προϊόντα.
* Στην κατηγορία των προϊόντων με εξαγωγικό προσανατολισμό περιλαμβάνονται: βαμβάκι, ροδάκινο, νεκταρίνι, κεράσι, μήλα, σπαράγγι, βερίκοκο, ακτινίδιο, σταφύλι, αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, λάδι, φέτα, ελιά, σπιρουλίνα Νιγρίτας, οστρακοειδή, αλιεύματα και προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας.
* Προϊόντα που αναδεικνύουν την ταυτότητα της περιοχής: βουβαλίσιο κρέας, μέλι, τυροκομικά, κυδώνια Κιλκίς, φασόλι, κόκκινο πιπέρι, πατάτα Βροντούς και κάστανα Αγίου Παντελεήμονα.
* Προϊόντα που καλύπτουν την επάρκεια στην εγχώρια αγορά: σιτάρι, κηπευτικά, ρύζι, λουλούδια, όσπρια, δαμάσκηνα, κάστανα, αχλάδια, ενεργειακά φυτά, αιγοπρόβειο γάλα, κοτόπουλα, γαλακτοκομικά, αμύγδαλα, καρύδια και φουντούκια.
* Νέα καινοτόμα προϊόντα: στέβια, ιπποφαές, γκότζι μπέρι, σαλιγκάρι, κράνα, ρόδια, μανιτάρι τρούφα, μύρτιλο, αρώνεια.

Ποιες δράσεις θα αναλάβει η «Σύμπραξη»
Στο εταιρικό σχήμα της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη» της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Χ. Γκουντενούδης, αναλύοντας τους σκοπούς της πρωτοβουλίας. Μεταξύ αυτών είναι:
1. Η σύναψη συμφωνιών παροχής υπηρεσιών με συλλογικούς φορείς και επιχειρήσεις σχετικά με τους τρόπους προώθησης και διανομής των αγροτοδιατροφικών προϊόντων της ΠΚΜ στις τοπικές, εθνικές και διεθνείς αγορές και συγκεκριμένα σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, αλυσίδες λιανικής πώλησης, δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων.
2. Οι διμερείς επαφές σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο με αντίστοιχους φορείς, επιχειρήσεις και περιφέρειες για την προώθηση των προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας.
3. Η συνεργασία με φορείς, όπως πανεπιστήμια, ΤΕΙ, επιμελητήρια, συνεταιρισμοί και ενώσεις, για την από κοινού προώθηση στόχων και προγραμμάτων.
4. Η διασύνδεση του αγροτικού και τουριστικού τομέα ιδιαίτερα στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως στον αγροτουρισμό και το γαστρονομικό τουρισμό.
5. Οι δράσεις ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού με σκοπό την ευαισθητοποίησή του στη στήριξη και την προτίμηση τοπικών προϊόντων και η ενίσχυση αυτών των δράσεων με την υιοθέτηση τοπικού σήματος ποιότητας της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Επιφυλακτικοί οι φορείς
Επιφυλάξεις -κυρίως λόγω της μέχρι στιγμής απουσίας ενός επιχειρησιακού σχεδίου (business plan)- για τη λειτουργία της «Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης» εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των φορέων της Θεσσαλονίκης που παραβρέθηκαν στη χθεσινή παρουσίαση του νέου φορέα. Ειδικότερα επισήμαναν ότι η πρωτοβουλία είναι σημαντική, αλλά πρέπει να γίνει μία πιο λεπτομερής παρουσίαση των επιχειρηματικών δράσεων που θα αναληφθούν και των πόρων που θα τις χρηματοδοτήσουν.
Σημαντική χαρακτήρισε την προσπάθεια για τη σύσταση του φορέα ο πρόεδρος της Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Κακαφίκας, σημειώνοντας ότι πρέπει να διασφαλίζει όλους τους φορείς που θα συμμετάσχουν. Εκτίμησε μάλιστα ότι δεν απαιτείται μεγάλο κεφάλαιο για την εκκίνηση.
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Χαρίλαος Αλεξόπουλος χαρακτήρισε επίσης σημαντική την πρωτοβουλία, υπογραμμίζοντας όμως ότι πρέπει να παρουσιαστούν πιο λεπτομερώς οι επιχειρηματικές δράσεις που θα αναληφθούν.
Για έλλειψη σύνδεσης της επιστημονικής έρευνας με την παραγωγή έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Παραγωγής Κερασιών στην Πιερία Δημήτρης Ντούρος, ενώ για την «Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη» σημείωσε ότι είναι αμφίβολο αν οι συνεταιρισμοί που έχουν ήδη εξαγωγική δραστηριότητα θα θελήσουν να συμμετάσχουν, αποκτώντας επιπλέον μεσάζοντες στην επιχειρηματική δράση τους. «Εμείς είμαστε μέσα στην παραγωγή, τονώνουμε την οικονομία, αφού κάνουμε και εξαγωγές, γι’ αυτό και δεν θα θέλαμε να καπελωθούμε από αυτό το φορέα», σχολίασε ο κ. Ντούρος.
Ερωτηματικά για το πώς θα λειτουργήσει το σχήμα, ποιος θα έχει την ευθύνη, αλλά και πού θα βρεθούν οι πόροι έθεσε η εντεταλμένη σύμβουλος του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος Βασιλική Λουντζή.
Σε ό,τι αφορά πάντως το επιχειρησιακό σχέδιο, η διοίκηση της περιφέρειας ανέφερε ότι έχει εγκριθεί ένα ποσό από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης, προκειμένου να κινηθεί η διαδικασία ανάθεσης του business plan.