Ποσό περίπου 15 εκατ. ευρώ χάρισε το ελληνικό δημόσιο στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το οποίο η κυβέρνηση καταβάλλει στον Οργανισμό παρά τη διαφορετική απόφαση του αρμόδιου Διαιτητικού Δικαστηρίου, όπου είχε προσφύγει μάλιστα ο ίδιος ο ΟΑΣΘ!
Την ίδια ώρα, με τη νέα τιμολογιακή πολιτική η οποία τίθεται από 1η Οκτωβρίου σε εφαρμογή, το επιβατικό κοινό επιβαρύνεται έως και με 50 εκατ. ευρώ ετησίως λόγω της αύξησης από 25% έως 33% της τιμής των εισιτηρίων, η μισθοδοσία των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ μειώνεται προοδευτικά κατά περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως, σε αντίθεση με το μέρισμα προς τους μετόχους, το οποίο παραμένει αδιατάρακτο ώς και το 2017 στα 16,5 εκατ. ευρώ.
ΤΟ ΑΝΕΞΗΓΗΤΟ
Η προσφυγή στα Διαιτητικά Δικαστήρια είναι πάγια πρακτική του ΟΑΣΘ, προκειμένου να επιλύονται εκεί οι διαφορές μεταξύ του Οργανισμού και του ελληνικού δημοσίου. Οι διαφορές αφορούν συνήθως τον καθορισμό του ύψους της αντισταθμιστικής οφειλής, δηλαδή της κρατικής επιδότησης του εισιτηρίου, που καταβάλλει κατ’ έτος το ελληνικό δημόσιο στον ΟΑΣΘ και η οποία προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ εξόδων και εσόδων. Την πρακτική αυτή ακολούθησε ο Οργανισμός και για τα έτη 2009 ώς και το 2013. Οι αποφάσεις τις οποίες εξέδωσαν τα Διαιτητικά Δικαστήρια για τα έτη αυτά ενσωματώθηκαν στην Κοινή Υπουργική Απόφαση, την οποία συνυπέγραψαν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, η οποία δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» στις 5 Αυγούστου. Το παράδοξο όμως είναι ότι, ενώ για τα έτη 2009, 2010 και 2011 η ΚΥΑ ευθυγραμμίζεται πλήρως με όσα ρητά προβλέπονται στις διαιτητικές αποφάσεις, η ίδια ΚΥΑ παρακάμπτει την απόφαση για το 2012 και καταβάλλει στον ΟΑΣΘ περίπου 15 εκατ. ευρώ περισσότερα απ’ ό,τι απεφάνθη το Διαιτητικό Δικαστήριο.
ΑΓΝΟΗΣΑΝ ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Συγκεκριμένα, στην υπ’ αρ. 28/2012 διαιτητική απόφαση, η οποία εξεδόθη κατόπιν προσφυγής του ίδιου του ΟΑΣΘ, το ύψος των δαπανών του Οργανισμού για τη χρήση του 2012 προσδιορίζεται στα 184.521.120,70 ευρώ, τα δε έσοδα προσδιορίστηκαν στα 62.610.681,04 ευρώ. Επιπλέον, το Διαιτητικό Δικαστήριο έκρινε ότι στο σκέλος των εσόδων θα πρέπει να προστεθεί και ποσό 10.435.113,51 ευρώ, το οποίο απώλεσε ο ΟΑΣΘ εξαιτίας της εκπτωτικής τιμολογιακής πολιτικής που εφάρμοσε για άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών, χωρίς να υπάρχουν οι αναγκαίες υπουργικές αποφάσεις. Έτσι, το δικαστήριο προσδιόρισε τα συνολικά έσοδα για το 2012 στα 73.045.794,55 ευρώ. Βάσει αυτών, η κρατική επιδότηση για το έτος 2012 προσδιορίστηκε στα 111.475.326,15 ευρώ (διαφορά εξόδων-εσόδων), ποσό το οποίο κατέβαλε στο ακέραιο το ελληνικό δημόσιο μετά και τη σχετική διαιτητική απόφαση. Ωστόσο, για ανεξήγητους λόγους, στην ΚΥΑ η κρατική επιδότηση την οποία αναγνωρίζει το ελληνικό δημόσιο ως οφειλή προς τον ΟΑΣΘ για το έτος 2012 ανέρχεται στα 126.261.562,03 ευρώ, δηλαδή 14.786.235,88 ευρώ περισσότερα!
Η διαφορά αυτή προέκυψε από τους εξής δύο λόγους: ο πρώτος είναι ότι, για επίσης ανεξήγητους λόγους, στην ΚΥΑ τα έσοδα του ΟΑΣΘ για το 2012 εμφανίζονται κατά περίπου πέντε εκατ. ευρώ λιγότερα, προσδιοριζόμενα στα 57,7 εκατ. έναντι των 62,6 εκατ. που αναγνώρισε το δικαστήριο. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι οι δύο υπουργοί αγνόησαν το σκέλος της απόφασης που αφορά τα 10,4 εκατ. ευρώ που ήταν τα παρανόμως διαφυγόντα κέρδη του Οργανισμού από την εκπτωτική πολιτική για τους άνω των 65, τα οποία τα δικαστήριο αναγνώρισε ως έσοδα.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΕΤΗ
Σημειώνεται ότι στην ίδια ΚΥΑ οι ίδιοι υπουργοί απεδέχθησαν ως είχαν τις προηγούμενες τρεις διαιτητικές αποφάσεις για τα έτη 2009, 2010 και 2011. Προσδιόρισαν δηλαδή την κρατική επιδότηση στο ύψος όπως ακριβώς την όρισαν τα Διαιτητική Δικαστήρια. Μάλιστα, στην απόφαση για το 2011 το δικαστήριο συνυπολόγισε και πάλι τα παρανόμως διαφυγόντα κέρδη, ύψους 1,3 εκατ. ευρώ ως έσοδα, απόφαση την οποία απεδέχθησαν οι δύο υπουργοί και την ενσωμάτωσαν ως είχε στην ΚΥΑ, σε αντίθεση δηλαδή με ό,τι έπραξαν για το έτος 2012.
Ενδεικτικό της κραυγαλέας ευνοϊκής προς τον ΟΑΣΘ απόφασης των δύο υπουργών είναι ότι ο Οργανισμός έσπευσε να παραιτηθεί από όλες τις προσφυγές που κατέθεσε προς τα Διαιτητικά Δικαστήρια, αφού τα χρήματα που εισπράττει είναι πολύ περισσότερα από αυτά τα οποία του επιδικάστηκαν.
ΠΡΟΦΥΛΑΣΣΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΕΤΟΧΟΙ
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ από 1η Οκτωβρίου το επιβατικό κοινό θα κληθεί να καταβάλλει ακριβότερο κατά 25% έως 33% εισιτήριο για τις καθημερινές μετακινήσεις του. Σύμφωνα με την ΚΥΑ, η οποία συνιστά ουσιαστικά νέα οικονομική συμφωνία μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΑΣΘ, τα επόμενα χρόνια θα φορτωθούν στις πλάτες του επιβατικού κοινού περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως περισσότερα από αυτά τα οποία εισπράττει σήμερα ο Οργανισμός. Συγκεκριμένα, τα έσοδα για το 2013 προσδιορίστηκαν στα 58 εκατ. ευρώ, φέτος αναμένονται στα 67 καθώς η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων θα ισχύσει μόνο για το τελευταίο δίμηνο του έτους, ενώ το 2017, τελευταίο έτος της νέας συμφωνίας, προβλέπονται έσοδα ύψους 108 εκατ. ευρώ, δηλαδή αύξηση σχεδόν 100% σε σχέση με το 2013. Την ίδια περίοδο η κρατική επιδότηση μειώνεται προοδευτικά έως 79 εκατ. ευρώ, με τα 2/3 αυτής της μείωσης να μετακυλίεται απευθείας στον επιβάτη.
Τα υπόλοιπα θα καλυφθούν από τη μείωση των μισθολογικών δαπανών και τη συνεπακόλουθη μείωση στις αποδοχές των εργαζομένων καθώς, όπως προβλέπεται, η μισθολογική δαπάνη θα μειωθεί προοδευτικά κατά περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως. Ειδικότερα, το 2012 οι δαπάνες προσωπικού ανήλθαν στα 110 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2017 το ποσό αυτό ορίζεται στα 88 εκατ. ευρώ.
Αντιθέτως, σχεδόν στο ακέραιο παραμένουν τα κέρδη των μετόχων. Συγκεκριμένα, το 2012 το μέρισμα που διανεμήθηκε προς τους μετόχους ανήλθε στα 16,9 εκατ. ευρώ, το 2013… έπεσε στα 16,8 εκατ. και για όλα τα επόμενα χρόνια ώς και το 2017 θα παραμείνει σταθερό στα 16.450.000 ευρώ. Η κυβέρνηση επιφύλαξε όμως άλλο ένα επιπλέον δωράκι προς τους μετόχους. Αφορά την επέκταση του ορίου ζωής των λεωφορείων, το οποίο ανεβαίνει από τα 15 στα 20 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι οι μέτοχοι απαλλάσσονται για τα επόμενα χρόνια από την υποχρέωση -και τη συνεπακόλουθη δαπάνη- να προχωρήσουν σε μαζική αντικατάσταση λεωφορείων, τα οποία έχουν συμπληρώσει 15ετία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραχώρηση αυτή προς τους μετόχους δεν είναι άσχετη με το γεγονός ότι τα περίπου 15 εκατ. ευρώ που υπήρχαν στο αποθεματικό του ΟΑΣΘ για το σκοπό αυτόν χρησιμοποιήθηκαν ήδη για άλλους σκοπούς.
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ Τι θα ισχύει από 1η Οκτωβρίου στις αστικές μετακινήσεις
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, που συνυπέγραψαν οι κύριοι Σταϊκούρας και Παπαδόπουλος, από 1 Οκτωβρίου οι τιμές για τα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών του ΟΑΣΘ διαμορφώνονται ως εξής:
- Το απλό εισιτήριο μονής μετακίνησης αυξάνεται κατά 25%, δηλαδή από 0,80 ευρώ σε 1 ευρώ, ενώ το μειωμένο εισιτήριο αυξάνεται από 0,40 σε 0,50 ευρώ.
- Το εισιτήριο των δύο μετακινήσεων, από και προς κάθε κατεύθυνση, αυξάνεται από 0,90 ευρώ σε 1,20 ευρώ (αύξηση 33%) και το μειωμένο δύο μετακινήσεων από 0,50 ευρώ σε 0,60 ευρώ. Παράλληλα, η χρονική διάρκεια του συγκεκριμένου εισιτηρίου μειώνεται από 90 σε 70 λεπτά της ώρας.
- Θεσπίζεται εισιτήριο τριών μετακινήσεων, με κόμιστρο 1,5 ευρώ (0,80 το μειωμένο), το οποίο θα έχει ισχύ 90 λεπτών της ώρας.
- Ορίζεται επίσης εισιτήριο τεσσάρων μετακινήσεων, αξίας 2 ευρώ (1 ευρώ το μειωμένο), διάρκειας 120 λεπτών της ώρας. Εισιτήριο 2 ευρώ θα πληρώνουν όσοι μετακινούνται από και προς τις γραμμές του επαρχείου Λαγκαδά.
- Οι μηνιαίες κάρτες παραμένουν στα 30 ευρώ (15 ευρώ οι μειωμένες), οι τριμηνιαίες μειώνονται στα 84 ευρώ (από 86 ευρώ σήμερα) και στα 42 ευρώ οι μειωμένου κομίστρου.
- Θεσπίζονται για πρώτη φορά εξαμηνιαίες κάρτες, με κόμιστρο 150 ευρώ (75 ευρώ μειωμένο). Επίσης η ετήσια κάρτα μειώνεται από τα 320 ευρώ στα 270 (135 ευρώ μειωμένο).
- Στα 2 ευρώ (1 ευρώ μειωμένο) θα είναι το κόμιστρο στην Πολιτιστική Γραμμή, όπως και στην εξπρές λεωφορειακή γραμμή εξυπηρέτησης του αεροδρομίου «Μακεδονία». Τέλος, καταργείται το ημερήσιο εισιτήριο αξίας 4 ευρώ.
Δικαιούχοι μειωμένης τιμής εισιτηρίου και μειωμένης τιμής κάρτας απεριορίστων διαδρομών είναι οι φοιτητές - σπουδαστές, οι μαθητές, οι πολύτεκνοι, τα άτoμα άνω των 65 ετών και τα ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67%. Δωρεάν μετακινούνται τα παιδιά ηλικίας έως έξι ετών.
Η πώληση των νέων εισιτηρίων θα ξεκινήσει από 29 Σεπτεμβρίου από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ και από 1 Οκτωβρίου από τα 1.200 συνεργαζόμενα καταστήματα. Τα παλιά εισιτήρια θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ώς το τέλος Οκτωβρίου, ενώ στη συνέχεια και έως το τέλος του χρόνου οι επιβάτες θα μπορούν να τα ανταλλάσσουν στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ με ανάλογης αξίας νέα εισιτήρια.
Οι νέες κάρτες απεριορίστων διαδρομών (μηνιαίες Οκτωβρίου και τριμηνιαίες Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου) θα πωλούνται από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ έως και 14 Οκτωβρίου 2014.
ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ «Πάρτε πίσω τις αυξήσεις»
Μπαράζ κινητοποιήσεων ξεκινά από σήμερα εναντίον των αυξήσεων που επιβάλλονται από 1 Οκτωβρίου στην τιμή των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ. Την αρχή κάνει στις 11 το πρωί το ΠΑΜΕ, το οποίο διοργανώνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τα γραφεία του Οργανισμού στη συμβολή των οδών Μπότσαρη και Παπαναστασίου. Μία ώρα αργότερα, ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης παραχωρεί συνέντευξη Τύπου όπου θα παρουσιάσει τις θέσεις του για τον ΟΑΣΘ καθώς και το πρόγραμμα των κινητοποιήσεων που ετοιμάζει. Ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης έχει εκδώσει ανακοινώσεις, καταγγέλλοντας τις αυξήσεις και ζητώντας από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης με τον ΟΑΣΘ και στη συγκρότηση δημόσιου φορέα αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προετοιμάζει εξορμήσεις στο κέντρο και στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης προκειμένου να προωθήσει τις θέσεις του για τον ΟΑΣΘ. Παράλληλα, για αύριο Παρασκευή έχει προγραμματιστεί συνάντηση αντιπροσωπείας του κόμματος με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ καθώς και με το συνδικάτο των εργαζομένων. Ο ΣΥΡΙΖΑ, εκτός των άλλων, θα ζητήσει να προβλεφθεί δωρεάν μετακίνηση των ανέργων με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.
Το πρωί του Σαββάτου, στις 11.30, διοργανώνεται συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο άγαλμα Βενιζέλου από τις Επιτροπές Δυτικών Συνοικιών.
Την προσεχή Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου, στις 7 το απόγευμα, στην πλατεία του Ευόσμου διοργανώνεται συγκέντρωση - συζήτηση για τις αυξήσεις στον ΟΑΣΘ από την Πρωτοβουλία Νέων Εργαζομένων και Ανέργων.
Τέλος, το Δίκτυο Ανέργων και Επισφαλώς Εργαζομένων Θεσσαλονίκης οργανώνει συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας κάθε 10 του μήνα στις 12.00 στα γραφεία του ΟΑΣΘ.