ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΥ
Πολυτελή αγροτικά φορτηγάκια, καθένα από τα οποία χρειάζεται μετά βίας μία ώρα για να «κοπεί» και να μετατραπεί σε ανταλλακτικά έτοιμα για πώληση, αλλά και φορτηγά διαφόρων τύπων, τα οποία αρπάζουν σπείρες αποκλειστικά για τα εμπορεύματα που έχουν στο εσωτερικό τους, από είδη ένδυσης μέχρι... λαχανικά, φαίνεται πως μπαίνουν όλο και πιο συχνά στο στόχαστρο συμμοριών.
Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με τα στοιχεία, φέτος καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 30,2% μόνο στις κλοπές φορτηγών, ενώ αντίθετα σε όλα τα άλλα είδη οχημάτων, όπως Ι.Χ. αυτοκίνητα ή δίκυκλα, έχει παρατηρηθεί μείωση. Αναλυτικότερα, κατά το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου της φετινής χρονιάς σημειώθηκαν στο νομό Θεσσαλονίκης 302 κλοπές φορτηγών, έναντι 232 το αντίστοιχο διάστημα της περσινής χρονιάς, γεγονός που προβληματίζει τις διωκτικές αρχές. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί πως τόσο κατά τη διάρκεια του 2011 όσο και φέτος έχει εξαρθρωθεί από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης σημαντικός αριθμός συμμοριών, οι οποίες διέπρατταν κλοπές οχημάτων, μεταξύ των οποίων και πολλά φορτηγά.
Οι... τρεις κατηγορίες
Οπως επισημαίνουν αξιωματικοί, τα κλεμμένα φορτηγά μπορούν να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το λόγο για τον οποίο τα αρπάζουν οι δράστες.
Πολλά αφαιρούνται για να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες παράνομες δραστηριότητες και μετά εγκαταλείπονται σε απομονωμένες περιοχές, όπου συνήθως εντοπίζονται από τις αρχές. Ωστόσο, στην περίπτωση αυτή τα φορτηγά είναι συνήθως παλιά, αφού το μόνο που ενδιαφέρει τους δράστες είναι να μετακινηθούν ή να φορτώσουν σε αυτά τη λεία τους από κλοπές.
Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται κυρίως πολυτελή αγροτικά φορτηγάκια μεγάλου κυβισμού, τα οποία κλέβουν οι συμμορίες για ένα και μόνο λόγο: να μετατραπούν σε ανταλλακτικά και στη συνέχεια να πωληθούν σε συνεργεία και καταστήματα.
Τέλος, στην τρίτη κατηγορία ο στόχος των δραστών δεν είναι το ίδιο το όχημα, αλλά το... φορτίο που μεταφέρει και μπορεί να είναι από είδη ένδυσης και υπόδησης μέχρι διάφορα είδη λαχανικών.
Κατά παραγγελία
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σπείρες που αφαιρούν πολυτελή αγροτικά φορτηγάκια λειτουργούν συνήθως βάσει... παραγγελιών, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν έμποροι που ζητάνε συγκεκριμένα ανταλλακτικά, για τα οποία η ζήτηση είναι μεγάλη στην αγορά.
«Η παραγγελία προηγείται. Ο αγοραστής ζητάει ανταλλακτικά δίνοντας ακόμη και τα μοντέλα, αλλά και τις χρονιές που θέλει», εξηγεί στέλεχος της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης. Ο ίδιος επισημαίνει πως σε ένα κατάλληλο συνεργείο μία σπείρα μπορεί να «κόψει» ένα φορτηγάκι σε ανταλλακτικά σε μία μόλις ώρα, ενώ επισημαίνει πως παλαιότερα είχε εξαρθρωθεί συμμορία που είχε μετατρέψει σε ανταλλακτικά περισσότερα από 120 οχήματα. Μάλιστα, συνήθως τα περισσότερα αγροτικά που αφαιρούν οι συμμορίες είναι σχετικά καινούρια μοντέλα, δηλαδή από το 2006 - 2007 και μετά.
«Με τον τρόπο αυτό μία συμμορία προσφέρει φτηνό ανταλλακτικό, ενώ υπάρχει μεγάλο κέρδος», τονίζει αστυνομικός. Είναι χαρακτηριστικό πως αφού μία «παρτίδα» φορτηγών μετατραπεί σε ανταλλακτικά, αυτά «πακετάρονται» και αποστέλλονται στον έμπορο που έκανε την παραγγελία. Αξιωματικοί εξηγούν πως η μεταφορά είναι πολύ εύκολη υπόθεση, γιατί δεν υπάρχει λόγος κάποιος να σταματήσει και να ελέγξει ένα φορτηγό που κουβαλάει ανταλλακτικά για οχήματα. Ακόμη όμως και στην περίπτωση αυτή οι δράστες είναι προετοιμασμένοι, καθώς τα φορτία αυτά στην πλειοψηφία τους συνοδεύονται από πλαστά τιμολόγια, ώστε κανείς να μην μπορεί να αντιληφθεί το παραμικρό.
Με... οπωρολαχανικά
Εξάλλου, εντύπωση προκαλεί ακόμη και στις αρχές ότι το τελευταίο διάστημα έχουν εξαρθρωθεί στη Θεσσαλονίκη τουλάχιστον δύο σπείρες που αφαιρούσαν φορτηγά στοχεύοντας στο φορτίο τους και όχι στο ίδιο το όχημα, το οποίο στη συνέχεια εγκατέλειπαν. Οπως αναφέρουν αστυνομικοί, έχει διαπιστωθεί πως όλο και συχνότερα μπαίνουν στο στόχαστρο δραστών σταθμευμένα φορτηγά, τα οποία περιέχουν φορτία όπως είδη ένδυσης και υπόδησης, διάφορα άλλα είδη που πωλούνται σε λαϊκές αγορές, ακόμη και οπωρολαχανικά. Αφού κλαπεί το φορτίο στη συνέχεια οι δράστες το πουλάνε με τη σειρά τους σε μικροπωλητές, ενώ είναι πολύ πιθανό ορισμένα από αυτά τα κλεμμένα φορτία να έχουν πωληθεί και στους παλιούς... ιδιοκτήτες τους - θύματα, οι οποίοι δελεάζονται από τη χαμηλότερη τιμή και φυσικά δεν αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για τα δικά τους εμπορεύματα.