Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

«Όχι» των εργαζόμενων στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας

 Η παραχώρηση της Εγνατίας oδού σε ιδιώτες, όπως προβλέπει το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, θα έχει ως συνέπεια την αύξηση του αντιτίμου των διοδίων, την περιορισμένη συντήρηση του οδοστρώματος και την απαξίωση του παράπλευρου οδικού δικτύου, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν οι 240 εργαζόμενοι της «Εγνατίας Οδού ΑΕ», οι οποίοι έκαναν χθες 24ωρη απεργία, αντιδρώντας στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης του αυτοκινητόδρομου..
.Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Στo πλαίσιo του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και του εφαρμοστικού νόμου, προβλέπεται η παραχώρηση σε ποσοστό 100% σε ιδιωτικά κεφάλαια του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού και τυχόν ανεκτέλεστων τμημάτων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012. «Ένας δρόμος 670 χλμ., που είναι κατασκευασμένος με χρήματα του δημοσίου, παραχωρείται σε ιδιώτες, ενώ έχει τις δυνατότητες εκμετάλλευσης από το κράτος», επισήμανε ο πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων στην Εγνατία οδό Δημήτρης Σημαιοφορίδης στη διάρκεια χθεσινής παρουσίασης πρότασης για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του αυτοκινητόδρομου.
Η κατασκευή της Εγνατίας οδού, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν οι εργαζόμενοι, στοίχισε 5,7 δισ. ευρώ, με 55% συμμετοχή του δημοσίου, δηλαδή 3,2 δισ. ευρώ, και 45% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, δηλαδή 2,5 δισ. Τα δάνεια έφτασαν το 1,1 δισ. ευρώ και σήμερα οφείλονται 610 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 350 εκατ. ευρώ είναι επιστροφή ΦΠΑ που έπρεπε να γίνει από το κράτος. Η καθαρή οφειλή είναι 250 εκατ. ευρώ.

Επτά σταθμοί διοδίων

Εκτός από τον σταθμό διοδίων στον Πολύμυλο, όπου το κόστος διέλευσης είναι 2,8 ευρώ για τα ΙΧ και θα μειωθεί το επόμενο διάστημα στα 2,4 ευρώ, εντός του Ιουλίου θα λειτουργήσουν άλλοι τέσσερις σταθμοί:
1 στα Τύρια Θεσπρωτίας
2 στο Μαλακάσι Ιωαννίνων
3 στην Ανάληψη Θεσσαλονίκης και
4 τον Ίασμο Κομοτηνής.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου θα λειτουργήσουν δύο ακόμη σταθμοί:
1 στο Κλειδί (πλευρικός της ΠΑΘΕ) και
2 στο Παγγαίο.
Το αντίτιμο θα είναι 2,4 ευρώ και, όπως περιγράφουν οι εργαζόμενοι, το κόστος δεν ξεπερνά τα 0,02 ευρώ ανά χλμ. «Στα έργα παραχώρησης το κόστος είναι 0,04 ευρώ/χλμ. και στο τμήμα της ΠΑΘΕ Μαλλιακός - Κλειδί, που μοιάζει τεχνικά με την Εγνατία, διότι έχει σήραγγες, το κόστος είναι 0,05 ευρώ/χλμ. Δηλαδή, τα ιδιωτικά διόδια είναι διπλάσια. Εάν πάρουν οι ιδιώτες την Εγνατία, είναι βέβαιο ότι οι χρήστες θα αυξήσουν το αντίτιμο», σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων. Σημειώνεται ότι με τα ηλεκτρονικά διόδια που θα εγκατασταθούν το 2014 το αντίτιμο στην Εγνατία οδό θα είναι 0,03 ευρώ/χλμ.
1,2 δισ. ευρώ τη δεκαετία
Βάσει μελέτης που έγινε από την «Εγνατία Οδό ΑΕ», εάν παραμείνει στο δημόσιο ο αυτοκινητόδρομος, τα έσοδα από τα διόδια σε βάθος δεκαετίας (2011-2021) θα είναι 1,2 δισ. ευρώ και τα έσοδα από την εκμετάλλευση των σταθμών αυτοκινήτων 50 εκατ. ευρώ, δηλαδή συνολικά τα έσοδα θα φτάσουν το 1,25 δισ. ευρώ. Την ίδια περίοδο, τα έξοδα για τη λειτουργία και τον εξοπλισμό των διοδίων θα είναι 600 εκατ. ευρώ. Το κέρδος από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου θα είναι 650 εκατ. ευρώ και, εάν εξοφληθούν τα δάνεια των 610 εκατ. ευρώ, θα μείνουν τα ταμεία 40 εκατ. ευρώ. «Με την εξόφληση των δανείων από τον ενδέκατο χρόνο, θα έχουμε έσοδα 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο», τόνισε ο κ. Παναγιώτης Πανίτσος, αντιπρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων, και πρόσθεσε ότι «με τα έσοδα θα μπορεί να συντηρηθεί και το παράπλευρο οδικό δίκτυο, κάτι που δεν θα γίνεται από τον ιδιώτη». «Ο ιδιώτης, για να κερδίσει περισσότερα, δεν θα κάνει τακτικές συντηρήσεις ούτε στον βασικό άξονα. Εμείς λέμε το πλεόνασμα να δίνεται στις τοπικές κοινωνίες», υπογράμμισε ο Γρηγόρης Κολπονδίνος, γ.γ. του συλλόγου.

Οι ευθύνες για τα δάνεια

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών υπογράμμισαν στη «Μ» τις ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης, που πήρε δάνεια υποθηκεύοντας τα διόδια της Εγνατίας οδού, ωστόσο δεν λειτούργησε τους σταθμούς που προβλέπονταν. Αποτέλεσμα είναι σήμερα τα έσοδα από τα διόδια Πολυμύλου να εισπράττονται απευθείας για την εξόφληση δανείων. Το υπουργείο Υποδομών αναγνωρίζει την τεχνογνωσία της Εγνατίας Οδού ΑΕ, προχωρά στη λειτουργία των συμβατικών σταθμών διοδίων με στόχο σε ενάμιση χρόνο να γίνουν ηλεκτρονικοί. Όσον αφορά τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου, κύκλοι του υπουργείου ανέφεραν στη «Μ» ότι δε γνωρίζουν ακόμη τι μορφή θα πάρει η εκμετάλλευση της Εγνατία οδού, κάτι που προγραμματίζεται από το υπουργείο Οικονομικών.

Εργαζόμενοι άνοιξαν τα διόδια του Πολυμύλου

Σε συμβολικό άνοιγμα των διοδίων του Πολυμύλου και σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας προχώρησαν χθες οι εργαζόμενοι στα διόδια και τη συντήρηση της Εγνατίας οδού, διεκδικώντας δεδουλευμένα επτά μηνών.
Την πρωτοβουλία της κινητοποίησης είχε το Εργατικό Κέντρο Κοζάνης, το οποίο στηρίζει τον αγώνα των εργαζομένων της εταιρείας ΑΕΓΕΚ, οι οποίοι είναι απλήρωτοι από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι εργαζόμενοι προειδοποιούν ότι οι κινητοποιήσεις θα κλιμακωθούν εάν δεν καταβληθούν τα δεδουλευμένα.
Χθες, σε μια άτυπη γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε, οι περίπου εκατό εργαζόμενοι που εργάζονται στη συντήρηση του οδικού τμήματος Κλειδί - Παναγιά Γρεβενών, καθώς και στα διόδια Πολυμύλου, ζήτησαν συμπαράσταση και συνδικαλιστική κάλυψη από το Εργατικό Κέντρο Κοζάνης. Η ανταπόκριση ήταν άμεση, καθώς το δ.σ. που πρωτοστάτησε στο άνοιγμα των διοδίων συνεδρίασε και αποφάσισε την πραγματοποίηση 4ωρης στάση εργασίας σήμερα από τις 10 το πρωί μέχρι τις 12 το μεσημέρι.
Τα μέλη της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Κοζάνης και οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν χθες στις 9.30 το πρωί στα διόδια του Πολυμύλου. Στη συνέχεια άνοιξαν τα διόδια και οι ταξιδιώτες περνούσαν ελεύθερα για μία ώρα, από τις 10 έως τις 11 το πρωί.
Αντίστοιχες κινητοποιήσεις με συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και 4ωρη στάση εργασίας πραγματοποίησαν και οι εργαζόμενοι της ίδιας εταιρείας σε Ιωάννινα και Ξάνθη, οι οποίοι εργάζονται στη συντήρηση της Εγνατίας οδού των τμημάτων Παναγιά - Ηγουμενίτσα και Καβάλα - Κήποι Έβρου, αντιστοίχως.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Κοζάνης Αθανάσιο Τολιόπουλο, απλήρωτοι είναι και οι εργαζόμενοι της ΑΕΓΕΚ στο φράγμα του Ιλαρίωνα, στην Κοζάνη. Στο μεταξύ, τον δικό τους Γολγοθά ζουν οι επί επτά μήνες απλήρωτοι εργαζόμενοι. Ο μισθός τους είναι περίπου της τάξης των 1.000 ευρώ τον μήνα, οπότε τα οφειλόμενα για τον καθένα ανέρχονται σε περίπου 7.000, με το συνολικό ποσό για τους εκατό εργαζόμενους του τμήματος Κλειδί - Παναγιά να ανέρχεται σε περίπου 700.000 ευρώ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ

.