Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012

Αναστάτωση με την υγραεριοκίνηση

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΡΩΜΑΝΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΙΔΗΣ

Ανάστατοι είναι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που κινούνται με υγραέριο, μετά τα τελευταία σενάρια που είδαν το φως της δημοσιότητας για σημαντική άνοδο της τιμής του εξαιτίας της αύξησης του φόρου κατανάλωσης, και κάνουν λόγο για κοροϊδία και εμπαιγμό από την πλευρά της Πολιτείας.

Τα τελευταία δύο χρόνια χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ στράφηκαν μαζικά στην υγραεριοκίνηση, προκειμένου να μειώσουν σημαντικά τα καθημερινά έξοδα μετακίνησής τους και τώρα αντιλαμβάνονται ότι τελικά έγινε μια «τρύπα στο νερό». Σε περίπτωση που τελικά αυξηθεί σημαντικά η τιμή του υγραερίου κίνησης, θα αποβεί ουσιαστικά άκαρπη η επένδυσή τους.
Αρκεί να σημειωθεί ότι πολλοί οδηγοί αναγκάστηκαν να δαπανήσουν ακόμη και περισσότερα από 1.500 ευρώ, προκειμένου να αντικαταστήσουν το σύστημα κίνησης του οχήματός τους και να μετατρέψουν το τελευταίο από βενζινοκίνητο σε υγραεριοκίνητο. Παράλληλα, ακριβότερα είναι και τα έξοδα συντήρησης του οχήματος, αφού πρέπει να αλλάζουν κάποια ειδικά φίλτρα.
«Λόγω του υψηλού κόστους βενζίνης και των πολλών χιλιομέτρων που έκανα καθημερινά, αποφάσισα πριν από περίπου δύο χρόνια να βάλω υγραέριο στο αυτοκίνητό μου. Μου κόστισε τότε 1.500 ευρώ συν άλλα 85 ευρώ για το παράβολο του ΚΤΕΟ. Τώρα που θα αυξηθεί η τιμή του υγραερίου, μοιραία θα μειωθεί η οικονομία που στόχευα, αλλά και οι πιθανότητες να κάνω απόσβεση των χρημάτων που δαπάνησα. Για να συνεχίσω να βγαίνω κερδισμένος μετά τη νέα τιμή του υγραερίου, θα έπρεπε να ξόδευα πάνω από 4.000 ευρώ το χρόνο σε βενζίνη, πράγμα σχεδόν αδύνατο. Επίσης, σημαντικό είναι και το ηθικό κομμάτι, αφού πρόκειται για κοροϊδία σε βάρος των πολιτών και κυρίως των εργαζόμενων. Υγραέριο έβαλαν όσοι κινούνται με το αυτοκίνητό τους καθημερινά, δηλαδή, για παράδειγμα, έμποροι, εκπαιδευτικοί, δικηγόροι, γιατροί και άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι που δουλεύουν σε γειτονικούς νομούς. Σε καμία περίπτωση δεν επρόκειτο να έβαζα τώρα υγραέριο στο αυτοκίνητό μου», τόνισε στον «Α» ο δικηγόρος Θεσσαλονίκης, Απόστολος Τζαρός.
Μέτρο εισπρακτικού χαρακτήρα
Για έλλειψη αξιοπιστίας από την πλευρά της Πολιτείας έκανε λόγο και η γενική διευθύντρια της Ενωσης Καταναλωτών για την Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), Παναγιώτα Καλαποθαράκου. Οπως ανέφερε η ίδια, η ενδεχόμενη αύξηση της τιμής του υγραερίου κίνησης θα πρόκειται για σπασμωδική κίνηση εισπρακτικού χαρακτήρα από την πλευρά της Πολιτείας.
«Πρόκειται για αχαρακτήριστα πράγματα και δεν ξέρει κανείς από πού να προφυλαχτεί. Ψηφίζουν ένα μέτρο επαχθές, οδηγούν τον κόσμο στο να ψάξει έναν άλλον τρόπο για να ωφεληθεί και τελικά τον ξαναεγκλωβίζουν με κάποιο άλλο μέτρο. Το κράτος δε δείχνει αξιοπιστία και δεν μπορεί να το εμπιστευτεί ο κόσμος. Εχουμε καταγγελίες τελευταία για την υγραεριοκίνηση. Οι άνθρωποι υποβλήθηκαν σε ένα επιπρόσθετο έξοδο και τώρα δεν μπορούν να κάνουν απόσβεση», είπε η κ. Καλαποθαράκου.
Κόπηκε «μαχαίρι» το ενδιαφέρον
Για «πάγωμα» του ενδιαφέροντος από την πλευρά των καταναλωτών για εγκατάσταση υγραεριοκίνησης στα οχήματά τους το τελευταίο διάστημα, εξαιτίας των όσων διαρρέονται για σημαντική αύξηση της τιμής του, έκανε λόγο στον «Α» ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Θεσσαλονίκης «Αγιος Χριστόφορος» και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Σπύρος Μελίδης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εμφανίζεται μειωμένη σε σχέση με το παρελθόν και η τιμή εγκατάστασης του υγραερίου κίνησης, αφού πλέον κοστίζει μεταξύ 700 - 1.200 ευρώ.
Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο σε ποιο ύψος θα φτάσει η τιμή του υγραερίου κίνησης μετά την αύξηση του φόρου κατανάλωσης, ο οποίος βρίσκεται σήμερα στα 200 ευρώ τον τόνο (λόγω των ειδικών βαρών ένας τόνος ισοδυναμεί με περίπου 1.800 λίτρα), αφού θα εξαρτηθεί από την πορεία των τιμών των φόρων των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης.
Ειδικότερα και σύμφωνα με τον κ. Μελίδη, σε περίπτωση που ο φόρος του πετρελαίου κίνησης παραμείνει στα 412 ευρώ τον τόνο, ενώ ο φόρος του πετρελαίου θέρμανσης αυξηθεί στα 330 ευρώ/τόνο, τότε η τιμή του υγραερίου θα αυξηθεί κατά 0,15 ευρώ -από τα 0,90 ευρώ σήμερα θα φτάσει στα 1,05 ευρώ. Αν οι φόροι πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης βρεθούν στα 330 ευρώ τον τόνο, η τιμή του υγραερίου θα ανέβει κατά 0,10 ευρώ -από τα 0,90 ευρώ σήμερα θα ανέβει στο 1 ευρώ.
Κινητοποιήσεις πρατηριούχων

Στο μεταξύ, αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις φέρονται οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης του πετρελαίου θέρμανσης. Με απόφαση εκπροσώπων ομοσπονδιών και συλλόγων τους από ολόκληρη τη χώρα, συστάθηκε μια ειδική επιτροπή, η οποία θα συνεδριάσει αύριο Πέμπτη, προκειμένου να αποφασίσει τη μορφή των κινητοποιήσεων.
Τέλος, ανακοίνωση εξέδωσε η ΠΟΠΕΚ, στην οποία μεταξύ άλλων κατηγορεί για προχειρότητα και αδιαφορία για τις επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο και την αγορά το υπουργείο Οικονομικών, αναφορικά με τις αποφάσεις του για την εξίσωση των φόρων κατανάλωσης στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και για τους περιορισμούς στη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης. Υποστηρίζει ότι με αυτές τις αποφάσεις δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να «φουντώσει» το λαθρεμπόριο καυσίμων και καλεί την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έστω και την τελευταία στιγμή να τις επανεξετάσει.