ΤΟ ΣΥΝΘΗΜΑ ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ
Αντιλήψεις, νοοτροπίες, ευκολίες, συνήθειες και ότι άλλο γνωρίζαμε έχουν μπει στην αμφισβήτηση μέσα από την πιο σκληρή οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών.
Η Πιερία που δεν μπόρεσε να διακριθεί τα καλά χρόνια αφού ήταν σταθερά στις τελευταίες θέσεις της χώρας σύμφωνα με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες; ..
Η τραγική εικόνα του σήμερα
Ακολουθώντας το παράδειγμα όλων των υπόλοιπων Νομών της χώρας οι Πιεριείς βρέθηκαν και αυτοί εγκλωβισμένοι στα νέα σκληρά δεδομένα της οικονομικής κρίσης.
Οι εκατοντάδες θέσεις "για οκτάμηνη απασχόληση" στους Δήμους που αποτέλεσαν για χρόνια την καλύτερη απάντηση στην ανεργία σε τοπικό επίπεδο είναι ουσιαστικά παρελθόν.
Οι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα που στις καλές περιόδους δεν έβρισκαν Έλληνες για να στελεχωθούν μιας και δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν τις συνθήκες εργασίας που προσέφερε το Δημόσιο, αγωνίζονται πλέον απλά για να επιβιώσουν.
Παράλληλα ένα μέρος των λιγοστών μεγαλύτερου μεγέθους παραγωγικών επιχειρήσεων που υπάρχουν στην Πιερία ακούγεται έντονα τελευταία πως ετοιμάζουν τη μετακόμιση τους προς τις γειτονικές Βαλκανικές χώρες, δείχνοντας πως ο δρόμος είναι ακόμη πιο δύσβατος.
Η αλλαγή νοοτροπίας
Η αντίληψη πως το Κράτος μέσα από τους Δήμους ή μέχρι πέρσι της Νομαρχίας και τώρα της "Αντιπεριφέρειας" θα πρέπει να είναι επικεφαλής της κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας όμως παραμένει.
Άσχετα με το γεγονός πως οι Δήμοι έχουν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα εξαιτίας - ως ένα βαθμό - της έλλειψης πόρων από το Κεντρικό Κράτος, ενώ και ο ρόλος τους είναι ουσιαστικά η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών και υποδομών για να έρθουν οι όποιες επενδύσεις και ανάπτυξη στην περιοχή.
Για το ρόλο της Περιφέρειας είναι δύσκολο αυτή τη στιγμή να αναλυθεί ο ρόλος που θα μπορεί να διαδραματίσει, μιας και μόλις πριν λίγες ημέρες απέκτησε τις πρώτες αρμοδιότητες και είναι σε αναμονή για τις υπόλοιπες.
Τι πρέπει να αλλάξει
Για χρόνια ακούμε δύο μαγικές λέξεις: "Ανάπτυξη" - "Αλλαγή".
Για να έρθει η πρώτη πρέπει να εφαρμοστεί η δεύτερη.
Που να αλλάξουμε;
Κυρίως στη νοοτροπία.
Πλέον όλοι γνωρίζουμε πως δεν μπορούμε να έχουμε πολλές προσδοκίες από το Κράτος.
Π.χ. φέτος με πολλά προβλήματα οι δήμοι μπόρεσαν να προσλάβουν έκτακτο προσωπικό για να μπορέσουν να καθαριστούν οι τουριστικές περιοχές.
Στο ενδιάμεσο κανένας από τους ιδιώτες που ασχολούνται με τον τουρισμό δεν φρόντισε να οργανωθεί μία κίνηση έστω και με μικρή συνεισφορά από όλους τους καταστηματάρχες για να μπορέσει η περιοχή να έχει από το ξεκίνημα της σεζόν την καλύτερη δυνατή εικόνα.
Το ίδιο και με την τουριστική προβολή.
Όλα τα χρόνια η Νομαρχία πραγματοποιούσε μία δυναμική καμπάνια εσωτερικής προβολής. Φέτος αυτό δεν έγινε. Μπορεί π.χ. το Επιμελητήριο να υποστηρίζει πως βοηθάει τον τόπο με μία καταχώρηση στο περιοδικό της εφημερίδας "Μακεδονία", αλλά αν το αναλύσει κάποιος αυτό από μόνο του δεν αποτελεί παρά μία μεμονωμένη και ίσως αποσπασματική κίνηση χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Τι θα έπρεπε να γίνει;
Τη στιγμή που κάποιος για να λειτουργήσει μία οποιαδήποτε τουριστική επιχείρηση επενδύει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, η κοινή λογική επιτάσσει να μην περιμένει για την προβολή της επιχείρησης του στο αν θα συμμετέχει κάποιος φορέας σε μία τουριστική έκθεση του εξωτερικού, αλλά με ένα μικρό ποσοστό σε σχέση με την επένδυση να πραγματοποιήσει μία καμπάνια είτε στην εσωτερική αγορά, είτε μέσω ίντερνετ απευθείας στις χώρες που αποτελούν τον αιμοδότη του Πιερικού τουρισμού.
Στην πράξη φέτος ελάχιστες επιχειρήσεις προβάλλονται και παράλληλα προβάλλουν μαζί και την Πιερία.
Να αλλάξουν τα αιτήματα από τους πολιτικούς μας
Μπορεί κάποιος να πει με βεβαιότητα ακόμη και σήμερα στα πολιτικά γραφεία καταγράφονται αιτήματα για διορισμούς στο Δημόσιο. Η πίεση που ασκείται είναι σχεδόν αμφίβολο να φέρει αποτελέσματα.
Αν όλα αυτά τα χρόνια οι πολίτες ζητούσαμε απλά τη βοήθεια για το ξεμπλοκάρισμα δεκάδων επενδύσεων που έμειναν στα χαρτιά ή ακόμη ασκούσαν πίεση στους εκάστοτε δημάρχους να κινηθούν για να μπορέσουν να έρθουν επενδύσεις στην περιοχή (βλέπε άρθρο του "Π" με τίτλο "Δήμαρχος - Κυνηγός επενδύσεων), η κατάσταση με την ανεργία θα ήταν διαφορετική.
Το διαπιστώσαμε πρόσφατα με την περίπτωση της ΜΑΞΙ ΑΒΕΕ που χάρις στην πολιτική παρέμβαση του γραφείου του κ. Πάγκαλου μπόρεσε και ξεπέρασε τους σκοπέλους και πραγματοποίησε μία σημαντική επένδυση που προσφέρει εργασία σε 45 συμπολίτες μας.
Η λίστα με το τι πρέπει να αλλάξει δεν τελειώνει. Αυτό που έχει σημασία είναι πως σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, αυτός που θα το κατανοήσει και θα αλλάξει πρώτος θα είναι αυτός που θα μπορεί να ελπίζει σε ένα καλύτερο μέλλον.
Η Πιερία μπορεί να καταφέρει να ξαναγίνει ο Νομός πρότυπο της δεκαετίας του 80, αρκεί οι Πιεριείς να το θέλουμε και να αποφασίσουμε να αλλάξουμε.Είναι στο χέρι μας.
Γρηγόρης Παπαγεωργιάδης