Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

Ηλεκτρονικό «πόθεν έσχες»

Σχέδιο υποχρεωτικής υποβολής δήλωσης με αναλυτική κατάσταση των περιουσιακών στοιχείων.
Ανατιμήσεις-φωτιά σε τσιγάρα, καύσιμα και είδη διατροφής.
.“Πόθεν έσχες” για όλους, ακόμη και για τις καταθέσεις
Όλες οι πληρωμές θα γίνονται με ηλεκτρονικό χρήμα ή με δίγραμμες επιταγές.
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Σχέδιο κατά της φοροδιαφυγής, που προβλέπει την υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων “πόθεν έσχες” από όλους τους φορολογούμενους και την κατάργηση των πληρωμών σε μετρητά προωθεί ο νέος υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος.

Σύμφωνα τον υπουργό, κάθε φυσικό πρόσωπο μαζί με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά και μία δήλωση “πόθεν έσχες”, στην οποία θα περιγράφει αναλυτικά όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία του και θα δηλώνει ακόμη και τα ποσά των καταθέσεων που έχει στις τράπεζες. Σύμφωνα επίσης με τον κ. Βενιζέλο, θα πρέπει να επιβληθεί η κατάργηση των συναλλαγών με μετρητά και όλες οι πληρωμές να γίνονται με ηλεκτρονικό χρήμα ή με δίγραμμες επιταγές.

Την αποκάλυψη αυτού του τολμηρού σχεδίου για την αντιμετώπιση της παραοικονομίας και τον δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής έκανε ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών, κατά την προχθεσινή ομιλία του στην ολομέλεια της Βουλής για το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής.

“Κουβαλάω κι εγώ μια έμμονη ιδέα και μια πίστη: ότι αν η ηλεκτρονική φορολογική δήλωση είναι αυτόματα και μία ηλεκτρονική δήλωση ‘πόθεν έσχες’ για όλους και έχουμε δηλωμένη την ακίνητη περιουσία και τις καταθέσεις και άλλα περιουσιακά στοιχεία, όπως τα πανάκριβα έργα τέχνης -για παράδειγμα- που ως κινητά στοιχεία δεν εντοπίζονται, και αν επιβάλλουμε πράγματι στην πράξη αυτό που γίνεται διεθνώς σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες -όχι πληρωμές σε ρευστό, πληρωμές με ηλεκτρονικό χρήμα ή με δίγραμμη επιταγή-, θα έχουμε κάνει πολύ απλές κινήσεις για τη σύλληψη της φοροδιαφυγής και την ένταξη ενός μεγάλου μέρους της παραοικονομίας στην επίσημη οικονομία”, είχε δηλώσει σχετικά.



Σύμφωνα με τις λεπτομέρειες του σχεδίου που επεξεργάζεται ο υπουργός:



1.Καταθέσεις στις τράπεζες, τοποθετήσεις σε μετοχές, ομόλογα και αμοιβαία κεφάλαια, συμμετοχές σε εταιρείες οποιασδήποτε νομικής μορφής, ακίνητα, πισίνες, ΙΧ αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, σκάφη αναψυχής, έργα τέχνης μεγάλης αξίας, δαπάνες για την απόκτηση όλων αυτών των περιουσιακών στοιχείων, έσοδα που εισπράχθηκαν από τη ρευστοποίηση επενδύσεων ή την πώληση περιουσιακών στοιχείων, καθώς και έξοδα διαβίωσης θα πρέπει να δηλώνονται αναλυτικά από κάθε φορολογούμενο στο έντυπο Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή σε ξεχωριστό έντυπο δήλωσης “πόθεν έσχες”, που θα συνυποβάλλει με τη δήλωση εισοδήματος κάθε χρόνο.

2.Στόχος είναι η διενέργεια αυτόματου ελέγχου στους φορολογούμενους προκειμένου να διαπιστώνεται αν το συνολικό ύψος των δηλωθέντων εισοδημάτων και εσόδων τους είναι τέτοιο που να δικαιολογεί τις αποταμιεύσεις τους, τις δαπάνες απόκτησης των περιουσιακών τους στοιχείων και το επίπεδο διαβίωσής τους.

3.Σε κάθε περίπτωση που θα διαπιστώνεται ότι από το επάγγελμα και τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος, ακόμη και επί σειρά πολλών ετών, καθώς επίσης και από τα πάσης φύσεως έκτακτα έσοδα από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν τα ποσά των αποταμιεύσεων, η αξία και τα έξοδα συντήρησης των περιουσιακών στοιχείων που κατέχει καθώς και οι λοιπές δαπάνες διαβίωσής του, θα διενεργείται εξονυχιστικός έλεγχος από την εφορία. Οι φορολογούμενοι που θα εμφανίζουν μεγάλες αναντιστοιχίες στις φορολογικές δηλώσεις τους θα καλούνται δηλαδή για διευκρινίσεις σχετικά με την προέλευση των χρημάτων.

Όπως γίνεται αντιληπτό, θα ελέγχεται η προέλευση των χρημάτων ακόμη και για περιουσιακά στοιχεία που σήμερα εξαιρούνται από το “πόθεν έσχες” της εφορίας, όπως είναι οι κατοικίες, οι μετοχές, τα ομόλογα, τα έντοκα γραμμάτια, τα αμοιβαία κεφάλαια και οι συμμετοχές σε εταιρείες!

Με το νέο αυτό σύστημα ελέγχου της πραγματικής οικονομικής κατάστασης των φορολογουμένων θα καταργηθεί το ισχύον σήμερα σύστημα τεκμηρίων διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Οι φορολογούμενοι που δεν θα μπορούν να δικαιολογήσουν με βάση τα εισοδήματα και τις λοιπές προσόδους τους το ύψος των αποταμιεύσεων, την αξία των περιουσιακών τους στοιχείων και το επίπεδο διαβίωσής τους θα τιμωρούνται με την επιβολή υπέρογκων φόρων και προστίμων, ενώ παράλληλα θα διώκονται και ποινικά εφόσον αποδεικνύεται ότι πλούτισαν παράνομα ή διακίνησαν “μαύρο χρήμα”.

Την εφαρμογή του συστήματος αυτού είχε προαναγγείλει από τον Νοέμβριο του 2009 ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, αναφέροντας τότε ότι θα θεσπιστεί η υποχρεωτική αποτύπωση στις φορολογικές δηλώσεις όλων των στοιχείων που συνθέτουν την οικονομική κατάσταση των φορολογουμένων, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου των περιπτώσεων που είναι ύποπτες για φοροδιαφυγή, “μαύρο χρήμα” και παράνομο πλουτισμό.

Ωστόσο, το σχέδιο αυτό εγκαταλείφθηκε από την κυβέρνηση καθώς δόθηκε προτεραιότητα στην εφαρμογή άλλων μέτρων, όπως οι αυξήσεις των έμμεσων φόρων και οι περικοπές των μισθών και των συντάξεων, τα οποία θεωρήθηκε -εσφαλμένα όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων- ότι... αποδίδουν άμεσα την προσδοκώμενη για τα δημόσια ταμεία εξοικονόμηση πόρων.
•Στο στόχαστρο
•Καταθέσεις σε τράπεζες.
•Τοποθετήσεις σε κινητές αξίες (μετοχές, ομόλογα, έντοκα γραμμάτια, μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων).
•Συμμετοχές σε εταιρείες (ανώνυμες, ΕΠΕ, ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες).
•Απόκτηση, συντήρηση και επισκευή διαμερισμάτων, μονοκατοικιών, εξοχικών κατοικιών και επαγγελματικών ακινήτων.
•Ανέγερση οικοδομών.
•Απόκτηση οικοπέδων, αγροτεμαχίων και λοιπών εδαφικών εκτάσεων.
•Απόκτηση, συντήρηση και επισκευή ΙΧ αυτοκινήτων, δικύκλων και σκαφών αναψυχής και δεξαμενών κολύμβησης.
•Αγορές λοιπών περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας.
•Αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών.
•Δωρεές-γονικές παροχές χρηματικών ποσών.
•Ενοίκια, δίδακτρα, ασφάλιστρα ζωής.
•Λοιπές δαπάνες διαβίωσης.

Το τέλος των μετρητών

Πέραν της καθιέρωσης της υποχρέωσης ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων “πόθεν έσχες” για όλους τους φορολογούμενους, το σχέδιο του κ. Βενιζέλου προβλέπει επίσης τη σταδιακή κατάργηση των συναλλαγών με μετρητά. Στόχος του μέτρου αυτού είναι, ουσιαστικά, η “ονομαστικοποίηση” του χρήματος. Με τη μη διενέργεια των συναλλαγών σε μετρητά, το χρήμα θα πάψει να κυκλοφορεί σε υλική μορφή και δεν θα είναι πλέον “ανώνυμο”, οπότε δεν θα είναι δυνατή η διενέργεια συναλλαγών με “μαύρο” χρήμα, που δεν καταγράφονται. Με την καθιέρωση του ηλεκτρονικού χρήματος ή των δίγραμμων επιταγών, όλες οι συναλλαγές θα έχουν πλέον ονοματεπώνυμο, δηλαδή σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία των αποδεκτών των χρηματικών ποσών θα καταγράφονται ηλεκτρονικά μέσω του τραπεζικού συστήματος. Συνεπώς κάθε είσπραξη ποσού θα πρέπει να έχει πλέον και κάποια νόμιμη αιτιολόγηση, αφού θα πρόκειται πλέον για συναλλαγή με άυλο ονομαστικό χρήμα που θα έχει καταγραφεί.

Σε ιδιώτες η συλλογή των φόρων

Σε μεγάλα ιδιωτικά λογιστικά γραφεία προτίθεται να αναθέσει τις διαδικασίες είσπραξης των φορολογικών εσόδων ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Βενιζέλος. Όπως προκύπτει από όσα αποκάλυψε χθες ο κ. Βενιζέλος συνομιλώντας με δημοσιογράφους, η κυβέρνηση μελέτησε σοβαρά και έχει ήδη καταλήξει οριστικά στην απόφαση να ανάψει πράσινο φως, προκειμένου στο εισπρακτικό κομμάτι των εφοριών να εισέλθουν μεγάλα ιδιωτικά γραφεία. Και αυτό με τη δικαιολογία ότι τα αποτελέσματα από τη λειτουργία του υπάρχοντος φοροεισπρακτικού μηχανισμού κρίνονται πενιχρά. Σύμφωνα με την εκτίμηση που έχει παγιωθεί στο κυβερνητικό στρατόπεδο, οι εφορίες της χώρας αδυνατούν να στηρίξουν τη ζωτική προσπάθεια για αύξηση των εσόδων και επιτάχυνση της εξόδου από την κρίση.

Ανατιμήσεις-φωτιά σε τσιγάρα, καύσιμα και είδη διατροφής
Αυξήσεις έμμεσων φόρων από Σεπτέμβριο φέρνει το μεσοπρόθεσμο
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Μεγάλες ανατιμήσεις στα φθηνά τσιγάρα, στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο φυσικό αέριο, στο υγραέριο, στο μαζούτ, στα αναψυκτικά, στους χυμούς και σε όλα τα είδη εστίασης, ακόμη και στα delivery, προβλέπει ο εφαρμοστικός νόμος του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

Συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του άρθρου 36 του εφαρμοστικού νόμου:
1.Αυξάνεται ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβαρύνει τα τσιγάρα, από το 75% στο 95% του συνολικού ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος επιβάλλεται στη σταθμισμένη μέση τιμή λιανικής πώλησης των τσιγάρων. Η αύξηση του ελάχιστου ΕΦΚ αναμένεται να προκαλέσει ανατιμήσεις από 30 έως 40 λεπτά το πακέτο στα λεγόμενα φθηνά τσιγάρα, που σήμερα πωλούνται προς 2,30-2,40 ευρώ το πακέτο. Συνεπώς, οι τιμές λιανικής πώλησης των τσιγάρων αυτής της κατηγορίας θα φθάσουν στα επίπεδα των 2,70-2,80 ευρώ το πακέτο.

2.Αυξάνεται από 21 σε 60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, δηλαδή από 2 σε 6 λεπτά ανά λίτρο, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης που παραλαμβάνουν και χρησιμοποιούν τα φυσικά πρόσωπα για τη χρονική περίοδο από 15 Οκτωβρίου μέχρι 30 Απριλίου κάθε έτους. Από την αύξηση αυτή θα προκληθεί επιβάρυνση των τελικών καταναλωτών κατά 5-6 λεπτά το λίτρο. Έως τις 30-9-2013 ο ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης που χρησιμοποιούν τα φυσικά πρόσωπα θα πρέπει να έχει φθάσει στο 80% του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης, που σήμερα ανέρχεται σε 41 λεπτά το λίτρο, δηλαδή θα πρέπει να έχει ανέλθει στα 32-33 λεπτά το λίτρο.

3.Για το πετρέλαιο θέρμανσης που παραλαμβάνουν οι επιχειρήσεις προβλέπεται από τις 15-10-2011 αύξηση του ΕΦΚ κατά 39 λεπτά το λίτρο, δηλαδή από τα 2 στα 41 λεπτά το λίτρο, ώστε να εξισωθεί με τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης. Η πρόσθετη επιβάρυνση κάθε επιχείρησης για την αγορά πετρελαίου θέρμανσης θα φθάσει τα 48-50 λεπτά το λίτρο.

4.Επιβάλλεται ειδικός φόρος κατανάλωσης 1,5 ευρώ ανά Gigagoule στο φυσικό αέριο, που χρησιμοποιείται ως καύσιμο θέρμανσης και για λοιπές χρήσεις.

5.Αυξάνεται από 19 σε 38 ευρώ ανά 1.000 χιλιόγραμμα ο ΕΦΚ του πετρελαίου εξωτερικής καύσης (fueloil, μαζούτ).

6.Αυξάνεται από 125 σε 200 ευρώ ανά 1.000 χιλιόγραμμα ο ΕΦΚ του υγραερίου που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων.

7.Αυξάνονται από 13 σε 60 ευρώ ανά 1.000 χιλιόγραμμα οι ΕΦΚ του υγραερίου και του μεθανίου που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης και για άλλες χρήσεις.

8.Αυξάνονται από 41 σε 120 ευρώ ανά 1.000 χιλιόγραμμα οι ΕΦΚ του υγραερίου και μεθανίου για βιομηχανική, βιοτεχνική και εμπορική χρήση σε κινητήρες.

Πανάκριβα αναψυκτικά, ταβέρνες, delivery

Με το άρθρο 34 του εφαρμοστικού προβλέπεται ότι από τη 1-9-2011 αυξάνεται ο ΦΠΑ από το 13% στο 23% για όλα τα αναψυκτικά, τους χυμούς και τα ανθρακούχα εμφιαλωμένα νερά, καθώς και για την επιτόπια κατανάλωση γευμάτων σε εστιατόρια, ταβέρνες, οινομαγειρεία, πιτσαρίες, ψητοπωλεία, ταχυφαγεία, καφετέριες, ζαχαροπλαστεία και λοιπές παρόμοιες επιχειρήσεις. Για λόγους ίσης μεταχείρισης στη 1-9-2011 αυξάνεται από το 13% στο 23% και ο ΦΠΑ που επιβαρύνει τα έτοιμα γεύματα από εστιατόρια, ταβέρνες, πιτσαρίες, οινομαγειρεία, ψητοπωλεία, ταχυφαγεία, καφετέριες και συναφή καταστήματα ή τμήματα καταστημάτων, τα οποία παραλαμβάνονται από τους πελάτες και καταναλώνονται σε άλλο τόπο ή αποστέλλονται στον τόπο που υποδεικνύεται από τον πελάτη. Αποτέλεσμα των αυξήσεων αυτών στον ΦΠΑ θα είναι να αυξηθούν κατά 9% τουλάχιστον οι τιμές όλων των παραπάνω προϊόντων από τον επόμενο Σεπτέμβριο.

Βασιλεύει η νοθεία στο πετρέλαιο

Όλοι οι έλληνες καταναλωτές προμηθεύτηκαν τουλάχιστο μία φορά νοθευμένα καύσιμα το 2010
Τα δεδομένα του Γενικού Χημείου του Κράτους για το έτος 2010 δείχνουν νοθεία στα καύσιμα της τάξης του 17%. Το συγκεκριμένο ποσοστό καταδεικνύει ότι σχεδόν όλοι οι έλληνες καταναλωτές έχουν εν αγνοία τους προμηθευτεί τουλάχιστον μία φορά νοθευμένα καύσιμα στη διάρκεια του προηγούμενου έτους.
Συγκεκριμένα, έντονα φαινόμενα νοθείας δείχνει η ανάλυση δειγμάτων καυσίμων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά και προκύπτουν κατά κύριο λόγο από τη διαφορά του ειδικού φόρου κατανάλωσης που ισχύει για ένα διακριτό καύσιμο που έχει διαφορετικό συντελεστή ΕΦΚ ανάλογα της χρήσεως αυτού, για παράδειγμα ντίζελ οχημάτων με ντίζελ θέρμανσης και ντίζελ ναυτιλίας. Μόνο το 2010 τα κεντρικά εργαστήρια ελέγχου καυσίμων εξέτασαν 1.800 δείγματα, τα οποία προσκομίστηκαν από τις δειγματοληπτικές αρχές της χώρας. Για το έτος 2010 τα δεδομένα του Γενικού Χημείου του Κράτους δείχνουν νοθεία-μη κανονικότητα καυσίμων της τάξης του 17%, ποσοστό που παρουσιάζεται ιδιαίτερα αυξημένο λόγω του ότι το εξεταζόμενο δείγμα καυσίμου τις περισσότερες φορές είναι ένα ύποπτο και όχι τυχαίο δείγμα που έχει προσκομιστεί από τις δειγματοληπτικές αρχές για την επίσημη γνωμάτευση του Γενικού Χημείου του Κράτους. Τα παραπάνω στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα ο χημικός μηχανικός της διεύθυνσης Πετροχημικών του Γενικού Χημείου του Κράτους Στέλιος Λεκάτος.



.