Πιο κοντά στο λουκέτο φέρνουν τις επιχειρήσεις των ναυπηγείων Θεσσαλονίκης τα πρωτόκολλα κατεδάφισης που επέδωσε στους ιδιοκτήτες η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η υπηρεσία ζητά από τους επιχειρηματίες εντός 30 ημερών «να κατεδαφίσουν, να άρουν και να απομακρύνουν αυθαίρετες κατασκευές» που έχουν στον αιγιαλό. Εάν δεν γίνει καμία τέτοια ενέργεια, με το πέρας της προθεσμίας η απομάκρυνση θα γίνει από συνεργεία της αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης και η δαπάνη θα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις.
«Μας ζητάνε να απομακρύνουμε τα μετακινούμενα βάζα και τις ξύλινες σχάρες που χρησιμοποιούμε για την ανέλκυση και καθέλκυση των πλοίων. Ουσιαστικά μας λένε να κλείσουμε τις επιχειρήσεις και να φύγουμε, καθώς, εάν δεν έχουμε βάζα, δεν μπορούμε να βγάλουμε σκάφος», αναφέρει στη «Μ» η Βούλα Χωματά, συνιδιοκτήτρια ναυπηγείου.
ΒΡΟΧΗ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Πέραν των πρωτοκόλλων κατεδάφισης τα οκτώ ναυπηγεία που λειτουργούν στην παραθαλάσσια περιοχή της Πυλαίας, κάτω από τη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα πρόστιμα που επιβάλλει συχνά το λιμεναρχείο. «Μας έβαλαν 9.700 ευρώ πρόστιμο και σε γειτονική επιχείρηση 16.000 ευρώ. Η ιστορία αυτή έχει από το 1930», λέει η κ. Χωματά. Τα ναυπηγεία της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή τους λειτουργούν χωρίς άδεια και, όπως έγραψε η «Μ» (26/2/2014), θα κλείσουν, εάν η περιοχή δεν χαρακτηριστεί ναυπηγική ζώνη στον εν εξελίξει περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό. Οι ναυπηγοί αλλά και οι αλιείς-ιδιοκτήτες σκαφών ζητούν από την πολιτεία να θεσπιστεί ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στη Θεσσαλονίκη. Οι δήμοι Πυλαίας-Χορτιάτη και Θέρμης πάντως προβλέπουν στο σχεδιασμό τους χρήσεις αναψυχής στο παραλιακό μέτωπο. Από την άλλη απαγορεύεται η χωροθέτησή τους στη δυτική πλευρά λόγω συνθήκης Ραμσάρ, η ανατολική πλευρά (Περαία, Νέοι Επιβάτες, Μηχανιώνα) είναι τουριστική περιοχή, στο αεροδρόμιο απαγορεύεται, στο λιμάνι υπάρχουν άλλες χρήσεις, στην Επανομή επίσης ισχύει η συνθήκη Ραμσάρ.
«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ»
Την αναγκαιότητα των ναυπηγείων υπογραμμίζει ο αρχιπλοίαρχος εν αποστρατεία του Πολεμικού Ναυτικού Θεόδωρος Βρακάς και επισημαίνει: «Ραμσάρ, αβαθή και τουρισμός δεν επιτρέπουν να έχουμε αλλού ναυπηγεία. Πρέπει να νομιμοποιηθούν στη θέση όπου βρίσκονται. Μπορούν να συνδυαστούν με μαρίνα, όπου θα ελλιμενίζονται τα σκάφη σε ένα καθαρό περιβάλλον. Κάτι ανάλογο γίνεται στο Πέραμα στον Πειραιά και στη Λέρο. Η Κεραμωτή κατάφερε να βγάλει άδεια και ναυπηγείου και διαλυστηριού».