Την ταυτότητα επιβατών οι οποίοι ταξίδευαν με κλεμμένα διαβατήρια, ερευνούν οι αρχές καθώς εξετάζουν όλες τις πιθανότητες- και αυτή της τρομοκρατικής ενέργειας- μετά την εξαφάνιση αεροσκάφους των Malaysian Airlines με 239 επιβαίνοντες και προορισμό το Πεκίνο, που χάθηκε χθες, λίγο μετά την απογείωσή του από την Κουάλα Λουμπούρ. Μέχρι στιγμής δεν έχουν εντοπιστεί συντρίμμια, ενώ σύμφωνα με στοιχεία από τα ραντάρ φαίνεται ότι το αεροσκάφος, προτού εξαφανιστεί, πιθανώς είχε αλλάξει πορεία και επέστρεφε στην Κουάλα Λουμπούρ.
Στο ραντάρ που παρακολουθούσε το αεροσκάφος της Malaysia Airlines φάνηκε ότι το Boeing 777 ενδέχεται να είχε κάνει στροφή και να επέστρεφε στην Κουάλα Λουμπούρ προτού εξαφανιστεί χθες στη 1:30 το βράδυ (τοπική ώρα) και γι' αυτό τον λόγο οι έρευνες έχουν επεκταθεί στις δυτικές ακτές της χώρας.
«Αυτό που κάναμε ήταν να ελέγξουμε όσα κατέγραψε το ραντάρ και καταλάβαμε ότι υπάρχει μια πιθανότητα το αεροσκάφος να έκανε αναστροφή», δήλωσε ο Ροντζάλι Νταούντ διοικητής της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Μαλαισίας.
Το αεροσκάφος, το οποίο μετέφερε 227 επιβάτες και 12μελές πλήρωμα και εκτελούσε την πτήση Κουάλα Λουμπούρ- Πεκίνο, φαίνεται ότι συνετρίβη στα ανοιχτά του Βιετνάμ χθες Σάββατο, αφότου χάθηκε η επικοινωνία με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Όπως έγινε γνωστό, δυο εκ των επιβατών που φέρεται να αγόρασαν ταυτόχρονα τα εισιτήριά τους, ταξίδευαν με κλεμμένα διαβατήρια, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί πως κατάφεραν να περάσουν από τον έλεγχο. Οι ερευνητές εστιάζουν σε 4 «υπόπτους», αλλά πλέον ελέγχεται όλος ο κατάλογος των επιβατών, όπως και το υλικό από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος του αεροδρομίου.
«Δεν θα ερευνήσουμε μόνο τους τέσσερις ανθρώπους που αναφέρονται από τα μέσα ενημέρωσης, αλλά όλους όσοι περιλαμβάνονται στον κατάλογο», είπε ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας, Χισ. Χουσεϊν. Ερωτηθείς αν έγινε αεροπειρατία- εκδοχή που φαίνεται να ενισχύεται μετά τις πληροφορίες για τα κλεμμένα διαβατήρια- απάντησε:
«Εξετάζουμε όλες τις πιθανότητες. Είναι ακόμη νωρίς για να βγάλουμε σίγουρα συμπεράσματα. Επικεντρωνόμαστε στην ανεύρεση του αεροσκάφους...Παράλληλα οι υπηρεσίες πληροφοριών έχουν κινητοποιηθεί και φυσικά οι αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες (…) όλων των ενδιαφερόμενων χωρών έχουν ενημερωθεί», σημείωσε ο μαλαισιανός υπουργός, σημειώνοντας ότι υπάρχει συνεργασία και με το FBI.
Κλεμμένα διαβατήρια
Οι επιβάτες του μοιραίου Boeing ήταν στην πλειοψηφία τους Κινέζοι, ενώ υπήρχαν και άλλοι από Λατινική Αμερική και Ευρώπη.
Στον κατάλογο των επιβατών που εξέδωσε η Malaysia Airlines περιλαμβάνονται τα ονόματα δύο Ευρωπαίων -του Αυστριακού Κρίστιαν Κότσελ και του Ιταλού Λουίτζι Μαράνλτι- οι οποίοι, σύμφωνα με τα υπουργεία Εξωτερικών των χωρών τους δεν επέβαιναν στο αεροπλάνο.
Η αυστριακή αστυνομία σημείωσε ότι εντόπισε τον Κότσελ ασφαλή στο σπίτι του, ενώ πρόσθεσε ότι το διαβατήριό του είχε κλαπεί πριν χρόνια όταν είχε ταξιδέψει στην Ταϊλάνδη.
Το ιταλικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι κανένας Ιταλός δεν επέβαινε στο Boeing, παρότι το όνομα του Μαράλντι περιλαμβάνεται στον κατάλογο. Η μητέρα του, Ρενάτα Λούτσι, είπε στο πρακτορείο Reuters, ότι το διαβατήριο του γιου της έχει χαθεί και μάλλον του το είχαν κλέψει στην Ταϊλάνδη το 2013.
Μαλαισιανός αξιωματούχος που έχει γνώση της έρευνας δήλωσε ότι οι επιβάτες που ελέγχονται έχουν όλοι αγοράσει τα εισιτήριά τους από τις China Southern Airlines, οι οποίες μοιράζονταν την πτήση με τη Malaysia Airlines.
Η κινεζική εφημερίδα Xiamen Daily ανέφερε ότι ένας από τους ανθρώπους που φερόταν να ταξιδεύει με το Βoeing βρίσκεται στο σπίτι του στην Κίνα. Το όνομα στο διαβατήριο δεν αντιστοιχεί στον αριθμό διαβατηρίου, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο αν η ταυτότητα του Kινέζου επιβάτη είναι μεταξύ αυτών που ερευνώνται.
Δεν έχουν εντοπιστεί συντρίμμια
Βιετναμέζικα πλοία που συμμετέχουν στις έρευνες έφτασαν στην περιοχή όπου είχαν εντοπιστεί δύο πετρελαιοκηλίδες κοντά στο σημείο από το οποίο είχε εκπέμψει το τελευταίο σήμα το αεροσκάφος, όμως δεν εντόπισαν συντρίμμια.
Εκτός από τα βιετναμέζικα πλοία, η Κίνα και οι Φιλιππίνες έχουν στείλει επίσης πλοία στην περιοχή για να βοηθήσουν στις έρευνες, ενώ οι ΗΠΑ, οι Φιλιππίνες και η Σιγκαπούρη έχουν στείλει στρατιωτικά αεροσκάφη. Συνολικά 22 αεροσκάφη και 40 πλοία συμμετέχουν στην επιχείρηση.
Οι ενάεριες επιχειρήσεις διακόπηκαν τη νύχτα και ξεκίνησαν και πάλι σήμερα τα ξημερώματα. Αντίθετα οι έρευνες στη νότια θάλασσα της Κίνας, συνεχίστηκαν όλη τη νύχτα.
«Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας, Νατζίμπ Ραζάκ.
Προς το παρόν δεν έχει αποκλειστεί κανένα ενδεχόμενο, ούτε αυτό του λάθους ή της βλάβης. Η αεροπορική εταιρεία πάντως διαβεβαίωσε ότι ένα φτερό του αεροσκάφους της Malaysia Airlines που είχε υποστεί ζημιές το 2012, είχε επισκευαστεί, ενώ το Boeing φέρεται να είχε επιθεωρηθεί πριν από 10 ημέρες και διαπιστώθηκε ότι ήταν σε «καλή κατάσταση».
Παραμένει ωστόσο αναπάντητο το ερώτημα γιατί οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εκπέμψουν SOS σε περίπτωση που δεν έγινε αεροπειρατία. Αυτό και μόνο δείχνει ότι συνέβη κάτι πολύ σοβαρό και συνέβη πολύ ξαφνικά.
Τα ερωτηματικά πληθαίνουν και οι συγγενείς των επιβατών, συγκλονισμένοι και οργισμένοι, κατηγορούν την εταιρεία για την ελλιπή ενημέρωση και τον συνολικό χειρισμό της κρίσης.
Αν επιβεβαιωθεί η συντριβή του αεροσκάφους, αυτό θα είναι το πιο σοβαρό αεροπορικό δυστύχημα από το 2001, όταν 265 άνθρωποι είχαν σκοτωθεί στις ΗΠΑ μετά τη συντριβή ενός Airbus A-300 της Αmerican Airlines.
Δ.Ρ. www.ethnos.gr