Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Βόρειο Αιγαίο: Τόσο κοντά αλλά και τόσο μακριά…


Αρκετά από τα πανέμορφα νησιά του Βορείου Αιγαίου απέχουν λιγότερα ναυτικά μίλια από τη Θεσσαλονίκη σε σύγκριση με τον Πειραιά. Το ταξίδι ωστόσο από τη συμπρωτεύουσα διαρκεί πολλαπλάσιο χρόνο και απαιτεί γερά νεύρα λόγω των μη αξιόπιστων σκαφών που εκτελούν τα δρομολόγια της θερινής και της χειμερινής περιόδου.

Του Κώστα Σιαμέλη
R2unit@hotmail.com
Οι δήμαρχοι των νησιών του Βορείου Αιγαίου απέστειλαν υπόμνημα προς τον υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη, το γενικό γραμματέα του υπουργείου Αθανάσιο Μπούσιο και το γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Σπιλάνη, ενώ το κοινοποίησαν και στην υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, με θέμα τα προβλήματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου κυρίως με τη Βόρεια Ελλάδα. Σε αυτό μεταξύ άλλων αναφέρονται περιπτώσεις όπου εκατοντάδες επιβάτες ταλαιπωρήθηκαν ταξιδεύοντας με το επιβατηγό «Ταξιάρχης», κάνοντας τόσες ώρες να φτάσουν στον προορισμό τους όσες θα χρειάζονταν να φτάσουν οδικώς στην Κεντρική Ευρώπη και ακόμη παραπέρα.
Στο υπόμνημα επισημαίνεται ότι τα προβλήματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου συνεχώς επιδεινώνονται, παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να υποχρεωθεί η εταιρεία που μονοπωλιακά τις εξυπηρετεί να τηρήσει τις στοιχειώδεις υποχρεώσεις της.
Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι τη Δευτέρα 22 Απριλίου 2013 το πλοίο «Ταξιάρχης» τροποποίησε το δρομολόγιό του με αναχώρηση από τη Θεσσαλονίκη στις 23:59 αντί της προγραμματισμένης 15:00, ενώ οι 296 επιβάτες με προορισμό τη Λήμνο, τη Μυτιλήνη, τη Χίο και τη Σάμο (μεταξύ αυτών και μαθητές σχολείων που επέστρεφαν από σχολικές εκδρομές) αναγκάστηκαν να περιμένουν εννέα ώρες, για να ξεκινήσουν το ταξίδι τους.
Λίγες ημέρες αργότερα, το βράδυ της Πέμπτης 25 Απριλίου 2013, το ίδιο πλοίο σύμφωνα με το πρόγραμμά του ξεκινούσε από τη Σάμο, για να εκτελέσει το δρομολόγιό του προς Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο και Καβάλα. Ενώ αναμενόταν να ξεκινήσει από τη Μυτιλήνη στις 6 το πρωί, αναχώρησε τελικά στη 1.30 μ.μ., για να δέσει στο ενδιάμεσο λιμάνι της Λήμνου στις 10 το βράδυ, δηλαδή ύστερα από εννέα ώρες. Έπειτα από ακόμη μία ώρα καθυστέρηση στο λιμάνι της Μύρινας απέπλευσε για τον τελικό προορισμό του, στον οποίο και έφτασε στις 6.30 το πρωί του Σαββάτου.
Δηλαδή οι σχεδόν 600 επιβάτες του πλοίου «Ταξιάρχης» χρειάστηκαν 33 ώρες από τη Σάμο, 29 ώρες από τη Χίο, 19 ώρες από τη Μυτιλήνη και 7 ώρες από τη Λήμνο με ατελείωτες ώρες αναμονής στο λιμάνι, για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Μετά τον καθυστερημένο κατάπλου του πλοίου στο λιμάνι της Καβάλας διενεργήθηκε έκτακτη επιθεώρηση από το τοπικό κλιμάκιο επιθεώρησης πλοίων και διαπιστώθηκε μηχανική βλάβη «λόγω υπερθέρμανσης», ενώ στο Λιμεναρχείο Λήμνου δεν είχε δηλωθεί καμία βλάβη, καθώς η καθυστέρηση αποδόθηκε σε άλλη αιτία. Τελικά το πλοίο κατευθύνθηκε κενό φορτίου στο Λαύριο για επισκευή και αντικαταστάθηκε από το μικρότερο πλοίο «Άκουα Μαρία», με συνέπεια να μείνουν στην Καβάλα περισσότερα από δώδεκα φορτηγά που είχαν προορισμό τη Λήμνο και να προκαλείται σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας της αγοράς του νησιού ενόψει του Πάσχα.

ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
Η μονομερής ματαίωση από την πλευρά της εταιρείας του εγκεκριμένου δρομολογίου Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ, που σύμφωνα με το πρόγραμμα θα πραγματοποιούταν τη Μεγάλη Δευτέρα, ματαιώνει προγραμματισμένες αφίξεις επισκεπτών από τη Βόρεια Ελλάδα με συνέπεια ακυρώσεις κρατήσεων και τεράστια οικονομική ζημία στις τουριστικές επιχειρήσεις των νησιών.
Παράλληλα οι φορείς των νησιών ισχυρίζονται ότι, ενώ η εταιρεία, ως όφειλε, ανακοίνωσε τα δρομολόγια της καλοκαιρινής περιόδου, η ανακοίνωση αυτή έμεινε μόνο στα χαρτιά, αφού δεν υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου. Η απαίτηση και του υπουργείου να καταθέσει η ναυτιλιακή εταιρεία Λέσβου τα δρομολόγια εξυπηρέτησης της άγονης γραμμής για την καλοκαιρινή περίοδο δεν ικανοποιείται, εφόσον μέχρι και σήμερα όποιος επιθυμεί να ταξιδέψει στα νησιά μπορεί μόνο να δει τα εγκεκριμένα δρομολόγια και όχι να κλείσει θέση με προφανείς αρνητικές συνέπειες για τον τουρισμό αλλά και την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
«Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με αυτόν τον τρόπο, ειδικά την εορταστική περίοδο του Πάσχα αλλά και το καλοκαίρι. Μοναδικό αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η περαιτέρω υποβάθμιση και απομόνωση και η τεράστια ζημιά στον τουρισμό σε μία περίοδο εξαιρετικά κρίσιμη για την επιβίωση των νησιών μας», αναφέρεται στο υπόμνημα.

Αποκομμένα και από τα Δωδεκάνησα

Οι δημοτικές αρχές θεωρούν ότι είναι αναγκαία η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Βορείου Αιγαίου και με τα Δωδεκάνησα, προκειμένου να διασφαλίζεται η ενδοπεριφερειακή και διαπεριφερειακή σύνδεση των νησιών μας. Οι τοπικοί άρχοντες καλούν την κυβέρνηση να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση της απαράδεκτης αυτής κατάστασης, καθώς δεν είναι δυνατόν να επιτραπεί στα όποια συμφέροντα να καταδικάσουν τα νησιά σε οικονομικό μαρασμό και να στερήσουν στοιχειώδη δικαιώματα, αυτονόητα για κάθε έλληνα πολίτη.