Πεντακόσιοι μαθητές από δεκαεπτά σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων κατέκλυσαν χθες το δημαρχείο της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζοντας με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο τις προτάσεις τους για την αναβάθμιση της γειτονιάς τους, στο πλαίσιο του πρώτου περιβαλλοντικού μαθητικού συνεδρίου που οργανώθηκε στην πόλη.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ανέλαβαν ο δήμος Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου - Κορδελιού και Βερτίσκου, σε συνεργασία με τις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατολικής Θεσσαλονίκης, με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας.
ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΕΔΡΑΝΑ
Οι μαθητές, που κατά το τρέχον σχολικό έτος συμμετείχαν στο πρόγραμμα «ερευνούμε το σχολείο μας, τη γειτονιά μας και ενεργούμε με όραμα για το μέλλον», κατέλαβαν χθες τα έδρανα στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, για να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με το αστικό περιβάλλον και την αναβάθμιση του σχολείου, της γειτονιά τους και ολόκληρης της πόλης.
«Θέλουμε ένα ομορφότερο, περισσότερο ανθρώπινο και δημιουργικό σχολείο», τονίζεται στο ψήφισμα που εξέδωσαν τα παιδιά μετά τη δική τους συνεδρίαση στο δημαρχιακό μέγαρο.
Στο ίδιο κείμενο, το οποίο παρέδωσαν στον αντιδήμαρχο Ποιότητας Ζωής Κωνσταντίνο Ζέρβα, σημειώνουν ακόμη ότι «επιθυμούμε μια γειτονιά καθαρή, με ελεύθερα πεζοδρόμια για όλους, με χώρους πρασίνου και πολιτισμού, με σεβασμό στην ιστορία και τα μνημεία της, με ανθρώπους χαρούμενους και αλληλέγγυους στους περισσότερο αδύναμους».
Τα παιδιά καταγράφουν στο ψήφισμά τους το όραμά τους για «μια πόλη που σέβεται τον πολίτη και τη φύση, μια πόλη ανοικτή στην ιστορία της και τον πολιτισμό της, μια πόλη γιορτινή για όλους, μια πραγματικά βιώσιμη πόλη».
ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Στο φουαγιέ του δημαρχείου λειτουργεί παράλληλα έκθεση φωτογραφίας, η οποία προετοιμάστηκε με τη συνδρομή της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Οι μαθητές του 1ου γυμνασίου της Χαριλάου προβάλλουν το αίτημα για περισσότερα πάρκα και χώρους άθλησης και συγχρόνως για λιγότερη αφισοκόλληση, ενώ τα παιδιά του 3ου γυμνασίου Χαριλάου ζητούν να υπάρξει περισσότερος σεβασμός στους δημόσιους χώρους.
Τις περιοχές της νέας παραλίας και της Ευζώνων επισκέφθηκαν, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου περιβαλλοντικού προγράμματος, οι μαθητές του 31ου γυμνασίου Θεσσαλονίκης. Τα παιδιά διαπίστωσαν τεράστιες ελλείψεις σε χώρους άθλησης, επισημαίνοντας ότι για τους περίπου οκτακόσιους μαθητές που φοιτούν σε σχολεία της περιοχής δεν υπάρχει ούτε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου ή βόλεϊ, ενώ μόλις τώρα κατασκευάζονται δύο γήπεδα μπάσκετ. Οι ίδιοι μαθητές, εξάλλου, ζητούν από τον δήμο Θεσσαλονίκης να ελέγξει αποτελεσματικότερα την παράνομη στάθμευση και καλούν τη δημοτική αστυνομία να μην περιορίζει τις περιπολίες της στον άξονα της Βασιλίσσης Όλγας και στην παραλιακή λεωφόρο.
Να πρασινίσουν το σχολείο τους αλλά και οι στενοί δρόμοι της περιοχής γύρω από το πεδίον του Άρεως ζητούν οι μαθητές του 1ου ΓΕΝ, ενώ τα παιδιά που φοιτούν στο 1ο πρότυπο πειραματικό γυμνάσιο προτείνουν τη δημιουργία ποδηλατόδρομου και την καθιέρωση αστικής συγκοινωνίας μέσω θαλάσσης.
Την προστασία και την προβολή των μνημείων της Θεσσαλονίκης ζητούν οι μαθητές των 8ου και 10ου επαγγελματικών λυκείων του «Ευκλείδη», ενώ τα παιδιά του 23ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης επιθυμούν η πόλη να καθαρίσει από τα γκράφιτι.
Την αποκατάσταση του διατηρητέου Μύλου Βαλτσάνη, επί της οδού Γιαννιτσών, την αξιοποίηση της διατηρητέας οδού Πίψου, αλλά και τη δημιουργία πάρκου στο οικόπεδο της οδού Δάφνης όπου σήμερα στεγάζονται υπηρεσίες της καθαριότητας, αξιώνουν οι μαθητές που φοιτούν στο 9ο ΕΠΑΛ («κόκκινο σχολείο»).
Από την πλευρά τους, οι μαθητές του 14ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης προτείνουν την αξιοποίηση του «Αλλατίνη», αλλά και την αναπαλαίωση των εγκαταλελειμμένων κτιρίων, ώστε αυτά να επαναχρησιμοποιηθούν ως χώροι πολιτισμού και ψυχαγωγίας.
Τα αιτήματα για ανάπλαση της περιοχής του Ελαιορέματος, καθώς και για απομάκρυνση των πυλώνων της ΔΕΗ από όλες τις κατοικημένες περιοχές καταθέτουν οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ της Πυλαίας. Τα παιδιά που φοιτούν σε σχολεία της Καλαμαριάς, όπως στα 1ο και 8ο γυμνάσια, στο 3ο λύκειο και στα 5ο και 6ο γυμνάσια, επισημαίνουν την ανάγκη για ενίσχυση του φωτισμού στα πάρκα, για προστασία και ανάδειξη του θαλάσσιου μετώπου, αλλά και για αύξηση του πρασίνου στα σχολεία και τις γειτονιές.
Στο πρόγραμμα συμμετείχε και το 2ο γυμνάσιο Περαίας, με τους μαθητές του σχολείου να εφιστούν την προσοχή των αρμόδιων φορέων σε μείζονα ζητήματα, όπως το μπάζωμα των ρεμάτων ή η κατασκευή αυθαιρέτων μέσα σε αυτά.
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ Βιώσιμη πόλη
«Θεσσαλονίκη: Βιώσιμη πόλη» είναι, εξάλλου, και το μήνυμα που απηύθυναν οι μαθητές, κρατώντας αυτοσχέδια γράμματα, στο πλαίσιο ενός ιδιαίτερου δρώμενου που οργανώθηκε χθες το μεσημέρι στο πάρκο της Γαλλίας.
Τα παιδιά επιστράτευσαν όλη τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, παρουσιάζοντας στον περιβάλλοντα χώρο του δημαρχιακού μεγάρου σειρά δρώμενων, με σκοπό να στείλουν ένα ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη σεβασμού προς το περιβάλλον.
«Είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ο δήμος βρίσκεται στα χέρια σας. Η πόλη είναι δική σας», είπε, απευθυνόμενος προς τα παιδιά ο αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής Κ. Ζέρβας.