Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Οκτώ σταθμοί διοδίων μέχρι τον Απρίλιο στην Εγνατία οδό


Στην Νυμφόπετρα ο δεύτερος σταθμός διοδίων στον Νομό Θεσσαλονίκης

Στη διενέργεια διαγωνισμού για τη λειτουργία έξι νέων σταθμών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας προχωρά αύριο η “Εγνατία Οδός ΑΕ” με την παραλαβή των αιτήσεων συμμετοχών των εταιρειών, με σκοπό να ξεκινήσουν μέχρι το τέλος Απριλίου.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Οι ενδιαφερόμενοι κλήθηκαν να καταθέσουν προσφορές για να αναλάβουν τις υπηρεσίες των σταθμών, μεταξύ των οποίων η διάθεση προσωπικού για την είσπραξη των διοδίων, υπηρεσίες καταμέτρησης, μεταφοράς και κατάθεσης των εισπράξεων, υπηρεσίες καθαριότητας των σταθμών και προμήθεια αναλώσιμων υλικών για τη λειτουργία τους. Οι σταθμοί θα είναι συμβατικού τύπου και προσωρινοί μέχρι να εγκατασταθούν και να λειτουργήσουν πλήρως τα ηλεκτρονικά διόδια, κάτι που υπολογίζεται να γίνει στις αρχές του 2012. Ο προϋπολογισμός για τις υπηρεσίες που προκηρύσσονται ανέρχεται για δύο χρόνια στα 14 εκατ. ευρώ, κόστος το οποίο αναμένεται να μειωθεί με την κατάθεση των εκπτώσεων από τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό.
Οι νέοι σταθμοί, που θα επιδιωχθεί να τεθούν σε λειτουργία εντός του Απριλίου, είναι τρεις στα δυτικά της Θεσσαλονίκης, στα Τύργια Θεσπρωτίας, στο Μαλακάσι Τρικάλων και στο Κλειδί Ημαθίας, και τρεις στα ανατολικά, στη Νυμφόπετρα Θεσσαλονίκης, στο Παγγαίο (στο ύψος της Μουσθένης) και στον Ίασμο Κομοτηνής. Σημειώνεται ότι ο σταθμός στο Κλειδί Ημαθίας θα είναι πλευρικός και θα αφορά μόνο όσους θα εξέρχονται από την ΠΑΘΕ προς την Κοζάνη, και αντίστροφα, και όχι όσους θα κινούνται στον κύριο άξονα της Εγνατίας οδού.Η Εγνατία θα αποκτήσει δίκτυο με συνολικά οκτώ σταθμούς διοδίων (μαζί με τον πλευρικό), καθώς ήδη λειτουργούν δύο σταθμοί για λογαριασμό της “Εγνατίας Οδού ΑΕ”, στα Μάλγαρα και στον Πολύμυλο Κοζάνης, στους οποίους θα προστεθούν έξι νέοι σταθμοί. Στόχος τής εταιρείας είναι η είσπραξη 70 με 90 εκατ. ευρώ τον χρόνο για έξοδα λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου. Τα διόδια, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, έπρεπε να επιβληθούν από το 2006, οπότε ξεκίνησαν οι καταγγελίες από τις δανείστριες τράπεζες. Ωστόσο, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια, με αποτέλεσμα οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που χρηματοδότησε το έργο, να θέσουν ζήτημα ανάκτησης των κοινοτικών πόρων, που έφτασαν στα 3 δισ. ευρώ. Το κόστος για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, που ξεπερνά τα 70 εκατ. ευρώ το έτος, καλυπτόταν μέχρι σήμερα με δανεισμό, προσθέτοντας χρέη στην εταιρεία. Για τον λόγο αυτό αποφασίστηκε να τεθούν σε λειτουργία οι προσωρινοί (συμβατικοί) σταθμοί διοδίων, ώστε να αρχίσουν να συγκεντρώνονται έσοδα, μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα. Ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, που θεωρούνται πιο δίκαια, καθώς ο καθένας θα πληρώνει ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει, είναι σε εξέλιξη.Οι τιμές των διοδίων στην Εγνατία οδό, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, θα είναι κατά τουλάχιστον 25% μειωμένες από τις τιμές των διοδίων στους υπόλοιπους εθνικούς αυτοκινητόδρομους τους οποίους εκμεταλλεύονται οι ανάδοχες κατασκευάστριες κοινοπραξίες. Εκτός από τη συντήρηση, μέρος των εσόδων από τα διόδια θα διατίθεται για την κατασκευή μικρών έργων σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου και για τη βελτίωση παράπλευρων δικτύων που εξυπηρετούν τις τοπικές κοινωνίες.


Σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων

Εκτός από τον διαγωνισμό για τη λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων, εντός του 2011 αναμένεται να δημοπρατηθούν τρεις σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (ΣΕΑ). Ο πρώτος σταθμός λειτουργεί εδώ και έξι μήνες στον Πλάτανο Ημαθίας, όπου υπάρχει πρατήριο καυσίμων για τον ανεφοδιασμό των διερχόμενων αυτοκινήτων (και από τις δύο κατευθύνσεις), εντός δε του Απριλίου αναμένεται να ολοκληρωθούν και τα καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας. Το 2011 θα λειτουργήσουν άλλοι δύο ΣΕΑ, στο Ελευθεροχώρι Θεσπρωτίας και στο Αρδάνι Έβρου, και θα δημοπρατηθούν άλλοι τρεις, στο Περιστέρι Ιωαννίνων, στον Πολύμυλο Κοζάνης και στη Νέα Καρβάλη Καβάλας.

Διαπραγμάτευση για μείωση στις τιμές διοδίων

Προσπάθειες ώστε να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο η συμφωνία για τη μείωση των διοδίων με τις κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τους μεγάλους οδικούς άξονες καταβάλλει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης. Τη διαφορά κόστους από τη μείωση των διοδίων θα την επιβαρυνθεί το δημόσιο μέσω των προβλεπόμενων εσόδων του από την εκμετάλλευση των αυτοκινητόδρομων. Παράλληλα, θα υπάρξουν διευκολύνσεις με εκπτωτικές κάρτες για τις τοπικές κοινωνίες και τους οδηγούς που κάνουν πολύ συχνές διαδρομές.

Το κόστος

Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα λειτουργούν σήμερα δέκα σταθμοί διοδίων. Το κόστος της μετακίνησης με αυτοκίνητο ανέρχεται σε 23,20 ευρώ χωρίς επιστροφή και σε 46,40 ευρώ με επιστροφή. Ο οδηγός που ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα καλείται να καταβάλλει από 1 ευρώ μέχρι 3,10 ευρώ στους σταθμούς διοδίων. Συγκεκριμένα, θα δώσει στα Μάλγαρα 2,80 ευρώ, στη Λεπτοκαρυά 3,10, στον Πυργετό 2,30, στο Μακρυχώρι 1 ευρώ, στο Μοσχοχώρι 2,90, στην Πελασγία 2,60, στην Αγία Τριάδα 1,55, στην Τραγάνα 2,40, στις Θήβες 2,50 και στις Αφίδνες 2,05 ευρώ. Ο πρώτος σταθμός είναι ενταγμένος στο δίκτυο της “Εγνατίας Οδού ΑΕ”, τους επόμενους πέντε εκμεταλλεύεται η κοινοπραξία “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου” και τους τέσσερις που ακολουθούν η κοινοπραξία “Νέα Οδός”, οι οποίες κατασκευάζουν τα αντίστοιχα τμήματα του άξονα ΠΑΘΕ.