Ακόμη και στην προσχολική ηλικία τα παιδιά ξεκινούν το σερφάρισμα στο διαδίκτυο, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος, που παρουσιάστηκε με αφορμή το 4ο συνέδριο ασφαλούς πλοήγησης.
Τα σημαντικότερα ευρήματα είναι ότι παιδιά γνώρισαν το ίντερνετ από την ηλικία των 5 ετών, ενώ η πλειοψηφία των ερωτηθέντων ξεκίνησε από την ηλικία των 8 ετών, με τα περισσότερα να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο είτε για να ακούσουν μουσική είτε για να μιλήσουν με φίλους τους. Η έρευνα της ΕΛΑΣ διενεργήθηκε σε 524 μαθητές ηλικίας 10-14 ετών, που συμμετείχαν στο συνέδριο με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ασφαλούς πλοήγησης. Το 99,4% των ερωτηθέντων μαθητών σερφάρει στο διαδίκτυο, σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσαν, και το μεγαλύτερο ποσοστό (24,6%) ξεκίνησε από την ηλικία των 8 χρόνων. Εντύπωση προκάλεσε ότι το 6,3% των μαθητών απάντησε ότι ξεκίνησε να ασχολείται με το διαδίκτυο από την ηλικία των 5 χρόνων και κάτω. Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα και για τους λογαριασμούς που έχουν οι μαθητές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media). Συγκεκριμένα, το 36,7% έχει λογαριασμό στο facebook, ίδιος αριθμός έχει ανοίξει λογαριασμό στο viber, ενώ 29,8% στο instagram. Από τους μαθητές που ρωτήθηκαν μόνο ένα 15,4% δεν έχει λογαριασμό, ωστόσο όλοι σερφάρουν στο ίντερνετ. Η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών (80,4%) χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για να ακούει μουσική, ενώ το 72,21% απάντησε για να μιλάει με φίλους. Ακολουθεί η απάντηση σε ποσοστό 69,1% ότι το χρησιμοποιεί για τα μαθήματά του. Ανησυχητικό χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι τα παιδιά αυτών των ηλικιών σερφάρουν αρκετή ώρα στο διαδίκτυο. Οι περισσότεροι μαθητές (43,4%) απάντησαν ότι μένουν για μία ώρα στο ίντερνετ, όμως μεγάλος είναι ο αριθμός που μένουν από δύο έως τρεις ώρες (ποσοστό 38,8%). Μαθητές απάντησαν ότι μένουν και για τέσσερις ώρες (9,6%), ενώ λιγότεροι (8,2%) απάντησαν ότι μένουν για περισσότερες από πέντε ώρες την ημέρα.
ΦΟΒΟΙ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι μαθητές απάντησαν πως οι γονείς τους επιβλέπουν την ενασχόλησή τους με το διαδίκτυο σε ένα ποσοστό 60%, είτε παρακολουθώντας τις κινήσεις τους (20,3%) είτε βλέποντας περιοδικά (29,9%), όμως λίγοι (4,2%) χρησιμοποιώντας ειδικά προγράμματα που μπλοκάρουν ιστοσελίδες.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία (80%) οι μαθητές υποστήριξαν ότι δεν έχουν φόβο για το διαδίκτυο και όσοι απάντησαν ότι αισθάνθηκαν άσχημα ανέφεραν ότι αυτό έγινε επειδή κυκλοφόρησαν αρνητικές φήμες για τους ίδιους ή φίλους τους (ποσοστό 38,3%). Ένα ποσοστό 31,9% απάντησε πως αισθάνθηκε άσχημα από απειλές ή βρισιές που δέχτηκε μέσω του ίντερνετ. Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως αυτοί οι μαθητές μοιράστηκαν τις ανησυχίες τους σε ποσοστό 75,1%, με τους περισσότερους (58,5%) να απευθύνονται στους γονείς τους, ένας μικρός αριθμός (4,3%) στους δασκάλους τους και ένας μεγάλος αριθμός (57,4%) σε φίλους. Οι μαθητές απάντησαν σε ποσοστό 44% ότι θα αισθανόταν μεγαλύτερη ασφάλεια αν έμπαιναν σε sites που γνωρίζουν, ενώ ζήτησαν σε ποσοστό 27,4% περισσότερη ενημέρωση για να αισθάνονται πιο ασφαλείς.