Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

«Ούτε ανατινάχθηκε ούτε συνετρίβη»

Δώδεκα μέρες μετά, κι ενώ το Boeing 777 της Malaysia Airlines παραμένει άφαντο και το μυστήριο συνεχώς πυκνώνει, το πεδίο των ερευνών καλύπτει πλέον μια περιοχή 7,68 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, δηλαδή έκταση ίση με την έκταση της Αυστραλίας.

Η Κίνα ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε επιχειρήσεις αναζήτησης του αεροσκάφους στο έδαφός της με τη συνδρομή 21 δορυφόρων.

Παράλληλα, η Αρχή Ναυτικής Ασφάλειας της Αυστραλίας (AMSA) ανακοίνωσε ότι έχει περιορίσει δραστικά τη ζώνη όπου πραγματοποιεί έρευνες για το Boeing σε μία έκταση 600.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, ωστόσο η ζώνη παραμένει εξαιρετικά μεγάλη, ενώ τα ισχυρά ρεύματα και οι κακές καιρικές συνθήκες δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο τις έρευνες. Η AMSA διευκρίνισε ότι η νότια ζώνη ερευνών για το χαμένο αεροσκάφος μειώθηκε από τα 19 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα που ήταν αρχικά με βάση την ανάλυση των δορυφορικών στοιχείων που πραγματοποιήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Ασφάλειας των Μεταφορών των ΗΠΑ.

Νέο σενάριο
Στο μεταξύ, ήρθε στο φως ένα νέο σενάριο σύμφωνα με το οποίο το μοιραίο αεροσκάφος έκανε στροφή προς τα δυτικά, το οποίο κι ενισχύεται από τις πληροφορίες που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο στρατός της Ταϊλάνδης και, σύμφωνα με τις οποίες, ραντάρ του εντόπισε το αεροπλάνο να πετάει δυτικά πάνω από τα στενά της Μάλακα. Σε ερώτηση γιατί δεν έδωσε την πληροφορία νωρίτερα, εκπρόσωπος του ταϊλανδικού στρατού δήλωσε πως δεν είχαν ερωτηθεί σχετικά...

Δημοσίευμα, εξάλλου, των «New York Times» που επικαλείται Αμερικανούς αξιωματούχους αναφέρει ότι η στροφή προς τα δυτικά δεν έγινε χειροκίνητα αλλά από κάποιον μέσα από το πιλοτήριο, που μπήκε στο σύστημα και άλλαξε την πορεία πτήσης.

Ο άνθρωπος-μυστήριο είχε γνώσεις του συστήματος λειτουργίας του αεροπλάνου και αντί να αλλάξει την πορεία χειροκίνητα, το έκανε πληκτρολογώντας στο κομπιούτερ που ελέγχει το σύστημα διαχείρισης πτήσης επτά ή οκτώ κωδικούς. Το σύστημα διαχείρισης πτήσης (Flight Management System), όπως είναι γνωστός ο υπολογιστής αυτός, κατευθύνει το αεροπλάνο από σημείο σε σημείο βάσει του σχεδίου πτήσης.

Το νέο αυτό σενάριο ενισχύει την εκτίμηση πως στο Boeing έγινε αεροπειρατεία και ενδεχομένως να είναι μπλεγμένοι στην υπόθεση οι πιλότοι της πτήσης MH370.

Το μυστήριο του χαμένου αεροσκάφους αποκτάει και... ψυχροπολεμική αύρα, καθώς ρωσική έκθεση κάνει λόγο για «ύποπτο φορτίο» που κουβαλούσε το αεροπλάνο και για εκτροπή του από τις ΗΠΑ στη στρατιωτική τους βάση Ντιέγκο Γκαρσία στον Ινδικό Ωκεανό. Ο εκπρόσωπος, πάντως, του Λευκού Οίκου, Τζέι Κάρνεϊ, διέψευσε κατηγορηματικά αυτό το ενδεχόμενο και τόνισε πως οι ΗΠΑ «συνεργάζονται στενά με την κυβέρνηση της Μαλαισίας για τον εντοπισμό του αεροπλάνου».

Επίσης, έκθεση της οργάνωσης «Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty» υπό τον ΟΗΕ αποκλείει την εκδοχή το χαμένο αεροσκάφος να ανατινάχτηκε στον αέρα ή να συνετρίβη.

Σύμφωνα με τον Στέφαν Ντουζάριτς, εκπρόσωπο του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν, τα συστήματα εντοπισμού που διαθέτει η CTBTO, ειδικά για πυρηνικές εκρήξεις, μπορούν να εντοπίσουν και αεροπορικά ατυχήματα. Συγκεκριμένα μπορούν να δουν αν έχει γίνει έκρηξη αεροσκάφους στον αέρα, ενώ εντοπίζουν και τα σημεία πρόσκρουσης αεροσκαφών στη θάλασσα ή τη στεριά. Ομως, όπως είπε στην περίπτωση της πτήσης MH370, δεν βρέθηκε τίποτα.

Κι όσο πυκνώνει το μυστήριο, τόσο εντονότερη γίνεται η απόγνωση των συγγενών των επιβατών. Μάλιστα, συγγενείς των Κινέζων επιβατών του αγνοούμενου αεροσκάφους απειλούν με απεργία πείνας, εάν οι Αρχές της Μαλαισίας δεν τους παράσχουν περισσότερες λεπτομέρειες για τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει.

ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ BLOOMBERG
Από το 1948 έχουν χαθεί 83 αεροπλάνα

83 αεροσκάφη έχουν «εξαφανιστεί» από το 1948 σύμφωνα με στοιχεία του Δικτύου Ασφαλείας Πτήσεων, τα οποία και χρησιμοποίησε το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg για να χαρτογραφήσει τις μεγαλύτερες εξαφανίσεις πτήσεων από το 1948 και μετά.

Σε αυτήν την έρευνα συμπεριέλαβε αεροσκάφη που είχαν τη δυνατότητα να μεταφέρουν περισσότερους από 14 επιβάτες και δεν εντοπίστηκαν ποτέ συντρίμμια ή πτώματα, ενώ επέλεξε και τρεις περιπτώσεις κατά τις οποίες συντρίμμια ή και διασωθέντες βρέθηκαν πολύ αργότερα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα που έχει γίνει και ταινία, το τσάρτερ από την Ουρουγουάη που μετέφερε 45 άτομα και που συνετρίβη στις Ανδεις το 1972. Υστερα από 72 ημέρες οι διασώστες βρήκαν επιζώντες, ενώ αργότερα αποκαλύφθηκε ότι είχαν επιβιώσει τρώγοντας τους νεκρούς.

Επίσης, ο ρυθμός εξαφάνισης αεροσκαφών είναι 1,2 τον χρόνο, πέντε θεωρείται πως χάθηκαν κοντά ή εντός του Τριγώνου των Βερμούδων, ενώ το μοντέλο που έχει γίνει άφαντο από τα ραντάρ περισσότερες φορές χωρίς να αφήσει ίχνος είναι το Douglas DC-3s (19 πτήσεις).

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ

Ethnos.gr