Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

Κινητικότητα… διοδίων

Στην “Εγνατία Α.Ε.” περνούν και επίσημα με σχέδιο νόμου τα διόδια των Μαλγάρων, ενώ ψηφίστηκε και η διάταξη που προβλέπει τη λειτουργία σταθμών στους κάθετους άξονες του μεγάλου αυτοκινητόδρομου.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Έπειτα από αυτές τις εξελίξεις επόμενο βήμα της κυβέρνησης θα είναι η ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα για περίοδο 40 ετών.
Ο σταθμός των Μαλγάρων εντάσσεται επίσημα στην “Εγνατία Α.Ε.” μετά την κατάργηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, η οποία προβλέπεται στο σχέδιο νόμου “Διοικητικές απλουστεύσεις - Καταργήσεις, συγχωνεύσεις νομικών προσώπων και υπηρεσιών του δημόσιου τομέα - Τροποποίηση διατάξεων ΠΔ 318/1992 (Α’161) και λοιπές ρυθμίσεις”, που δόθηκε σε διαβούλευση την Τετάρτη από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Η “Εγνατία Οδός Α.Ε.” αναλαμβάνει την είσπραξη τελών στα Μάλγαρα “για λογαριασμό του δημοσίου και ως εντολοδόχος του ΤΑΙΠΕΔ”, όπως αναφέρεται. Επίσης αναλαμβάνει την ίδια αρμοδιότητα και στο σταθμό του Ακτίου, ενώ η “Εγνατία Α.Ε.” υποκαθιστά την ΤΕΟ Α.Ε. και στην κοινοπραξία “ΤΕΟ - ΒΕΕ - TECH - Διόδια Ακτίου”, η οποία έχει την ευθύνη λειτουργίας του ομώνυμου σταθμού. Η “Εγνατία Α.Ε.” είναι υπεύθυνη και για τη βεβαίωση των παραβάσεων μη καταβολής διοδίων και την επιβολή προστίμων, καθώς και για τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του τμήματος της ΠΑΘΕ από το Κλειδί έως τους Ευζώνους και της υποθαλάσσιας αρτηρίας Ακτίου - Πρέβεζας. Οι 129 υπάλληλοι (εκ των οποίων οι 55 στη Θεσσαλονίκη) του ΤΕΟ θα μετακινηθούν στην “Εγνατία Α.Ε.” σε προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας, κλάδου και ειδικότητας.
Με την αλλαγή διαχείρισης του σταθμού των Μαλγάρων θα αυξηθεί το κόστος διοδίων, το οποίο θα εξισωθεί με αυτό που ισχύει στους άλλους σταθμούς της Εγνατίας οδού, δηλαδή 1,70 για τα δίκυκλα, 2,40 για τα Ι.Χ. και από 6 έως 8,40 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία.
Τα έσοδα των διοδίων φαίνεται πως θα είναι το δώρο της πολιτείας στον ιδιώτη που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου για 40 χρόνια. Οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης είχαν παγώσει, προκειμένου να ολοκληρωθούν αφενός οι διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου και Τράπεζας Πειραιώς για την αποπληρωμή δανείου που έχει χορηγηθεί στην “Εγνατία Α.Ε.”, αφετέρου οι διαβουλεύσεις με τους παραχωρησιούχους των μεγάλων αυτοκινητόδρομων για την αναθεώρηση των συμβάσεών τους. Οι διαδικασίες αυτές έγιναν και πλέον άνοιξε ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση.
Τα διόδια στους κάθετους άξονες της Εγνατίας οδού προβλέπονται σε διάταξη νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που υπερψηφίστηκε με 145 “ναι” βουλευτών της συγκυβέρνησης έναντι 127 “όχι” των κομμάτων της αντιπολίτευσης και δύο “παρών”, ένα εκ των οποίων από το βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Απόστολο Κακλαμάνη. Η διάταξη μεταξύ άλλων ορίζει ότι στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο και στους κάθετους άξονες Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι το τέλος των διοδίων, ο αριθμός των νέων σταθμών, ο χρόνος και ο τρόπος είσπραξης θα καθορίζονται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών.
Στις αρχικές σκέψεις των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο πέρασε η ευθύνη του αυτοκινητόδρομου, ήταν η δημιουργία 21 σταθμών στον κεντρικό άξονα (δηλαδή διόδια ανά περίπου 30 χιλιόμετρα) και άλλων έξι στους κάθετους άξονες. Ωστόσο το τελευταίο διάστημα σύμφωνα με πληροφορίες οι σύμβουλοι επέστρεψαν στο σχεδιασμό για δεκαπέντε σταθμούς στον κύριο άξονα και έξι στους κάθετους. Σημειώνεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός (1999-2000) προέβλεπε δεκατρείς σταθμούς και στις αρχές του 2013 εκπονήθηκε βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός με ακόμη δύο. Σήμερα στο μήκος των 670 χλμ. του οδικού άξονα της Εγνατίας, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου, λειτουργούν επτά διόδια, στα Τύργια Θεσπρωτίας, στο Μαλακάσι (Μέτσοβο), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα και στην Ανάληψη Θεσσαλονίκης, στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ίασμο Κομοτηνής.