“Η ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ μπορεί να αποτελέσει τον πυλώνα για την αποτελεσματική κατασκευή οδικών και άλλων υποδομών της χώρας, εξελισσόμενη ενδεχομένως σε εποπτικό φορέα των έργων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, ενώ ταυτόχρονα θα υλοποιεί τα τεχνικά έργα που της ανατίθενται από το Δημόσιο και την τοπική αυτοδιοίκηση, προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και της οικονομίας” τονίζει, μιλώντας στη “ΜτΚ”, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος τής “Εγνατία Οδός ΑΕ”, κ. Παρασκευάς Σαββαΐδης.
Όπως επισημαίνει, η εταιρεία μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ και στη συνέχεια του ΣΕΣ, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με περιφέρειες και δήμους, καθώς και μέσω ΚΥΑ, με τις οποίες τής παρέχεται αρμοδιότητα υλοποίησης των έργων. Χαρακτηριστικά, οι προτάσεις της “Εγνατία Οδός ΑΕ” για ένταξη νέων projects στο ΣΕΣ 2014-2020 αφορούν έργα σε όλη την Ελλάδα, προϋπολογισμού άνω των 6 δισ. ευρώ.
ΕΡΓΑ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ
Σήμερα έχει ολοκληρωθεί το έργο του αυτοκινητόδρομου του κύριου άξονα, μήκους 670 χλμ., ο οποίος διέρχεται όλη τη Βόρεια Ελλάδα -από τους Κήπους στον Έβρο μέχρι την Ηγουμενίτσα. Παράλληλα, η εταιρεία διαχειρίζεται έργα οδοποιίας στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, όπως η αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής οδού (με ανισοπεδοποίηση των υφιστάμενων κόμβων, η οποία πρόκειται να ξεκινήσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου) και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης με τον άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ). Το συγκεκριμένο έργο ξεκίνησε εκ νέου στις αρχές του καλοκαιριού, μετά από στασιμότητα περίπου 2,5 ετών.
Την ίδια ώρα, υπό κατασκευή βρίσκεται το τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα τού οδικού άξονα Θεσσαλονίκης-Πολυγύρου (σε επίπεδο βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας), ενώ έχουν αρχίσει εργασίες και για την αναβάθμιση της οδού Νέων Μουδανιών-Ποτίδαιας.
ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΕΙΣ
Κατά τα λοιπά, μεθαύριο Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου δημοπρατείται η ολοκλήρωση τμήματος περίπου 9 χλμ. στο βόρειο τμήμα του άξονα Δερβένι - Σέρρες - Προμαχώνας (οδός που είχε μείνει κλειστή για χρόνια) και στις 29 Οκτωβρίου η κατασκευή ΧΥΤΑ στη νότια Ρόδο.
Παράλληλα, η “Εγνατία Οδός ΑΕ” κατασκευάζει 230 χλμ. κάθετων αξόνων (Κορομηλιά - Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή, Κοζάνη - Φλώρινα - Νίκη, Δερβένι - Σέρρες - Προμαχώνας, Κομοτηνή - Νυμφαία και Αρδάνιο - Ορμένιο). Επιπλέον, σε διάφορες φάσεις εξέλιξης είναι η κατασκευή από την εταιρεία περίπου 50 έργων σε όλη την Ελλάδα (η συμβατική αμοιβή των οποίων ανέρχεται περί τα 850 εκατ. ευρώ), ενώ σε διαδικασία δημοπράτησης ή προς υπογραφή είναι άλλα 17 έργα, συμβατικής αμοιβής περίπου 161 εκατ. ευρώ.
Σε εξέλιξη βρίσκεται, επίσης, το μεγάλο πρόγραμμα μελετών οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο ολόκληρης της χώρας, για οδικά τμήματα συνολικού μήκους περίπου 15.000 χλμ., με στόχο τη μείωση των ατυχημάτων και την ασφαλή χρήση των οδών. Επίσης σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες αναπλάσεων για ΧΑΔΑ στην περιοχή της Κεντρικής και της Ανατολικής Μακεδονίας, ενώ πρόσφατα η “Εγνατία Οδός ΑΕ” ορίστηκε δικαιούχος για τη χρηματοδότηση των μελετών για την αστική θαλάσσια συγκοινωνία Θεσσαλονίκης.
Ο προγραμματισμός για τα περισσότερα σε εξέλιξη έργα είναι να περατωθούν εντός των προσεχών δύο ετών.
ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ
Εκτός συνόρων, η “Εγνατία Οδός ΑΕ” δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια στον τομέα της παροχής υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου στον ευρύτερο χώρο της ΝΑ Ευρώπης, καθώς και στην περιοχή του Καυκάσου.
Έτσι, σε συνεργασία με άλλες εταιρείες έχει ήδη τη διαχείριση και επίβλεψη έξι έργων σε Αλβανία, Ρουμανία και Σερβία, ενώ έχει υποβάλει εκδηλώσεις ενδιαφέροντος σε διεθνείς διαγωνισμούς άλλων, γειτονικών χωρών (Βοσνία, Γεωργία, Αζερμπαϊτζάν, Αρμενία, Σλοβενία, Τανζανία). Στο πλαίσιο αυτής της δραστηριότητας, έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή δεύτερης διασυνοριακής οδικής γέφυρας στη δίοδο Κήποι - Ύψαλα μεταξύ τής “Εγνατία Οδός ΑΕ” και της Τουρκικής Αρχής Αυτοκινητοδρόμων. Παράλληλα, η εταιρεία είναι υπεύθυνη τεχνικής γραμματείας στο έργο κατασκευής του οδικού δακτυλίου της Μαύρης Θάλασσας, σε συνέχεια του σχετικού μνημονίου συνεργασίας που υπογράφηκε από τους αρμόδιους υπουργούς Εξωτερικών το 2007.
“Θεωρούμε ότι αυτή η δραστηριότητα είναι σημαντική και για εθνικούς λόγους, διότι η ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ προβάλλει το καλό πρόσωπο της Ελλάδας, καθώς έχει πετύχει την αναγνώρισή της ως μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ειδικεύονται στη διαχείριση και επίβλεψη έργων κατασκευής αυτοκινητοδρόμων”, επισημαίνει, μιλώντας στη “ΜτΚ”, ο πρόεδρος της “Εγνατία Οδός ΑΕ”. “Δεν είναι τυχαίο ότι θεωρείται αξιόπιστος εταίρος από το σύνολο των διεθνών επενδυτικών οργανισμών (Παγκόσμια Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αντιπροσωπείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι η ανάληψη νέων συμβάσεων, είτε αυτόνομα είτε σε κοινοπραξίες με αναγνωρισμένες διεθνείς και ελληνικές εταιρείες του κλάδου, καθώς και η μεγαλύτερη επέκταση στην περιοχή του Καυκάσου και στην Μέση Ανατολή”.
ΟΙ ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Για το επόμενο χρονικό διάστημα, στόχος τής “Εγνατία Οδός ΑΕ” είναι η όσο το δυνατόν υψηλότερη απορρόφηση, επειδή τα έργα είναι κατά κανόνα συγχρηματοδοτούμενα. Μάλιστα, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ έχει αυξηθεί ο ρυθμός των απορροφήσεων στο επίπεδο των περίπου 20 εκατ. ευρώ ανά μήνα.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της “Εγνατία Οδός ΑΕ” αναφέρεται, μιλώντας στη “ΜτΚ”, και στην προωθούμενη από την κυβέρνηση ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα ζήτημα ευρύτερης πολιτικής προσέγγισης: “Αυτό που θα πρέπει να διευκρινιστεί είναι ότι η εταιρεία ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ δεν ιδιωτικοποιείται, αλλά πρόκειται να παραχωρηθούν σε παραχωρησιούχο (μετά από μια διαγωνιστική διαδικασία, την οποία διαχειρίζεται το Ταμείο για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου-ΤΑΙΠΕΔ) η λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και δύο κάθετων αξόνων του” αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σαββαΐδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, σε τεχνικό επίπεδο η “Εγνατία Οδός ΑΕ” θα πρέπει να είναι η εποπτεύουσα αρχή που θα επιβλέπει την πιστή εφαρμογή της σύμβασης παραχώρησης που θα υπογραφεί, τουλάχιστον ως προς τα τεχνικά θέματα, αφού γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια το έργο.
"Μ"