Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2013

ΟΑΣΘ Σαφάρι κατά της λαθρεπιβίβασης


Με μόνιμους ελεγκτές στις δημοφιλέστερες γραμμές και επιβίβαση από τις μπροστινές πόρτες προσπαθεί ο ΟΑΣΘ να πατάξει το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, το οποίο υπολογίζεται ότι κοστίζει περί τα 15 με 20 εκατ. ευρώ το χρόνο.

 Η ελλιπής, ωστόσο, ενημέρωση των επιβατών και η καθυστέρηση που προκαλεί η ελεγχόμενη επιβίβαση και αποβίβαση προκαλεί τη δυσαρέσκεια των πολιτών.
Το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης άρχισε να παίρνει διαστάσεις με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης και γιγαντώθηκε στο τέλος του 2011 με αρχές του 2012, όταν εκτιμήθηκε ότι το 25% των επιβατών δεν έκοβε εισιτήριο. Μια από τις συνηθέστερες μορφές παραβατικότητας είναι η χρήση από έναν επιβάτη του ήδη επικυρωμένου εισιτηρίου από άλλον επιβάτη. Επιβάτες που κατεβαίνουν από το λεωφορείο δίνουν το εισιτήριό τους σε επιβάτες που ανεβαίνουν. Παρατηρούνται και πολλές περιπτώσεις πλαστών εισιτηρίων. Συχνή είναι και η επιβίβαση επιβατών που δεν επικυρώνουν το εισιτήριο, κάτι που κάνουν μόνο αν αντιληφθούν ότι υπάρχει ελεγκτής.
Το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης ανάγκασε τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών να λάβει μέτρα. Από τον περσινό Φεβρουάριο εντατικοποιήθηκαν οι έλεγχοι στις γραμμές 10 και 31, που έχουν τη μεγαλύτερη πληρότητα απ’ όλες τις γραμμές του οργανισμού. Πέρυσι τον Απρίλιο ξεκίνησε πιλοτικά το μέτρο της επιβίβασης από την μπροστινή πόρτα σε δύο γραμμές, 87 και 90, που έχουν τη μικρότερη πληρότητα. Με την εφαρμογή του μέτρου, ο οδηγός του λεωφορείου ελέγχει τους επιβάτες που ακυρώνουν το εισιτήριο. Το μέτρο επεκτάθηκε και σήμερα εφαρμόζεται σε 35 γραμμές εκ των συνολικά 73.
Ο ΟΑΣΘ ενίσχυσε τους ελέγχους και πριν από λίγες ημέρες τοποθέτησε μόνιμους ελεγκτές εισιτηρίων στις δημοφιλείς γραμμές 10 και 31, που εκτελούν υπηρεσία στις πόρτες επιβίβασης, ώστε να μην μπορεί να ξεφύγει κανείς λαθρεπιβάτης. Εντατικοί είναι οι έλεγχοι και στις υπόλοιπες γραμμές από τους περίπου 80 ελεγκτές του οργανισμού. Την ίδια ώρα, στους επιβάτες που ανεβαίνουν από την μπροστινή πόρτα, εφόσον δεν ακυρώνουν εισιτήριο, ζητείται από τους οδηγούς η επίδειξη της κάρτας απεριόριστων διαδρομών. «Έχω μηνιαία κάρτα και μέχρι χθες δεν μου τη ζητούσαν. Σήμερα, ο οδηγός με έντονο τρόπο μού είπε ότι είναι υποχρεωτικό να του δείξω την κάρτα μου. Ο ΟΑΣΘ δεν ενημέρωσε τους επιβάτες, κάτι που έπρεπε να είχε κάνει πριν από την εφαρμογή του μέτρου», αναφέρει επιβάτης.
Η επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα, όπως περιγράφουν πολίτες, δημιουργεί σημαντικές καθυστερήσεις στην επιβίβαση και στους χρόνους των δρομολογίων. «Μας πήγανε πολλά χρόνια πίσω, στην εποχή του εισπράκτορα, όταν περιμέναμε να κόψουν εισιτήριο οι μπροστινοί μας, για να ανέβουμε στο λεωφορείο. Τότε όμως ήταν λιγότεροι οι κάτοικοι και τα αυτοκίνητα στους δρόμους. Τώρα, σπρώχνει ο ένας τον άλλο για να προωθηθούν μέσα στο λεωφορείο, με αποτέλεσμα να μαλώνουν οι επιβάτες μεταξύ τους. Την ίδια ώρα, οξύνεται το κυκλοφοριακό, αφού τα αστικά λεωφορεία παραμένουν για αρκετή ώρα στη στάση και προκαλείται μποτιλιάρισμα», περιγράφει ο κ. Χρήστος.
Ένα από τα νέα μέτρα που προτείνονται, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο, είναι η χρήση ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Το ΣΑΣΘ έχει ήδη θέσει σε διαβούλευση μια πρόταση για «ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου στην πόλη της Θεσσαλονίκης». Ως χρονικό περιθώριο για την ολοκλήρωση της διαβούλευσης έχει τεθεί η 15η Φεβρουαρίου 2013, ώστε να προχωρήσουν οι επόμενες φάσεις της όλης διαδικασίας.

"Μακεδονία"