Σε ποιούς και γιατί αποδίδονται ευθύνες
ΓΙΑΝΝΑ ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ
Το πόρισμα της Εξεταστικής που κατατίθεται τη Δευτέρα, και αφορά την πρόταση της πλειοψηφίας για την απόδοση ευθυνών στο σκάνδαλο της Siemens σε πρώην υπουργούς και υφυπουργούς, παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα της Κυριακής». Το κείμενο απόδοσης ευθυνών κατά πρόσωπο θα συνυπογραφεί και από τη ΝΔ, όπως έχει δηλωθεί από τους εκπροσώπους του κόμματος.
Για το θέμα των προγραμματικών συμβάσεων, που ξεκίνησε επί Σημίτη, αναφέρεται ότι «ήταν σωστή επιλογή αλλά έδινε στον ΟΤΕ μεγάλη διαπραγματευτική δυνατότητα». Για τη σύμβαση 8002 του ΟΤΕ σημειώνεται ότι «οι παραγγελίες υλοποιούνταν ανεξέλεγκτα και οι επιτροπές αξιολόγησης επέτρεπαν τη διαμόρφωση των τιμών σύμφωνα με τις υποδείξεις των προμηθευτών...»! Για τον κ. Αν. Μαντέλη αναφέρεται πως είναι σαφές ότι τα χρήματα (200.000 γερμανικά μάρκα) στάλθηκαν από τη γερμανική εταιρεία έναν χρόνο μετά την έγκριση της προγραμματικής συμφωνίας 8002 ως πριμ, ώστε να διασφαλιστεί η ευνοϊκή μεταχείριση της γερμανικής εταιρείας! Για τον κ. Χρ.Βερελή σημειώνεται επίσης ότι δεν προέβη σε καμία ενέργεια όταν διαπίστωσε πως η διοίκηση Αντωνακόπουλου «δεν προετοίμαζε πρακτικό κλεισίματος με έκθεση αποτελέσματος του 2002»... Για τον κ. Ι.Παπαντωνίου αναφέρεται ότι ως υπουργός Οικονομίας δεν παρακολούθησε τη λειτουργία του ΟΤΕ, όπως είχε υποχρέωση, ενώ το ίδιο σημειώνεται και για τον κ. Ν.Χριστοδουλάκη. Καταρρίπτεται επίσης η κατάθεση Λιάπη, που επιμένει ότι δεν είχε αρμοδιότητα εποπτείας του ΟΤΕ, παρ΄ ότι κατέθετε στη Βουλή τους σχετικούς νόμους ως υπουργός Μεταφορών. Του αποδίδουν επίσης ευθύνες και γιατί δεν διενήργησε έλεγχο και για κακουργηματική απιστία. Και στον Γ.Αλογοσκούφη αποδίδονται ευθύνες, διότι δεν διενήργησε έλεγχο νομιμότητας και σκοπιμότητας στην τότε διοίκηση Βουρλούμη.
Για τον ΟΣΕ οι δύο υπουργοί, που φέρονται ως υπεύθυνοι, οι κκ. Βερελής και Λιάπης, όπως αναφέρεται, καταθέτουν διαφορετικά πράγματα περί πιέσεων από τη Siemens. Ενώ ο Χρ. Βερελής καταγγέλλει πιέσεις από τη Siemens, ο κ. Λιάπης αρνείται ότι υπέστη οποιαδήποτε πίεση. Για τον Χρ. Βερελή και τον ΟΣΕ αναφέρονται συγκεκριμένες παραλείψεις του, διότι παρ΄ ότι ήταν επιφορτισμένος με την επιμελή διαχείριση της περιουσίας του Οργανισμού, δεν το έκανε, επομένως ζημίωσε τον ελληνικό λαό. Και στον Μ. Λιάπη αποδίδεται ευθύνη για τη μείωση της περιουσίας του ΟΣΕ. Καταγράφεται επίσης ότι «δεν είναι γνωστό γιατί η προκήρυξη εφοδιασμού του ψηφιακού συστήματος επικοινωνίας του ΟΣΕ δεν περιείχε και τερματικά, ενώ χωρίς αυτά δεν μπορούσε να λειτουργήσει το σύστημα» ! Ετσι, με την παράλειψη Λιάπη- σημειώνεται-, ο ΟΣΕ ήταν απόλυτα εξαρτημένος από τη Siemens!
Για τον κ. Παπαντωνίου και την προμήθεια του C4Ι, που υπεγράφη επί ημερών του, η μαρτυρία του πρώην υπουργού θεωρείται αντιφατική, αφού αξιολογεί ως σωστή την ενέργεια της κυβέρνησης να την καταγγείλει, αν και τελικά τη θεωρεί συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο. Το υπουργείο του άλλωστε, τονίζει το πόρισμα, είχε την ευθύνη της σύνθεσης της Επιτροπής Αξιολόγησης!
Για παραλείψεις κατηγορείται και ο πρώην υπουργός κ. Γ. Βουλγαράκης και υπάρχει ειδική αναφορά στην επιστολή του τότε υπουργού Αμυνας κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλου, ο οποίος επεσήμανε παραβιάσεις της διαδικασίας στην παραλαβή του συστήματος. Αναφέρεται επίσης ότι όφειλε να κινήσει τις διαδικασίες έκπτωσης της SΑΙC, της αμερικανικής εταιρείας που είχε αρχικά αναλάβει το έργο. Και στους κκ. Πρ.Παυλόπουλο και Β.Πολύδωρα αποδίδονται ευθύνες για την παραλαβή του συστήματος (αποδέσμευση εγγυητικών ύψους 19.998.607 ευρώ). Ο κ. Χρ.Μαρκογιαννάκης επίσης κατηγορείται για κατάθεση ανακριβειών, ενώ του αποδίδονται ευθύνες στην παραλαβή του υποσυστήματος και διότι οι ενέργειές του δεν είχαν νομιμοποιητική βάση.
«ΤΟ ΒΗΜΑ»