Καταλήγουν στα κριτήρια, ψάχνουν ακόμη τους φορείς
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΜΟΥΤΟΥΣΗ
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες αναδεικνύεται το θέμα της εργασιακής εφεδρείας μετά τις διαφωνίες που καταγράφτηκαν στους κόλπους της κυβέρνησης για το πεδίο εφαρμογής του και οδήγησαν τελικώς είχαν στην απόφαση να μη συζητηθεί στο σημερινό Υπουργικό Συμβούλιο.
Αγκάθι δεν αποτελεί μόνο ο προσδιορισμός των αντικειμενικών κριτηρίων βάσει των οποίων θα γίνει η επιλογή, αλλά και η επιδίωξη υπουργών να περιορίσουν όσο το δυνατόν τις απώλειες εργαζομένων από τους εποπτευόμενους φορείς τους.
Οι έντονες πιέσεις από την τρόικα για την υλοποίηση της δέσμευσης περί υπαγωγής 30.000 εργαζομένων στην εφεδρεία έως τα τέλη του έτους έχουν πυροδοτήσει έντονη ανησυχία στα κυβερνητικά στελέχη, τα οποία φοβούνται πως με τις διαδικασίες εξπρές που πρέπει να ακολουθηθούν θα υπάρξει οριζόντιο «κούρεμα» στο προσωπικό όλων των φορέων.
Είναι ενδεικτικό πως παρά τις συνεχείς συσκέψεις των συναρμόδιων υπουργών, ούτε χθες κατέστη εφικτό να καταλήξουν σε οριστικές αποφάσεις και απλώς εκτιμήθηκε ότι «είναι πιο εύκολα» τα πράγματα για τους εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, οι οποίοι απασχολούνται με συμβάσεις αορίστου χρόνου.
Ωστόσο, έχουν διατυπωθεί ενστάσεις και για προσωπικό που έχει τεθεί στην πρώτη γραμμή για υπαγωγή στην εφεδρεία, όπως για παράδειγμα οι απασχολούμενοι στις δημοτικές επιχειρήσεις. «Δεν είναι δυνατόν να πάμε οριζόντια, γενικά και αόριστα», ανέφερε χθες ο υφυπουργός Εσωτερικών Πάρις Κουκουλόπουλος (στη ΝΕΤ).
Παράλληλα, και εργαζόμενοι σε δήμους που έχουν προχωρήσει σε κινητοποιήσεις επισημαίνουν πως κατά τις επαφές που είχαν με την ηγεσία του υπουργείου αναφέρθηκε πως καταβάλλεται προσπάθεια να μη θιγούν άμεσα.
Ανάλογη κινητικότητα υπάρχει και στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στη χθεσινή συνάντηση των συνδικαλιστών του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕ με τον γενικό γραμματέα Μεταφορών Αρ. Μπουρδάρα, το υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου εμφανίστηκε να αναγνωρίζει ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει πλεονάζον προσωπικό στις υπό εξυγίανση ΔΕΚΟ του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕ.
Οπως όμως επισημάνθηκε, το υπουργείο δεν μπορεί να εξαιρέσει τις Μεταφορές από το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας και για τον λόγο αυτό θα επιδιωχθεί να μην υπαχθεί στο μέτρο υποχρεωτικά το 10% των εργαζομένων αλλά μικρότερο ποσοστό, το οποίο πιθανόν να είναι ακόμα και 3%.
«Θα πρέπει να βγουν τα κριτήρια το ταχύτερο δυνατόν», σχολίασε χθες ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Πρωτόπαπας και πρόσθεσε πως «η εφεδρεία θα αφορά ποσοστό 3% και δεν μπορεί να είναι το 100% σε ανασφάλεια και αβεβαιότητα».
ΠΟΙΟΙ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ. Σε τρεις βασικές παραδοχές έχουν καταλήξει τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη για την εφαρμογή του μέτρου της εργασιακής εφεδρείας. Πρώτον, είναι ανάγκη να προωθηθεί νομοθετική ρύθμιση, με την οποία θα επεκτείνεται ο θεσμός σε όλο το φάσμα των φορέων του Δημοσίου και θα περιλαμβάνει και τα κυρίαρχα κριτήρια για τον καθορισμό του πλεονάζοντος προσωπικού.
Δεύτερον, μεταξύ των κριτηρίων δείχνει όλοι να συναινούν πως βαρύτητα πρέπει να έχει ενδεχόμενη εγγύτητα προς τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Θα προκριθούν, δηλαδή, εργαζόμενοι που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη και όσοι για παράδειγμα είναι μεταξύ 50 και 55 ετών με θεμελιωμένο δικαίωμα.
Ωστόσο, ακόμη και για το κριτήριο αυτό, για το οποίο υπάρχει κατ' αρχήν συμφωνία, απαιτούνται πρόσθετες ρυθμίσεις. Για παράδειγμα η ισχύουσα νομοθεσία παρέχει δυνατότητα σε υπαλλήλους που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα να παραμένουν στο Δημόσιο και πέραν της 35ετίας, οπότε θα χρειαστεί τροποποίηση - για τον λόγο αυτό εξάλλου στις κυβερνητικές συσκέψεις συμμετείχε και ο υπουργός Εργασίας - ενώ γινόταν αναφορά και σε μία σειρά άλλων ασφαλιστικών θεμάτων που θα έπρεπε να επιλυθούν.
Το τρίτο σημείο στο οποίο φαίνεται να έχουν καταλήξει στην κυβέρνηση αποτελεί ο τρόπος πρόσληψης των υπαλλήλων, δηλαδή - όπως αναφερόταν - κατά πόσον ο διορισμός τους στην υπηρεσία έγινε μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ ή εκτός ελέγχου από την ανεξάρτητη Αρχή οπότε οι εργαζόμενοι αυτής της δεύτερης κατηγορίας θα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να υπαχθούν στην εφεδρεία.
Στα κριτήρια δεν αποκλείεται στη συνέχεια να ενταχθούν η εκπαιδευτική κατηγορία των υπαλλήλων, η εξειδίκευση ή μη στο αντικείμενό τους, καθώς και κοινωνικά στοιχεία.
ΤΑ ΝΕΑ