Τρίτη 30 Αυγούστου 2011

Με καθυστέρηση 2,5 ετών οι υπερατλαντικές πτήσεις από το “Μακεδονία”

Για το τέλος του 2013 μετατέθηκε χρονικά η παράδοση του έργου της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου “Μακεδονία”. Οι εργασίες, που είχαν διακοπεί για ένα δίμηνο λόγω αναζήτησης πρόσθετων πόρων, ξεκίνησαν με γρήγορους ρυθμούς προ δεκαημέρου και θα έχουν ολοκληρωθεί με καθυστέρηση 2,5 ετών από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Την επιτάχυνση των εργασιών ώστε να παραδοθεί όσο το δυνατόν νωρίτερα ο διάδρομος ζήτησε χθες από τον ανάδοχο ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο εργοτάξιο του αεροδρομίου με τη συμμετοχή του γ.γ. Δημοσίων Έργων Γιάννη Οικονομίδη. “Είναι γνωστό ότι μετά την έναρξη του έργου ο τρόπος κατασκευής του διαφοροποιήθηκε, σε σχέση με τη μελέτη. Τα αμμοχάλικα για την κατασκευή των επιχωμάτων προέρχονται από την περιοχή του Λιτοχώρου, αντί της περιοχής του Αγίου Αντωνίου, και μεταφέρονται με φορτηγίδες, η δε κατασκευή του επιχώματος γίνεται από τη θάλασσα και όχι από την ξηρά, όπως προέβλεπε η μελέτη του έργου. Αυτή η τροποποίηση επέφερε καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου και αύξηση της δαπάνης κατά 27 εκατ. ευρώ, ποσό που καλύπτεται από εθνικούς πόρους”, εξήγησε ο κ. Μαγκριώτης, επιρρίπτοντας παράλληλα ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις στη δημοπράτηση του έργου και για κακή διαχείριση.

Η καθυστέρηση

Το έργο περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1.000 μέτρα στη θάλασσα και την επέκταση, σε αντίστοιχο μήκος, του παράλληλου τροχόδρομου. Για την κατασκευή των δύο διαδρόμων επιχωματώνεται θαλάσσιο τμήμα μήκους 1.064 μέτρων και πλάτους 450. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 246 εκατ. ευρώ, ωστόσο η συμβατική του αξία μειώθηκε στα 115 εκατ. ευρώ με την προσφορά που έδωσε ο ανάδοχος ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ, αλλά με τις συμπληρωματικές συμβάσεις έφτασε περί τα 163 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2005, με παράδοση τον Ιούλιο του 2011.
Εξαιτίας κατασκευαστικών ζητημάτων και κυρίως λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν στην προμήθεια υλικών για την επίχωση του θαλάσσιου τμήματος, ανέκυψαν σημαντικές καθυστερήσεις. Επίσης, στο διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2009 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2010 υπήρξε διακοπή στη ροή της χρηματοδότησης του έργου και οι εργασίες γίνονταν με βραδύτερους ρυθμούς. Στον ανάδοχο δόθηκε πριν από έναν χρόνο παράταση μέχρι το τέλος του 2012. Νέα προβλήματα στην πρόσθετη χρηματοδότηση που απαιτούνταν για την αμμοληψία από το Λιτόχωρο έγιναν αιτία να διακοπούν οι εργασίες τους τελευταίους δύο μήνες. Τα χρήματα (27 εκατ. ευρώ) εξασφαλίστηκαν και το έργο συνεχίζεται με νέα παράταση στον ανάδοχο που λήγει τον Σεπτέμβριο του 2013. Ο ανάδοχος χθες διαβεβαίωσε ότι μέχρι το τέλος του 2013 θα παραδώσει το έργο.
Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 60% του έργου και έχει επιχωματωθεί τμήμα περίπου 800 μέτρων της θάλασσας με 3,7 εκατ. κυβικά υλικών. Υπολογίζεται ότι έως το τέλος του έργου θα έχουν χρησιμοποιηθεί συνολικά 5 εκατ. κυβικά αμμοχάλικο. Τις τελευταίες ημέρες, 9 φορτηγίδες (πλοία-φορτηγά) μεταφέρουν καθημερινά περί τα 10.000 κυβικά υλικών από το Λιτόχωρο για τη συνέχιση των εργασιών. Κάθε μήνα διατίθεται 1 εκατ. ευρώ, ενώ νέος στόχος είναι να τριπλασιαστεί η απορρόφηση των κονδυλίων.

Αναβάθμιση του υφιστάμενου διαδρόμου

Εντός του 2011 αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο “Αναβάθμιση του υφιστάμενου διαδρόμου 10-28 του κρατικού αερολιμένα Θεσσαλονίκης ‘Μακεδονία’”, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. “Το φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή του υφιστάμενου χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28, ώστε ο νέος εκτεταμένος διάδρομος να έχει ομοιόμορφα λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά”, όπως ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης. Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι η κατασκευή αυτού του έργου δεν θα επηρεάσει τη λειτουργία του αεροδρομίου, καθώς κατά το χρονικό διάστημα των εργασιών θα χρησιμοποιείται ο παράλληλος τροχόδρομος 10-28. Το έργο θα ολοκληρωθεί προτού τελειώσει η επέκταση στη θάλασσα, ώστε να “κουμπώσει” σε αυτήν.
Ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στη μετατροπή των αεροδρομίων σε ανώνυμες εταιρείες (ΑΕ), υπογραμμίζοντας ότι θα δοθεί η δυνατότητα για την αναζήτηση συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα για τη συνολική αναβάθμιση του αεροδρομίου “Μακεδονία”.

Επίσκεψη στη Χαλκιδική

Νωρίτερα, ο κ. Μαγκριώτης, συνοδευόμενος από τον πρόεδρο της “Εγνατίας Οδού ΑΕ” Αναστάσιο Μουρατίδη, επισκέφτηκε την περιοχή Στρατωνίου Χαλκιδικής προκειμένου να ενημερωθεί για τις εργασίες αποκατάστασης των ζημιών στα οδικά δίκτυα που είχαν προκαλέσει η πλημμύρες του 2010. “Το έργο αποκατάστασης των ζημιών, με προϋπολογισμό 1,7 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκε τον Νοέμβριο του 2010 και η σύμβαση με τον ανάδοχο υπογράφηκε στις 11 Αυγούστου 2011. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει και θα ολοκληρωθούν σε έξι μήνες, δηλαδή μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012”, τόνισε ο υφυπουργός. Όσον αφορά τις ζημιές που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες στα σπίτια, προχωρά κανονικά το πρόγραμμα της αποκατάστασης από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΑΣΒΕ). Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης και τα προγράμματα της αποζημίωσης των οικοσκευών και της αγροτικής παραγωγής από τα αρμόδια υπουργεία.
Ο υφυπουργός, σε δηλώσεις του, αναφέρθηκε και στα έργα υποδομών για τη Χαλκιδική, που δημοπρατήθηκαν ή πρόκειται να δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα, με συνολικό προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ.



.