Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

Venture capital: μοχλός ανάπτυξης για καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις - αναξιοποίητα τα εργαλεία ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας της ΕΕ

Απάντηση του Επιτρόπου κ. Ταγιάνι στον Ευρωβουλευτή της ΝΔ, Καθηγητή Ιωάννη Α. Τσουκαλά.
Την ενίσχυση της αξιοποίησης των «κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου» (venture capital) ως πηγή χρηματοδότησης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ζήτησε ο Ευρωβουλευτής της ΝΔ, Καθηγητής Ιωάννης Α. Τσουκαλάς με γραπτή ερώτησή του προς την Ευρ. Επιτροπή.
 Τα Κεφάλαια Επιχειρηματικού Κινδύνου (ΚΕΚ) παρέχονται στα αρχικά στάδια ίδρυσης επιχειρήσεων που συνήθως δραστηριοποιούνται σε τομείς υψηλής καινοτομίας και υψηλού ρίσκου, όπως στις νέες τεχνολογίες, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη βιοτεχνολογία κλπ. Δυστυχώς στην ΕΕ, επί του παρόντος, δεν υπάρχει ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή αγορά VC, καθώς το ρυθμιστικό πλαίσιο διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα. Οι διασυνοριακές επενδύσεις τέτοιας μορφής είναι πολύ περιορισμένες, με τη διπλή φορολόγηση να εξακολουθεί να αποτελεί οξύτατο πρόβλημα.
Στην απάντησή του ο Επίτροπος Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας, κος. Ταγιάνι, δίνει στοιχεία για το ύψος των κεφαλαίων και το πλήθος των εταιρειών που επωφελήθηκαν από τη διακίνηση κεφαλαίων μέσω venture capital. Σύμφωνα με τον κο. Ταγιάνι, «το 2010 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους, κατά προσέγγιση, 3,2 δις ευρώ σε περίπου 2.700 δικαιούχους εταιρείες. Με βάση τα στοιχεία για το 2009, η Σουηδία και το Βέλγιο είναι τα κράτη μέλη της ΕΕ με τις μεγαλύτερες επενδύσεις ΚΕΚ σε σύγκριση με το ΑΕΠ, με ποσοστά 0,07% και 0,06% αντίστοιχα (μέσος όρος της ΕΕ: 0,03%)». Ο κος. Ταγιάνι εκτιμά ότι την περίοδο 2000-2004 οι εταιρείες κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου δημιούργησαν περισσότερες από 600.000 νέες θέσεις εργασίας στην ΕΕ.
Στην πρόταση του κ. Τσουκαλά για τη δημιουργία ενός ενιαίου θεσμικού πλαισίου που να διέπει τα ΚΕΚ για όλα τα κράτη μέλη, αλλά και για την άρση της διπλής φορολόγησης και την ενίσχυση της διασυνοριακής χρηματοδότησης, ο κος. Ταγιάνι επισημαίνει ότι η βελτίωση του περιβάλλοντος λειτουργίας των εταιρειών ΚΕΚ αποτελεί προτεραιότητα για την Επιτροπή, ενώ «η Επιτροπή έχει θέσει ως στόχο να εξασφαλιστεί, έως το 2012, ότι οι εταιρείες ΚΕΚ που έχουν ιδρυθεί σε οποιοδήποτε κράτος μέλος μπορούν να επενδύουν ελεύθερα στην ΕΕ». Σύμφωνα με τον κο. Ταγιάνι, η Επιτροπή στο πλαίσιο νέου νομοθετικού καθεστώτος, το οποίο αναμένεται να εγκριθεί το 2012, έχει στόχο να εξαλείψει κάθε φορολογική μεταχείριση που δημιουργεί μειονεκτήματα για τις διασυνοριακές δραστηριότητες venture capital.
Ο κος. Ταγιάνι στην απάντησή του κάνει ακόμα αναφορά στα προγράμματα στήριξης της επιχειρηματικότητας, όπως το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Καινοτομία 2007-2013» που προσφέρει ίδια κεφάλαια σε καινοτόμες ΜΜΕ και το ευρωπαικό πρόγραμμα JEREMIE που παρέχει τη δυνατότητα σε κράτη μέλη και περιφέρειες της ΕΕ να επενδύουν μέρος των πιστώσεων από τα διαρθρωτικά ταμεία σε ανανεώσιμα κεφάλαια με σκοπό την αύξηση και την επιτάχυνση επενδύσεων σε επιχειρήσεις μέσω ταμείων δανείων, ταμείων εγγυήσεων και μετοχικών κεφαλαίων. Επιπλέον, η ΕΕ έχει λάβει σειρά μέτρων για τη διευκόλυνση δημιουργίας επιχειρήσεων, όπως:
 στήριξη για την προώθηση της επιχειρηματικότητας και ίδρυσης επιχειρήσεων μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) με 2,75 δις ευρώ ως χρηματοδότηση του ΕΚΤ συν την εθνική χρηματοδότηση. Μεγάλο μέρος αυτής της χρηματοδότησης αφιερώνεται στην υποστήριξη εκκολαπτόμενων επιχειρηματιών μέσω κατάρτισης και παροχής συμβουλών καθώς και για τη διευκόλυνση πρόσβασης σε χρηματοδότηση,
 ο ευρωπαϊκός μηχανισμός μικροχρηματοδοτήσεων Progress με αρχικό προϋπολογισμό 103 εκ. ευρώ που αναμένεται να κινητοποιήσει συνολικό ποσό 500 εκ. ευρώ σε μικροπιστώσεις και μπορεί να οδηγήσει στη σύναψη περίπου 45.000 δανείων μέσα σε μία οκταετία,
 το πρόγραμμα «Erasmus Νεαροί Επιχειρηματίες» που καλύπτει όλη την ΕΕ και στηρίζει την επιχειρηματικότητα.
Σχολιάζοντας την απάντηση του κου. Ταγιάνι, ο κος. Τσουκαλάς έκανε τις εξής δηλώσεις: «Τα κεφάλαια επιχειρηματικού κινδύνου είναι μια σημαντική πηγή χρηματοδότησης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς διευκολύνουν τη δημιουργία νέων καινοτόμων επιχειρήσεων και υποκινούν παράλληλα την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό ήδη υπαρχουσών επιχειρήσεων, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική ανάπτυξη και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Δυστυχώς, στην ΕΕ δεν έχουμε ακόμα μια ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή αγορά venture capital για τη στήριξη των 23 εκατομμυρίων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αντιπροσωπεύουν το 99% όλων των επιχειρήσεων.
Ακόμη χειρότερα, στην Ελλάδα, δεν αξιοποιούμε καν τα διαθέσιμα Ευρωπαϊκά προγράμματα ενίσχυσης της νεανικής και καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Ενδεικτικά, η Ελλάδα δεν έχει ορίσει εθνικό φορέα για τη διαχείριση του «ευρωπαϊκού μηχανισμού μικροχρηματοδοτήσεων Progress», ο οποίος θα μπορούσε να ενισχύσει χιλιάδες νέους επιχειρηματίες μέσω πρόσβασης σε εύκολη χρηματοδότηση.
Είναι κρίσιμο για την Ελλάδα να συμφωνήσουμε τί είδους κοινωνία και οικονομία θέλουμε να διαμορφώσουμε. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η επιχειρηματικότητα δεν είναι έγκλημα και ότι η απασχόληση στο δημόσιο δεν είναι πλέον επιλογή. Είναι ζωτική ανάγκη το σοβιετικού τύπου ελληνικό κράτος να αυτοπεριοριστεί, αποδεσμεύοντας τις υγιείς δυνάμεις του τόπου. Το καλύτερο προϊόν της Ελλάδας είναι τα μυαλά. Ας τα αξιοποιήσουμε».