Βρίσκεστε σε μια μεγάλη πόλη όπως η Θεσσαλονίκη και δεν γνωρίζετε πώς ακριβώς θα πάτε σε κάποιο σημείο. Ρωτάτε περαστικούς και σας λένε να στρίψετε από το τρίτο φανάρι δεξιά και στη συνέχεια στο δεύτερο φανάρι αριστερά.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Αρχίζετε να μετράτε φανάρια και προσέχετε να μη χάσετε το μέτρημα και βρεθείτε σε άλλο δρόμο από αυτόν που επιθυμείτε. Εάν όμως είναι αριθμημένα τα φανάρια, μπορεί να σας καθοδηγήσει ο καθένας στο σημείο που θέλετε να πάτε, λέγοντάς σας ότι “θα στρίψετε από το φανάρι με το νούμερο 14 δεξιά”.
Έτσι διευκολύνονται οι οδηγοί να βρίσκονται γρήγορα και εύκολα στον προορισμό τους, χωρίς να κάνουν άσκοπους κύκλους στο δρόμο.
Αυτή είναι η ιδέα που είχε ο θεσσαλονικιός συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης για την τοποθέτηση ειδικής αρίθμησης των σηματοδοτούμενων κόμβων στις βασικότερες διαδρομές του οδικού δικτύου του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, την οποία υιοθέτησε ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, ο οποίος χρηματοδότησε τη “μελέτη ειδικής πληροφοριακής σήμανσης ‘αρίθμησης’ των κόμβων σε οδικούς άξονες του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης με στόχο τη βελτίωση της διαχείρισης της οδικής κυκλοφορίας”. Η πρώτη δοκιμή των αριθμημένων φαναριών έγινε στην Καλαμαριά σε συνεργασία με τον δήμαρχο Θεοδόση Μπακογλίδη.
Η μελέτη, που παρουσιάστηκε χθες το μεσημέρι σε ειδική εκδήλωση στο θεατράκι “Χηλής” στην Καλαμαριά, έδειξε ότι στην πρώτη, πιλοτική φάση μπορούν να τοποθετηθούν 385 μικρές, κίτρινες, πινακίδες αριθμημένες πάνω από τα φανάρια σε κεντρικούς κόμβους, καθώς επίσης σε επεκτάσεις ανατολικά και δυτικά της πόλης. Η αρίθμηση των φαναριών στη Θεσσαλονίκη θα ξεκινά από το αεροδρόμιο “Μακεδονία” με το “0”. Στόχος είναι να μπουν τα πρώτα νούμερα στο κέντρο της πόλης και στη συνέχεια ο κάθε δήμος να δημιουργήσει το δικό του πλέγμα. Η τοποθέτηση αρίθμησης στους σηματοδότες, όπως ανέφερε ο εμπνευστής κ. Κωνσταντινίδης, θα συμβάλλει στη βελτίωση και την αναβάθμιση της φιλικότητας και λειτουργικότητας των πόλεων για τους κατοίκους και τους επισκέπτες, στην εξοικονόμηση χιλιάδων ανθρωποωρών / ημέρα και στην εξοικονόμηση χιλιάδων οχηματοχιλιομέτρων / ημέρα. Αυτά με τη σειρά τους οδηγούν σε μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, μείωση κατανάλωσης ενέργειας, μείωση του χρόνου διαδρομής, μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από την απόσπαση της προσοχής, προκειμένου να εξευρεθεί η σωστή πορεία και εξομάλυνση κυκλοφοριακών συνθηκών και άρση προβλημάτων που προκύπτουν από τη σύγχυση και την αναποφασιστικότητα των οδηγών. “Πρόκειται για μια απλή και πρακτική πρόταση” υπογράμμισε ο κ. Κωνσταντινίδης, η οποία “υιοθετήθηκε” μέσω της χρηματοδότησης της μελέτης, από τον γ.γ. του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Στράτο Σιμόπουλο.
Στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της μελέτης, αριθμήθηκαν οι κόμβοι 7 οριζόντιων αξόνων και 10 κάθετων αξόνων, συνολικά 206 κόμβοι. Προβλέπεται η τοποθέτηση 385 πινακίδων. Στο δήμο Καλαμαριάς θα σηματοδοτηθούν 13 κόμβοι στη Θεμιστοκλή Σοφούλη - Νικολάου Πλαστήρα, 5 κόμβοι στην Καλλίδου - Γρηγορίου Κυδωνίων, 4 κόμβοι στη Χηλής - Μεταμορφώσεως - Αιγαίου, 6 κόμβοι στην Καπετάν Γκόνη - Πόντου.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
“Κατά τη δεκαετία 2001 - 2010 παρατηρήθηκε αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στην περιοχή της Καλαμαριάς κατά περίπου 40%, ενώ κατά την εικοσαετία 1991-2010 η αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου ήταν περίπου 130%, δηλαδή της τάξης του 4,5% ετησίως” ανέφερε στην εκδήλωση ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Θεοδόσης Μπακογλίδης, προσθέτοντας ότι “στο κέντρο της Καλαμαριάς, το οποίο αποτελεί ένα από τα ζωτικότερα κέντρα δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, έχει πεζοδρομηθεί ένας βασικός οδικός άξονας (Κομνηνών) και έχει αναπλαστεί με μεγάλη αύξηση του χώρου κίνησης των πεζών ένας δεύτερος (Μεταμορφώσεως), με στοιχεία που δίνουν δυνατότητες βιώσιμης πολεοδομικής οργάνωσης της περιοχής. Επίσης, στον δήμο έχει εφαρμοστεί εκτεταμένο σύστημα πληροφοριακών πινακίδων, με σκοπό την ενημέρωση των διερχομένων οδηγών, ιδιαίτερα αυτών που διασχίζουν διαμπερώς την περιοχή του δήμου. Εκτός από τα τοπωνύμια για περιοχές εντός και εκτός της περιοχής του δήμου, υπάρχουν πληροφοριακές πινακίδες για χώρους κοινού ενδιαφέροντος (χώροι πολιτισμού και αθλητισμού, νοσοκομεία, δημόσιες και δημοτικές υπηρεσίες κτλ.)”.
“Στην απαξίωση της πολιτικής, η οποία εκφράζεται με το ‘δεν θα γίνει’ έχουμε και εμείς συμμετοχή με τις επιλογές μας, όταν αφήνουμε να παρασυρθούμε από τις σειρήνες του λαϊκισμού” τόνισε στην ομιλία του ο γ.γ. Δημοσίων Εργων Στράτος Σιμόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι “ιδιωτικοί παράδεισοι δεν υπάρχουν”. Ο ίδιος παρέθεσε μια σειρά παρεμβάσεων του υπουργείου Υποδομών στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, όπως η κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, τα αντιπλημμυρικά έργα, η κατασκευή δεκάδων σχολικών αιθουσών στη δυτική Θεσσαλονίκη, η κατασκευή κόμβων της δυτικής περιφερειακής, η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη, τα έργα στο οδικό δίκτυο προς τη Χαλκιδική, τα έργα στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”, οι κάθετους άξονες της Εγνατίας οδού, η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, η θαλάσσια συγκοινωνία, η αξιοποίηση της Στοάς του Αγίου Μηνά, η σύμβαση για τα νέα χειρουργεία του νοσοκομείου “ΑΧΕΠΑ”. “Το ‘γίνεται’ είναι λοιπόν παρών. Με υπομονή, επιμονή, πολλή δουλειά και συνέπεια λόγων και έργων”, τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Σιμόπουλος.
ΕΞΥΠΝΟΙ ΔΡΟΜΟΙ
Η ιδέα του κ. Κωνσταντινίδη περιλαμβάνεται στο τελευταίο του βιβλίο “Έξυπνοι δρόμοι για μια ανθρώπινη πόλη”, με το οποίο καταθέτει φτηνές έως ανέξοδες, πλην όμως πρακτικές, εφαρμόσιμες και σωτήριες λύσεις για ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της καθημερινότητας στα ελληνικά αστικά κέντρα, το κυκλοφοριακό. Το “εγχειρίδιο καλών πρακτικών για τις ελληνικές πόλεις”, όπως το χαρακτηρίζει λιτό, περιεκτικό και περιγραφικό, περιλαμβάνει 29 εικονογραφημένες προτάσεις-λύσεις σε ζητήματα που αφορούν το βιώσιμο σχεδιασμό των πόλεων. Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης συμπεριέλαβε στην έκδοσή του μικρά καθημερινά προβλήματα που βιώνουν όλοι οι πολίτες, και επιχειρεί να δώσει απαντήσεις, καταδεικνύοντας τελικά ότι αρκεί η διάθεση, η ιδέα, η βούληση για να “ανασάνουν” οι ελληνικές πόλεις και να πάψουν οι πολίτες να κατηγορούν όσους ασκούν διοίκηση ότι τους κάνουν το βίο αβίωτο.
Τα θέματα με τα οποία ασχολείται ο συγκοινωνιολόγος κινούνται σε πέντε κεντρικούς άξονες: 1. Πεζοί, πεζοδρόμια, άτομα με αναπηρίες. 2. Ποδήλατα, ποδηλατόδρομοι. 3. Διαβάσεις, σηματοδότες. 4. Οδική ασφάλεια σχολείων. 5. Πληροφοριακή σήμανση. Το βιβλίο διακρίνεται για την αισθητική επιμέλειά του και κάθε θέμα σκιαγραφείται μέσα από το οικείο μοτίβο της “πριν” και “μετά” παρουσίασης. Έτσι γίνεται άμεσα αντιληπτή η βελτίωση που επιφέρει σημειακά η προτεινόμενη λύση. Συνοδεύεται από εικονογράφηση και μικρά επεξηγηματικά κείμενα. Τα 29 θέματα που επιλέχθηκαν διέπονται από τα εξής κοινά κριτήρια: 1. Εμφανίζονται ως προβλήματα με υψηλό βαθμό επαναληψιμότητας σε κάθε ελληνική πόλη. Συνεπώς, οι λύσεις τους έχουν ένα ευρύτατο πεδίο εφαρμογής και καθοριστική αθροιστική επιρροή στη συνολική εικόνα μιας πόλης. 2. Οι προτάσεις είναι απλές, δοκιμασμένες και κυρίως φτηνές. 3. Αναδεικνύουν και επικεντρώνονται στην ανθρώπινη διάσταση, εσωτερικεύοντας κατά συνέπεια τις σύγχρονες τάσεις του βιώσιμου και αειφόρου αστικού σχεδιασμού.
Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης σήμερα διευθύνει τη μελετητική εταιρεία “Σταύρος Κωνσταντινίδης και συνεργάτες - Σύμβουλοι Μηχανικοί” με γραφεία στη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, που απασχολεί 20 επιστήμονες μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων. Υπήρξε ειδικός σύμβουλος σε υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς και διοικητής της ΥΠΑ (2002 - 2004).