Στην τελική ευθεία για την κατάθεσή του στη Βουλή μπαίνει το σχέδιο νόμου με το επικαιροποιημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Η τελική πρόταση του σχεδίου αναμένεται να παρουσιαστεί σήμερα στους τοπικούς φορείς από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη, που έρχεται στην πόλη με αυτόν το σκοπό.
Ο υπουργός συγκαλεί σύσκεψη στις 7 το απόγευμα στην αίθουσα συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου, στην οποία έχουν προσκληθεί ο περιφερειάρχης και οι αντιπεριφερειάρχες Κεντρικής Μακεδονίας, οι βουλευτές και οι δήμαρχοι της περιοχής που αφορά η σχεδιαστική πρόταση, εκπρόσωποι των επιμελητηρίων, του εργατικού κέντρου, των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και της Ένωσης Ελλήνων Χημικών. “Στόχος της σύσκεψης είναι να οριστικοποιηθεί το τελικό κείμενο του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, ώστε να κατατεθεί άμεσα στη Βουλή, προκειμένου να θεσμοθετηθούν για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή οι στρατηγικές επιλογές, που θα αποτελέσουν τον οδικό χάρτη για τα επόμενα 20 χρόνια και οι οποίες αφορούν και αντιμετωπίζουν ισότιμα και συμπληρωματικά το περιβάλλον, την παραγωγή και την επιχειρηματικότητα, τον πολιτισμό, την κοινωνική συνοχή και την αστική αναζωογόνηση”, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου ΠΕΚΑ.
Το Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης συντάχθηκε το 1985 και στα 28 χρόνια από τότε δεν υπήρξε νέος σχεδιασμός, με αποτέλεσμα να αναπτυχθεί μια άναρχη και ανεξέλεγκτη δόμηση, χωρίς βασικές υποδομές και με απροστάτευτο το περιβάλλον. Ο ΟΡΘΕ εκπόνησε το 2009 μια επικαιροποιημένη μελέτη και από την εκτελεστική επιτροπή του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ) ξεκίνησε ευρύτατη διαβούλευση με τους φορείς, βάσει της οποίας συντάχθηκε η τελική πρόταση για το σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή.
Τα νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης είναι διευρυμένο ως προς τα γεωγραφικά όρια και περιλαμβάνει τα όρια (α) της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης, (β) της περιφερειακής ενότητας Χαλκιδικής, (γ) της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς, (δ) του δήμου Πέλλας της περιφερειακής ενότητας Πέλλας, (ε) του δήμου Αλεξάνδρειας της περιφερειακής ενότητας Ημαθίας και (στ) του δήμου Πύδνας-Κολινδρού της περιφερειακής ενότητας Πιερίας.
Βάσει των προβλέψεων του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου, το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης (ΠΣΘ) συνιστά και προγραμματίζεται ως ο κυρίως πόλος μητροπολιτικής, περιφερειακής και διεθνούς εμβέλειας. Ο ρόλος του, ο οποίος πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, είναι αυτός του κέντρου υπηρεσιών, λειτουργιών και αποφάσεων, του επιχειρηματικού κέντρου, του πολιτιστικού και εκπαιδευτικού κέντρου, του πόλου θαλάσσιων μεταφορών και του κεντρικού προορισμού τουρισμού πόλης.
Ο πόλος της ανατολικής Θεσσαλονίκης, στα ανατολικά του ΠΣΘ, συνιστά και προγραμματίζεται ως πόλος έλξης μονάδων καινοτομίας, έρευνας και μεταποίησης και, ταυτόχρονα, υπηρεσιών κλίμακας του αστικού πληθυσμού (όπως εμπορικές και εκθεσιακές εγκαταστάσεις, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, νοσηλευτικά ιδρύματα και δραστηριότητες αναψυχής), μέσω και της αξιοποίησης της εγγύτητας της περιοχής στην από αέρα πύλη εισόδου του αερολιμένα.
Ο πόλος της δυτικής Θεσσαλονίκης, στα δυτικά του ΠΣΘ, συνιστά και προγραμματίζεται ως πόλος συγκέντρωσης δραστηριοτήτων μεταποίησης, χονδρεμπορίου, διαμετακόμισης και εκθεσιακών κέντρων, αξιοποιώντας την προνομιακή του θέση ως προς το εθνικό και διεθνικό μεταφορικό δίκτυο. Για τον σκοπό αυτόν απαιτείται η συγκέντρωση των δραστηριοτήτων σε οργανωμένους υποδοχείς και η εξυγίανση των ήδη υφισταμένων υποδοχέων, ταυτόχρονα με την αντιμετώπιση του θέματος του βιομηχανικού κινδύνου. Επιπλέον, είναι επιθυμητή η ενίσχυσή του με δραστηριότητες ερευνητικές και επιχειρηματικές, όπως και με ξενοδοχειακές και νοσηλευτικές εγκαταστάσεις, αλλά και με εγκαταστάσεις αναψυχής.
ΠΑΡΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ
Σε περιβαλλοντικό επίπεδο, με βάση το προτεινόμενο σχέδιο:
1. Ορίζεται μητροπολιτικό πάρκο πολιτισμού και πρασίνου Θεσσαλονίκης, το οποίο εκτείνεται στις περιοχές Λευκού Πύργου, πάρκου ΧΑΝΘ, Θεάτρου Κήπου, Βασιλικού Θεάτρου, αρχαιολογικού μουσείου, χώρου ΔΕΘ, πανεπιστημίων, Γ’ Σώματος Στρατού και Πεδίου του Άρεως, με εκτόνωση στην περιοχή της Ευαγγελίστριας και τους Κήπους του Πασά.
2. Εφαρμόζεται ολοκληρωμένο πρόγραμμα προστασίας και διαχείρισης του περιαστικού δάσους Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου), το οποίο περιλαμβάνει: (α) τη σύνταξη και επεξεργασία ΠΔ χαρακτηρισμού του ως περιφερειακού πάρκου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, (β) τη σύνταξη και εφαρμογή διαχειριστικού σχεδίου για τη φύλαξη, παρακολούθηση και διαχείριση της επισκεψιμότητάς του, (γ) σχέδιο ενεργειών και έργων για την ενοποίηση του περιαστικού δάσους στον άξονα των δασικών εκτάσεων Χορτιάτη - Θέρμης - Πανοράματος - Φιλύρου - Πολίχνης - Ωραιοκάστρου - Νεοχωρούδας - Πενταλόφου, ώστε να εξασφαλίζεται η αναγκαία συνέχεια του ευρύτερου δασικού οικοσυστήματος.
3. Αναβαθμίζεται καθ’ όλο το μήκος της ακτογραμμής το τοπίο, η προσβασιμότητα και η ανάδειξη του παραλιακού μετώπου, σύμφωνα με τις αρχές της ολοκληρωμένης διαχείρισης της παράκτιας ζώνης, με επιμέρους παρεμβάσεις που αφορούν (α) την περιβαλλοντική αποκατάσταση των εκβολών του Δενδροποτάμου και της παραποτάμιας ζώνης του Γαλλικού ποταμού, (β) την ανάδειξη και διατήρηση της οικολογικής αξίας της παραλιακής ζώνης της Καλαμαριάς, (γ) την εξυγίανση, αποκατάσταση της συνέχειας και ενίσχυση της προσβασιμότητας, για την ανάπτυξη ήπιων χρήσεων αναψυχής στο παραλιακό μέτωπο των δήμων Πυλαίας, Χορτιάτη και Θέρμης.
4. Παράλληλα ανασυντάσσονται οι ελεύθεροι χώροι του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (ΠΣΘ) μέσα από: (α) την τοπιακή, περιβαλλοντική εξυγίανση, διευθέτηση και διαμόρφωση της ανατολικής περιφερειακής τάφρου και των χειμάρρων που απορρέουν σ’ αυτήν και διασχίζουν το ΠΣΘ (Κωνσταντινίδη, Τούμπας, Μαλακοπής, Ελαιόρεμα, Χαλίλ Ντερέ και Αλλατίνη) και την ένταξή της μέσα από μια οικολογική προσέγγιση ως στοιχείου της πόλης και διατήρησης της αστικής οικολογίας. (β) Την προώθηση προγράμματος αστικής και τοπιακής ανάπλασης, στο πλαίσιο ολοκληρωμένων παρεμβάσεων στο δυτικό τόξο (από τον δήμο Συκεών μέχρι και τις εκβολές του Δενδροποτάμου). (γ) Την ένταξη των στρατοπέδων που βρίσκονται εντός ή στις παρυφές του ΠΣΘ στο δίκτυο ελεύθερων χώρων, με κύρια και κατά προτεραιότητα χρήση το αστικό πράσινο.
Βάσει του προτεινόμενου νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο “Μακεδονία” προγραμματίζεται ως κύριος κόμβος διεθνών επιβατικών μεταφορών, κατά τρόπο ώστε να διατηρεί ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά κατάλληλα για τη συνεχή και ικανή εξυπηρέτηση των φόρτων. Παράλληλα, λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου η λειτουργία του να μην προκαλεί επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων και στο φυσικό περιβάλλον.
Ο χώρος του επιβατικού τερματικού σταθμού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενοποιείται λειτουργικά με τον αστικό ιστό της πόλης, βελτιώνεται και αξιοποιείται η οδική σύνδεσή του με τον άξονα Πάτρας - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ). Παράλληλα, ορίζεται ότι ο επιβατικός σιδηροδρομικός σταθμός της Θεσσαλονίκης και ο μείζων τερματικός σταθμός λεωφορείων ΚΤΕΛ, στην περιοχή του Δενδροποτάμου, εξυπηρετούν τοπικές, υπερτοπικές και διεθνείς ανάγκες ως “πολυτροπικά κέντρα”.