Απελευθέρωση… αλά ελληνικά, με χαράτσι 10% στους νέους παρόχους, αναμένεται να οδηγήσει σε συνέχιση του μονοπωλίου των ΕΛΤΑ!Κάπως έτσι ερμηνεύει ο διευθύνων σύμβουλος της ACS Courier Απόστολος Γεωργαντζής το περιεχόμενο της δημόσιας διαβούλευσης για την αποζημίωση του «Φορέα Καθολικής Υπηρεσίας» (ΕΛΤΑ).
Σύμφωνα με τη δημόσια διαβούλευση, οι πάροχοι θα συνεισφέρουν στην αποζημίωση των ΕΛΤΑ, ως «ΦΚΠΥ», έως 10% επί του κύκλου εργασιών τους.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ACS, «κάτι τέτοιο θα οδηγήσει όχι σε απελευθέρωση, αλλά σε πλήρη διατήρηση του μονοπωλίου και σε μη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς».
Σε συνέντευξή του στο metaforespress.gr, ο κ. Γεωργαντζής υπογραμμίζει ότι η εγχώρια αγορά κινείται πτωτικά περί το 10%, συμπαρασύροντας και τα τιμολόγια κατά 5-10%.
Ο CEO της ACS χαρακτηρίζει δύσκολη περίπτωση την αποκρατικοποίηση του οργανισμού. Εν όψει, πάντως, της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς από 1/1/13, ο κ. Γεωργαντζής σημειώνει ότι η ACS ενδέχεται να συνεργαστεί με τον ΕΛΤΑ.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Πως κινείται εφέτος η ταχυδρομική αγορά;
- H αγορά εφέτος εκτιμάται ότι κινείται πτωτικά κοντά στο 10%, σε επίπεδο κύκλου εργασιών. Πέρυσι, σύμφωνα με δικές μας εκτιμήσεις, η αγορά των ταχυμεταφορών διαμορφώθηκε συνολικά περίπου στα 250 εκατ. ευρώ.
Στο τομέα των αντικειμένων η αγορά εκτιμάται ότι πέφτει κοντά στο 5%.
Η μείωση των αντικειμένων έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό τις εταιρείες και συνεπακόλουθα, σε μείωση τιμολογίων. Ενδεικτικό είναι ότι η μέση τιμή, το 2012, σε σχέση με το 2010, εκτιμάται ότι υποχώρησε μεταξύ 5-10%.
Η εγχώρια αγορά (αποστολές εσωτερικού) γνωρίζει μεγαλύτερη πτώση από τη διεθνή αγορά (αποστολές εξωτερικού). Η διεθνής αγορά γνώρισε νωρίτερα την κρίση, πέφτει εδώ και 4-5 χρόνια, αντίθετα με την αγορά εσωτερικού, η οποία άρχισε να κινείται πτωτικά από τις αρχές-μέσα του 2010.
- Ως γνωστόν, το 2013 εισερχόμαστε σε καθεστώς πλήρους απελευθέρωσης. Έχουν διευθετηθεί όλα τα θεσμικά ζητήματα; Είμαστε έτοιμοι για την απελευθέρωση;
- Δυστυχώς όχι όπως θα έπρεπε. Το πρώτο ζήτημα έχει να κάνει με την εξαίρεση των ΕΛΤΑ από το καθεστώς ΦΠΑ. Για ένα μεγάλο μέρος του πελατολογίου των ΕΛΤΑ, όπως τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες και δημόσιους φορείς, το οποίο σε μέγεθος ξεπερνά το 50% της επιστολικής αλληλογραφίας σε τεμάχια, το ΦΠΑ είναι κόστος.
Όποια εταιρεία θέλει να εισέλθει στην αγορά, αυτομάτως εισέρχεται με ένα σημαντικό μειονέκτημα, καθότι καθίσταται πιο ακριβή κατά 23% στο μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς. Ο ΕΛΤΑ έχει το τιμολογιακό πλεονέκτημα, σε συνδυασμό με το πανελλαδικό δίκτυο που διαθέτει.
- Από το υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζουν ότι σύντομα θα υπογραφτεί ΚΥΑ για την καθολική υπηρεσία και το καθαρό της κόστος…
-Μένει να διευθετηθούν αρκετά πράγματα. Η εικόνα που έχουμε για τον ΦΠΑ, αλλά και την ΚΥΑ για την καθολική υπηρεσία είναι ότι θα καθυστερήσουν. Όχι νωρίτερα από τα τέλη του έτους. Παρόλα αυτά, κατά τις τελευταίες ημέρες, φαίνεται να έχουν ξεκινήσει σχετικές διαβουλεύσεις, που όμως δεν κοιτάζουν, όπως θα έπρεπε πρώτα αν υπάρχει καθαρό κόστος και μετά πως αυτό επιμερίζεται με δίκαιο τρόπο για την διευκόλυνση της απελευθέρωσης, αλλά έχουν ως αντικείμενο κυρίως την επιβολή υπέρμετρων εμποδίων για τους νέους παρόχους.
Δεύτερο σημαντικό ζήτημα (πέραν του ΦΠΑ) είναι η πρόσβαση στο δίκτυο διανομής του ΕΛΤΑ . Πλεονέκτημα έχει ο ΕΛΤΑ, όχι μόνο επειδή διαθέτει πανελλαδικό δίκτυο, αλλά και εξαιτίας της πυκνότητας των επιστολών προς διανομή, πετυχαίνει οικονομίες κλίμακος.
Αυτό που προτείνουμε να συμβεί με την απελευθέρωση είναι ότι συνέβη στις τηλεπικοινωνίες με το δίκτυο του ΟΤΕ. Κάθε εταιρεία να μπορεί, με διαφανή τιμολόγηση, να χρησιμοποιεί /μισθώσει τμήμα του δικτύου των ΕΛΤΑ.
To τρίτο κομμάτι είναι τα τέλη, δεν ξέρουμε σε τι ποσοστό θα διαμορφωθούν αυτά υπέρ του «Φορέα Καθολικής Υπηρεσίας», δηλαδή των ΕΛΤΑ.
Η νομοθεσία προβλέπει βέβαια ότι, σε αυτό το ταμείο, θα συμμετάσχει και ο ΕΛΤΑ, αλλά δεν έχει αποσαφηνιστεί το μέγεθος της συνεισφοράς του. Δυστυχώς στο θέμα αυτό, το πρόσφατο σχέδιο του κειμένου προς διαβούλευση του υπουργείου για την ΚΥΑ, σχετικά με την συνεισφορά των νέων παρόχων στην αποζημίωση του ΦΠΚΥ(ΕΛΤΑ), προβλέπει τέλη με ποσοστά έως 10% (!) επί του τζίρου των νέων παρόχων.
Είναι εμφανές ότι κάτι τέτοιο - αν γίνει - θα οδηγήσει όχι σε απελευθέρωση, αλλά σε πλήρη διατήρηση του μονοπωλίου και σε μη απελευθέρωση της αγοράς. Το ποσοστό που θα μπορούσαν να υποστούν νέοι πάροχοι ανέρχεται το πολύ σε έως 0,5% των εσόδων τους, καθώς σε διαφορετική περίπτωση, λόγω των δυσκολιών ενός start upσε μία μη αναπτυσσόμενη αγορά, αλλά και του εμποδίου του ΦΠΑ, δεν πρόκειται να δούμε καμία δραστηριοποίηση.
Μάλιστα, αν τελικά ισχύσει το ανωτέρω αναφερόμενο ποσοστό ως τέλος 10% είναι εξαιρετικά πιθανόν και οι εταιρείες που σήμερα έχουν μια μικρή δραστηριοποίηση (σε αποστολές > 50 γραμμ.) να σταματήσουν. Το θέμα αυτό πλέον, λόγω της ανωτέρω εξέλιξης, είναι μάλλον το σημαντικότερο.
-Το φλέγον ζήτημα της αγοράς είναι η αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ. Πιστεύετε ότι θα έχει ευτυχή κατάληξη;
- Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι θα είναι δύσκολο να εκδηλωθεί σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ΕΛΤΑ, σε μια χώρα που βρίσκεται σε οικονομική κρίση. Επίσης, δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε ότι ο κλάδος βρίσκεται σε πτωτική πορεία, λόγω της ανάπτυξης της ηλεκτρονικής επικοινωνίας.
Μιλάμε λοιπόν για μια αγορά που συρρικνώνεται, σε μια χώρα με δημοσιονομικά προβλήματα. Επίσης, λόγω της σχετικά χαμηλής κερδοφορίας των ΕΛΤΑ, δεν αναμένονται τα έσοδα, που θα καρπωθεί το Δημόσιο, από την πώληση των ΕΛΤΑ να είναι υψηλά, καθώς οιοι εταιρείες αποτιμούνται με βάση την μελλοντική τους κερδοφορία.
- Συγχωνεύσεις θα συντελεστούν στον κλάδο των ταχυμεταφορών;
- Δυστυχώς, πολλές εταιρείες στην Ελλάδα δεν είναι υγιείς. Κανονικά αυτές οι εταιρείες θα έπρεπε να μην υφίστανται, με τόσες μεγάλες υποχρεώσεις στο Δημόσιο, το ΙΚΑ, την Εφορία, κτλ.
Γενικότερα, η Πολιτεία και η ΕΕΤΤ οφείλουν να αυστηριοποιήσουν τους ελέγχους που διεξάγουν. Αρκετοί είναι αυτοί που κλείνουν μια ταχυμεταφορική εταιρεία, αφήνοντας πίσω τους χρέη και υποχρεώσεις και ανοίγουν άλλη με διαφορετικό όνομα.
Στο διεθνές κομμάτι, όπου εκεί τα πράγματα είναι πιο διαφανή, βλέπουμε συγχωνεύσεις, όπως της UPS με την ΤΝΤ.
-Πως κινείται η ACS; Ποια είναι τα άμεσα πλάνα;
- Η εταιρεία είχε στα πλάνα της, εδώ και 2-3 χρόνια, τη δημιουργία ενός υπερσύχρονου κέντρου διαλογής για τις ταχυμεταφορές. Η επένδυση της τάξης των 8 -10 εκατ. ευρώ ανεστάλη, εξαιτίας των δημοσιονομικών προβλημάτων που ανέκυψαν στη χώρα.
Το άλλο που κοιτάμε είναι η επέκταση στο εξωτερικό, καθώς στην Ελλάδα διαρκώς συρρικνώνονται οι όγκοι. Κοιτάμε κυρίως γειτονικές χώρες, όπως τα Βαλκάνια.
Όσον αφορά την εγχώρια αγορά, με την πλήρη απελευθέρωση δεν θα ήμασταν αντίθετοι στο να συνεργαστούμε και με τα ΕΛΤΑ, και πιστεύουμε ότι η απελευθέρωση θα μας βοηθήσει να αυξήσουμε τα έσοδά μας, που είναι κύριο μέλημα, λόγω και της οικονομικής κρίσης.
Το κομμάτι πάντως που προσδοκούμε από την απελευθέρωση δεν είναι τόσο μεγάλο για να πρέπει να ανησυχεί ο ΕΛΤΑ. Εκτιμώ ότι πιο επικίνδυνη για τον οργανισμό των ΕΛΤΑ η γενικότερη πτώση της αγοράς λόγω της κρίσης, παρά η απελευθέρωση.