Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

Κόκκινη κάρτα βγάζει η Κομισιόν στην απόφαση του Αμερικανικού Κογκρέσου για πλήρη έλεγχο (σάρωση) στους λιμένες της ΕΕ στα εμπορεύματα που κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ

Την αντίθεσή της εκφράζει η Επιτροπή για την υποχρέωση που προσπαθεί να επιβάλλει το Αμερικανικό Κογκρέσο στην ΕΕ, για σάρωση 100% όλων των εμπορευματοκιβωτίων σε ευρωπαϊκά λιμάνια που πραγματοποιούν εξαγωγές προς τις ΗΠΑ. "Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προβλέπει την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου δεδομένου ότι θα προκαλέσει τεχνικές και οργανωτικές δυσκολίες, με αποτέλεσμα σημαντικό κόστος, μη αποδεδειγμένο όφελος σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και πιθανό περιορισμό των συναλλαγών". Αυτή την απάντηση έδωσε ο Επίτροπος της ΕΕ, Algirdas Šemeta, αρμόδιος για Θέματα Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης, Ελέγχου και Καταπολέμησης της Απάτης σε σχετική ερώτηση του Ευρωβουλευτή Κ. Πουπάκη, επιβεβαιώνοντας τις επιφυλάξεις του Ευρωβουλευτή για την αποτελεσματικότητα του εν λόγω μέτρου. Ο κ. Šemeta υπογραμμίζει στην απάντησή του ότι η Επιτροπή έχει εκπονήσει τρεις συμπληρωματικές μελέτες με σκοπό να εκτιμηθούν οι πιθανές συνέπειες της υποχρεωτικής σάρωσης για τις συναλλαγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόσο στον τομέα των μεταφορών όσο και στον τομέα της τελωνειακής ασφάλειας. Σύμφωνα με τον Επίτροπο "οι εν λόγω μελέτες επιβεβαιώνουν ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου θα έχει σημαντικό κόστος, καθώς επίσης θα προκαλέσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό της λιμενικής βιομηχανίας, δεδομένου ότι μόνο λίγα ευρωπαϊκά λιμάνια, στα οποία συγκεντρώνεται σημαντικός όγκος εμπορευμάτων με προορισμό τις ΗΠΑ, θα μπορέσουν να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος, αποκτώντας έτσι συγκριτικό πλεονέκτημα στις ροές προς τις ΗΠΑ".Επιπλέον, ο αρμόδιος Επίτροπος επισημαίνει ότι η αμερικανική πλευρά σχεδιάζει διετή παράταση της εφαρμογής του μέτρου, που κανονικά ήταν να τεθεί σε πλήρη ισχύ τον Ιούλιο του 2012, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα ότι η καθυστέρηση αυτή θα έχει σαν αποτέλεσμα να αναθεωρήσει το Αμερικανικό Κογκρέσο το εν λόγω μέτρο και να ταχθεί υπέρ μιας προσέγγισης για την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού βασιζόμενη στον κίνδυνο. Σε σχετική του δήλωση ο Έλληνας Ευρωβουλευτής υπογράμμισε: " η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου στη δύσκολη περίοδο που διανύει η ελληνική οικονομία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ επιβαρύνοντας με επιπλέον κόστος τους ελέγχους στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, καθώς σύμφωνα με μελέτες η επιβάρυνση ανά εμπορευματοκιβώτιο ανέρχεται μέχρι και 120 ευρώ" .