ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ στον «Αγγελιοφόρο»
Οχι... χαραμάδα, αλλά μια τεράστια πόρτα ανοίγει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», προκειμένου να μπουν διόδια στο δρόμο-καρμανιόλα προς τη Χαλκιδική! Με προκήρυξη της εταιρίας για την προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία οδό και στους κάθετους άξονες Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή και Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας ζητείται να γίνουν αντίστοιχες ενέργειες και στους αυτοκινητόδρομους Θεσσαλονίκη - Νέα Μουδανιά, Κλειδί - Χαλάστρα - Εύζωνοι και Ακτιο - Αμβρακία! Την ίδια ώρα, όχι σε ενάμιση χρόνο αλλά μέσα στους επόμενους τρεις μήνες πρόκειται να εγκατασταθούν κατά μήκος της Εγνατίας οδού έξι νέοι σταθμοί διοδίων, που θα λειτουργούν με το συμβατικό τρόπο, δηλαδή με μπάρες. Οι σταθμοί αυτοί θα έρθουν να προστεθούν στα διόδια του Πολυμύλου, που λειτουργούν ήδη, αλλά και σε αυτά των Μαλγάρων, που είναι κοινά και για αυτούς που ταξιδεύουν μέσω της Εγνατίας οδού, αλλά και για αυτούς που χρησιμοποιούν τον ΠΑΘΕ.
Η προκήρυξη
Η προκήρυξη της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που έχει ήδη δημοσιευτεί, έχει ως αντικείμενο την «Προμήθεια, εγκατάσταση, προσωρινή λειτουργία και συντήρηση συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων απρόσκοπτης διέλευσης από πολλαπλές λωρίδες κυκλοφορίας στην Εγνατία οδό, στους κάθετους άξονες και σε άλλες οδούς αρμοδιότητας της ''Εγνατία Οδός ΑΕ''».Στο σημείο της προκήρυξης όπου γίνεται σύντομη περιγραφή της σύμβασης, οι δρόμοι όπου θα εφαρμοστεί το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων αναφέρονται ονομαστικά και σε αυτούς συμπεριλαμβάνεται ο δρόμος Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών.Οπως αναφέρει στον «Α» ο αντιπρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Γιάννης Τσακλίδης, «το αν, το πότε, και το πού θα μπουν διόδια είναι κάτι που πάντα το αποφασίζει η κυβέρνηση. Εμείς ως εταιρία απλώς καταθέτουμε προτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, η εγκατάσταση διοδίων στο δρόμο Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών δεν είναι κάτι που θα συμβεί άμεσα».
Καρμανιόλα
Ο... απίστευτος δρόμος προς τη Χαλκιδική αποτελεί εθνική οδό, μόνον όμως κατ' ευφημισμόν, καθώς πρόκειται για καρμανιόλα. Μέχρι πρότινος, σε τμήμα του δρόμου, από τη Σωζόπολη μέχρι τα Νέα Μουδανιά, δεν υπήρχε καν διαχωριστικό στηθαίο, με τις μετωπικές συγκρούσεις να αποτελούν καθεστώς. Τελικά, μετά από τα πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα, μπήκε στηθαίο ασφαλείας, αλλά ο δρόμος δεν έχει το διεθνώς αποδεκτό πλάτος, σε σχέση με τον αριθμό των οχημάτων που καλείται να εξυπηρετήσει τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικότερα, τους καλοκαιρινούς μήνες υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση από το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου διέρχονται περισσότερα από 50.000 οχήματα.Εξάλλου, στο ίδιο τμήμα δεν υπάρχει Λωρίδα Εκτάκτων Αναγκών (ΛΕΑ). Ετσι, αν κάποιο ΙΧ πάθει λάστιχο, τότε κινδυνεύει η ζωή του οδηγού, καθώς θα αναγκαστεί να σταματήσει κυριολεκτικά στη μέση του δρόμου, αφού δεν υπάρχει άλλο σημείο.Οπως και να 'χει, κάθε καλοκαίρι χιλιάδες Θεσσαλονικείς που κατευθύνονται προς τη Χαλκιδική βιώνουν ένα «γολγοθά», όταν μέσω του συγκεκριμένου δρόμου προσπαθούν να φτάσουν στον προορισμό τους.
Τα τροχαία
Οπως αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος Σάκης Τσιούτρας, το μήκος του δρόμου, από τη Βούλγαρη μέχρι τα Νέα Μουδανιά, είναι περίπου 60 χιλιόμετρα. «Παρότι πρόκειται για δρόμο που είναι χαρακτηρισμένος ως αυτοκινητόδρομος, δεν υπήρχε παντού στηθαίο. Τελικά μπήκε στηθαίο και στο τμήμα Σωζόπολη - Νέα Μουδανιά, αλλά διαφορετικού τύπου από αυτό που υπάρχει στο πρώτο τμήμα του δρόμου. Σήμερα, το μεγαλύτερο πρόβλημα του δρόμου είναι το ότι δεν υπάρχει παντού ΛΕΑ», υπογραμμίζει ο κ. Τσιούτρας.Το 2008 στο δρόμο Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών επτά άτομα έχασαν τη ζωή τους, το 2009 σκοτώθηκαν άλλα επτά άτομα και δέκα τραυματίστηκαν σοβαρά, ενώ φέτος μέχρι τον Αύγουστο εννιά άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά.
Στην Εγνατία
Στο μεταξύ, νέοι σταθμοί διοδίων έρχονται το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στην Εγνατία οδό. Παρά το ότι στις προθέσεις της εταιρίας ήταν να μη λειτουργήσουν συμβατικά διόδια, αλλά ηλεκτρονικά (χωρίς μπάρες και σταθμούς, στα οποία η χρέωση θα γίνεται με βάση τα χιλιόμετρα που θα έχει διανύσει ένα όχημα στον αυτοκινητόδρομο, το οποίο θα καταγράφεται από κάμερες, χωρίς να σταματά κάπου), το ένα με ενάμισι έτος που απαιτείται μέχρι την εγκατάσταση του συστήματος κρίθηκε απαγορευτικό από τα υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, και Οικονομικών. Οι νέοι σταθμοί θα λειτουργήσουν στην Ηγουμενίτσα, στα Ιωάννινα, στα Γρεβενά, στη Νυμφόπετρα, στο Παγγαίο και στην Κομοτηνή. Το κόστος διέλευσης θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με τον ΠΑΘΕ, όμως σε κάθε περίπτωση η τελική απόφαση θα ληφθεί από τα συναρμόδια υπουργεία.