Την αναγκαιότητα θέσπισης τεχνικών προδιαγραφών ασφαλείας βάσει των οποίων θα εγκαθίστανται οι στάσεις και τα στέγαστρα του ΟΑΣΘ, καθώς και της αποσαφήνισης με ρητό τρόπο από τη νομοθεσία τού ποιος φορέας είναι υπεύθυνος για τη χωροθέτησή τους, επισημαίνει το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Η αρμοδιότητα σήμερα αποδίδεται στο ΣΑΣΘ στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού αστικών συγκοινωνιών για τον οποίο είναι υπεύθυνος βάσει του ιδρυτικού του νόμου.
Το ζήτημα της έλλειψης προδιαγραφών ασφαλείας σε στάσεις του ΟΑΣΘ κυρίως εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος καταδείχθηκε με τραγικό τρόπο τον Αύγουστο του 2013, όταν διερχόμενο αυτοκίνητο έπεσε πάνω σε στάση στο δρόμο Ωραιοκάστρου - Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας 75χρονος και να τραυματιστούν πέντε γυναίκες. Το συμβάν ήταν η αιτία της σύστασης ειδικής ομάδας εργασίας του ΣΑΣΘ για την καταγραφή της επικινδυνότητας των στάσεων, ενώ το επίμαχο ζήτημα είχε τεθεί στο παρελθόν και από το σωματείο των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.
Ενδεικτικά επικίνδυνες θεωρούνται οι στάσεις στο δρόμο Θεσσαλονίκης - Νέας Μηχανιώνας, Θεσσαλονίκης - Ωραιοκάστρου, στην επαρχιακή οδό προς Καλοχώρι, στην επαρχιακή Ασβεστοχωρίου - Εξοχής - Χορτιάτη, στο δρόμο προς Βασιλικά μέσω του Νέου Ρυσίου αλλά και σε αρκετούς δρόμους στην επαρχία Λαγκαδά.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΑΣΘ
Στο ζήτημα των προδιαγραφών ασφαλείας αναμένεται να αναφερθεί η συγκοινωνιολόγος Χριστίνα Πασχαλίδου, συνεργάτιδα του ΣΑΣΘ, κατά την εισήγησή της στη διημερίδα “Οι δημόσιες μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την αστική κινητικότητα”, που διοργανώνει το Συμβούλιο σήμερα και αύριο στη Θεσσαλονίκη. Στην ομιλία της με θέμα “Νέες προδιαγραφές για χωροθέτηση και σχεδιασμό στάσεων και στεγάστρων στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης - Η πρόταση του ΣΑΣΘ” η κ. Πασχαλίδου σημειώνει: “Το ΣΑΣΘ, πριν να εκδώσει απόφαση για τη χωροθέτηση μιας στάσης, διενεργεί αυτοψία για αξιολόγηση της κατάστασης σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ του οικείου δήμου. Ελλείψει ειδικών προδιαγραφών ως κριτήρια για την επιλογή της θέσης της στάσης χρησιμοποιούνται οι διατάξεις του ΚΟΚ (περί στάσης και στάθμευσης οχημάτων), οι συνθήκες οδικής ασφάλειας του σημείου (ορατότητα, γεωμετρικά χαρακτηριστικά οδού, πεζοδρόμια, εσοχές, φωτισμός κ.λπ.), οι αποστάσεις από υφιστάμενες στάσεις, η πληθώρα των γραμμών που διέρχονται, τυχόν άλλα δεδομένα κατά περίπτωση και ο βαθμός αναγκαιότητας εξυπηρέτησης της περιοχής”.
Η έλλειψη εξειδικευμένων τεχνικών προδιαγραφών, οι οποίες να λαμβάνουν υπόψη τις απαιτήσεις κυκλοφορίας των λεωφορείων, τις ανάγκες των επιβατών και το υπόλοιπο δομημένο αστικό περιβάλλον, η προσπάθεια αποφυγής επιβάρυνσης της ομαλής διεξαγωγής της κυκλοφορίας και φυσικά η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού καθιστούν αναπόφευκτη την υποκειμενικότητα και την εφαρμογή προσωπικών κριτηρίων του χειριστή, υποστηρίζει η συγκοινωνιολόγος.
Η ομάδα εργασίας που όρισε το ΣΑΣΘ, αφού μελέτησε την υφιστάμενη νομοθεσία σχετικά με τις αρμοδιότητες των φορέων της πόλης στο θέμα της χωροθέτησης στάσεων ανά κατηγορία οδικού δικτύου, τις καλές πρακτικές που ισχύουν διεθνώς και τις τεχνικές προδιαγραφές, συνέταξε τις προτάσεις της, που περιλαμβάνονται σε σχετικό υπόμνημα, το οποίο υποβλήθηκε στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και σε όλους τους τοπικούς φορείς.
Οι προτάσεις νομοθετικού πλαισίου είναι: 1. Σαφής οροθέτηση στον ιδρυτικό νόμο ΣΑΣΘ των αρμοδιοτήτων του φορέα καθ’ ύλη και κατά τόπο για τη χωροθέτηση στάσεων και στεγάστρων. 2. Σαφής οροθέτηση στον ιδρυτικό νόμο ΣΑΣΘ της αρμοδιότητας επιλογής του είδους, της μορφής και του τύπου στεγάστρων, σύμφωνα με τεχνικές προδιαγραφές που προτείνεται να συνταχθούν από το ΥΠΟΜΕΔΙ. 3. Σύνταξη εθνικών τεχνικών προδιαγραφών ορθής και ασφαλούς χωροθέτησης στάσεων και στεγάστρων από το ΥΠΟΜΕΔΙ. Το ΥΠΟΜΕΔΙ μπορεί να αναζητήσει συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς-ιδρύματα, όπως το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, τα Πολυτεχνεία της χώρας, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΚΕΤΑ, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας “Πάνος Μυλωνάς” κ.ά. 4. Απόδοση της αρμοδιότητας συντήρησης των στεγάστρων στο φορέα εκείνο που θα είναι σε θέση να εγγυηθεί τη συνεχή συντήρησή τους (δήμος ή περιφέρεια). 5. Τροποποίηση του ΚΟΚ σε όσα άρθρα πρέπει να γίνει ρητή πρόβλεψη ειδικών ρυθμίσεων υπέρ ΣΑΣΘ (κατ’ αναλογία των ειδικών ρυθμίσεων υπέρ ΟΑΣΑ). 6. Καθορισμός ορισμών εννοιών ή και τροποποίηση ορισμών σε όλα τα οικεία νομοθετήματα.
“Η επιστημονικά τεκμηριωμένη θεώρηση του θέματος χωροθέτησης στάσεων και στεγάστρων δεν είναι δυνατή χωρίς τεχνικές προδιαγραφές. Η έλλειψή τους οδηγεί συχνά σε υποβάθμιση της οδικής ασφάλειας και του συνολικού επιπέδου παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, παρότι προτεραιότητα του ΣΑΣΘ στον τρόπο αντιμετώπισης του θέματος των στάσεων είναι η εξυπηρέτηση των επιβατών. Το ΣΑΣΘ, διαπιστώνοντας τις παραπάνω ελλείψεις και τα προβλήματα και λαμβάνοντας υπόψη την πρωταρχική σημασία της ασφαλούς και άνετης επιβίβασης, αποβίβασης, αναμονής χρηστών των λεωφορείων, πρότεινε τη θέσπιση και την εφαρμογή τεχνικών προδιαγραφών, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες”, επισήμανε η κ. Πασχαλίδου.
Η ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Στη διημερίδα για τις δημόσιες μεταφορές στη Θεσσαλονίκη που διοργανώνει το ΣΑΣΘ σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο ξενοδοχείο “Nikopolis” θα συμμετάσχουν δεκάδες επιστήμονες, ειδικοί και επικεφαλής φορέων. Χαιρετισμούς θα απευθύνουν ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γιώργος Ορφανός, η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ Γιάννης Παλαιστής και ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης. Κεντρική προσκεκλημένη ομιλήτρια στη διημερίδα είναι η εκτελεστική διευθύντρια του ευρωπαϊκού δικτύου POLIS Karen Vancluysen, η οποία θα αναλύσει την ανάπτυξη της καινοτομίας στις δημόσιες μεταφορές σε ευρωπαϊκές πόλεις και περιφέρειες. Το POLIS είναι ένα ευρωπαϊκό δίκτυο, στο οποίο συνεργάζονται πόλεις, αρχές μεταφορών και περιφέρειες της Ευρώπης, ώστε να αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Επίσης κεντρικός προσκεκλημένος είναι ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, καθηγητής Γιώργος Γιαννόπουλος, ο οποίος θα μιλήσει για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον των δημόσιων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.