Σάββατο 9 Αυγούστου 2014

e-Call: Όταν το τρακαρισμένο αυτοκίνητο καλεί μόνο του βοήθεια

Στα τέλη του 2017 ή στις αρχές του 2018 εκτιμάται ότι θα τεθεί σε ισχύ ο κανονισμός για την υποχρεωτική χρήση πανευρωπαϊκού συστήματος κλήσης έκτακτης ανάγκης (γνωστό και ως e-Call) στα επιβατικά αυτοκίνητα.

Του Κώστα Σιαμέλη
R2unit@hotmail.com

Σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάθε νέο επιβατικό αυτοκίνητο, αλλά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ,θα πρέπει να εξοπλίζονται με σύστημα το οποίο σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος θα παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης ή χειροκίνητης κλήσης του αριθμού έκτακτης ανάγκης 112.
Η εφαρμογή του νέου Κανονισμού, που άπτεται θεμάτων βιομηχανίας και τεχνικής εναρμόνισης αναμένεται, σύμφωνα με μελέτες της Κομισιόν και άλλων εμπειρογνωμόνων, να συμβάλει σε:
-Μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων έως 10%.
-Μείωση της σοβαρότητας των τραυματισμών έως 15%.
-Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης λόγω τροχαίων ατυχημάτων.
-Διευκόλυνση των υπηρεσιών διάσωσης και αυξημένη ασφάλεια των σωστικών συνεργείων.
Υπογραμμίζεται ότι στο κείμενο του Κανονισμού ορίζεται σαφώς η υποχρέωση των κατασκευαστών να συμμορφώνονται με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το σύστημα e-Call είναι ήδη διαθέσιμο από ορισμένους κατασκευαστές, όμως, μόλις το 0,7% των αυτοκινήτων, που κυκλοφορούν, το διαθέτουν.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ
Μόλις οι αισθητήρες ενός αυτοκινήτου -οι ίδιοι που ενεργοποιούν τους αερόσακους- του «πουν» ότι έγινε σοβαρό ατύχημα, το αυτοκίνητο καλεί αυτομάτως τον πανευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 στέλνοντας στοιχεία για τον ακριβή τόπο και χρόνο της σύγκρουσης. Τα στοιχεία αυτά μεταβιβάζονται αμέσως στις αρμόδιες υπηρεσίες που ενεργοποιούνται στέλνοντας επιτόπου ασθενοφόρα, περιπολικά της αστυνομίας και πυροσβεστικά οχήματα. Το σύστημα μπορεί να ενεργοποιηθεί και από τον οδηγό με το πάτημα ενός και μόνο κουμπιού, ενώ για να λειτουργήσει πλήρως, θα πρέπει να υπάρξει αντίστοιχη αναβάθμιση των υποδομών ενημέρωσης των αρμοδίων υπηρεσιών και φυσικά υποχρεωτικός εξοπλισμός όλων των μοντέλων, κόστος που εκτιμάται ότι δεν είναι μεγαλύτερο από 100 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
Εκτιμάται ότι το e-Call μπορεί να σώσει μέχρι και 2.500 ζωές το χρόνο, αφού μία κλήση στον αριθμό 112 μπορεί να επιταχύνει το χρόνο ανταπόκρισης κατά 40% στις αστικές περιοχές και 50% εκτός πόλης (με καθαρό όφελος χρόνου περίπου δέκα λεπτά). Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται για το e-Call από το 2005 οπότε και προσπάθησε να το θεσπίσει σε εθελοντική βάση.

ΧΑΚΕΡΣ Δυνητικοί στόχοι τα διασυνδεμένα ΙΧ
Έρευνα καταδεικνύει τους κινδύνους από τα σύγχρονης τεχνολογίας διασυνδεδεμένα οχήματα. Ψηφιακοί εγκληματίες «στοχεύουν» σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα χρηστών των αυτοκινήτων αλλά και σε ενημερώσεις λογισμικού και Διαδικτυακές εφαρμογές. Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από το Interactive Advertising Bureau (IAB) στην Ισπανία με τη συνεργασία των εταιρειών Kaspersky Lab, Applicantes και τη Motor.com είναι η πρώτη ετήσια μελέτη για τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα. Σκοπός της μελέτης είναι να προσφέρει μια συνολική επισκόπηση της αγοράς των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων, συνδυάζοντας όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, ώστε να προσφέρει απαντήσεις σε σημαντικά ερωτήματα.
Επιπλέον, η έρευνα επιχειρεί να παρατηρήσει συνολικότερα το περιβάλλον λογισμικού που προσφέρουν σήμερα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, το οποίο είναι ιδιαίτερα κατακερματισμένο. Ο Βιθέντε Ντίαθ, επικεφαλής ασφαλείας της εταιρείας παροχής λύσεων ασφάλειας υπολογιστών Kaspersky Lab, ήταν υπεύθυνος για το κομμάτι της έρευνας που αφορούσε τα πιθανά ζητήματα ασφάλειας που εγείρονται από τη σύνδεση των αυτοκινήτων στο Διαδίκτυο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν οι οδηγοί δεν μπορούν να αγνοήσουν πλέον τις ανησυχίες για την ασφάλεια των επικοινωνιών και των Διαδικτυακών υπηρεσιών που συμπεριλαμβάνονται στη νέα γενιά των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων. Σήμερα, τα αυτοκίνητα δεν διαθέτουν μόνο ηλεκτρονικά βοηθήματα για την οδήγηση, αλλά προσφέρουν και δυνατότητες πρόσβασης σε κοινωνικά δίκτυα και λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ενώ συνδέονται με έξυπνες συσκευές (smartphones, ταμπλέτες, πλοηγούς) κλπ.
Αυτές οι τεχνολογίες προσφέρουν μεγάλα πλεονεκτήματα στους οδηγούς, φέρνουν, όμως, και νέους κινδύνους για τους χρήστες. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η ανάλυση των παραγόντων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ψηφιακές επιθέσεις και ατυχήματα. Ενδεικτικά, τα προσωπικά δεδομένα, οι ενημερώσεις και οι εφαρμογές των έξυπνων κινητών τηλεφώνων για αυτοκίνητα θα μπορούσαν να αποτελέσουν τρεις ξεχωριστούς στόχους επίθεσης για τους ψηφιακούς εγκληματίες.
«Τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα μπορούν να ανοίξουν την πόρτα σε απειλές που υπάρχουν εδώ και καιρό στον κόσμο των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των έξυπνων τηλεφωνικών συσκευών. Για παράδειγμα, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων μπορεί να ανακαλύψουν ότι οι κωδικοί τους έχουν κλαπεί. Με αυτό τον τρόπο, η θέση του οχήματός τους θα μπορούσε να εντοπιστεί, ενώ οι πόρτες του θα μπορούσαν να ξεκλειδωθούν εξ αποστάσεως. Τα ζητήματα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων είναι ζωτικής σημασίας και οι σημερινοί οδηγοί οφείλουν να έχουν επίγνωση των νέων κινδύνων που δεν υπήρχαν προηγουμένως», δήλωσε ο Ντίαθ.