Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη το ευφυές σύστημα διαχείρισης αστικής κινητικότητας, το οποίο πέραν των άλλων ενημερώνει τους οδηγούς για τα κυκλοφοριακά δεδομένα, ώστε να επιλέγουν τη συντομότερη διαδρομή.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Το σύστημα διαθέτει δεκαπέντε κάμερες παρακολούθησης κυκλοφορίας, μετρητές φόρτου και ρύπανσης και πέντε ενημερωτικές πινακίδες σε κεντρικούς δρόμους (Βασιλίσσης Όλγας, Εγνατία, Λαγκαδά, δυτική είσοδοε, Μοναστηρίου). Επιπλέον με ειδική εφαρμογή κάποιοι φωτεινοί σηματοδότες ρυθμίζονται ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Τα στοιχεία που συγκεντρώνονται, όπως ο φόρτος και η ταχύτητα των οχημάτων, αποστέλλονται στο Κέντρο Ελέγχου της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και στη συνέχεια διαβιβάζονται σε έναν κεντρικό σέρβερ στο Ινστιτούτο Μεταφορών (ΙΜΕΤ). Το Ινστιτούτο με διάφορα μοντέλα προσομοίωσης προβλέπει τις κυκλοφοριακές συνθήκες για τα επόμενα ημίωρα. Η ενημέρωση δίνεται είτε από τις ηλεκτρονικές πινακίδες είτε από το διαδίκτυο, στην ιστοσελίδαwww.modithess.gr, ή με εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο.
Το ευφυές σύστημα παρουσιάστηκε σε ημερίδα του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) με θέμα «Στρατηγικές σχεδιασμού κινητικότητας: κοινές δράσεις φορέων για τη βελτίωση των κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών αποτελεσμάτων». Στην ιστοσελίδα του συστήματος ο χρήστης επιλέγει τη διεύθυνση από την οποία ξεκινά τη μετακίνησή του, τη διεύθυνση προορισμού, καθώς και το μέσο με το οποίο θα μετακινηθεί, αυτοκίνητο ή μέσα μαζικής μεταφοράς. Εάν επιλέξει δημόσιες συγκοινωνίες, το σύστημα υποδεικνύει στο χρήστη από ποια στάση θα πάρει το λεωφορείο, σε ποια θα κατεβεί και πόσα μέτρα χρειάζεται να προχωρήσει. Εάν επιλέξει να μετακινηθεί με το αυτοκίνητό του, το ευφυές σύστημα προσφέρει τέσσερις επιλογές: την πιο σύντομη χρονικά διαδρομή, την πιο κοντινή σε μήκος, την οικονομικότερη από πλευράς καυσίμων και μία φιλική περιβαλλοντικά διαδρομή. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να πάρει πληροφορίες και για συνδυασμένη μετακίνηση, με αυτοκίνητο και λεωφορείο, ή και για το πώς θα μετακινηθεί πεζή.
Το ευφυές σύστημα παρουσιάστηκε σε ημερίδα του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) με θέμα «Στρατηγικές σχεδιασμού κινητικότητας: κοινές δράσεις φορέων για τη βελτίωση των κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών αποτελεσμάτων». Στην ιστοσελίδα του συστήματος ο χρήστης επιλέγει τη διεύθυνση από την οποία ξεκινά τη μετακίνησή του, τη διεύθυνση προορισμού, καθώς και το μέσο με το οποίο θα μετακινηθεί, αυτοκίνητο ή μέσα μαζικής μεταφοράς. Εάν επιλέξει δημόσιες συγκοινωνίες, το σύστημα υποδεικνύει στο χρήστη από ποια στάση θα πάρει το λεωφορείο, σε ποια θα κατεβεί και πόσα μέτρα χρειάζεται να προχωρήσει. Εάν επιλέξει να μετακινηθεί με το αυτοκίνητό του, το ευφυές σύστημα προσφέρει τέσσερις επιλογές: την πιο σύντομη χρονικά διαδρομή, την πιο κοντινή σε μήκος, την οικονομικότερη από πλευράς καυσίμων και μία φιλική περιβαλλοντικά διαδρομή. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να πάρει πληροφορίες και για συνδυασμένη μετακίνηση, με αυτοκίνητο και λεωφορείο, ή και για το πώς θα μετακινηθεί πεζή.
Τέλος το ευφυές σύστημα, που λειτουργεί υπό την ευθύνη της περιφέρειας σε συνεργασία με το ΙΜΕΤ, το δήμο Θεσσαλονίκης και το ΣΑΣΘ, παρέχει πληροφορίες για σημεία πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος, όπως μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι κ.ά.