Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

ΟΑΣΘ Σε ρόλο συνηγόρου υφυπουργός και συνδικάτο

Ως εκπρόσωπος του ΟΑΣΘ εμφανίστηκε προχθές το βράδυ στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για την πρόταση εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση ο υφυπουργός Μεταφορών.


Του Νίκου Ηλιάδη

Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος παρουσίασε ως σημαντικό επίτευγμα τη νέα οικονομική συμφωνία με τον Οργανισμό δια της οποίας φορτώνεται το επιβατικό κοινό με επιπλέον 50 εκατ. ευρώ ετησίως διά της αύξησης κατά 25% έως 33% της τιμής των εισιτηρίων. Το καπέλο των 50 εκατ. ευρώ ο υφυπουργός το χαρακτήρισε ως «εξορθολογισμό του κομίστρου». Συμπέρανε μάλιστα, παντελώς αυθαίρετα και φυσικά εσφαλμένα, ότι «οι κοινωνικοί και οι θεσμικοί φορείς της Θεσσαλονίκης έχουν κατανοήσει απόλυτα το τι ακριβώς έγινε», αφήνοντας να εννοηθεί ότι συμφωνούν με τις αυξήσεις. Από το σύνολο των φορέων ο κ. Παπαδόπουλος κατονόμασε βεβαίως, μόνον το συνδικάτο των εργαζομένων στο ΟΑΣΘ, το οποίο ταυτίζεται πλήρως με τους μετόχους, αποσιωπώντας τις διαμαρτυρίες σχεδόν του συνόλου των δήμων του νομού Θεσσαλονίκης, κομμάτων, κινήσεων πολιτών κ.ά. Επιπλέον, ο υφυπουργός αποσιώπησε πλήρως την υποβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης λόγω της περικοπής των νυχτερινών δρομολογίων, του περιορισμού των ημερήσιων δρομολογίων, της αύξησης του ορίου ηλικίας των λεωφορείων κ.ο.κ. Αποσιώπησε επίσης, ότι μια σειρά διαχειριστικές πράξεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη. Στην ομιλία του ο κ. Παπαδόπουλος επιτέθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ για τις επικρίσεις που έχει διατυπώσει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προς τη νέα οικονομική συμφωνία, κατηγορώντας τον ότι «σήκωσε παντιέρα, ξεσηκώνει τον κόσμο», χωρίς όμως ανταπόκριση από τους πολίτες, όπως σημείωσε.

ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΜΗΚΟΣ ΚΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
Την πλήρη ταύτισή του με τη διοίκηση και τους μετόχους του ΟΑΣΘ επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά το συνδικάτο των εργαζομένων στον Οργανισμό. Σε μια πολυσέλιδη επιστολή - απάντηση την οποία απέστειλε προς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης και η οποία φέρει την υπογραφή του προέδρου και του γενικού γραμματέα, το συνδικάτο επαναδιατυπώνει ουσιαστικά όλα όσα ισχυρίστηκε η διοίκηση του ΟΑΣΘ σε διαφημιστική καταχώρηση σε εφημερίδα της Θεσσαλονίκης προκειμένου να απαντήσει στα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα της «Μ». Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στην επιστολή τους οι συνδικαλιστές απαντούν σαν διοίκηση του ΟΑΣΘ, για λογαριασμό των εργοδοτών τους. Συγκεκριμένα αναφέρονται στο επιχειρηματικό ρίσκο που αναλαμβάνουν οι μέτοχοι, στη μείωση κατά 2,5%(!) του επιχειρηματικού κέρδους των μετόχων τα τελευταία 17 χρόνια, χαρακτηρίζουν την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου «εξορθολογισμό», όπως και ο υφυπουργός, ισχυρίζονται ψευδώς ότι η αύξηση των εσόδων δια της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων θα είναι μόνον 20% σε σχέση με το 2013 (από 58 εκατ. ευρώ το 2013 τα έσοδα εκτιμώνται στα 108 εκατ. το 2017), επιτίθενται στη «Μ» για τις αποκαλύψεις της, χαρακτηρίζοντας τα δημοσιεύματα κακοπροαίρετα… Αντιθέτως, η ηγεσία του συνδικάτου δεν κάνει την παραμικρή αναφορά για τις μειώσεις στις αποδοχές των εργαζομένων οι οποίες άρχισαν να εμφανίζονται στα εκκαθαριστικά τους ήδη από τον Σεπτέμβριο. Αποφεύγει, μάλιστα, να συγκαλέσει γενική συνέλευση του συνδικάτου, παρότι είχε δεσμευτεί εγγράφως για τη σύγκλισή της εντός του Σεπτεμβρίου.

ΣΥΡΙΖΑ Ζητά να καταγγελθεί η σύμβαση
Να αποσύρει την υπουργική απόφαση «με την οποία αυξάνονται οι τιμές των εισιτηρίων και κατοχυρώνονται τα κέρδη των μετόχων του ΟΑΣΘ» και να προχωρήσει «στην καταγγελία της οικονομικής συμφωνίας» μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Οργανισμού καλεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης. Σε ανακοίνωσή του το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ζητά να γίνει «έλεγχος σε βάθος της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του ΟΑΣΘ» και παράλληλα να δοθεί στη δημοσιότητα «το πόρισμα των ελεγκτών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών για τις χρήσεις 2004 - 2006». Επαναφέρει, επίσης, το αίτημα για τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.
Στο μεταξύ, νέες διαμαρτυρίες για την αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων προγραμματίζονται γι’ αυτές τις μέρες. Το Δίκτυο Ανέργων και Επισφαλώς Εργαζομένων διοργανώνει στις 12 σήμερα το μεσημέρι συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ (Μπότσαρη με Παπαναστασίου). Αύριο, την ίδια ώρα θα γίνει συγκέντρωση στο άγαλμα Βενιζέλου και τη Δευτέρα στις 2 το μεσημέρι παράσταση διαμαρτυρίας στο περιφερειακό συμβούλιο. Την Τρίτη, στις 7 το απόγευμα, στην ΕΔΟΘ θα γίνει συγκέντρωση για τον συντονισμό δράσεων κατά των αυξήσεων. 

ΑΠΟΨΗ Ποιος πραγματικά διοικεί τον ΟΑΣΘ;

Μετά τη συνάντηση που είχε προχθές αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ με τον επικεφαλής του συνδικάτου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, μέλος της σχολίασε -πολύ εύστοχα- πως «σήμερα είδαμε τον πραγματικό πρόεδρο του ΟΑΣΘ». Το σχόλιο έσπευσε την επομένη κιόλας να επιβεβαιώσει η ηγεσία του συνδικάτου με την 9σελιδη επιστολή - απάντηση που απέστειλε προς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σε αυτήν οι ηγέτες του συνδικάτου απαντούν σαν να είναι οι μέτοχοι του Οργανισμού, επαναλαμβάνοντας σχεδόν αυτολεξεί όσα ισχυρίστηκε ο -κατά τον τύπο- πρόεδρος του ΟΑΣΘ, σε πρόσφατη διαφημιστική καταχώρηση της εταιρείας σε ημερήσια εφημερίδα της Θεσσαλονίκης. Στα αποκαλυπτικά δημοσιεύματά της η «Μ» έχει τεκμηριώσει επαρκέστατα τους λόγους για τους οποίους ταυτίζονται η διοίκηση του ΟΑΣΘ με την ηγεσία του συνδικάτου. Έχει αποκαλύψει τις διαχρονικές και σκανδαλώδεις σχέσεις διαπλοκής και τις αλληλοεξαρτήσεις που υπερβαίνουν τη συνήθη και εύλογη ενδοεταιρική αλληλεγγύη. Πέρα από όσα έχουμε κατά καιρούς αποκαλύψει (συνδικαλιστικές άδειες, πλασματικές υπερωριακές αμοιβές προς τους αρχισυνδικαλιστές κ.ο.κ.), ενδεικτικό της ταύτισης μετόχων και ηγεσίας συνδικάτου είναι το γεγονός ότι στις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Μεταφορών τον ΟΑΣΘ εκπροσώπησε ο πρόεδρος του συνδικάτου με το πρόσχημα ότι είναι μέλος του δ.σ. του Οργανισμού! Ως και πριν από μερικά χρόνια στον ΟΑΣΘ υπήρχαν περισσότερα του ενός σωματεία τα οποία συνενώθηκαν σε ένα. Μήπως θα ήταν ακριβέστερο εάν στο ενιαίο πλέον, συνδικάτο εντάσσονταν και οι μέτοχοι;