Κλίμα ανησυχίας προκαλεί το θέμα των αδειοδοτήσεων και ασφάλειας των μεταφορών μεταλλευτικών φορτίων της «Ελληνικός Χρυσός» από τις εγκαταστάσεις του Στρατωνίου και της Ολυμπιάδας προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, από όπου διακινούνται προς την Κίνα και άλλες χώρες.
Της Φανής Σοβιτσλή
Την ανησυχία επέτεινε χθες η διεύθυνση Ανάπτυξης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία ανέφερε ότι τα υλικά που μεταφέρονται θεωρούνται επικίνδυνα και τοξικά απόβλητα.
Το θέμα, το οποίο πυροδότησε έντονες αντιδράσεις, συζητήθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, μετά από σχετική επερώτηση του επικεφαλής της παράταξης που πρόκειται στον ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Θεοδωρόπουλου. Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες, η μονάδα της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός» που εδρεύει στη Βιομηχανική Περιοχή της Θεσσαλονίκης (ΒΙΠΕ), στην οποία αποθηκεύονται τα φορτία, δεν έχει άδεια λειτουργίας, με αποτέλεσμα να έχει κινηθεί ήδη το πρώτο στάδιο της διαδικασίας σφράγισής της.
Η αποθήκη της Balkan Logistics, όπως προέκυψε από την ενημέρωση των υπηρεσιών της περιφέρειας, έχει άδεια περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον προηγούμενο Μάρτιο, τηρεί τους όρους πυρασφάλειας, αλλά δεν έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία της αδειοδότησης για τα μέτρα ασφαλείας (απαιτούνται διότι ανήκει στις βιομηχανίες της οδηγίας Seveso II λόγω του κινδύνου από ένα βιομηχανικό ατύχημα).
Επιπλέον, όπως τόνισαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες της διεύθυνσης Ανάπτυξης, τα υλικά που μεταφέρονται θεωρούνται επικίνδυνα και τοξικά απόβλητα, ενώ η εταιρεία που τα μεταφέρει δεν έχει λάβει αντίστοιχη άδεια μεταφοράς τους. Επεσήμαναν ακόμα ότι ο προσδιορισμός «επικίνδυνα και τοξικά» αναφέρεται και στα συνοδευτικά έγγραφα της «Ελληνικός Χρυσός» (data sheets) προς την εταιρεία που ανέλαβε τη μεταφορά τους. Ως εκ τούτου θα έπρεπε, όπως σημείωσαν, να μεταφέρονται από ειδικά πιστοποιημένα φορτηγά με επίσης πιστοποιημένους οδηγούς και οχήματα.
ΠΑΥΣΗ ΣΕ ΕΝΑΝ ΜΗΝΑ
Αναφερόμενος στην άδεια περιβαλλοντικών επιπτώσεων ο κ. Θεοδωρόπουλος υπογράμμισε ότι το τροποποιημένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) του δήμου Δέλτα (2011) απαγορεύει στην περιοχή του Εχεδώρου, όπου υπάγεται και η ΒΙΠΕ, την εγκατάσταση μονάδας που υπάγεται στην οδηγία Seveso, λόγω των κινδύνων για μεγάλα ατυχήματα. Παρ’ όλα αυτά, είπε, η περιφέρεια ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της Balkan Logistics και γι’ αυτό κάλεσε τη διοίκηση να ανακαλέσει άμεσα την περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Από την πλευρά του ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Γιάννης Ζιώγας επισήμανε ότι η μεταφορά των εν λόγω φορτίων στη Θεσσαλονίκη γίνεται εκτός νομοθετικής πρόβλεψης, καθώς η αρχική αδειοδότηση προέβλεπε την εκτέλεση των μεταφορών αυτών μόνο από την Ολυμπιάδα στο Στρατώνι, είτε μέσω τούνελ ή στοάς είτε μέσω του τοπικού οδικού άξονα. Έθεσε επίσης θέμα τήρησης των περιβαλλοντικών όρων που έχουν τεθεί και απηύθυνε ερωτήματα για την περιεκτικότητα των υλικών αυτών σε αρσενικό και την τυχόν παρουσία κυανίων ιόντων.
Στο θέμα παρενέβη και ο αντιπεριφερειάρχης Θεοφάνης Παπάς, τονίζοντας ότι υπάρχει πρόθεση παύσης προς την Balcan Logistics. «Κινήσαμε τη διαδικασία της σφράγισης. Έχουμε ήδη στείλει την πρόθεση παύσης λειτουργίας, την οποία θα ακολουθήσει η παύση σε ένα μήνα, κι αν στο μεσοδιάστημα δεν έχουν κατατεθεί όλα τα απαιτούμενα έγγραφα από την εταιρεία για την έκδοση άδειας λειτουργίας, θα σφραγίσουμε τη μονάδα» τόνισε.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ Διαρροή στο κύτος του πλοίου
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός» Κωνσταντίνος Γεωργαντζής, που κλήθηκε να απαντήσει σχετικά με τα υλικά που μεταφέρονται, τόνισε ότι το εν λόγω υλικό είναι «εμπορεύσιμο συμπύκνωμα χρυσοφόρου πυρίτη», το οποίο παράγεται στο εργοστάσιο εμπλουτισμού της Ολυμπιάδας. Χαρακτηρίζεται, όπως είπε, ως επικίνδυνο αλλά όχι ως τοξικό.
«Σε καμία περίπτωση δεν συντρέχει κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία. Η μεταφορά του υλικού γίνεται σύμφωνα με τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλών μεταφορών σε κλειστού τύπου εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ). Βάσει της επίσημης διαβεβαίωσης της Υπηρεσίας Τεχνικής Ασφάλειας του ΟΛΘ δεν υπήρξε διαρροή μέσα στον χώρο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης» τόνισε ο κ. Γεωργαντζής και πρόσθεσε ότι η διαρροή που υπήρξε σημειώθηκε στο κύτος του πλοίου κατά τη φόρτωση, προφανώς λόγω αυξημένης υγρασίας του συμπυκνώματος.
ΟΛΘ Από το λιμάνι δεν διακινούνται επικίνδυνα φορτία
Με χθεσινό δελτίο Τύπου ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης επιβεβαίωσε τη διαρροή φορτίου από κοντέινερ, το οποίο σύμφωνα με τους κανονισμούς απομακρύνθηκε άμεσα από το χώρο του λιμανιού. Πάντως στο δελτίο Τύπου του ΟΛΘ τονίζεται πως από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διακινούνται φορτία που επιτρέπει η ελληνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς και ότι στους χώρους του ούτε αποθηκεύονται ούτε συσκευάζονται επικίνδυνα φορτία.