Το κίνημα «δεν πληρώνω» φαίνεται να εκμεταλλεύτηκαν οδηγοί ορισμένων μεταφορικών εταιρειών, προκειμένου να διέρχονται από τα διόδια του άξονα Μαλιακός - Κλειδί και άλλων αυτοκινητόδρομων χωρίς να καταβάλλουν το αντίτιμο των διοδίων.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Οι οδηγοί φορτηγών προφανώς «επωφελήθηκαν» από το γενικότερο κλίμα αντίδρασης που δημιουργήθηκε στους χρήστες των αυτοκινητόδρομων εξαιτίας του υψηλού κόστους μετακινήσεων και τις κινήσεις πολιτών που προέτρεπαν τους οδηγούς να μην πληρώνουν διόδια. Όπως υποστηρίζει η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που εκμεταλλεύεται τους σταθμούς διοδίων στον άξονα Μαλιακός - Κλειδί, το ποσό των απλήρωτων διοδίων ανέρχεται στα 14 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,8 εκατ. ευρώ είναι η απόδοση ΦΠΑ στο ελληνικό δημόσιο. Η εταιρεία, όπως και οι διαχειρίστριες της «Νέας Οδού» (Μεταμόρφωση - Σκάρφεια) και της «Ολυμπίας Οδού» (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα) έχουν αποστείλει στους παραβάτες οδηγούς και τους ιδιοκτήτες φορτηγών εξώδικα και διαταγές πληρωμών για πρόστιμα που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν τα 20.000 ευρώ. Αντιδρώντας, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών ζήτησε την παρέμβαση του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, ώστε να «κουρευτούν» τα πρόστιμα κατά 50%, να ρυθμιστεί η εξόφληση σε 60 μηνιαίες δόσεις και να μειωθούν τα διόδια κατά 50%.
Οι περισσότεροι παραβάτες, σύμφωνα με την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», είναι οδηγοί φορτηγών και μόνο το 5% υπολογίζεται ότι είναι οδηγοί Ι.Χ. Η εταιρεία καλεί τους οφειλέτες να πληρώσουν μέχρι το τέλος Απριλίου χωρίς να επιβαρυνθούν με πρόστιμο. «Μια μικρή μειοψηφία επαγγελματικών συνεχίζει συστηματικά να μην καταβάλλει τα προβλεπόμενα διόδια, παραβαίνοντας τον νόμο. Το ζήτημα δεν είναι μόνο η είσπραξη των χρημάτων από την εταιρεία μας. Είναι πρώτον θέμα ισότητας των χρηστών. Δεν μπορεί κάποιοι συνεπείς χρήστες να πληρώνουν διόδια κατά τη διέλευσή τους και κάποιοι να μην πληρώνουν. Επίσης, οι παραβάτες ασκούν αθέμιτο ανταγωνισμό στη συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών. Δεχόμαστε παράπονα από συνεπείς μεταφορικές εταιρείες για το φαινόμενο αυτό», περιγράφει στη «Μ» η κ. Ειρήνη Ζαβρίδου, εκπρόσωπος της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».
Η κ. Ζαβρίδου υποστηρίζει ότι υπάρχουν μεταφορικές εταιρείες, τα φορτηγά των οποίων έκαναν μέχρι και 15.000 διελεύσεις. Εάν υπολογιστεί ότι το χαμηλότερο κόστος διοδίων φορτηγών είναι 5 ευρώ, διαπιστώνεται ότι η οφειλή μιας μεταφορικής ξεπερνά τις 75.000 ευρώ. Σύμφωνα με την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», έπειτα από αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Φορτηγών Δ.Χ., «η εταιρεία αποφάσισε να παράσχει μια τελευταία δυνατότητα τόσο στα μέλη της ομοσπονδίας όσο και σε όλους ανεξαιρέτως τους οδηγούς όλων των κατηγοριών οχημάτων (μότο, Ι.Χ. κ.ά.), οι οποίοι έχουν διέλθει από τα διόδια χωρίς να καταβάλουν το αναλογούν αντίτιμο, προκειμένου να προσέλθουν στα γραφεία της εταιρείας μέχρι το τέλος Απριλίου 2013 και να διακανονίσουν τις οφειλές τους, χωρίς να επιβαρυνθούν με το πρόστιμο του εικοσαπλάσιου του διοδίου τέλους, το οποίο προβλέπεται ρητά από τη σύμβαση παραχώρησης του έργου (νόμος 3605/2007)».
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ), από την άλλη πλευρά, στην επιστολή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης περιγράφει ότι «η αύξηση των τελών διοδίων από τους παραχωρησιούχους σε ποσοστό 325% και σε πολλές διαδρομές, λόγω της ανεξέλεγκτης λειτουργίας νέων σταθμών διοδίων, να υπερβαίνει το 500%, έφερε χιλιάδες συναδέλφους μας σε αδυναμία καταβολής των τελών διοδίων, με αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί οφειλές, προς τους παραχωρησιούχους, αρκετά μεγάλα ποσά, τα οποία αδυνατούν να εξοφλήσουν».