Άλλος ένας σταθμός διοδίων, αυτός του Αιγινίου, προστίθεται από σήμερα το πρωί στους ήδη τέσσερις, οι οποίοι ζώνουν τη Θεσσαλονίκη σε ακτίνα εκατό χιλιομέτρων.
Η πολιορκία αναμένεται να γίνει περισσότερο ασφυκτική καθώς τους επόμενους μήνες πρόκειται να λειτουργήσει ακόμη ένας σταθμός διοδίων στο Παγγαίο, στο ύψος της Μουσθένης, ενώ εντός του 2013 προγραμματίζεται και η κατασκευή σταθμών διοδίων σε Κουλούρα και Γρεβενά. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες της «Θ», την επόμενη χρονιά ενδέχεται να προστεθεί άλλος ένας σταθμός βόρεια της πόλης, ο οποίος δεν υπάρχει σήμερα στους σχεδιασμούς της «Εγνατίας οδού Α.Ε.».
Μπλόκο στο Αιγίνιο
Σύμφωνα με τον επίσημο προγραμματισμό της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», η οποία διαχειρίζεται τους σταθμούς διοδίων στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί, από τις 12 σήμερα το μεσημέρι πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων στο Αιγίνιο. Ο συγκεκριμένος σταθμός επρόκειτο να λειτουργήσει πριν από τρία χρόνια, αλλά μετά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής η τότε κυβέρνηση ανέβαλε τη λειτουργία του και αναζήτησε εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, την περασμένη Δευτέρα, μια ημέρα πριν από το ταξίδι του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη στις Βρυξέλλες, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά την έναρξη λειτουργίας του σταθμού στο Αιγίνιο. Η απόφαση κινητοποίησε εκ νέου φορείς της Πιερίας και κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι σκοπεύουν να εγκατασταθούν στον χώρο των διοδίων από σήμερα το πρωί και για όσο χρειαστεί, έως ότου η κυβέρνηση πάρει πίσω την απόφασή της. Οι συγκεντρωμένοι θα παρεμποδίσουν τη λειτουργία του σταθμού διοδίων, επιτρέποντας ωστόσο την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων. Παράλληλα, από την περασμένη εβδομάδα έχουν τεθεί στη διάθεση του υπουργού Εσωτερικών Ευριπίδη Στυλανίδη οι παραιτήσεις του δημάρχου Πύδνας-Κολινδρού Βαγγέλη Πολύζου καθώς και όλων των μελών του δημοτικού συμβουλίου.
Ναυάγιο με βουλευτές
Οι προσπάθειες συνεννόησης που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες, με τη συμμετοχή και των τοπικών βουλευτών, έπεσαν στο κενό, καθώς η κυβέρνηση εμφανίζεται ανυποχώρητη στην απόφασή της να λειτουργήσει ο νέος σταθμός διοδίων, παράλληλα με τα πλευρικά διόδια της Λεπτοκαρυάς.
Συγκεκριμένα, σε συνάντηση που είχαν βουλευτές του νομού με τον υφυπουργό Μεταφορών Σταύρο Καλογιάννη την Παρασκευή διαπιστώθηκε αδιέξοδο, καθώς η κυβέρνηση εμφανίστηκε ανυποχώρητη στην απόφασή της να λειτουργήσει ο σταθμός και προέτρεψε τους χρήστες να κάνουν χρήση των εκπτωτικών καρτών της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», προκειμένου να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα. Παράλληλα, δόθηκε η αόριστη υπόσχεση ότι «μετά ένα τρίμηνο και αναλόγως με τα στοιχεία που θα προκύψουν, θα εξεταστούν πιθανά διορθωτικά μέτρα αν χρειαστούν». Νέα συνάντηση, αυτή τη φορά με τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, ενδέχεται να γίνει αύριο Τρίτη.
Υπήρχε έτοιμη λύση
Τα διόδια Αιγινίου επρόκειτο να λειτουργήσουν τον Ιανουάριο του 2010. Μετά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων η τότε κυβέρνηση, κατόπιν πρωτοβουλίας του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη, είχε αναστείλει τη λειτουργία του σταθμού και παράλληλα επεξεργάστηκε κάποιες εναλλακτικές λύσεις. Αρχικά πρόσθεσε στο κόμιστρο των Μαλγάρων επιπλέον 40 λεπτά, τα οποία δίνονταν στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» ως αντιστάθμισμα για τη μη λειτουργία του σταθμού στο Αιγίνιο. Συγχρόνως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ», το υπουργείο είχε ετοιμάσει μια εναλλακτική λύση, η οποία προέβλεπε την κατασκευή ενός νέου σταθμού διοδίων στο σημείο στο οποίο η ΠΑΘΕ συναντά την Εγνατία οδό. Ο νέος αυτός σταθμός θα επιβάρυνε μόνο όσους μετακινούνται από Πιερία προς Ημαθία, Δυτική Μακεδονία και αντιστρόφως, οι οποίοι έως σήμερα είτε δεν καταβάλλουν διόδια (όσοι μετακινούνται από Λάρισα και Κατερίνη προς Βέροια και αντιστρόφως) είτε πληρώνουν μόνο στα διόδια Πολυμύλου. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή, η λύση αυτή, σε συνδυασμό με τα επιπλέον 40 λεπτά στα διόδια των Μαλγάρων, θα ισοσκέλιζε σχεδόν πλήρως τις απώλειες της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» από τη μη λειτουργία των διοδίων Αιγινίου. Περιέργως, όμως, η νυν κυβέρνηση αγνόησε πλήρως αυτή την εναλλακτική λύση.
Το εφιαλτικό σενάριο με 3 επιπλέον σταθμούς
Σε απόσταση έως εκατό χιλιόμετρα πέριξ της Θεσσαλονίκης λειτουργούν σήμερα πέντε σταθμοί διοδίων, επιβαρύνοντας σημαντικά το κόστος των μετακινήσεων προς τους γειτονικούς νομούς. Η σημαντικότερη επιβάρυνση αφορά τις μετακινήσεις προς Πιερία και Λάρισα καθώς έως την Κατερίνη υπάρχουν δύο σταθμοί (Μάλγαρα, Αιγίνιο) και έως τη Λάρισα άλλοι τρεις (Λεπτοκαρυά, Πυργετός, Μακρυχώρι). Έτσι το κόστος των διοδίων από Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής διαμορφώνεται σε 6,80 ευρώ για Κατερίνη (1,20 στα διόδια των Μαλγάρων και 2,20 στο Αιγίνιο) και 17,60 για Λάρισα (από 2 ευρώ σε Λεπτοκαρυά, Πυργετό και 1,40 σε Μακρυχώρι). Αντιθέτως, μειώνεται -αλλά μόνο προς το παρόν- σε 2,40 (από 4,80) το πηγαινέλα προς Βέροια (1,20 στα Μάλγαρα) και σε 7,20 (από 9,60) η μετ’ επιστροφής διαδρομή προς Κοζάνη (1,20 Μάλγαρα και 2,40 Πολύμυλος). Σταθερό στα 4,80 παραμένει το πηγαινέλα προς Καβάλα (2,40 στη Νυμφόπετρα).
Ωστόσο, έως το καλοκαίρι πρόκειται να λειτουργήσει ο νέος σταθμός διοδίων στη Μουσθένη Παγγαίου, σε απόσταση 122 χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη, διπλασιάζοντας στα 9,60 ευρώ το κόστος μετάβασης μετ’ επιστροφής προς Καβάλα. Επίσης, θέμα χρόνου είναι η κατασκευή νέου σταθμού διοδίων στη διαδρομή προς Βέροια (ανάμεσα σε Κουλούρα - Νησέλι), ο οποίος θα επιβαρύνει με επιπλέον 4,80 ευρώ το πηγαινέλα προς την πρωτεύουσα της Ημαθίας αλλά και τη Δυτική Μακεδονία.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ», ένας νέος σταθμός διοδίων σχεδιάζεται να λειτουργήσει βόρεια της πόλης, στην έξοδο προς Κιλκίς και Σέρρες. Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή ο νέος αυτός σταθμός θα είναι ένας από τους επιπλέον έξι που έχει αποφασιστεί να προστεθούν κατά μήκος της Εγνατίας οδού, αυξάνοντας σε 19(!) τους συνολικά 13 που είχαν αρχικά σχεδιαστεί. Η αύξηση αυτή έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), προκειμένου να γίνει περισσότερο ελκυστική στους ιδιώτες η επικείμενη πώληση της «Εγνατίας οδού Α.Ε.».
Μπλόκο στο Αιγίνιο
Σύμφωνα με τον επίσημο προγραμματισμό της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», η οποία διαχειρίζεται τους σταθμούς διοδίων στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί, από τις 12 σήμερα το μεσημέρι πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων στο Αιγίνιο. Ο συγκεκριμένος σταθμός επρόκειτο να λειτουργήσει πριν από τρία χρόνια, αλλά μετά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής η τότε κυβέρνηση ανέβαλε τη λειτουργία του και αναζήτησε εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, την περασμένη Δευτέρα, μια ημέρα πριν από το ταξίδι του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη στις Βρυξέλλες, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά την έναρξη λειτουργίας του σταθμού στο Αιγίνιο. Η απόφαση κινητοποίησε εκ νέου φορείς της Πιερίας και κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι σκοπεύουν να εγκατασταθούν στον χώρο των διοδίων από σήμερα το πρωί και για όσο χρειαστεί, έως ότου η κυβέρνηση πάρει πίσω την απόφασή της. Οι συγκεντρωμένοι θα παρεμποδίσουν τη λειτουργία του σταθμού διοδίων, επιτρέποντας ωστόσο την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων. Παράλληλα, από την περασμένη εβδομάδα έχουν τεθεί στη διάθεση του υπουργού Εσωτερικών Ευριπίδη Στυλανίδη οι παραιτήσεις του δημάρχου Πύδνας-Κολινδρού Βαγγέλη Πολύζου καθώς και όλων των μελών του δημοτικού συμβουλίου.
Ναυάγιο με βουλευτές
Οι προσπάθειες συνεννόησης που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες, με τη συμμετοχή και των τοπικών βουλευτών, έπεσαν στο κενό, καθώς η κυβέρνηση εμφανίζεται ανυποχώρητη στην απόφασή της να λειτουργήσει ο νέος σταθμός διοδίων, παράλληλα με τα πλευρικά διόδια της Λεπτοκαρυάς.
Συγκεκριμένα, σε συνάντηση που είχαν βουλευτές του νομού με τον υφυπουργό Μεταφορών Σταύρο Καλογιάννη την Παρασκευή διαπιστώθηκε αδιέξοδο, καθώς η κυβέρνηση εμφανίστηκε ανυποχώρητη στην απόφασή της να λειτουργήσει ο σταθμός και προέτρεψε τους χρήστες να κάνουν χρήση των εκπτωτικών καρτών της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», προκειμένου να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα. Παράλληλα, δόθηκε η αόριστη υπόσχεση ότι «μετά ένα τρίμηνο και αναλόγως με τα στοιχεία που θα προκύψουν, θα εξεταστούν πιθανά διορθωτικά μέτρα αν χρειαστούν». Νέα συνάντηση, αυτή τη φορά με τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, ενδέχεται να γίνει αύριο Τρίτη.
Υπήρχε έτοιμη λύση
Τα διόδια Αιγινίου επρόκειτο να λειτουργήσουν τον Ιανουάριο του 2010. Μετά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων η τότε κυβέρνηση, κατόπιν πρωτοβουλίας του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη, είχε αναστείλει τη λειτουργία του σταθμού και παράλληλα επεξεργάστηκε κάποιες εναλλακτικές λύσεις. Αρχικά πρόσθεσε στο κόμιστρο των Μαλγάρων επιπλέον 40 λεπτά, τα οποία δίνονταν στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» ως αντιστάθμισμα για τη μη λειτουργία του σταθμού στο Αιγίνιο. Συγχρόνως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ», το υπουργείο είχε ετοιμάσει μια εναλλακτική λύση, η οποία προέβλεπε την κατασκευή ενός νέου σταθμού διοδίων στο σημείο στο οποίο η ΠΑΘΕ συναντά την Εγνατία οδό. Ο νέος αυτός σταθμός θα επιβάρυνε μόνο όσους μετακινούνται από Πιερία προς Ημαθία, Δυτική Μακεδονία και αντιστρόφως, οι οποίοι έως σήμερα είτε δεν καταβάλλουν διόδια (όσοι μετακινούνται από Λάρισα και Κατερίνη προς Βέροια και αντιστρόφως) είτε πληρώνουν μόνο στα διόδια Πολυμύλου. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή, η λύση αυτή, σε συνδυασμό με τα επιπλέον 40 λεπτά στα διόδια των Μαλγάρων, θα ισοσκέλιζε σχεδόν πλήρως τις απώλειες της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» από τη μη λειτουργία των διοδίων Αιγινίου. Περιέργως, όμως, η νυν κυβέρνηση αγνόησε πλήρως αυτή την εναλλακτική λύση.
Το εφιαλτικό σενάριο με 3 επιπλέον σταθμούς
Σε απόσταση έως εκατό χιλιόμετρα πέριξ της Θεσσαλονίκης λειτουργούν σήμερα πέντε σταθμοί διοδίων, επιβαρύνοντας σημαντικά το κόστος των μετακινήσεων προς τους γειτονικούς νομούς. Η σημαντικότερη επιβάρυνση αφορά τις μετακινήσεις προς Πιερία και Λάρισα καθώς έως την Κατερίνη υπάρχουν δύο σταθμοί (Μάλγαρα, Αιγίνιο) και έως τη Λάρισα άλλοι τρεις (Λεπτοκαρυά, Πυργετός, Μακρυχώρι). Έτσι το κόστος των διοδίων από Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής διαμορφώνεται σε 6,80 ευρώ για Κατερίνη (1,20 στα διόδια των Μαλγάρων και 2,20 στο Αιγίνιο) και 17,60 για Λάρισα (από 2 ευρώ σε Λεπτοκαρυά, Πυργετό και 1,40 σε Μακρυχώρι). Αντιθέτως, μειώνεται -αλλά μόνο προς το παρόν- σε 2,40 (από 4,80) το πηγαινέλα προς Βέροια (1,20 στα Μάλγαρα) και σε 7,20 (από 9,60) η μετ’ επιστροφής διαδρομή προς Κοζάνη (1,20 Μάλγαρα και 2,40 Πολύμυλος). Σταθερό στα 4,80 παραμένει το πηγαινέλα προς Καβάλα (2,40 στη Νυμφόπετρα).
Ωστόσο, έως το καλοκαίρι πρόκειται να λειτουργήσει ο νέος σταθμός διοδίων στη Μουσθένη Παγγαίου, σε απόσταση 122 χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη, διπλασιάζοντας στα 9,60 ευρώ το κόστος μετάβασης μετ’ επιστροφής προς Καβάλα. Επίσης, θέμα χρόνου είναι η κατασκευή νέου σταθμού διοδίων στη διαδρομή προς Βέροια (ανάμεσα σε Κουλούρα - Νησέλι), ο οποίος θα επιβαρύνει με επιπλέον 4,80 ευρώ το πηγαινέλα προς την πρωτεύουσα της Ημαθίας αλλά και τη Δυτική Μακεδονία.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ», ένας νέος σταθμός διοδίων σχεδιάζεται να λειτουργήσει βόρεια της πόλης, στην έξοδο προς Κιλκίς και Σέρρες. Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή ο νέος αυτός σταθμός θα είναι ένας από τους επιπλέον έξι που έχει αποφασιστεί να προστεθούν κατά μήκος της Εγνατίας οδού, αυξάνοντας σε 19(!) τους συνολικά 13 που είχαν αρχικά σχεδιαστεί. Η αύξηση αυτή έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), προκειμένου να γίνει περισσότερο ελκυστική στους ιδιώτες η επικείμενη πώληση της «Εγνατίας οδού Α.Ε.».