Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Σε πορεία εκτροχιασμού το μετρό


«Το έργο βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης» προειδοποιεί ο ανάδοχος του μετρό Θεσσαλονίκης και απειλεί με άρνηση εκτέλεσης εργασιών, εάν δεν δοθεί λύση στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η κατασκευάστρια κοινοπραξία, με επιστολή της προς την Αττικό Μετρό Α.Ε., ουσιαστικά επιβεβαιώνει το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Μ» (φύλλο 31/8/2012), στο οποίο περιγράφονταν οι απαιτήσεις του αναδόχου και οι αιτιολογίες που προέβαλε στη διεκδίκησή τους.
Στο δημοσίευμα της «Μ» με τίτλο «το μετέωρο βήμα του μετρό» αναφερόταν, μεταξύ άλλων, ότι η ανάδοχος κοινοπραξία, που φαίνεται αδύναμη να χρηματοδοτήσει το έργο, ζητά από το κράτος 240 εκατ. ευρώ επιπλέον της σύμβασης του 1,1 δισ., προβάλλοντας διάφορα επιχειρήματα. Οι απαιτήσεις ξεκίνησαν από το 2007, ένα χρόνο μετά την εγκατάσταση του εργολάβου και φθάνουν στο 2011. Ο ανάδοχος υποστηρίζει, ότι κάποιες εργασίες που έγιναν δεν περιελήφθησαν στην αρχική σύμβαση, ότι υπήρξε καθυστέρηση παράδοσης χώρων, γεγονός που προκάλεσε ζημιά στην κοινοπραξία και ότι άλλαξαν οι συνθήκες εκτέλεσης του έργου. Όπως αναφερόταν στο δημοσίευμα, όπως δείχνουν τα σημερινά δεδομένα, εάν δεν βρεθεί λύση για την απρόσκοπτη συνέχιση των εργασιών μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, ενδεχομένως ο εργολάβος να κηρυχθεί έκπτωτος.

ΑΣΚΗΣΗ ΠΙΕΣΗΣ
Η ανάδοχος κοινοπραξία «ΑΕΓΕΚ - IMPREGILO - ANSALDO TSF - SELI - ANSALDOBREDA» στην επιστολή της, που συνοδεύεται από αναλυτική έκθεση προβλημάτων προειδοποιεί ότι «η αντίδραση πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική, ειδάλλως η διακοπή του έργου είναι αναπόφευκτη και μάλιστα σύντομα». Ο εργολάβος, με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, προσπαθεί να ασκήσει πίεση για την ικανοποίηση των αιτημάτων του. Ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος είχε δηλώσει στη «Μ» ότι «κάποιες από τις απαιτήσεις της αναδόχου είναι εύλογες και θα τις εξετάσουμε, στα πλαίσια πάντα της σύμβασης. Δεν μπορούμε να εγκρίνουμε αιτήματα εκτός σύμβασης». Όπως φαίνεται, λοιπόν, η σύγκρουση μεταξύ πολιτείας και αναδόχου θα είναι μετωπική, καθώς το υπουργείο δεν φαίνεται διατεθειμένο να ικανοποιήσει όλες τις απαιτήσεις του αναδόχου. Αυτό σημαίνει ότι το έργο, πράγματι, καταρρέει.
Στην επιστολή της κοινοπραξίας γίνεται λόγος για τα προβλήματα που δημιουργούνται από τις καθυστερήσεις στις αρχαιολογικές εργασίες και τις απαλλοτριώσεις. Επισημαίνει, ότι οι αρχαιολογικές έρευνες αποδείχθηκαν απρόβλεπτης έκτασης και διάρκειας και ότι οι ανασκαφές στους σταθμούς από 8 έως 10 μήνες, που προβλεπόταν αρχικά, διαρκούν ήδη 5,5 χρόνια. Επίσης, υπογραμμίζεται, ότι ενώ έχει περάσει το 95% του συμβατικά προβλεπόμενου χρόνου, έχει κατασκευαστεί μόλις το 24% του έργου «χωρίς καμία υπευθυνότητα του αναδόχου, όπως αναγνωρίζει η Αττικό Μετρό».
Η κοινοπραξία επιρρίπτει ευθύνες στην Αττικό Μετρό διότι δεν έκανε δεκτές τις λύσεις αλλαγής του τρόπου κατασκευής των σηράγγων και «εγκρίθηκε χρονοδιάγραμμα που συνέταξε η Αττικό Μετρό, λαμβάνοντας υπόψη ανεδαφικές παραδοχές, ώστε να οδηγηθεί το έργο σε περαίωση το Νοέμβριο του 2016». Οι μετροπόντικες βρίσκονται σε αδράνεια από το Μάρτιο του 2012.

ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ
Η γνωστοποίηση της επιστολής της κοινοπραξίας προκάλεσε την αντίδραση του εν αργία περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Παναγιώτη Ψωμιάδη, ο οποίος με επιστολή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη ζητά «να ενεργήσετε άμεσα τα δέοντα ώστε με καλή πίστη και με κοινή λογική να δοθούν εδώ και τώρα απαντήσεις σε όλα τα προβλήματα. Το μετρό ξεκίνησε για να δώσει ζωή στην πόλη, όχι για να γίνει η ταφόπλακα της εγκατάλειψης από την κεντρική εξουσία. Είναι ντροπή και μόνο που φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο. Φτάνει πια!»... «Δεν είναι δυνατόν το μετρό της Αθήνας να επεκτείνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και την ίδια ώρα τα 9,6 χιλιόμετρα κύριας γραμμής μετρό στη Θεσσαλονίκη να έχουν στοιχειώσει», τονίζει ο κ. Ψωμιάδης.