Μάχη, για να επισπεύσει τις εργολαβίες που αφορούν τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, δίνει το τελευταίο διάστημα η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδιασμού της για εκτεταμένα έργα οδοποιίας προτεραιότητα θα δοθεί σε επαρχιακούς δρόμους, οι οποίοι έχουν μετατραπεί σε καρμανιόλες λόγω των κακοτεχνιών και της πλημμελούς συντήρησής τους.
Της Φανής Σοβιτσλή
Στόχος της περιφέρειας είναι το επόμενο διάστημα, πιθανόν στα τέλη του μήνα, να βγει στον αέρα η προκήρυξη, προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τη συντήρηση του οδικού δικτύου και την προμήθεια οχημάτων (εκχιονιστικά και άλλα μηχανήματα) και αλατιού και να υπάρξει ανάδοχος μέσα στο Δεκέμβριο. Την επόμενη εβδομάδα μάλιστα προγραμματίζεται να γίνει ευρεία σύσκεψη στην περιφέρεια παρουσία όλων των αντιπεριφερειαρχών, οι οποίοι θα ιεραρχήσουν τα έργα που πρέπει να γίνουν.
Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ Στάθη Αβραμίδη υπάρχει μία καθυστέρηση στις διαδικασίες για τους διαγωνισμούς, που σχετίζεται με τα κονδύλια, ωστόσο καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια, ώστε τουλάχιστον τα έργα στους δρόμους να αρχίσουν άμεσα.
Προβλήματα υπάρχουν σχεδόν στο σύνολο του επαρχιακού οδικού δικτύου της Κεντρικής Μακεδονίας, πολλά τμήματα του οποίου είναι κατεστραμμένα, με αποτέλεσμα να ελλοχεύουν κίνδυνοι για την ασφάλεια των οδηγών.
“Δυστυχώς δεν υπάρχουν τα αναγκαία κονδύλια για τα έργα αυτά τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στους υπόλοιπους έξι νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας. Η συντήρηση των δρόμων είναι για εμάς προτεραιότητα, αλλά τα κονδύλια είναι μειωμένα σε ποσοστό που αγγίζει σχεδόν το 80%, γεγονός που δεν μας επιτρέπει να κάνουμε πολλά πράγματα”, υπογράμμισε ο κ. Αβραμίδης και επισήμανε ότι προτεραιότητα θα δοθεί σε δρόμους που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι για τους οδηγούς, όπως το οδικό δίκτυο στον ορεινό όγκο της επαρχίας Λαγκαδά. “Διαπιστώνουμε ότι οι δρόμοι παραμελήθηκαν τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα σήμερα οι φθορές να είναι μεγάλες, χρήζοντας άμεσης συντήρησης”, πρόσθεσε.
ΛΙΓΟΙ ΠΟΡΟΙ, ΠΟΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Τόσο στο νομό Θεσσαλονίκης όσο και στους υπόλοιπους έξι νομούς της περιφέρειας ο σχεδιασμός αποκατάστασης, διαπλάτυνσης ή συντήρησης των δρόμων αναθεωρείται, ωστόσο τα κονδύλια συνεχώς μειώνονται. Όπως εξήγησε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης, πριν από δύο χρόνια ο συνολικός προϋπολογισμός για τα έργα οδοποιίας από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) έφτανε τα 26 εκατ. ευρώ και σήμερα το ποσό αυτό μειώθηκε στα 6 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πριν από δύο χρόνια κατανέμονταν 35 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα τα κονδύλια μετά βίας αγγίζουν τα 7-10 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΠΚΜ, για να υλοποιηθούν όλα τα αναγκαία έργα στους επτά νομούς, απαιτούνται τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Δρόμοι στο κόκκινο
Σε ό,τι αφορά το οδικό δίκτυο στη Θεσσαλονίκη, οι δρόμοι στους οποίους πρέπει να γίνουν επεμβάσεις είναι σχεδόν ολόκληρο το ορεινό δίκτυο της επαρχίας Λαγκαδά, οι δρόμοι Περαίας - Μηχανιώνας και Θεσσαλονίκης - Περαίας (δήμος Θερμαϊκού). Πρόκειται για οδούς που δέχονται καθημερινά μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο και έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές (καθιζήσεις, λακκούβες κ.ά). Επίσης συντήρηση χρειάζονται οι δρόμοι Χορτιάτη - Αγίου Βασιλείου, Ωραιοκάστρου - Μελισσοχωρίου, Ωραιοκάστρου - Νεοχωρούδας και Μονόλοφου - Πεντάλοφου.