Η ψηφιδωτή παράσταση με την Περσεφόνη που ανακαλύφθηκε τελευταία στον τάφο της Αμφίπολης περιβάλλεται από μαιάνδρους οι οποίοι είναι σχεδιασμένοι με τέτοιο τρόπο που σχηματίζεται η περίφημη τετραγάμμα που υπήρχε στην θεά Αθηνά, στο πέπλο της, στον ναό του Παρθενώνος. Ο Α. Χίτλερ πήρε την τετραγάμμα, την ονόμασε σβάστικα και την κατάντησε «σαν τα μούτρα του» όπως κοινώς λέγεται. Ταυτόχρονη σχεδόν με την ανακάλυψη στην Αμφίπολη είναι η ανακάλυψη ενός άλλου ψηφιδωτού στην πόλη Γκαζιαντέπ η οποία ευρίσκεται στην Νότια Τουρκία, κοντά στην Αλεξανδρέττα. Και εδώ έχουμε το κοινό χαρακτηριστικό, ότι δηλαδή οι παραστάσεις περιβάλλονται από μαιάνδρους οι οποίοι σχηματίζουν την τετραγάμμα. Αυτοί οι περικυκλωτικοί μαίανδροι σχεδιάζονται μέχρι και σήμερα στη Μογγολία. Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνονται κατά σειρά οι μαίανδροι στην Αμφίπολη, στην Τουρκία και σε ένα σύγχρονο κυβερνητικό κτίριο στην πρωτεύουσα της Μογγολίας, την Ουλάν Μπατόρ όπως σας παρουσιάζει το pentapostagma.gr στις εικόνες που παραθέτουμε.
Στη Μογγολία οι ελληνικοί μαίανδροι με την τετραγάμμα έχουν σήμερα πρωτεύουσα θέση και τους συναντάς παντού αναλλοίωτους όπως ήταν στην αρχαιότητα. Πρώτα απ’ όλα στο εθνόσημο της Μογγολίας, που είναι η ταυτότητα της χώρας, η κυρίως παράσταση περιβάλλεται από μαιάνδρους. Επίσης η νέα ταυτότητα των Μογγόλων πολιτών, η οποία έχει και το ηλεκτρονικό chip, έχει στην μπροστινή επιφάνεια τους ίδιους μαιάνδρους. Αυτά τα δύο πολύ σημαντικά στοιχεία φαίνονται στην παρακάτω φωτογραφία.
Οι αρχαιοελληνικοί μαίανδροι και η τετραγάμμα υπάρχουν σε πάρα πολλά κοινά αλλά και απίθανα σημεία της χώρας, όπως π.χ. στο στήθος του θεού που λατρεύουν, στον Βούδα. Υπάρχουν επίσης σε σύγχρονα μνημεία, σε παλαιότερα μνημεία όπως σε κωνικό τάφο του 13ου αιώνος, σε μοντέρνα κυβερνητικά κτίρια τα οποία περιβάλλονται από μαιάνδρους οι οποίοι υπάρχουν τόσο στους τοίχους όσο και στα κιγκλιδώματα. Εντυπωσιάζει εμάς το γεγονός ότι στα διπλώματα που δίνει η Ακαδημία Τζέκινς-Χαν στα μέλη της υπάρχει η τετραγάμμα σε εμφανέστατο σημείο.
Αλλά τα αρχαιοελληνικά αυτά σύμβολα δεν χρησιμοποιούνται μόνο από την επίσημη πολιτεία αλλά και από τους απλούς πολίτες. Η παρακάτω φωτογραφία είναι πολύ χαρακτηριστική.
Όπως φαίνεται οι μαίανδροι στολίζουν σκηνές που έχουν οι νομάδες στις στέπες αλλά και τις εξώπορτες των αυλών. Υπάρχουν επίσης σε επίσημες στολές π.χ. στα δικαστήρια καθώς και σε εμπορικά σήματα. Η τετραγάμμα φοριέται στα παιδιά για να είναι καλότυχα. Την συναντάς παντού, π.χ. στα αυτοκίνητα, αλλά και σε πολλά άλλα είδη καθημερινής χρήσης.
Το πώς βρέθηκαν και γιατί χρησιμοποιούνται τα αρχαιοελληνικά αυτά σύμβολα μέχρι σήμερα στη Μογγολία δεν είναι και πολύ δύσκολο να το αντιληφθεί κανείς, αρκεί να μπορέσει να απαγκιστρωθεί από την σύγχρονη προπαγάνδα, αλλά και να δει την Ιστορία όπως αυτή παρουσιάζεται μπροστά μας και όχι όπως προσπαθούν διάφοροι να μας την παρουσιάσουν. Τα σύμβολα αυτά τα είχε ο μέγιστος των ελλήνων, ο Μέγας Αλέξανδρος. Τα είχε ακόμα και στον θάνατό του όπως φαίνονται στη σαρκοφάγο του η οποία εκτίθεται σε μουσείο στην Κωνσταντινούπολη.
Τα είχε φυσικά και όταν πήγε στην Ξιν Γιάνγκ, περιοχή της ευρύτερης Μογγολίας, για να κλείσει τους ρυπαρούς στα τάρταρα. Η αποστολή του αυτή διήρκεσε έξι μήνες. Επισήμως διδάσκεται ότι ο Μέγας Αλέξανδρος χάθηκε για έξι μήνες και δεν είναι γνωστό που ήταν. Τι ήταν ο πλανητάρχης της εποχής εκείνης, ασυνόδευτο δέμα και χάθηκε; Αστεία πράγματα! Βλέποντας οι μογγόλοι το μεγαλοπρεπές αλλά και εξαίσιο θέαμα της φυλάκισης των ρυπαρών γενών, δεν μπόρεσαν να μη θαυμάσουν τον Αλέξανδρο υιοθετώντας και τα σύμβολά του. Από τότε αυτά τα σύμβολα χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα αδιαλείπτως επειδή η περιοχή είναι απομονωμένη και χωρίς επιρροές, όπως ακριβώς για τους ίδιους λόγους διατήρησαν τα έθιμά τους οι Καλάς. Αρχαιοελληνικά σύμβολα υπάρχουν σε πολλά περισσότερα σημεία του πλανήτη, μόνο που τα συγκεκριμένα τα χρησιμοποιεί η Μογγολία μέχρι σήμερα.
Χρήστος Μαντζιάρης
pentapostagma