Νέα καθυστέρηση, που αναμένεται να ξεπεράσει τους πέντε μήνες, σημειώνεται στην παράδοση του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Ευκαρπία εξαιτίας της βραχώδους έκτασης, που δυσκολεύει σημαντικά τη συνέχιση των εργασιών.
Της Φανής Σοβιτσλή
Το έργο επρόκειτο να παραδοθεί τον περασμένο Μάιο, ώστε να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία στο τέλος του καλοκαιριού, ωστόσο μετά το πρόβλημα που ανέκυψε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2015.
Οι εργασίες για την κατασκευή του ΣΜΑ έχουν ολοκληρωθεί μόλις στο 50%, καθώς για την απομάκρυνση του βράχου από το υπέδαφος τα συνεργεία του ανάδοχου εργολάβου χρειάστηκαν επιπλέον εργατοώρες. “Το πρόβλημα είναι καθαρά τεχνικό και ήδη αντιμετωπίζεται. Ήταν ένας απρόβλεπτος παράγοντας, γεγονός που μας αναγκάζει να πάμε πίσω την παράδοση του ΣΜΑ”, τόνισε ο πρόεδρος του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας (ΦΟΔΣΑ) Μιχάλης Γεράνης. Ανέφερε πάντως ότι το πρόβλημα λύνεται σταδιακά και προσεχώς θα συνεχιστούν οι εργασίες του κυρίως έργου, σημειώνοντας πως, αν δεν υπάρξουν απρόοπτα μέσα στο χειμώνα, ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων θα παραδοθεί την άνοιξη του 2015.
Την ίδια ώρα, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, υπήρξαν και γραφειοκρατικά προβλήματα, καθώς ο εργολάβος προχώρησε σε εργασίες και στην αποκατάσταση ζημιών, που δεν συμπεριλαμβάνονταν στους όρους της σύμβασης.
Ο Σταθμός είναι το δεύτερο μεγάλο περιβαλλοντικό έργο στη Θεσσαλονίκη, μετά το ΧΥΤΑ Μαυροράχης, και με τη λειτουργία του θα μειωθούν το λειτουργικό κόστος των δήμων στον τομέα της καθαριότητας και τα ανταποδοτικά τέλη. Στον περιβάλλοντα χώρο του οικοπέδου όπου κατασκευάζεται ο ΣΜΑ η διοίκηση του ενιαίου πλέον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) σχεδιάζει να αναπτύξει εκπαιδευτικές χρήσεις για μαθητές στο πλαίσιο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και να διαμορφώσει χώρους για τη διοργάνωση εκδηλώσεων αναψυχής, όπως γήπεδα μπάσκετ και ποδοσφαίρου και κοινόχρηστοι χώροι ξεκούρασης.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΩΝ
Στο μεταξύ ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας ετοιμάζεται να παραδώσει νέα έργα στη μάχη κατά των σκουπιδιών. Μάλιστα το επόμενο εικοσαήμερο βγαίνει στον αέρα η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μελέτη αναθεώρησης του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ), ο οποίος θα προβλέπει και άξονες πολιτικών για τη διαχείριση των σκουπιδιών αλλά και δείκτες απόδοσης των έργων.
Αυτό σημαίνει ότι για πρώτη φορά εκτός από το χάρτη των νέων έργων που θα σχεδιαστούν για ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία η διοίκηση του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ, όπως άλλωστε όλοι οι αντίστοιχοι φορείς στη χώρα, πρέπει να ακολουθήσει κανόνες στη διαχείριση των απορριμμάτων βάσει της κοινοτικής οδηγίας του 2008, που αφορά την ευρωπαϊκή στρατηγική για τα απορρίμματα και το περιβάλλον. Η στρατηγική αυτή προβλέπει μεταξύ άλλων την κατασκευή μονάδων ανακύκλωσης-ανάκτησης των υλικών κατά 50% και άνω του 70% για τα απόβλητα εκσκαφών, για τις οποίες όμως θα υπάρχουν πλέον υποχρεωτικά δείκτες απόδοσης. Το κόστος της μελέτης, η οποία θα ανατεθεί αμέσως μετά την ανάδειξη ανάδοχου εργολάβου από το διαγωνισμό, θα ανέλθει στα 100.000 ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου.
Σε ό,τι αφορά πάντως τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης αλλά και ευρύτερα των περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας σε νέες μονάδες διαχείρισης σκουπιδιών, ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ εκτιμά ότι τρεις έως τέσσερις σύγχρονες μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης στερεών αποβλήτων είναι αρκετές.
Στο πλαίσιο του νέου σχεδιασμού για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων εκτιμάται ότι θα ακυρωθούν ορισμένα από τα έργα που προβλέπονταν αρχικά, όπως οι περιφερειακοί Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα αναμένεται να ακυρωθεί ο ΣΜΑ στο Ωραιόκαστρο, καθώς η περιοχή μπορεί να εξυπηρετηθεί από το ΣΜΑ Ευκαρπίας, και ο Σταθμός στη Σίνδο, που θεωρείται μη βιώσιμος. Οι υπόλοιποι χωροθετούνται στο Φοίνικα, στο δήμο Βόλβης, στη Μηχανιώνα -αναμένεται να δημοπρατηθεί το επόμενο διάστημα- και στην Απολλωνία, μεταξύ των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης.